siljesol Skrevet 4. oktober 2009 #61 Skrevet 4. oktober 2009 jeg kan dele ett tips med chilli med dere. jeg syns hvertfall det er kjempe greit å ha chilli for hand til en hver tid, så jeg har dem alltid tilgjengeli i fryseren, holder seg kjempe bra der, og den blir lettere å kutte opp når den er litt hard og frostig, tiner dessuten på ett min.
Belima Skrevet 5. oktober 2009 #62 Skrevet 5. oktober 2009 (endret) Medisterdeig er sesongvare. Kommer sent på høsten og det er fordi det er da grisene blir slaktet som skal bli julemat. Har du en god slakter der du bor eller en kjøttkvern, så kan du enten be om at de maler opp deig til deg, eller du kan male den selv. Velger du å male den selv, så skal det være 60% kjøtt og 40% ister. Ister er fett. Når du har malt kjøtt/ister så er det bare å blande deigen ferdig til steking. Endret 5. oktober 2009 av Belima
Belima Skrevet 6. oktober 2009 #63 Skrevet 6. oktober 2009 Dette er en oppskrift jeg brukte mye før som jeg nesten hadde glemt. Vi var tre pers som spiste dette til middag. Pølselapskaus. 1 pk frossen lapskausblanding 1 medisterpølsering (hvit pølse) Vann, salt og pepper. Kok de frosne grønnsakene til de er myke i så lite vann som mulig. Skjær pølsa i biter, først i skiver på ca 1 cm og del de så i to. Ha pølsene i de kokte grønnsakene. Her jukset jeg litt for å få den tykk. Hadde i potetmospulver for å få den tykk nok. Husk å la potetmosen få svelle ordentlig i kjelen. Smak til med salt og pepper. For å unngå å bruke potetmos fra pose, så lurer jeg på om maizenna (lys) kan brukes, men er usikker. Noen som vet?
Belima Skrevet 6. oktober 2009 #64 Skrevet 6. oktober 2009 Alatàriel: De potetbåtene dine var nydelige. Selvsagt lagede jeg for få da, hadde ikke regnet med at de skulle bli spist som dessert også. Noe helt annet. Maizenna som en kan helle rett i kjelen kommer som lys og mørk. Du behøver ikke ha begge i skapet hvis du har en flaske med sukkerkulør stående. Da er det bare å ha noen dråper av sukkerkulør i det du skal ha mørk farg på. Sukkekulør er veldig tykk, men noen sekunder i microen eller sett den i litt varmt vann, så blir den lettere å bruke. For dere som sliter med få brun saus brun, så bruk noen dråper av sukkerkulør der også.
Gjest KateW Skrevet 6. oktober 2009 #65 Skrevet 6. oktober 2009 Brenne-snute-suppe... (veldig stolt av meg selv i går, laget denne, lot den stå på svak varme, gikk og svømte, og da jeg kom hjem var den ferdig) 1 liter vann Lammekjøtt (jeg brukte tre stykker bog) Fire poteter Fire gulrøtter 1 liten kålrabi 3 Sjalott-lauk 1 purre 1 liten kål Ca 15 sukkererter med belg Salt og pepper Kok opp vannet i en stor kjele, med en god te-skje salt i. Mens du skjærer opp kjøttet, ha kjøtt og ben og alt i vannet og la det koke opp mens du skjærer opp grønnsakene. Skru ned varmen, dersom det ligger litt fett-skum på toppen, ta dette bort med øse. (jeg syns dette er noe ræl og det er ikke helt nødvendig...) Ha i grønnsaker etterhver som du kutter dem opp. Begynn med de som trenger lengst koketid, så den rekkefølgen jeg har over er god. Ikke rør, bare legg det oppå hverandre. Når du har tatt alle grønnsakene oppi, fyller du eventuelt på med litt vann, sånn at grønnsakene så vidt er dekket av vann. (Mindre vann, mindre suppete...) Skru ned varmen og la koke i minimum en og en halv time. Gjerne lenger. Etter en og en halv time, krydre med salt og pepper, vend litt på grønnsakene og kjøttet, krydre litt mer, og la stå så lenge du gidder. Eller til du er vill av sult. Server eventuelt med brød og smør til- Varmes med hell opp neste dag. Holder ca tre/fire dager i kjøleskap.
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2009 #66 Skrevet 6. oktober 2009 Jeg laget også lapskaus igår, men en litt kjappere variant enn KateWs (som foresten hørtes nydelig ut!). Jeg satte på en 1 liter vann til koking mens jeg kuttet poteter, gulerøtter og kålrot i små biter. Lot alt sammen koke inn sammen med 2 spiseskjeer buljong. På slutten øste jeg av litt av vannet (foretrekker lapskaus-konsistens, ikke suppe) og tilsatte mager pølse i biter og hakket vårløk. Serverte med flatbrød til, kjempegodt!
Gjest KateW Skrevet 6. oktober 2009 #67 Skrevet 6. oktober 2009 Mhmhm! Den hørtes også nydelig ut! Jeg øser av litt vann i dag, også har jeg lapskaus i dag, he he, to ulike middager på to dager:)
Belima Skrevet 6. oktober 2009 #68 Skrevet 6. oktober 2009 (endret) Fårikål. 4 pers. Ca 2 kg kjøtt ca 2 kg kål Salt, hel pepper og vann. Velger alltid å blande to typer kjøtt. Ca 1 kg fårikål kjøtt og ca 1 kg lammestek eller koteletter. I år fant jeg noe som ble kalt grytekjøtt og brukte det i tillegg til det billige frosne. Det billige har mye ben og jeg bruker det for å få god smak på krafta. Ofte er det mye ben og fett, så derfor blander jeg med dyrere kjøtt. Skjær kjøttet i passe biter og kålem i båter. Ta vekk en del av stilken på kålen. Ikke god. Legg kjøtt og kål lagvis i en stor kjele. Strø litt salt og hel pepper mellom hver lag. Hvor mye pepper som går med avgjøres av hvor sterk peppersmak du liker. Jeg bruker ca 4 ts hel pepper til min kjele. Er forsiktig med salt, men det går nok med 5-6 ts. Prøv deg fram med saltet. Hell vann i kjelen så vannet rekker nesten opp til det øverste laget. Ha på lokk og kok minst 1 1/2 t. Dette gjør jeg kvelden før den skal spises. Avkjøl og sett kjelen kaldt til neste dag. Dag to lar jeg den koke ca 1 time, så er den klar til servering sammen med poteter. Ser her hvor jeg bor, at allerede nå begynner det å bli mindre tilbud på ferskt lammekjøtt. Har du mulighet til å kjøpe og fryse ned kjøttet, så gjør det nå. Hvis ikke, så får du kjøpt lammekjøtt senere i mnd, men kanskje ikke på tilbud. Selv spiser jeg ikke fårikål, men lager det en gang på høsten og ber gjester. Endret 6. oktober 2009 av Belima
Alatariél_88 Skrevet 6. oktober 2009 #69 Skrevet 6. oktober 2009 Alatàriel: De potetbåtene dine var nydelige. Selvsagt lagede jeg for få da, hadde ikke regnet med at de skulle bli spist som dessert også. HEhe.. Tusen takk for det Ja har en tendens til å gomle på de selv og lenge etter middagen er over
lille katt Skrevet 6. oktober 2009 #70 Skrevet 6. oktober 2009 Har testet ut Belimas skinkepai . Og den ble veldig god! Lapskaus hadde også vært fint å prøve ut, men det neste jeg har lyst til å prøve er fisk i form sammen med div. grønnsaker. Var det en sånn oppskrift lengre opp her? Vi bruker en del frossenfileter som vi steker i panne, men det hadde vært veldig kjekt å ha teken på å slenge det i en form og la det steke seg selv heller . Gode tips mottas med takk! Ellers håper jeg denne tråden kan fortsette på det banalt pedagogiske nivået, fordi enkelte har dårlige grunnkunnskaper og trenger å få det inn med teskje.
superlady Skrevet 6. oktober 2009 Forfatter #72 Skrevet 6. oktober 2009 Hjemmelaget fiskegrateng Denne lagde jeg i dag og den var deilig! Selv om jeg glemte å kjøpe purre og måtte ha i gulerøtter istedenfor...
Gjest Den blå smurfen Skrevet 6. oktober 2009 #73 Skrevet 6. oktober 2009 Jeg laget også lapskaus igår, men en litt kjappere variant enn KateWs (som foresten hørtes nydelig ut!). Jeg satte på en 1 liter vann til koking mens jeg kuttet poteter, gulerøtter og kålrot i små biter. Lot alt sammen koke inn sammen med 2 spiseskjeer buljong. På slutten øste jeg av litt av vannet (foretrekker lapskaus-konsistens, ikke suppe) og tilsatte mager pølse i biter og hakket vårløk. Serverte med flatbrød til, kjempegodt! Å nei, ikke øs av den gode kraften! Vi liker heller ikke lapskausen for 'suppete' så vi tilsetter potetmos-pulver i, rett før serverine! Og vips har du en tykkere lapskaus!
Gjest Den blå smurfen Skrevet 6. oktober 2009 #74 Skrevet 6. oktober 2009 Viss vi skal ha besøk og skal lage noe godt, lager vi ofte denne, og alle skryter!!!!! Knallgodt! 1 pk stjernebacon -stekes nesten sprøtt i små biter, 4 kyllingfilet -og purre stekes så med 1 purre 0,5 dl sweet chilisaus -og fløte tilsettes og kokes 5 min 1 matfløte evt. salt og pepper Gratineres med peanøtter på toppen! Serverer ris til. God mat på under 15 min! Og det liker vi, ikke sant?
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2009 #76 Skrevet 7. oktober 2009 Å nei, ikke øs av den gode kraften! Vi liker heller ikke lapskausen for 'suppete' så vi tilsetter potetmos-pulver i, rett før serverine! Og vips har du en tykkere lapskaus! Fysj - ingen potetmos-pulver i min lapskaus nei!
lille katt Skrevet 7. oktober 2009 #77 Skrevet 7. oktober 2009 Viss vi skal ha besøk og skal lage noe godt, lager vi ofte denne, og alle skryter!!!!! Knallgodt! 1 pk stjernebacon -stekes nesten sprøtt i små biter, 4 kyllingfilet -og purre stekes så med 1 purre 0,5 dl sweet chilisaus -og fløte tilsettes og kokes 5 min 1 matfløte evt. salt og pepper Gratineres med peanøtter på toppen! Serverer ris til. God mat på under 15 min! Og det liker vi, ikke sant? Denne oppskriften hadde jeg slitt med. Skal man steke baconet først, og så ta det ut av panna før man steker kyllingene? Skal man blande chilisausen og fløten i stekepannen? Det har ikke jeg plass til i min stekepanne, for å si det sånn... :klø: Håper dere kan fortsette tråden som et nybegynnerkurs og ikke bare en dele-oppskrifter-tråd.
Gjest Gjest_Superlady_* Skrevet 7. oktober 2009 #78 Skrevet 7. oktober 2009 Her er min oppskrift på linsegryte. Linser er kjempebillig når man kjøper de i "innvandrer"-butikker. Linsegryte 125g røde linser 4,5 dl vann 1 terning grønnsaks- eller kjøttbuljong 1 liten løk 1-2 fedd hvitløk 1 gulrot 1 boks hermetisk hakket tomat olje salt, pepper litt chilipulver - Hakk opp løk og hvitløk, og fres den i litt olje til den er litt mykere. - Hell i vann, kok opp og løs opp buljongen i det - Skyll linsene i et dørslag og ha de i. - Kutt gulroten i små biter (kan evt. rives) og ha den i. - Kok i 10 minutter. - Ha i hakket tomat og kok noen minutter til. - Smak til med salt, pepper og chilipulver. Denne kan også tilsettes feks kylling. Lagde denne i dag og den ble riktig så god, men mer suppe enn gryte da. Selv om jeg tilsatte maizena (stivelse) for å få den mer fast. Har visst ikke potetmel her i huset - som jeg antar at man heller bør bruke i slike retter...??? Eller spiller det ingen rolle?
venus_ Skrevet 7. oktober 2009 #79 Skrevet 7. oktober 2009 Lagde denne i dag og den ble riktig så god, men mer suppe enn gryte da. Selv om jeg tilsatte maizena (stivelse) for å få den mer fast. Har visst ikke potetmel her i huset - som jeg antar at man heller bør bruke i slike retter...??? Eller spiller det ingen rolle? Min bruker å bli mer grytete siden de røde linsene blir litt "stappete"(fant ikke noe bedre ord:p) når de koker. Tror ikke det spiller noen rolle om du bruker potetmel eller maisenna. Jeg har alltid brukt maisenna selv. Men neste gang du lager den kan jo du bare tilsette litt mindre væske, så slipper du bruke jevner
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2009 #80 Skrevet 7. oktober 2009 Enkel suppe: Gul løk (jeg hadde i én til en person, men man kan godt ha mer, det blir mer smak) Poteter (fire-fem mandelpoteter til én person? Greit å bruke melne poteter, men det meste fungerer) Kyllingkraft/hønsebuljong (1 terning, 7-8 dl vann til én person) Salt og pepper Litt olje Gjerne en god ost til gratinering Målene er litt unøyaktige og man må tilpasse mengdene litt etter skjønn. Du kan også ha i hvitløk og purre. Hakket løk og skar potetene i biter (jeg skreller dem ikke, men da får man skall i suppa), det samme med evt hvitløk. Varmer olje i en gryte og har oppi løk, poteter og evt hvitløk, og freser dette mykt, i hvert fall løken blank (ikke for sterk varme, da svir det seg). Så har jeg i buljongen og lar det koke til det er mørt (kjenn med gaffel eller kniv). Jeg kjørte suppa nokså glatt med stavmikser, man kan også mose "grovere" med en sånn potetmoser eller bare en gaffel, visp e.l. Krydret bare med salt og pepper, men tror salvie ville fungert bra i tillegg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå