Gå til innhold

Dårlig matlyst.

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_hmm_*
Skrevet

I det siste har jeg fått problemer med matlysten. Jeg har rett og slett ikke lyst på noe mat, selv om jeg er kjempesulten. Saumfarer kjøleskapet, men ser absolutt ingenting jeg har lyst på. Det er ordentlig slitsomt og det ender med at jeg må tvinge i meg mat, og da blir jeg gjerne litt småkvalm da jeg har spist lite i løpet av dagen. Det sliter ordentlig på humøret og motivasjonen til å gjøre noe som helst.

Har noen noe tips til å få litt matlyst eller om noe å spise som gir energi, men ikke er så altfor usunt. I noen dager har jeg laget sjokoladeboller med havregryn, for dette blir jeg litt mett av, men det er jo absolutt ganske usunt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På det verste har jeg spist "bare" skolebrød o.l fordi jeg visste jeg trengte energi, men ikke orket å lage mat (var deprimert og fysisk dårlig pga det). Men det som hjalp mest var å få lagd ordentlig mat, gjerne med mye grønnsaker og proteiner og tvinge i seg en skikkelig porsjon hver dag. Jeg hadde kanskje ikke lyst til å lage mat, men jeg bare måtte... vet du hva grunnen er til at du ikke orker mat? Sliter du med noe, eller har det bare blitt en ond sirkel?

Noen forslag til ok mat som jeg synes er relativt lett å spise:

Grove baguetter e.l med salat, majones/smør, skinke eller annet kjøttpålegg du liker

Knekkebrød med makrell i tomat

Kok gjerne egg til pålegg eller som tillegg til frokost eller lunsj - mye bra protein

Broccoli/blomkålgrateng (lett å lage fra bunnen, bruker du matyoghurt trenger du ikke styre med egg osv, det går vel også an å kjøpe ferdigvarianter)

Lasagne?

supper med litt ekstra i, kjøttboller, egg, makaroni, pølsebiter

Skrevet (endret)

Har du forsøkt å lage mat som har en god lukt, som virker fristende uansett matlyst? Middager og bakst osv..? Vekke litt liv i sansene..

I slike perioder er det viktig for meg at maten jeg kjøper/lager og spiser er god, både på smak og kvalitet. Spiser kanskje litt mer "usunt" :spise: i slike perioder, men det er bedre med noe enn ingenting..

Hjelper ihvertfall meg når matlysten er borte vekk. Lager jeg god mat som jeg vanligvis setter stor pris på samt at lukten gjør meg fristet..

Endret av Lotte27
Skrevet

Sånn har jeg det også til tider. Da må jeg bare bite tenna sammen og heller betale litt mer for å få et ordentlig måltid, for meg pleier indiskmat, bakeverk eller lignende som lukter og frister å hjelpe. Brød som ikke er ferskt går ikke, da brekker jeg meg, det må være noe som frister, gjerne med salat og grønnsaker ved siden av!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...