lille katt Skrevet 2. oktober 2009 #41 Skrevet 2. oktober 2009 Nå liker jeg denne tråden veldig godt! Takknemlig for innlegg som f.eks. Scheherazades som har fantastisk grundige instrukser. Håpløse tilfeller trenger å få det inn med teskje . Jeg har lyst til å lage en god pai med f.eks. skinke oppi. Har noen en enkel oppskrift? Jeg har faktisk lagd pai en gang før, og fikk til paideigen og alt mulig . Så det har jeg lyst å gjøre en gang til.
Belima Skrevet 3. oktober 2009 #42 Skrevet 3. oktober 2009 (endret) Kanskje denne oppskriften er bra? Skal prøve å forklare så detaljert jeg klarer. Skinkepai. Bunn. 200 gram mel 150 gram mykt smør i terninger 3 ss kaldt vann Tilberedning: Hvis du har en foodprosessor bruk den. Ha i melet og det myke smøret og kjør på full fart til det er et fint pulver. Ha så i vannet og kjør maskinen på fullt til du har en en "klump" i maskinen. Ta deigen ut av maskinen. Putt den i plastpose og la den ligge kaldt å hvile i kjøleskapet 30 min. Har du ikke foodprosessor så gjør du slik: Ha melet og det myke smøret i en bolle. Smuldre det sammen! Det er fint å bruke hendene til dette. Du tar smør og mel i hånden, gnir det sammen, gjenta til alt smøret er blandet med melet. Nå er det bare et "pulver" i bollen. Ha så i vannet og lag det til en fast deig. Husk å la deigen hvile 30 min. Ta mel på bakeplassen. Kjevle ut deigen til en sirkel, som passer i str. til paiformen du har. Ha deigen i en paiform og stikk den med en gaffel slik at det blir hull over hele deigen. Forstek den i ca 10 min ved 225 grader, miderste rille. Ha så i fyllet. Fyll: 250 gram ost, revet eller i terninger. 4 egg 2 dl melk 1 ts paprikapulver eller annet krydder du liker litt pepper Skinke eller stekt bacon i terninegr(1 boks bogskinke f.eks) Egg, melk og det krydderet du vil ha i, piskes lett sammen så plommene blir knust. Fordel skinken og osten i formen og hell melk-eggeblandingen over. Ferdig til videre steking, 30-40 min ved 225 gr. La den avkjøle noen minutter før servering. Smaker godt med salat ved siden. Du kan med fordel ha litt grønnsaker i denne paien for å få litt mer smak. F eks løk, hvitløk, vårløk/purre som du steker litt før bruk. Paprika, små brokkoli/blomkålbuketter som er kokt i 3 min og lett avkjølt eller andre grønnsaker som ikke er så harde. Brokkoli og blomkål bør kokes i ca 3 min før du bruker det i en pai ellers så blir det veldig hardt kun stekt i ovnen. Sånn, nå håper jeg dette er enkelt nok, hvis ikke så si i fra hva du ikke forstår. Endret 3. oktober 2009 av Belima
lille katt Skrevet 3. oktober 2009 #43 Skrevet 3. oktober 2009 (endret) Jippi! Den skal jeg klare å lage . Tusen takk! Edit: veldig glad for grundige instrukser. Endret 3. oktober 2009 av lille katt
Scheherazade Skrevet 3. oktober 2009 #44 Skrevet 3. oktober 2009 Mener jeg har spist den engang til hvit fisk, med sprøstekte baconterninger i Ja, det var et godt forslag! Den litt røkte og salte baconsmaken passer nok fint her, men da ville jeg kanskje bare brukt salt soyasaus og ikke søt i tillegg?
venus_ Skrevet 3. oktober 2009 #45 Skrevet 3. oktober 2009 Ja, det var et godt forslag! Den litt røkte og salte baconsmaken passer nok fint her, men da ville jeg kanskje bare brukt salt soyasaus og ikke søt i tillegg? Er sikkert godt med en blanding. Blir kanskje for salt med både bacon og kun salt soyasaus. Men man kan jo prøve seg frem
Twink Skrevet 3. oktober 2009 #46 Skrevet 3. oktober 2009 Skal følge med på denne tråden! Veldig glad i å lage mat, men ikke akkurat så veldig flink, har hatt en del katastrofer på kjøkkenet... Har av en eller annen grunn fått for meg at pai skulle være vanskelig å lage, men oppskriften over så jo kjempelett ut! Og jeg har til og med paiform! Jeg lagde en fisketråd her for en stund tilbake, og fikk da et fint og veldig enkelt tips: En bit fisk Frosne grønnsaker fra pose Begge deler legges i aluminiumsfolie, og inn i stekeovnen på 200 grader, jeg pleier å ha de inne i ca 30 minutter, og vips så er det ferdig. Kan koke poteter, ris, couscous eller hva som helst ved siden av hvis man vil ha noe mer til. For å få litt mer smak på fisken pleier jeg ofte å legge en klatt med hvitløkssmør før den går i ovnen. Ofte har jeg ris ved siden av, og bruker da bare litt soyasaus i tillegg. Det kjappeste sunne måltidet jeg vet om!
Belima Skrevet 4. oktober 2009 #47 Skrevet 4. oktober 2009 (endret) Har tenkt litt og kommet fram til at det kan være lurt at det blir laget en oversikt over: Hva trenger vi av utstyr på kjøkkenet under denne tråden. Tenker da på kjeler, panner, former til steking, boller til mixing, vekt, røreutstyr, bakeutstyr og kjøkkenmaskiner mm. Altså et minimum av hva en må ha for å lage mat og bake. Føler at jeg er i feil aldergruppe for å ta på meg det. Vi bør da tenke på at det er mange som ikke har så stor plass eller romslig økonomi. Fint hvis noen vil gjøre det. Det går jo an å skrive f. eks: 1 rørebolle ca 3 l og en ca 2 l. Skal du bake brød trenger du en på 7 l. Da blir det oversiktelig og lett å plukke ut for hver og en hva de trenger. Siden det nærmer seg jul, så kan sikkert noen ønske seg noe av det på lista som gaver i år. Vil minne oss på at vi skriver hele oppskriften, ikke bare linker. Gjorde den tabba selv, men har rettet det opp. Tomme linker funker ikke, men oppskriftene vi skriver ned, lever videre. Endret 4. oktober 2009 av Belima
venus_ Skrevet 4. oktober 2009 #48 Skrevet 4. oktober 2009 (endret) Her er min oppskrift på linsegryte. Linser er kjempebillig når man kjøper de i "innvandrer"-butikker. Linsegryte 125g røde linser 4,5 dl vann 1 terning grønnsaks- eller kjøttbuljong 1 liten løk 1-2 fedd hvitløk 1 gulrot 1 boks hermetisk hakket tomat olje salt, pepper litt chilipulver - Hakk opp løk og hvitløk, og fres den i litt olje til den er litt mykere. - Hell i vann, kok opp og løs opp buljongen i det - Skyll linsene i et dørslag og ha de i. - Kutt gulroten i små biter (kan evt. rives) og ha den i. - Kok i 10 minutter. - Ha i hakket tomat og kok noen minutter til. - Smak til med salt, pepper og chilipulver. Denne kan også tilsettes feks kylling. Endret 4. oktober 2009 av venus_
Belima Skrevet 4. oktober 2009 #49 Skrevet 4. oktober 2009 Er det ingen som vil hjelpe til å lage en liste eller er det ikke behov for det? Jeg er veldig voksen og er sikker på at jeg har alt for mye av det meste i mine skap.
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2009 #50 Skrevet 4. oktober 2009 Er det noen som kan forklare meg om de forskjellige typene med ris? Noe ris er henger sammen, virker "klissen" og andre ikke. Jeg ha den ha den som er "klissen", men vet ikke hva jeg skal kjøpe.
superlady Skrevet 4. oktober 2009 Forfatter #51 Skrevet 4. oktober 2009 Er det noen som kan forklare meg om de forskjellige typene med ris? Noe ris er henger sammen, virker "klissen" og andre ikke. Jeg ha den ha den som er "klissen", men vet ikke hva jeg skal kjøpe. Jeg tenker umiddelbart på jasminris. Jeg er ingen kløpper på ris selv, men vet at jasmin er mer "klissen" enn basmati som er mer "løs".
Belima Skrevet 4. oktober 2009 #52 Skrevet 4. oktober 2009 (endret) Siden det går mot jul, så legger jeg inn oppskriften min på medisterkake. Får alltid ros for at de smaker så godt. Medisterkaker. 1/2 kg medisterdeig 10 gr salt 2 strøkne ss potetmel ca 1/4 l melk 1/2 ts pepper 1/2 ts malt nellik 1/2 ts malt ingefær Gni/rør først inn saltet. Ha så i poetetmel og krydder og rør lett. Spe med melken litt etter litt, til du har en deig som henger godt sammen. Form medisterkakene litt avlange og stek de på litt god varme. Jeg steker alltid en prøvekake for å kjenne om det smaker godt og hvor varm panne jeg kan ha. For varm panne gjør at de blir svidde på utsiden og rå inni. Har plata mi på 750. Som dere ser er det ikke egg i denne deigen, medisterdeig trenger ikke egg som bindemiddel, som kjøttkaker gjør. Medisterdeig er en fet deig i forhold til kjøttdeig og karbonadedeig. Endret 5. oktober 2009 av Belima
Gjest Gjest_Kvisten_* Skrevet 4. oktober 2009 #53 Skrevet 4. oktober 2009 Enkle, og gode, hamburgere: 400g kjøttdeig 1ts salt 1/4ts pepper. Bland sammen og klapp de flate på ett skjærebrett med litt kaldt vann på Vil du ha mer smak kan du selvfølgelig ta i mer krydder som f.eks en halv rødløk, to hvitløksfedd og to ts oregano. Evt 1ts chilipulver hvis du vil ha det:)
Kvist Skrevet 4. oktober 2009 #54 Skrevet 4. oktober 2009 Siden det går mot jul, så legger jeg inn oppskriften min på medisterkake. Får alltid ros for at de smaker så godt. Medisterkaker. 1/2 kg medisterdeig Bare legger til litt her jeg. Medisterdeig er nemlig ikke alltid så lett å få tak i, syns bare de har medisterfarse overalt jeg. Farsen er altså ferdig spedd (altså tilsatt melk, stivelse, krydder og salt), mens deigen bare er malt. Medisterdeig ser ut som kjøttdeig, men er lysere, medisterfarse ser mer ut som lyserosa pudding... Medisterkaker blir absolutt best med deig som man sper selv, f.eks etter Belimas oppskrift.
lille katt Skrevet 4. oktober 2009 #55 Skrevet 4. oktober 2009 Har tenkt litt og kommet fram til at det kan være lurt at det blir laget en oversikt over: Hva trenger vi av utstyr på kjøkkenet under denne tråden. Tenker da på kjeler, panner, former til steking, boller til mixing, vekt, røreutstyr, bakeutstyr og kjøkkenmaskiner mm. Altså et minimum av hva en må ha for å lage mat og bake. Hva om man bare siterer dette innlegget, fjerner quotene, og utvider listen etterhvert? - 1 rørebolle ca 3 l og en ca 2 l. Skal du bake brød trenger du en på 7 l. - stavmikser (har jeg skjønt, selv om jeg nesten aldri har brukt min... - paiform - kjøkkenvekt (digital ). Jeg elsker min fra Eva Solo, og bruker den flere ganger daglig. Jeg foretrekker å veie fremfor å måle. - ildfast form til lasagne etc. Det er forresten bare å fjerne parenteser og kommentarer etterhvert som listen utvides . Siden det nærmer seg jul, så kan sikkert noen ønske seg noe av det på lista som gaver i år. Lurt . *lurer på hvor gammel Belima er *
Twink Skrevet 4. oktober 2009 #56 Skrevet 4. oktober 2009 Legger til litt på listen jeg! - 1 rørebolle ca 3 l og en ca 2 l. Skal du bake brød trenger du en på 7 l. - stavmikser (har jeg skjønt, selv om jeg nesten aldri har brukt min... - paiform - kjøkkenvekt (digital ). Jeg elsker min fra Eva Solo, og bruker den flere ganger daglig. Jeg foretrekker å veie fremfor å måle. - ildfast form til lasagne etc. -Kjeler i forskjellig størrelse, jeg har en liten til å lage saus i, en litt større til pasta, ris o.l. til en eller to personer, en litt større en det igjen til gryteretter o.l. og en stor hvis man skal koke masse pasta f.eks. Får ofte kjøpt sett med 4 gryter, som passer bra, dette holder ihvertfall til meg! -Teflonstekepanne -Stekespade i plast eller tre, IKKE bruk metallspade i teflonpanner eller gryter, da blir de ødelagt! -Sleiver, visper og suppe/sauseøser -Desilitermål -Skåler i forskjellige størrelser til å servere salater, tacotilbehør o.l. -Skjærefjøler, greit å ha et par stykker -Brødkniv, noen små og et par store skjærekniver, pluss en skarp som man skal være litt forsiktig med å bare bruke når man skal filetere fisk o.l. Det jeg kom på i farta!
venus_ Skrevet 4. oktober 2009 #57 Skrevet 4. oktober 2009 Enkle, og gode, hamburgere: 400g kjøttdeig 1ts salt 1/4ts pepper. Bland sammen og klapp de flate på ett skjærebrett med litt kaldt vann på Vil du ha mer smak kan du selvfølgelig ta i mer krydder som f.eks en halv rødløk, to hvitløksfedd og to ts oregano. Evt 1ts chilipulver hvis du vil ha det:) I burgere er det også godt med egg, hp-saus og worchestersaus
Twink Skrevet 4. oktober 2009 #58 Skrevet 4. oktober 2009 I burgere er det også godt med egg, hp-saus og worchestersaus Vil også tipse folk om å bruke bloggen din, Venus! Er ytterst sjelden jeg leser blogger, men din har jeg fått flere gode tips fra!
venus_ Skrevet 4. oktober 2009 #59 Skrevet 4. oktober 2009 Vil også tipse folk om å bruke bloggen din, Venus! Er ytterst sjelden jeg leser blogger, men din har jeg fått flere gode tips fra! Takk! Så hyggelig
lille katt Skrevet 4. oktober 2009 #60 Skrevet 4. oktober 2009 Skinkepai. Bunn. 200 gram mel 150 gram mykt smør i terninger 3 ss kaldt vann Tilberedning: Hvis du har en foodprosessor bruk den. Ha i melet og det myke smøret og kjør på full fart til det er et fint pulver. Ha så i vannet og kjør maskinen på fullt til du har en en "klump" i maskinen. Ta deigen ut av maskinen. Putt den i plastpose og la den ligge kaldt å hvile i kjøleskapet 30 min. Har du ikke foodprosessor så gjør du slik: Ha melet og det myke smøret i en bolle. Smuldre det sammen! Det er fint å bruke hendene til dette. Du tar smør og mel i hånden, gnir det sammen, gjenta til alt smøret er blandet med melet. Nå er det bare et "pulver" i bollen. Ha så i vannet og lag det til en fast deig. Husk å la deigen hvile 30 min. Ta mel på bakeplassen. Kjevle ut deigen til en sirkel, som passer i str. til paiformen du har. Ha deigen i en paiform og stikk den med en gaffel slik at det blir hull over hele deigen. Forstek den i ca 10 min ved 225 grader, miderste rille. Ha så i fyllet. Jeg har fått tips om å lage bunnen kvelden før og sette den i kjøleskapet. Det har jeg gjort nå . Gleder meg til skinkepai i morgen. Et annet tips er å trykke ut deigen rett i formen, godt oppetter kantene, så slipper man å skitne ut kjevlet . *føler meg litt flink som bidrar med tips i tråden*
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå