smil Skrevet 25. april 2002 #21 Del Skrevet 25. april 2002 Hei 10na. Trist at du har en slik oppfatning av kristne. Jeg syns kanskje du er litt rask til å trekke konklusjoner. Det fins helt sikkert kristne som kun har nestekjærlighet til overs for "normale" (hva du nå mener med det). Men tror disse er unntaket, heller en regelen. Kristne er heller ikke bedre enn alle andre, og vi tror ikke at vi er bedre enn alle andre. Vil nesten si at det er motsatt. Kriste erkjenner jo at de ikke er gode nok i seg selv. Vi vet at vi ikke alltid gjør det som er rett. Derfor trenger vi Jesus. Når det gjelder ondskapen i verden. Ja, jeg tror at det fins en god Gud, og en ond djelvel. Og jeg tror ikke Gud overser at barn dør i kreft. Jeg tror faktisk han sørger over det. Men "en dag skal hver en tåre bli tørket". Det er det jeg velger å tro. At en dag vil Jesus komme tilbake, og gjenopprette freden. Da vil det ikke lenger være sykdom, sorg eller savn. Det er det jeg tror. Smil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. april 2002 #22 Del Skrevet 25. april 2002 Smil, med "normale" mennesker mener jeg (i de kristnes øyne) heterofile som ikke har sex før ekteskapet og som overhodet ikke skiller seg. Det er menneskene som slipper gjennom nåløyet.......... Andre mennesker så som f.eks homofile - blir ikke akkurat overøst med nestekjærlighet fra kristne - snarere blir de møtt med en fordømmende og destruktiv holdning som er til å bli helt matt av. Å kalle seg kristen og samtid dømme og avvise mennesker hører ikke sammen. Etter min mening er alle mennesker likeverdige enten de er homofile eller heterofile - slik er jeg oppdratt - til å akseptere andre menneskers legning og til å respektere andre mennesker for det de er og ikke stenge dem ute fordi de ikke er som meg. En ting til - hvor lenge skal vi vente før dette underet skjer da? At Gud (eller kanskje Jesus) kommer stormende til jorden og ordner opp i alt som er galt? Hvor lenge????? Hvor mange syke uskyldige barns liv skal gå tapt før han gidder å reagere???? Og nok en ting - jeg fatter overhodet ikke at det i det hele tatt går an å tro på noe slikt. Men, det er nå min mening........ 10na Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smil Skrevet 25. april 2002 #23 Del Skrevet 25. april 2002 Selvfølgelig er homofile like mye verd som heterofile. Og en som er skilt er like mye verd som en som ikke er det. De aller fleste kristne, i hvert fall de som legger Bibelen til grunn, mener at alle mennesker er akkurat like mye verd. Du er like mye verd som meg, Arafat, Britney Spears, kong Harald, Arve Juritsen og mormora til bestevenninna mi. Skjønner? Det finnes kristne som ikke akkurat gir uttrykk for dette. Jeg er enig i det. Og selv om jeg mener at du er like mye verd som meg, er det ikke sikkert at jeg er enig med deg om alt. Men sånn må det jo være. Mennesker er jo forskjellige. Når Jesus kommer tilbake vet jeg ikke, og ingen andre kristne heller. Det er bare Gud som vet når det skal skje. Men jeg tror ikke det er så lenge til. Bibelen sier at endetiden (altså tiden rett før Jesus kommer tilbake), vil være preget av kriger, naturkatastrofer og menneskenes ondskap. Tror tiden nærmer seg jeg. Og de barna som dør av kreft eller sult før den tid kommer, skal få leve evig i en "verden" av fred, godhet og kjærlighet. Smil Smil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pusen Skrevet 25. april 2002 #24 Del Skrevet 25. april 2002 Huffameg....jeg slenger meg med tina jeg for sure! Synes kristendommen er meget trangsynt. Smil er jo helt bak bakker og berg når du sier at kristne setter lik verdi på homofile og heterofile. Alle har vel vært vitne til den heksejakten som har vært utøvd mot homofile prester for eksempel??? Hvorfor skal det være noe problem da? Vis meg det stedet i bibelen hvor det står at det er ukristelig å ha seksuell omgang med det samme kjønn. Kristne og alle de grenene som spres fra denne (og andre) religioner er de verste til å fordømme. Jeg er døpt og konfirmert i kirken og er fortsatt medlem av statskirken. Jeg er absolutt ikke aktiv av den enkle grunn at jeg ikke tror. Jeg tror på The Big Bang og alt som kan bevises og føres på en logisk måte. Det vil ikke på den andre side si at jeg skal fordømme dem som tenker annerledes enn meg! Tro hva dere vil, jeg respekterer det med den største selvfølgelighet! Som noen andre sa i et annet innlegg synes jeg religion skal være noe personlig. En person som innerst inne er overbevist om sin tro og føler at Gud virkelig finnes er flott. Men ikke dytt det over de de ikke-troende. Flere sekter som oppsøker folk i sine hjem (dere vet hvem jeg snakker om) og det synes jeg er forkastelig. Jeg mener at ethvert menneske skal få velge for seg selv hva en vil tro på. Som sagt; det er et personlig valg. Jeg har valgt vitenskapen og trives meget godt med det. Lever livet mitt slik jeg vil og er en ordentlig jente som følger lover og regler og har massevis av bein i nesa. Tro er frihet...frihet til å velge tro.12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leia Skrevet 25. april 2002 #25 Del Skrevet 25. april 2002 Oi , nå var det visst en stund siden jeg leste denne tråden. Det var ikke meningen. On 2002-04-23 23:52, Leia wrote: ja, Gud fins, og Gud er god. At flere kulturer også tror at det fins en gud, synes jeg bare styrker troen på Guds eksistens. Det jeg er mer skeptisk til, er de ulike kulturers bastante tolkninger av hva Gud krever av oss..., og hva som er den eneste rette måten å tilbe ham på. Derfor er jeg ingen aktiv kristen. Jeg er altså ikke en av dem som forsvarer religiøs ekstremisme, jeg er ikke en gang sikker på om jeg tror på Jesus. Derfor føler ikke jeg at jeg kan stå som forsvarer av en altomsluttende kristen tro. Jeg har ikke svar på alt, hvorfor mange uskyldige mennesker dør av sykdom som ikke er menneskepålagt kan jeg ikke svare på. Jeg baserer ikke så mye av hva jeg tror på en bok, mer på en følelse av at alt ikke kan være kun tilfeldigheter. Verden er for vakker til det. Egentlig er det vel ingen som kan det, og det er derfor det heter "å tro". Kanskje ligger mitt livssyn et sted mellom vitenskapelig biologiske forklaringer , og en aksept av at det eksisterer mere uforklarlige ting. Men kanskje er de ikke evig uforklarlige, kanskje har vitenskapen en tøyelig grense. Hadde ikke overrasket meg om de klarte å måle positive og negative energistrømninger vitenskapelig. Hele forklaringen tror jeg dog ikke vitenskapen fikser. Forøvrig syns jeg en del av dere generaliserer litt over kanten hva gjelder "de kristne". Mange prester gjør ingen forskjell på hetero og homo, mange prester ER homofile. Mange homofile er selv kristne. Det er ikke rettferdig å dømme alle på grunnlag av de mest ekstreme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. april 2002 #26 Del Skrevet 25. april 2002 Til Pusen hvor det står ja, Romerne 1. 26-27 Alle synder er like syndige for Gud. dvs du blir ikke "rettferdig" hvis du derper noen eller tenker en liten skjev tanke om naboen. I vers 29 og nedover er det remset opp noen synder; umoral, griskhet, ondskap, misunnelse, mordlyst, strid, svik, falskhet, ryktemakere, baktalere, gudshatere, voldsmenn, overmodige, storskrytere, ulydige mot foreldre, uforstandige, upålitelige, ubarmhjertige. og det er enda flere Oppgave: tell hvor mange av disse syndene du begår hver dag. Dette beviser at ingen mennesker kan bli syndfrie ved egne handlinger. Derfor, Romerne 8,1; "Så er det da ingen fordømmelse for dem som er i Kristus Jesus" Uansett hvor mye eller lite "kristne" mener, må vi legge bibelen til grunn for å finne ut hva Gud mener. dette er kun et svar på et innlegg jeg er uregistrert og dette er mitt første innlegg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ElleVille Skrevet 25. april 2002 #27 Del Skrevet 25. april 2002 Siste anonym: hva mener du med at "vi må legge Bibelen til grunn for å vite hva Gud mener"?12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. april 2002 #28 Del Skrevet 25. april 2002 Bibelen misstolkes selvsagt av mange, sansyligvis av alle. Men det er bibelen vi må lese for å forstå hva "kristendommen" går ut på, ikke alle som hevder å ha Gud med på laget (j.fr. Got mit uns)Jeg mener vi ikke bør ta alt mennesker sier for god fisk, men forsøke å se hva bibelen sier. (lettest for de som tror bibelen er sannhet) Fant ingen bibelvers direkte for Ørepissing på andre men antar man skal i hverfall forsøke å unngå det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. april 2002 #29 Del Skrevet 26. april 2002 Smil - du er som alle andre kristne - i din egen lille rosa sneversynte verden snakkende kontinuerlig rundt grøten uten å gunne gi håndfaste svar. Kan du svare meg på hvorfor Gud lar f.eks små barn lide i påvente av all den herligheten du sier skal skje????? Kan du forklare hvordan denne fantastiske Guden din kan se på at dette skjer? Neste spørsmål: Alle disse prestene rundt om kring i forskjellige menigheter og kirker som begår overgrep mot barn (der er ikke rent få av dem) - hvordan forklarer du det? Står det i bibelen at Gud's "disipler" skal utøve slike handlinger overfor barn? Kristendommen har opp igjennom tidene forårsaket mange uskyldige mennesker mye urett. Mennesker som var menneskelige og ikke overmennesker uten feil og mangler, mennesker som fulgte sitt hjerte og sin overbevisning. *sukk* jeg har et helt hav av spørsmål som jeg gjerne ville ha hatt svar på - og gjett om jeg har diskutert dette tidligere!!!!! Gang på gang på gang......... og svarene jeg får fra disse kristne er like overfladiske - like mye rundt grøten - og får ihvertfall ikke overbevist meg om at det finnes noen god Gud. 10na Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 26. april 2002 #30 Del Skrevet 26. april 2002 Ja d er jo virkelig tøft å gå til åtak på folk anonymt ja.Skittkjerrring vil jeg kalle de som gjør slikt. Men jeg frykter ikke for du vil få lide syvfold igjen på Dommens Dag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. april 2002 #31 Del Skrevet 26. april 2002 Dersom det er meg du meder S.Sadie, så har jeg overhodet ingen angst for det jeg eventuelt måtte få lide for på denne såkalte Dommens dag............... latterlig. Skitkjerring............... morsomt... 10na Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. april 2002 #32 Del Skrevet 26. april 2002 Hva sier bibelen? Jeg er enig med tidliger anonym at en må vende seg til den. Det er ikke rart i at mange har dårlig inntrykk av kristne. Bibelen forutsa at etter apostlenes død skulle falsk lære og ukristne skikker langsomt trenge inn i den kristne menighet. Det skulle komme noen som trakk troende mennesker bort og fikk dem til å følge dem istedenfor Kristus. (Matteus 7: 15, 21—23; Apostlenes gjerninger 20: 29, 30) Det er grunnen til at det er så mange forskjellige trossamfunn som hevder at de er kristne. Kristenhetens grunnleggende læresetninger er ikke basert på Bibelen, men på gamle myter — myter fra det gamle Hellas, Egypt, Babylon og andre steder. Læren om menneskesjelens iboende udødelighet, om evig pine i helvete, om skjærsilden og om treenigheten (tre personer i én guddom) finnes ikke i Bibelen. I tillegg til at kristenheten har forkynt falsk lære, har den sviktet Gud og Bibelen ved sine handlinger. Det som presteskapet og kirkesamfunnene har gjort i tidligere århundrer og har fortsatt å gjøre i vår tid, er det motsatte av det Gud og Bibelen krever, og det motsatte av det kristendommens Grunnlegger, Jesus Kristus, forkynte og gjorde. Jesus lærte for eksempel sine etterfølgere at de ikke skulle blande seg opp i verdens politikk og heller ikke delta i dens kriger. Han lærte dem også at de skulle være fredselskende og lovlydige, og at de skulle elske sin neste uten å ha fordommer. De skulle til og med være villige til å ofre livet framfor å ta andres liv. — Johannes 15: 13; Apostlenes gjerninger 10: 34, 35; 1. Johannes 4: 20, 21. Jesus sa faktisk at kjærlighet til andre mennesker skulle være det kjennetegn som skulle skille de sanne kristne fra de falske, fra dem som bare gav seg ut for å være kristne. Han sa til dem som skulle følge ham: «Jeg gir dere et nytt bud, at dere skal elske hverandre; at slik som jeg har elsket dere, skal også dere elske hverandre. Av dette skal alle vite at dere er mine disipler, om dere har innbyrdes kjærlighet.» — Johannes 13: 34, 35; 15: 12. Bare noen tanker fra bibelen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 26. april 2002 #33 Del Skrevet 26. april 2002 10na! D gjalds altså da IKKE bare deg nei, men alle de som kaster dritt på den kristne tro! Jeg synes d er en ufin ting å gjøre og vitner om en grunnleggende uforstand for de grunnverdier vår nasjon er tuftet på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. april 2002 #34 Del Skrevet 26. april 2002 SexySady, er du en slik frøken bibelstripp?? Hellig og jomfruelig, samtidig som du prøver å vise mest mulig av kroppen din og være mest mulig sexy? Som britney Spears? Bare lurer.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. april 2002 #35 Del Skrevet 26. april 2002 Greit nok det SS, MEN - dersom du er en tilhenger av den kristne tro - så synes jeg det vitner om en gruvekkende uforstand fra din side å kalle folk SKITKJERRING ene og alene basert på at de stiller konkrete spørsmål til denne troen....... Og hvilke kristne grunnverdier vår nasjon er tuftet på........ *ler*..... heksejakt, homohets, kjeppjaging av unge ufrivillig gravide jenter og bla bla bla.......... litt av noen grunnverdier å se opp til...... og.....ikke at det kommer som noen overraskelse...... INGEN kan svare konkret. en annen ting - jeg kaster IKKE dritt - jeg vil bare ha svar - og tydeligvis, du er som de fleste andre kristne - hårsåre til tusen - uten svar å gi og svært lite tolerant..... du vet at bibelen sier "du skal elske din neste som deg selv" ikke sant? Dermed bør du holde deg for god til å kalle folk for skitkjerring, og tolerere at andre stiller spørsmål............ Comprendé??? 10na Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. april 2002 #36 Del Skrevet 26. april 2002 Anonym, det er jo det som er det fine med å kalle seg "kristen"....... de kan gjøre som de vil mandag - lørdag, og så går de i kirken på søndager og ber om tilgivelse så er alt i orden............. 10na Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smil Skrevet 26. april 2002 #37 Del Skrevet 26. april 2002 De trenger ikke engang å gå i kirka på søndag å be om tilgivelse. Den fikk de for ca to tusen år siden. Gode gjerninger skal ikke gjøres av plikt, men av kjærlighet, som en takk for at Jesus ga livet sitt. Smil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smil Skrevet 26. april 2002 #38 Del Skrevet 26. april 2002 Til 10na. Ja, verden ER urettferdig. Ja, det er sykdom i verden. Hvorfor? Fordi det finnes onde krefter også, og fordi vi mennesker som har fri vilje, ikke alltid velger det gode. Hva prester som forgriper seg på barn angår: Hitler hevdet også at han hadde Gud på sin side. Tror ikke alltid vi skal stole på hva mennesker sier. Smil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 26. april 2002 #39 Del Skrevet 26. april 2002 så lenge mye vondt i verden blir begått i Guds navn, velger jeg å tro at det ikke finnes en Gud, kun mennesker som trenger en unnskyldning. Når det gjelder de som tror og finner styrke, så er det fordi de ikke har nok styrke selv uten dette halmstrået de klamrer seg til. Men de får tro for min del, så skal jeg heller la meg omvende når det foreligger bevis for Guds eksitens. (les; han viser seg for meg eller no i den duren)12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aziraphale Skrevet 26. april 2002 #40 Del Skrevet 26. april 2002 Mennesker trenger forklaring på ting. Vi har alltid trengt forklaring på ting; tror det var sånn religioner oppsto. Vi vil ha noen å "skylde" på dersom noe går dårlig, noen å klage til eller noen til å trøste oss. Og det er absolutt ikke noe galt i det, men dersom det går så langt at vi ikke kan se at noe annet kan være riktig, kan det jo ikke være sunt! Er selv litt ubestemt fremdeles. Bibelen sier at dersom du tror, vil du ikke bli dømt, men dersom du ikke tror [på kristendommen] så er du dømt fra begynnelsen av. Det blir jo helt feil! Oki, ikke slakt. Bare noen strøtanker.12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg