Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2010 #181 Skrevet 14. februar 2010 Hvordan smørdamper man grønnsaker? Blir også glad for andre forslag til tilberedningsmåter, synes kokte grønnsaker fort kan bli litt vasne og kjedelige.
venus_ Skrevet 14. februar 2010 #182 Skrevet 14. februar 2010 (endret) Hvordan smørdamper man grønnsaker? Blir også glad for andre forslag til tilberedningsmåter, synes kokte grønnsaker fort kan bli litt vasne og kjedelige. Ha grønnsakene i en kjele, ha i en liten skvett vann i bunnen av kjelen og en god klump smør(ikke margarin) og litt salt. Ha på lokk og damp noen minutter til grønnsakene er så møre som du vil ha de. Hvis du ikke lar de stå for lenge blir ikke de vasne. Endret 14. februar 2010 av venus_
Gjest Gjest_P_* Skrevet 14. februar 2010 #183 Skrevet 14. februar 2010 Andre måter å lage grønnsaker på: Kok brokkoli og blomkål med en grønnsakbuljongterning i vannet. Legg to-tre gulrøtter, to-tre poteter (delt i to hvis de er store) og fire halve løk i en ildfastform, evt sammen med andre grønnsaker du liker. Legg en lammestek eller annen stek rett på grønnsakene. Hell på ca fire dl vann, eller nok til at steken akkurat ikke ligger nedi vannet. Ha i 1 ts tørket eller 1 ss frisk timian, litt pepper og en klype salt. Stapp et steketermometer i den tykkeste delen av steken. Stek på 180 grader til termometeret viser rett temperatur. Fyll på mer vann underveis hvis det damper nesten bort. Ta ut steken, legg på en fjøl med et håndkle over. Hell vannet med grønnsakene i en kjele. Mos med stavmikser til glatt. Tilsett salt og pepper til passe, og litt maisena utrørt i vann hvis du liker tykkere saus. Skjær opp steken når sausen er klar. Kutt fyrstikkstore strimler av en gulrot, kutt en halv løk i tilsvarende halve ringer, kutt en pprika, eller to halve i forskjellig farge, i litt større strimler. Tilsett andre grønnsaker du liker eller har rester av i skapet i tilsvarende mengde. Sopp, sukkererter, babymais, bambusskudd, squash osv i litt større biter. Hvitløk hvis du liker. Varm to-tre ss soyaolje i stekepanne (med finhakket hvitløk), tilsett gulrot og løk, stek på middels varme til løken blir litt myk. Rør ofte. Tilsett paprika, stek videre. Når paprikaen blir litt myk, tilsetter du resten av grønnsakene. Stek litt til. Ha på en klype salt, et lite hjørne av en grønnsakbuljongterning, en liten klype sukker og en halv kopp vann. Legg på lokk, slå av platen, la stå ti minutter ca. Server med stekt kjøtt. Også nydelig til laks! Soppsaus/soppstuing til fire pers. 6 store sjampinjong eller tilsvarende mengde annen sopp, eller en neve tørket sopp. (Tørket sopp legges i bløt i varmt vann ca et kvarter. Klem vannet ut av soppen, men ikke slå det ut.) Hakk soppen fint. Surr i ca 2 ss smør eller margarin i en kjele. Tilsett en ss hvetemel, rør til melet suges opp av smøret. Spe med fløte, litt om gangen, mens du rører med en sleiv. (Hvis du bruker tørket sopp kan du bruke litt av bløtevannet sammen med fløte.) Ca en pakke fløte skulle rekke, men spe til du syns sausen/stuingen er passe tykk. Kok på svak varme i fem min. Ha i en kvart ts pepper, gjerne hvit, og salt til du syns det er passe. Laks: Marinade med honning: 1/2 dl soyasaus, 1/4 dl balsamicoeddik, 1/4 dl honning eller lønnesirup. Rist sammen i glass. Legg i plastpose sammen med laksefilet, enten oppskåret eller hel. Kjøleskap 2-3 timer. Marinade med hvitløk og chili: 1 dl soyasaus, 1 stor ss hakket hvitløk, 1 stor ss hakket chili. Legg i plastpose sammen med laksefilet, enten oppskåret eller hel. Kjøleskap 3-6 timer. Ta laksen fra marinaden, tørk av mesteparten med papir. Legg i ildfastform, stek i ovn på 180 grader i 12-14-18 min, avhengig av tykkelsen på laksen og om den er skåret i biter eller hel. Del en bit i to med kniv etter 12 min, hvis den er samme farge hele veien gjennom er den ferdig. Hvis ikke, stek to min til og sjekk igjen. Mengden marinade rekker til ca 8 porsjoner. Laksefilet til 4 pers legges i ildfast form, hell på ca 2 ss olivenolje. Klem på saften fra en halv sitron. Strø på ca 1 ts salt. Strø på ca 1 ss sitronpepper. Stek i ovn på 180 grader ca 18-20 min avhengig av tykkelse og om den er delt eller hel. Sjekk etter 18 min. Laks i ovn blir saftig, så vi bruker ikke ha saus til. Evt rømme. Salat og ris, eller stekte grønnsaker og potet, er godt til.
Gjest Gjest_P_* Skrevet 14. februar 2010 #184 Skrevet 14. februar 2010 Søkke god fisk i panne: 3 porsj. 600 g filet av hvit fisk. Sei, hyse, torsk feks. 1 løk i halve ringer. 3 ss margarin til steking 2 dl hvetemel 1 ts salt 1/2 ts pepper ca 3 dl melk Kutt fisken i passe biter. Vend i hvetemel tilsatt salt og pepper. Stek i margarin i varm panne, strø løken over når du legger fisken i. Når fisken får fin, lys farge snur du den. Løken kommer da delvis nedi fettet i pannen, det er rett. Når fisken får fin farge på undersiden også, slår du på melk. La småkoke i pannen tre-fire min. Server med kokte poteter og Raspet grønnsaker: Rasp en gulrot pr pers og omtrent samme mengde kålrabi fint. Klem en halv appelsin over. Server.
Gjest Gjest_P_* Skrevet 14. februar 2010 #185 Skrevet 14. februar 2010 -Og så noen av de tipsene som nybegynnere kanskje ikke kan: * Når du steker biff eller annet kjøtt, eller kjøttdeig i panne, må pannen være varm før du begynner. Det betyr at når du har i smør/margarin, skal det frese litt. Fettet smelter, og så skummer det. Når det slutter å skumme og begynner å bli litt brunt, da er panna varm nok. Ha ikke i mer mat enn at den får god plass, ellers blir panna for kald. Ha plata på nest høyeste eller høyeste trinn. Hvis du begynner med for kald panne blir maten kokt og tørr. Maten må være tørr når du har den i panna, altså tørker man med kjøkkenpapir hvis kjøttet er fuktig på utsiden. Kjøtt kan gjerne krydres ferdig og ligge på kjøkkenbenken noen minutter så det ikke er kjøleskapskaldt, men ikke salte før akkurat når du har det i panna. Salt trekker ut saft og gir vått kjøtt som dermed blir kokt og tørt. Husk at noen blandingskrydder inneholder salt. * Når du koker kjøtt, er det to måter. Hvis du skal ha smaken i krafta legger du kjøtt i kaldt vann. Hvis du vil ha smaken i kjøttet legger du det i kokende vann. Uansett må du skumme når det koker opp, altså bruke en skje eller noe til å fange opp mesteparten av det hvite skummet som legger seg langs kantene av kjelen. Etterpå har du i krydder, grønnsaker osv. Hvis du har i krydder først, forsvinner mye av det sammen med skummet. Kjøtt skal ikke koke, bare trekke. Dvs vannet i kjelen skal ikke boble men syde. Kjøtt er ferdig når det løsner fra bena, eller når benløst kjøtt lett kan plukkes i stykker med fingrene. Store stykker til fårikål eller lignende tar fort etpar timer. * Når du koker fisk skal vannet koke opp, så legger du forsiktig fisken i. Ikke koke fisk, bare trekke. Fersk fisk kokes i saltet vann, salt fisk i usaltet vann. Når kjøttet løsner fra beinet er fisken ferdig. Ta opp av vannet med hullsleiv ell. Ikke la fisken ligge i vannet lenger enn nødvendig. Det tar ikke mange minuttene å koke fisk. * Når du baker eller lager desserter er det greit å følge oppskrifter, men middag osv er gjerne ikke så viktig med mengdene. * Å steke en stek er lett! Kjøp ferdig surret stek, eller surr en hyssing stramt rundt steken. Krydre eller mariner. Brun i varm panne med litt fett til steken er pent brun på alle sider. (Svinestek med svor brunes ikke. Andre steker trenger heller ikke bruning, men jeg liker det. Hvis du ikke vil brune går du bare rett til neste punkt.) Legg over i en ildfastform. I formen kan du ha grønnsaker, krydder osv hvis du liker det, eller du kan ha steken på rist over langpanne med litt vann eller kraft i. I såfall lager du saus av den kraften som er der når steken er ferdig. Stikk et steketermometer i steken til spissen er omtrent midt i den tykkeste delen. Stek til termometeret viser riktig temperatur. Riktig temperatur varierer med kjøttslag, og med hvor rosa du vil ha kjøttet, så det må du finne ut for hver gang. Ovnstemperaturen er ikke noe fast, men opp til 180 grader. Lavere temperatur gir lenger steketid. Langtidssteking på 70-120 grader gir mørt og godt kjøtt, men tar opp til 12 timer. Sjekk med en oppskrift hvis du vil prøve det. Når termometeret viser rett temperatur tar du ut steken, løfter den over på en fjøl og dekker med et håndkle eller noe. La ligge 15-20 min før du skjærer opp. Imens lager du saus av kraften som har samlet seg i formen.
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2010 #186 Skrevet 16. februar 2010 Noen som kan gi meg oppskrift på hvordan jeg steker andebryst? Jeg har gjort det en gang, men da ble det mislykket. (Tørre) Jeg stekte de først i panna med "svoren" ned, hadde ruta "svoren". Satte de inn i ovnen med steketermometer. Da det viste de gradene det skulle være, var de helt blodige. Husker ikke temp nå, men fulgte oppskriften som sto utenpå brystene. Stekte de videre, men for lenge. Nå har jeg fått to nye og trenger hjelp?
venus_ Skrevet 16. februar 2010 #187 Skrevet 16. februar 2010 Noen som kan gi meg oppskrift på hvordan jeg steker andebryst? Jeg har gjort det en gang, men da ble det mislykket. (Tørre) Jeg stekte de først i panna med "svoren" ned, hadde ruta "svoren". Satte de inn i ovnen med steketermometer. Da det viste de gradene det skulle være, var de helt blodige. Husker ikke temp nå, men fulgte oppskriften som sto utenpå brystene. Stekte de videre, men for lenge. Nå har jeg fått to nye og trenger hjelp? Stek andebrystene i steikepanne med skinnsiden ned først(uten smør/olje), deretter litt på andre siden. Andrebryst skal vær ganske rosa, om steketermometeret viste feil kanskje du ikke hadde satt det i midten av brystene? Ta de ut når de har kjernetemperatur på 60grader og la de hvile noen minutter før du skjærer de i skiver.
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2010 #188 Skrevet 17. februar 2010 Takk for tipset! Har kjøpt nytt steketermometer og prøver til helga igjen.
Belima Skrevet 22. september 2010 #189 Skrevet 22. september 2010 Fårikål til 4 pers. 1,5 kg fårikålkjøtt 1,5 kg hodekål 4 ts hel pepper 2 ts salt ca3 dl vann Jeg bruker litt blanding av "billig" lammekjøtt og noe stek eller bog. Vi er ikke så glade i fettet på de ferdige blandingene. Fremgangsmåte: 1. Del hodekålen i 6-8 båter. Jeg skjærer alltid litt av det groveste på "stilken" 2. Legg kjøtt og kål lagvis i en gryte (kjøtt nederst med fettsiden ned). Strø salt og pepper mellom lagene. Pepperkornene kan legges i en spesiell pepperholder eller i et kaffefilter som du knyter igjen med hyssing. Legg kaffefilteret sånn ca midt i kjelen. 3. Hell på vann. Kok opp og la fårikålen trekke med lokket på, på svak varme til kjøttet er mørt (til det løsner fra benet). Ca. 2 timer. I min familie liker vi best fårikålen dagen derpå, så jeg koker den kvelden før vi skal spise den. Da er det viktig at den blir hurtig avkjølt. Setter den i oppvaskkummen og fyller den med kaldt vann og isbiter hvis du har et. Hvis du ikke har isbiter, skift vann ofte. Lokket skal da være av. Settes kaldt over natten.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2010 #190 Skrevet 22. september 2010 Er det noen som har en god oppskrift på cowboymat. Brune bønner i en slags sur/søt "saus" hvor det serveres stekt bacon til. Spiste det for mange år siden og har prøvd meg 2-3 ganger, men synes ikke jeg får det ordentlig til?
Belima Skrevet 23. september 2010 #191 Skrevet 23. september 2010 Hva med å ta opp denne tråden igjen? Det må vel være intr. for det!
venus_ Skrevet 23. september 2010 #192 Skrevet 23. september 2010 Er det noen som har en god oppskrift på cowboymat. Brune bønner i en slags sur/søt "saus" hvor det serveres stekt bacon til. Spiste det for mange år siden og har prøvd meg 2-3 ganger, men synes ikke jeg får det ordentlig til? Kan det være slik som dette?
NullHull Skrevet 23. september 2010 #193 Skrevet 23. september 2010 Er det noen som har en god oppskrift på cowboymat. Brune bønner i en slags sur/søt "saus" hvor det serveres stekt bacon til. Spiste det for mange år siden og har prøvd meg 2-3 ganger, men synes ikke jeg får det ordentlig til? Det jeg forbinder med "cowboymat" er rett og slett tomatbønner fra boks+ stekt bacon+ evt et par speilegg. Enkelt og greit! Men det var altså en annen type bønner du mente?
AnonymBruker Skrevet 23. september 2010 #194 Skrevet 23. september 2010 Ingen av oppskriftene passer. Husker at bønnene ble laget i kjele. Det er sur/søt/tomataktig smak jeg husker. Baconet ble stekt og lagt oppå bønnene på tallerkenen. Flere forslag?
venus_ Skrevet 23. september 2010 #195 Skrevet 23. september 2010 Ingen av oppskriftene passer. Husker at bønnene ble laget i kjele. Det er sur/søt/tomataktig smak jeg husker. Baconet ble stekt og lagt oppå bønnene på tallerkenen. Flere forslag? Hvordan har du prøvd før da? Smaker det som tomatbønner på boks? Jeg ser for meg at det må være riktig med tomatjuice, sukker og eddik.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2010 #196 Skrevet 25. september 2010 Det smaker ikke som tomatbønner på boks. Det er brune bønner, sikkert sånne som ble lagt i bløt natten over. (Før du kunne kjøpe salat og grytebønner på boks) Sausen holdt så vidt bønnene sammen, altså tykk. Har hørt at det var ganske vanlig at sjøfolk spiste det. Det kom vel av at bacon og tørre bønner holdt seg lenge ombord i en båt da tenker jeg.
Belima Skrevet 22. juli 2012 #198 Skrevet 22. juli 2012 Noen som har en god oppskrift på Pannacotta? Legger inn en oppskrift som i følge en tvkokk fra Sverige sa hadde vært veldig populær i 70 åra. Fikk ikke fullstendig oppskrift, men tror forslaget mitt skal gå greit. Blir det lite, så fyll bare på mer. Du trenger lave ildfaste porsjonskåler. (Kjøpte mine på Dags Marked til kr 19,50 De er rektangulære) 4 pers. !/2 kurv jordbær 1 kurv blåbær. Jorbærene deler du i 4 hvis bærene ikke er for store. Legg de i formen sammen med blåbærene. Fordel så godt du kan. Andre bærtyper kan også brukes, men ikke solbær eller stikkeslbær. Riv over rikelig med hvit sjokolade og strø på et lag med kokos helt til slutt. Gratineres i ovnen ved 200 gr til kokosen er gylden. Har ikke prøvd den enda, men det er nok vanskelig å gjøre noe feil på denne desserten.
Gjest gjest17 Skrevet 23. juli 2012 #199 Skrevet 23. juli 2012 Har alltid tatt å lagt Panna Cotta litt på slump, variert litt fra gang til gang. Men bruker alltid skikkelig fløte og vaniljestang. Gelatinmengden reduserer du etter hvor fast du ønsker konsistensen, ser veldig mange bruker mye gelatin i, jeg bruker noe mindre. Noen oppskrifter har også veldig mye fløte i forhold til vaniljestang. Har dessverre ikke skrevet ned nøyaktig, men synes dette ser ganske så likt ut det jeg selv endet opp med. Veldig godt og veldig enkelt! Panna Cotta 4 dl kremfløte 1 vaniljestang 2 ss sukker 1,5 gelatinplate Legg gelatinplatene i bløt i kaldt vann. Del vaniljestangen, skrap ut førene og ha alt sammen oppi en liten gryte sammen med fløten og sukkeret. Varm opp til kokepunktet og trekk gryten tilside. Ha i gelatinplatene og rør dem godt ut. Hell over i glass ellers porsjonsformer og sett i kjøleskapet til dem stivner. Tar en 3-4 timers tid. Man kan også la vaniljestangen få trekke en liten stund før man har i gelatin, da får man ut mer av smaken. Varm opp på nytt før man har i gelatinen. Mengdenemålene her er hentet i fra Trines Mat. Hun har også gode tips til bærcoulis/tilbehør til Panna Cotta :-)
venus_ Skrevet 23. juli 2012 #200 Skrevet 23. juli 2012 Et tips når det kommer til pannacotta er å ikke varme opp all fløten. Varm opp feks 1/3 av fløten sammen med sukker og vaniljestang. Så rører du godt ut gelatin og deretter tilsetter du resten av fløten. På denne måten blir smaken mye bedre synes jeg. Smaken av "fersk" fløte er mye bedre enn kokt fløte Og den vil også stivne mye raskere.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå