-Englefjes- Skrevet 1. oktober 2009 #21 Skrevet 1. oktober 2009 Det er ikke enkelt å vite hva den enkelte har i skapet. Og skal man begynne å lage mer mat er det jo greit å gå til innkjøp av noen flere basisingredienser enn mel, melk, egg og smør. Når det kommer til krydder og barn, så kan man jo ganske enkelt kutte ut alt som er sterkt i oppskriften. Hvis man tenker på hvordan de to lasagnesausene er å lage, så er faktisk den sausen med crème fraiche og ansjos mye enklere å få til enn vanlig hvit saus. Selv om altså ingrediensene er mindre vanlige. Det var det som var mitt poeng også, men det kom nok ikke godt nok frem.
nybegynneren Skrevet 1. oktober 2009 #22 Skrevet 1. oktober 2009 En enkel sak som man kan kalle en form for risotto kansje Dette blir vel ingen typisk oppskrift da du får ta mengde etter hvor mange dere er. -Kok ris -Skjær grillpølser i skiver og stek i stekepanna. -Skjær løk,paprika og sjampinjong i små biter og stek i stekepanna til løken blir blank. -En boks med mais eller annet du liker går også ann. Bland alt sammen og server
Gjest SmallTalk Skrevet 1. oktober 2009 #23 Skrevet 1. oktober 2009 Jeg synes faktisk dette også virker avansert, jeg . Skjønner at "nybegynnerkurs" ikke er det samme som "kurs for aldeles håpløse tilfeller". Balsamico og bechamel, ting jeg knapt vet hva er. Har ikke parmesan i skapet heller, for å si det sånn. Vi som ikke kan lage mat, trenger oppskrifter med ingredienser som vi har i skapet vårt! For eksempel ostesuffleen nevnt lengre opp. Jaaa! Den kan lages av ost, margarin, mel, melk, egg og salt! Jaaa! Ting jeg har i skapet mitt! Mens en "enkel, hvit saus" i mitt hode inneholder mel, smør og melk. Ikke creme fraiche, ansjos og parmesan... Unnskyld at jeg klager, men jeg ble så glad for at det skulle lages en tråd for oss som virkelig trenger å lære grunnleggende matlaging, og så blir jeg bare skremt av noen av oppskriftene. Noen som har gode oppskrifter som passer for håpløse tilfeller som i tillegg skal friste små mager på snart ett og tre år? Eldstejenta spytter ut alt som er litt sterkt, så krydder er en liten utfordring. Tja, jeg er som deg. Har veldig lite fancy ting i skapene, og dersom jeg skal ha lage retter som inneholder noe fancy, så handler jeg det inn i så små mengder som mulig. Jeg baserer mesteparten av matlaginga mi på ting jeg har i skapene. Hvit saus for meg består også av mel, smør og melk. Og eventuell fiskebollekraft dersom jeg skal ha hvit saus til fiskebollene. Ostesuffléen er genial for små mager. Ihvertfall dersom hun tåler melk og egg. En annen enkel ting er kyllingfilet eller indrefilét av svin, surret i bacon. Beregn en kyllingfilèt til hver (muligens en halv til små barn), og surr hver av dem inn i bacon. Stek i panna til kyllingfileen er gjennomstekt. Og krydre når maten står på bordet, så slipper du problemet med at 3-åringen din spytter ut maten. Serves f.eks med hjemmelaget potetstappe og salat. Ellers så begynner det jo å bli tiden for medisterkaker. Jeg prøvde meg på dette for første gang i går, og det var ikke så vanskelig å lage. Du trenger egentlig bare medisterfarse, en skje til å forme kakene med og ei steikepanne å steike i.
Kvist Skrevet 1. oktober 2009 #24 Skrevet 1. oktober 2009 Hjemmelaget fiskegrateng En pakke frossen fiskefilet, f.eks torsk eller sei (eller bruke noen annen fisk du har) 4 ss margarin eller smør 4 ss hvetemel ca 5 dl melk salt pepper muskatnøtt 2 egg ca 200 g makaroni en halv purre en neve frosne erter en liten neve brødrasp eller griljermel Kok makaronien i saltet vann til den er passe kokt. Slå av vannet og sett makaronien til siden. Smelt smøret i en kjele, når det er smeltet men ikke har blitt brunt har du i melet og visper sammen. Spe med melk, dvs ha i litt melk, rør det jevnt, ha i litt til, rør igjen osv. Har du i all melken på en gang blir det lett klumpete saus. La sausen koke på svak varme i 4-5 minutter mens du rører så det ikke setter seg fast i bunnen. Krydre med salt, pepper og revet muskatnøtt. Sett sausen til side. Skjær purren i tynne ringer. Skjær fisken i biter, det gjør ikke noe om den fortsatt er frossen. Del eggene, dvs knekk dem forsiktig så du kan dele skallet i to halve, så "heller" du eggeplommen forsiktig frem og tilbake mellom de to delene et par ganger sånn at eggehviten renner ned i en bolle og du beholder plommen i skallet. Ha plommene over i sausen og rør dem inn. Viktig at sausen ikke koker mer etter at du har i egg! Pisk eggehvitene til hvitt skum (ikke helt stivt altså) og bland dem inn i sausen uten å piske ut luften igjen. Ha fisk, makaroni, erter, purre i en stor ildfast form, hell sausen over og bland det litt sammen. Strø brødrasp over og stek i ovnen på 200g i 30-40 minutter. Serveres med kokte poteter og f.eks gulrot og broccoli.
Gjest KateW Skrevet 2. oktober 2009 #25 Skrevet 2. oktober 2009 (endret) Nå tenkte jeg at jeg skulle dele min pizzabunn oppskrift, men ser jeg slumper, gjør det likevel, så kan dere jo prøve. Fyllet lager jeg etter hva jeg har i skapet, eller så lager jeg en kjøttsaus, skriver oppskriften på den lenger nede. 2,5 dl lunket vann, som hånda di, altså 37 grader 1 pose tørrgjær Hvetemel Grovmel Urter Olivenolje Bland mel og tørrgjær sammen. I en stor bolle bland litt melblanding og hell i litt vann, rør godt, mere mel, mere vann, osv helt til deigen er passe fast. Bruk hendene og elt deigen. Passe fast er sånn at den er seig, men ikke klissete. Underveis tilsett også olje og urter. Jeg bruker en god klunk olje, tenker det blir ca tre spiseskjeer, om man måler. Oregano, basilikum og andre italienske krydderier er supergode i deigen. Når deigen er eltet godt, strør jeg litt mel over, setter bollen i en pose, og setter den til heving på lunket sted. Hever den mens ovnen varmes opp, jeg steker pizzaen på ca 225 grader, til osten er smeltet og skorpen er gylden. Det tar ca ett kvarter. Jeg pleier å brette skorpen rundt revet ost, sånn at jeg får en sprø kant med ost inni. Forslag til fyll. 1 pk kjøttdeig (karbonadedeig, vanlig kjøttdeig, kylllingkjøttdeig..) 1 løk 2 fedd hvitløk 10-12 champignong 1 boks tomater 1 lite glass tomatpuré Masse revet ost. Hakk løken og hvitløken og stek i olje til den er blank, ta ut av panna og legg til side. Stek champignongen, fyll på mere olje om panna er blit tørr, til den er gylden, ikke brun, legg til side sammen med løken. Stek kjøttdeigen brun. Ha løk og champignong tilbake i panna. Rør inn tomatboksen, tøm først bort litt av væsken, så sausen ikke blir for våt. Lager du pastasaus kan du bruke samme oppskrift, med våter saus. Tilsett to spiseskjeer med tomatpure. For å få sausen fastest mulig blander jeg en spiseskje hvetemel i litt vann, som jevning, og setter til. Er sausen for sur (tomatsur) så tilsett en liten skje sukker eller litt melk, det gjør smaken rundere. Pizzadeigen spres ut på en oljet stekeplate eller på bakepapir. Selv foretrekker jeg olje. Jeg kjevler ikke bare klatter og drar den utover, til den er så tynn den kan, uten huller i, lar den stå noen minutter før jeg legger på fyllet, strør over osten, og bretter litt kant over som nevnt over, for skorpe med ostefyll. Stekes på 225 grader i ca ett kvarter, sjekk underveis så den ikke svir... Endret 2. oktober 2009 av KateW
Belima Skrevet 2. oktober 2009 #26 Skrevet 2. oktober 2009 (endret) Er enig at noen av oppskriftene er litt vel videregående. Jeg har heller ikke så mye "rart" i skapene mine. Når en bor i enehusholdning er det mye en ikke kan kjøpe å bruke bare litt av, da blir det mye som må kastes. Jeg har nesten aldri frske urter, ikke annen ost enn den jeg spiser. Litt smøreost og Jarlsberost. Ikke mye sånt fancy og dyrt, men jeg lager mye god mat for det. Legger inn grunnoppskrift på hvit saus og litt andre forslag til bruk av den. Hvit saus: 1 ss smør 2 ss hvetemel Ca 4 dl melk salt hvit pepper Tilberedning: Smelt smøret i kjelen. Ikke for varm plate, smøret skal ikke bli brunt. Rør inn melet til blandingen er jevn. Tilsett væsken litt etter litt, rør til sausen koker mellom hver gang og at den ikke har klumper. La sausen koke i ca. 5 minutter etter at den er ferdig spedd. Grunnen til at sausen skal koke er at du skal få vekk melsmaken. Denne sausen kan du bygge videre på som f.eks: Til pasta: Tilsett ca 1/2 dl revet ost i den varme sausen og rør godt på svak varme til osten har smeltet. Syne du sausen blir for tykk, ha i mer melk og kok opp igjen. Ha litt kokte erter eller andre grønnsaker i sausen, gjerne noen skinkebiter eller stekt bacon. Da har du en enkel og rimelig pastamiddag. Enda en enkel vri er å tisette f.eks litt rekeost fra boks eller tube i sausen i stedet for revet ost. Da bruker jeg pasta med erter og reker og denne sausen. Den samme sausen kan du lage til lasagne, men da blir den sånn: 2 ss. smør 4 ss. mel Ca 6 dl melk, 1 dl revet ost, salt og pepper. Fremgangsmåten er den samme. Da har du laget becamelsaus. Det er hvit aus med mindre melk. Det står alltid hvit pepper til lyse sauser. Jeg bruker sort. Kanskje vi må lage noen oppskrifter veldig enkle og legge til flerbrukstips hvis mulig. Noen oppskrifter dere vil ha:Spør i vei, men husk, kun for nybegynnere! Har etter anmodning skrevet inn oppskriftene der jeg hadde laget link. Ubetenksomt av meg å bare lage link. Linkene er nå fjernet! Så flinke vi er som deler våre erfaringer. De fleste av oss har vært nybegynnere, så det må vi ikke glemme. Endret 2. oktober 2009 av Belima
Gjest KateW Skrevet 2. oktober 2009 #27 Skrevet 2. oktober 2009 Hvordan koke ris... (for dummies, like my self) Til to personer, en kopp ris, to kopper vann. Ha begge deler i kjele, med en liten teskje salt. Kok opp, når det koker, skru ned varmen, la stå under lokk i ca tjue minutter... Etter jeg begynte med denne framgangsmåten har aldri ris vært et problem for meg. Gode tips over Belima!
-Englefjes- Skrevet 2. oktober 2009 #28 Skrevet 2. oktober 2009 (endret) Enkel og særdeles velsmakende brokkolisuppe (Gordon Ramsay): 1 stor brokkoli, bare bukettene ca 5 dl vann 2 ss valnøtter (uten skall) Salt og pepper Extra virgin olive oil Om man ønsker: Myk hvit ost, f.eks chevre eller fetaost Kok brokkolibukettene i godt saltet vann i fem minutter. Mens brokkolien koker: Rist valnøttene i tørr stekepanne på høy varme; legg valnøttene i varm panne (ikke bruk olje!), rist på pannen slik at valnøttene blir litt mørkere i fargen (ca 1 minutt). Pass på så de ikke brenner seg. Legg dem til avkjøling, og grovhakk dem. Om man ikke har tid/gidder å gjøre dette, kan man bake grovhakke uristede valnøtter. Når brokkolien er ferdigkokt: Ikke hell ut kokevannet! Ha brokkolien i en blender (løft brokkolien ut med en hullsleiv el.l.), og tilsett kokevannet til brokkolien til det dekker omtrent halvparten av brokkolien i blenderen. (Ikke ha i alt vannet, da blir suppen for tynn, men ta vare på det i tilfelle du ønsker å tynne ut suppen litt etterpå.) Kjør suppen i blenderen til den er glatt, ha suppen tilbake i kjelen. Kok opp (ikke la den stå og koke), smak til med salt og pepper, og tynn evt. ut med litt av kokevannet om du synes suppen er for tykk. Ha suppen i dyptallerkener, dryss over valnøtter og drypp noen dråper god olivenolje over. Det smaker veldig godt med en bit chevre i hver tallerken sammen med suppen, men det kan man droppe om man ikke ønsker det. Edit: Et par helt idiotiske skrivefeil. Endret 2. oktober 2009 av -Englefjes-
-Englefjes- Skrevet 2. oktober 2009 #29 Skrevet 2. oktober 2009 Jeg har heller ikke så mye "rart" i skapene mine. Når en bor i enehusholdning er det mye en ikke kan kjøpe å bruke bare litt av, da blir det mye som må kastes. Jeg har nesten aldri frske urter, ikke annen ost enn den jeg spiser. Litt smøreost og Jarlsberost. Ikke mye sånt fancy og dyrt, men jeg lager mye god mat for det. Bare et lite tips: Oster som parmesan kan fryses i mindre biter, slik at man kan ha det tilgjengelig når man trenger det. Varer som krydder, eddiker og oljer varer lenge om de oppbevares riktig.
Nilma Skrevet 2. oktober 2009 #30 Skrevet 2. oktober 2009 Ang. hvitsausproblematikken: Det er lurt å bruke minst like mye smør som mel, gjerne litt mer. Da er det mye lettere å få en glatt og klumpefri jevning. Når du har fått teken på det kan du heller redusere litt på smøret, om du bekymrer deg for kaloriene.
Gjest SmallTalk Skrevet 2. oktober 2009 #31 Skrevet 2. oktober 2009 Fransk løksuppe (4-posjoner): Denne suppen er fantastisk enkel å lage, super billig og inneholder noe de aller fleste har i skapene. Ingredienser: -4 store løk i skiver -en del margarin -12 dl vann -salt -pepper -4 skiver loff -4 skiver gulost Fremgangsmåte: 0. Sett stekeovnen på 275 grader. 1. Smelt margarinen i en gryte. Ha i løken og stek denne til den er myk og gylden. 2. Tilsett vann, salt og pepper. La koke i ca 15-20 min. 3. Rist loffeskivene. 4. Øs suppa oppi ildfaste suppetallerkner, og legg på loffeskriver og ost. 5. Sett tallerknene inn i ovnen og gratiner til osten har smeltet og fått en gyllen farge.
Gjest Frosk Skrevet 2. oktober 2009 #33 Skrevet 2. oktober 2009 Enkel og særdeles velsmakende broccolisupee (Gordon Ramsey): ... Oooh takk for påminnelse, denne suppen har jeg sett før og glemt igjen Den skal testes snart!
Gjest SmallTalk Skrevet 2. oktober 2009 #34 Skrevet 2. oktober 2009 Hvor mye er en del margarin? Så mye du føler for. Jeg ville sagt et par spiseskjeer, men det er smak og behag.
Alatariél_88 Skrevet 2. oktober 2009 #35 Skrevet 2. oktober 2009 Oppskrift på potetbåter slik jeg liker å lage de Poteter (kommer ann på antall personer) Olivenolje Noen klatter smør Hvitløkspulver (evt most hvitløk) Tørket basilikum Tørket oregano Salt og pepper * Selvfølgelig kan det brukes det krydder du liker eller har Del potetene i 4-8 biter. Smør en ildfast form. Legg potetene oppi en brødpose (eller bare oppi formen), hell så oppi olivenolje og alt krydder i posen. Rist godt på posen for å få det jevnt fordelt. Legg potetene i en ildfast form, og krydre mer hvis du vil det. Legg noen klatter med smør oppå. Sett de i midten av stekeovnen på 225 grader i 30-45 min (bruker selv 45) skallet skal bli litt crispy
Scheherazade Skrevet 2. oktober 2009 #36 Skrevet 2. oktober 2009 Smør- og soyasaus Grunnoppskrift: Per person: 1 ss meierismør (ikke margarin, det er smørsmaken vi vil ha her. ) smeltes forsiktig i en liten kjele, og småkokes til det forandrer farge litt og blir mer nøttebrunt. Det tar ikke så mange minuttene. 2 ss soyasaus tilsettes i det varme smøret. (Det skal være fifty/fifty med smør og soyasaus, derfor tenker jeg at en ss usmeltet smør omtrent tilsvarer 2 ss soyasaus, ettersom den flytende soyasausen nødvendigvis blir strøken, i motsetning til smøret som får topp på) Bruksområde: Den salte soyasausen gir en god saltsmak som er spesielt god til hvit fisk, som stekt/ovnsbakt/dampet torsk, steinbit, brosme, lyr osv. Den er også fin til kyllingfilet og rød fisk, men til rødt kjøtt ville jeg valgt noe annet. Sausen smaker og ser fancy ut, men den er egentlig veldig lett å lage... Til variasjon: 1. Det er godt å ha en blanding av salt soyasaus (Kikkoman) og søt soyasaus (indonesisk type, Ketjap Manis, sjekk velassorterte dagligvarebutikker eller innvandrerbutikk. 2. Hakk en sjarlottløk fint og tilsett sausen sammen med soyasausen, la koke litt. 3. Tilsett en 3-4 cm fersk ingefær finhakket sammen med soyasausen. 4. Eller kombiner alle forslagene. Sausen smaker for eksempel veldig godt sammen med Nøttepanert steinbit Til 2 personer. 400 gram steinbit (helst fersk, ellers vil jeg foreslå Findus Gourmet) 100 gram skivede mandler (Freia har en type i bakeavdelingen sin, det er en pitteliten pose til en ublu pris. Se heller etter en større pakke, som gjerne finnes i nærheten av bakeavdelingen, eller spør. Jeg har en 250 grams pakke til 40 kroner. Finner du ikke, kjør på med grovhakkede mandler istedenfor) Litt salt og pepper 1 egg Tørk av fisken med litt tørkepapir. Pisk sammen egget i en bolle. Bruk bakepensel og pensle fiskestykkene med egg, enten bare på toppen eller på sidene også. Dette fungerer som lim. Ha litt salt og pepper på, trykk deretter fiskestykkene nedi mandlerskiver som du har strødd ut på en tallerken. Trykk godt slik at det fester seg, men uten å ødelegge fiskestykkene... Bak fisken i ovnen på 200 grader i cirka 20 minutter. Fisken skal være gjennomstekt, skjær over et stykke om du er usikker, og mandlene skal bli nøttebrune og sprø. Tilbehør: Jeg syns det smaker veldig godt med lettkokte, grønne grønnsaker til. Velg for eksempel 100 gram sukkererter, tre kvister vårløk og litt broccoli. Del vårløkene i grove biter, og broccolien i buketter. Kok opp litt vann, ha i broccolien, vent ett minutt og ha i løk og sukkerert. Vent ett minutt til, hell av vannet og server. Hvis du vil gjøre det mer lettvint, ha en boks kirsebærtomater eller halve, store tomater i ovnen sammen med fisken. Potet/rotmos smaker godt til. Så det var oppskrift lengre opp, så det gjentar jeg ikke.
Alatariél_88 Skrevet 2. oktober 2009 #37 Skrevet 2. oktober 2009 Smør- og soyasaus Grunnoppskrift: Per person: 1 ss meierismør (ikke margarin, det er smørsmaken vi vil ha her. ) smeltes forsiktig i en liten kjele, og småkokes til det forandrer farge litt og blir mer nøttebrunt. Det tar ikke så mange minuttene. 2 ss soyasaus tilsettes i det varme smøret. (Det skal være fifty/fifty med smør og soyasaus, derfor tenker jeg at en ss usmeltet smør omtrent tilsvarer 2 ss soyasaus, ettersom den flytende soyasausen nødvendigvis blir strøken, i motsetning til smøret som får topp på) Bruksområde: Den salte soyasausen gir en god saltsmak som er spesielt god til hvit fisk, som stekt/ovnsbakt/dampet torsk, steinbit, brosme, lyr osv. Den er også fin til kyllingfilet og rød fisk, men til rødt kjøtt ville jeg valgt noe annet. Sausen smaker og ser fancy ut, men den er egentlig veldig lett å lage... Genialt forslag til saus her og jeg som trodde jeg nesten måtte være uten saus pga matintoleranse
Belima Skrevet 2. oktober 2009 #38 Skrevet 2. oktober 2009 Ja, her er det noe å lære for alle tror jeg. Takk for tips om riskoking. der er jeg dårlig. Jeg er ikke så flink til å bruke pasta eller ris. Blir alltid fort sulten igjen etter å ha spist da særlig mat med ris som tilbehør. Den smør/soya sausen høres god ut! Ja her blir det mange ting å prøve etter hvert. Tenkte jeg kunne ta litt om poteter. Først om de mest vanlige sortene vi dyrker i Norge og jeg starter med de som er melne. Melne poteter egner seg ypperlig til potetmos, pureer og ovnsbaking. De kan lett sprekke ved tilberedning, så de bør kokes med forsiktighet. Typiske potetsorter er: Pimpernell, Kerrs Pink, Troll og gourmetpotene Mandelpotet og Ringerikspotet. Så de kokefaste: Kokefaste poteter egner seg godt til potetsalater, røsti, fløtegratinerte, lapskaus, m.m. De er fastere i konsistensen og sprekker ikke så lett ved koking. De mest typiske kokefaste potetene er: Asterix, Folva, Beate, Laila, Ostara og Rutt. I butikken skal det alltid stå hva potene heter når du kjøper i løs vekt. På ferdige poser står det også og det pleier da å stå om de er kokefaste eller melne. Det står også f.eks 50-60 på posene og det er størrelsen på potetene. Jo høyere tall jo større poteter. Bakepotete er ofte veldig dyre i innkjøp. Kjøp heller store poteter av de som går som melne. Innpakka bakepoteter har jeg ikke forstått hvorfor selges. Det fordyrer også en god del.(Jo jeg skjønner at det skal være lettvindt.) Det er jo ikke så mye jobbb å ha litt aluminiumsfolie rundt en potet. Husk å skjære et godt kryss i poteta før du pakker den inn. Da blir den fortere ferdig.
venus_ Skrevet 2. oktober 2009 #39 Skrevet 2. oktober 2009 Til variasjon: 1. Det er godt å ha en blanding av salt soyasaus (Kikkoman) og søt soyasaus (indonesisk type, Ketjap Manis, sjekk velassorterte dagligvarebutikker eller innvandrerbutikk. 2. Hakk en sjarlottløk fint og tilsett sausen sammen med soyasausen, la koke litt. 3. Tilsett en 3-4 cm fersk ingefær finhakket sammen med soyasausen. 4. Eller kombiner alle forslagene. Mener jeg har spist den engang til hvit fisk, med sprøstekte baconterninger i
Gjest Lyh Skrevet 2. oktober 2009 #40 Skrevet 2. oktober 2009 Lagde denne enkle potetgreia idag : http://www.aperitif.no/index.db2?id=102249 Kjempe godt med kylling og bearnesaus eller eplesaus
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå