Gå til innhold

Dobble betalinger i banken ...

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Dina_*
Skrevet

Banken har greid å gjøre den superbrøleren å kjøre betalingsoverføringer dobbelt el . Fikk 4 innbetalinger på kontoen min i går og alle sammen står 2 ganger , samt at beløpet er dobbelt så høyt som det skal være , dvs at dette er penger jeg kan ta ut og bruke .

Hva gjør jeg ?

( Skal si ifra ,men banken burde meldes til et eller annet sted for å gjøre såpass grove feil . Hva hvis det feks er alle betalingene banken hadde den dagen , som er kjørt 2 ganger )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hender at det skjer dobbeltkjøringer i bankenes systemer. Dette er noe som bankene pleier å oppdage veldig raskt, men det kan ta litt tid å få rettet opp feilen. Det kan skje at noen tar ut mer penger enn de faktisk har, og da vil de rett og slett få overtrekk på kontoen når feilen er rettet opp. Å spekulere i å ta ut pengene før feilen er rettet er bare dumt.. Det vil bare medføre rentekostnader for kontoeieren pga. overtrekket.

Hva du skal gjøre? Ta kontakt med banken. Er det en kjent feil er det gjerne lagt inn talemelding på telefonen som forteller om feilen før du eventuelt blir satt over til en kundebehandler. Du kan også sjekke nettsidene til banken for å se om de har lagt ut en meldig der. Er det en feil som har rammet mange pleier også nettavisene å snappe opp nyheten temmelig raskt.

Skrevet
Det hender at det skjer dobbeltkjøringer i bankenes systemer. Dette er noe som bankene pleier å oppdage veldig raskt, men det kan ta litt tid å få rettet opp feilen. Det kan skje at noen tar ut mer penger enn de faktisk har, og da vil de rett og slett få overtrekk på kontoen når feilen er rettet opp. Å spekulere i å ta ut pengene før feilen er rettet er bare dumt.. Det vil bare medføre rentekostnader for kontoeieren pga. overtrekket.

Hva du skal gjøre? Ta kontakt med banken. Er det en kjent feil er det gjerne lagt inn talemelding på telefonen som forteller om feilen før du eventuelt blir satt over til en kundebehandler. Du kan også sjekke nettsidene til banken for å se om de har lagt ut en meldig der. Er det en feil som har rammet mange pleier også nettavisene å snappe opp nyheten temmelig raskt.

Nei , banken har ikke oppdaget det relativt kjapt . Det har gått mer enn 2 dager nå og jeg sitter og lurer på om jeg skal tipse pressen om dette for dette er en alvorlig feil som kan få ganske store konsekvenser . Det er jo en ting hva som ideelt sett skal skje dersom noen tar de ekstra pengene , men noe helt annet hva som faktisk skjer hvis mottakeren feks er personlig konkurs .

Jeg tenker jeg venter for å se hvor lang tid det tar før banken greier å oppdage brøleren sin selv og så tipser jeg pressen om det :) .

Skrevet
Nei , banken har ikke oppdaget det relativt kjapt . Det har gått mer enn 2 dager nå og jeg sitter og lurer på om jeg skal tipse pressen om dette for dette er en alvorlig feil som kan få ganske store konsekvenser . Det er jo en ting hva som ideelt sett skal skje dersom noen tar de ekstra pengene , men noe helt annet hva som faktisk skjer hvis mottakeren feks er personlig konkurs .

Jeg tenker jeg venter for å se hvor lang tid det tar før banken greier å oppdage brøleren sin selv og så tipser jeg pressen om det :) .

Snakk om å være vanskelig. Ring banken din og få dette rettet opp.

Hvis dette er en feil som er gjort fra banken sin side så vil det som Alison normalt sett være noe som gjelder flere og som raskt blir rettet opp. Hvorfor det ikke er rettet opp i dette tilfellet er umulig å finne ut av uten at du kontakter banken. Tenkte senarioer:

- de jobber fortsatt med saken, men det gjelder såpass få at det ikke er lagt ut melding i nettbanken/på telefon om problemet - og heller ingen som har tipset pressen

- de er ikke klar over problemet

- det kan være en feil som er gjort hos avsender/avsenderbanken. Eller hos BBS. Og det ventes på at de skal rette opp feilen.

Alle kan gjøre feil, også banker. Normale mennesker tar kontakt når de oppdager en feil slik at det kan rettes opp, i steden for å vente og se hvor lang tid det tar for å så ringe pressen.

Skrevet
Snakk om å være vanskelig. Ring banken din og få dette rettet opp.

Hvis dette er en feil som er gjort fra banken sin side så vil det som Alison normalt sett være noe som gjelder flere og som raskt blir rettet opp. Hvorfor det ikke er rettet opp i dette tilfellet er umulig å finne ut av uten at du kontakter banken. Tenkte senarioer:

- de jobber fortsatt med saken, men det gjelder såpass få at det ikke er lagt ut melding i nettbanken/på telefon om problemet - og heller ingen som har tipset pressen

- de er ikke klar over problemet

- det kan være en feil som er gjort hos avsender/avsenderbanken. Eller hos BBS. Og det ventes på at de skal rette opp feilen.

Alle kan gjøre feil, også banker. Normale mennesker tar kontakt når de oppdager en feil slik at det kan rettes opp, i steden for å vente og se hvor lang tid det tar for å så ringe pressen.

Du er ganske naiv hvis du tror at "alle" gidder å bruke tid på å hjelpe en bank med å rette feil i egne rutiner , feil som banken i aller høyeste grad burde ha hatt kontrollrutiner for å rette opp i selv .

Dette er forøvrig også en bank som er kjent for en nesten kundefiendlig holdning . For å si det sånn , behandler man kundene sine som dritt , så får man ikke hjelp av de samme kundene når man eventuelt trenger dette - facts of life .

Skrevet

Problemet er jo at det er du som ender opp med problemer hvis ikke dette rettes opp. Penger som ikke er dine må tilbakebetales, om det oppdages idag eller til neste år.

Du kan selvsagt vente og se hvor lang tid det tar, men ender da opp med bryet å sørge for at du ikke bruker av disse pengene (eller tar konsekvensen av overtrekksrente hvis kontoen din går i minus når dette tilslutt blir oppdaget).

Jeg er ikke naiv og tror at alle gidder å bruke tid på dette (eller at alle i det hele tatt oppdager det), men når du faktisk er oppmerksom på problemet og gidder å bruke tid på å skrive om det her burde man kunne forvente at du kan bruke 2 min på å informere banken om det også.

Men for all del, gjør som du vil. Men ikke kom å klag hvis du bruker pengene og blir belastet overtrekksrente når kontoen din går i minus etter korrigeringen.

Skrevet
Problemet er jo at det er du som ender opp med problemer hvis ikke dette rettes opp. Penger som ikke er dine må tilbakebetales, om det oppdages idag eller til neste år.

Du kan selvsagt vente og se hvor lang tid det tar, men ender da opp med bryet å sørge for at du ikke bruker av disse pengene (eller tar konsekvensen av overtrekksrente hvis kontoen din går i minus når dette tilslutt blir oppdaget).

Jeg er ikke naiv og tror at alle gidder å bruke tid på dette (eller at alle i det hele tatt oppdager det), men når du faktisk er oppmerksom på problemet og gidder å bruke tid på å skrive om det her burde man kunne forvente at du kan bruke 2 min på å informere banken om det også.

Men for all del, gjør som du vil. Men ikke kom å klag hvis du bruker pengene og blir belastet overtrekksrente når kontoen din går i minus etter korrigeringen.

Og der er du inne på noe vesentlig her . Tenk på alle de som ikke har noen spesielt god kontroll på hva som går inn og ut på kontoen , men bruker av den til den er tom .

(OG det er MANGE)

Hvis det virkelig er slik som noen sier her i denne tråden , at man belastes med overtrekksrente , for en feil banken har gjort så er det enda flere grunner til at dette kommer i medias søkelys .

Overtrekksrente= blodrente og du syntes vel ikke det er rettferdig at folk skal straffes med å betale dette for å ikke ha oppdaget feil som banken har gjort?

Skrevet

Først: jeg tror ikke pressen synes dette er særs spennende stoff å skrive om!

Og jeg vet de finnes, men jeg tror neppe MANGE bruker og bruker - som regel vet man hvor mye penger som kommer inn, og dermed hvor mye man da kan bruke - de som ikke er i stand til å se sine begrensninger, burde kanskje revurdere å eie et bankkort.

Skrevet

Er dette Postbanken eller?

Har nemlig opplevd tilsvarende der.

En uproffesjonell bank med mye rot. :frustrert:

Idag ligger "systemet" nede også så man får ikke ut kontoutskrift en gang.

Skrevet

Blir litt sånn :

"we've fucked up and your to blame "

:ler:

Gjest Vært der
Skrevet
Du er ganske naiv hvis du tror at "alle" gidder å bruke tid på å hjelpe en bank med å rette feil i egne rutiner , feil som banken i aller høyeste grad burde ha hatt kontrollrutiner for å rette opp i selv .

Og du er ganske så naiv hvis du tror at du ikke vil få konsekvenser ved ikke å si i fra.

Jeg har vært i din situasjon, og mitt råd er:

* ring inn umiddelbart, si i fra, og krev å få skriftlig bekreftelse på at du har informert banken om feilen.

Hadde jeg ikke gjort dette den gangen det skjedde meg, hadde jeg hatt "økonomisk kriminalitet" på rullebladet...

Banken gjorde en feil, jeg informerte om feilen, de nektet å innse at de hadde gjort en feil... jeg ble politianmeldt den dagen de oppdaget feilen.

Da nektet de også for at jeg hadde tatt kontakt for å informere dem om feilen, og hadde jeg ikke hatt det skriftlig....

Skrevet
Og du er ganske så naiv hvis du tror at du ikke vil få konsekvenser ved ikke å si i fra.

Jeg har vært i din situasjon, og mitt råd er:

* ring inn umiddelbart, si i fra, og krev å få skriftlig bekreftelse på at du har informert banken om feilen.

Hadde jeg ikke gjort dette den gangen det skjedde meg, hadde jeg hatt "økonomisk kriminalitet" på rullebladet...

Banken gjorde en feil, jeg informerte om feilen, de nektet å innse at de hadde gjort en feil... jeg ble politianmeldt den dagen de oppdaget feilen.

Da nektet de også for at jeg hadde tatt kontakt for å informere dem om feilen, og hadde jeg ikke hatt det skriftlig....

Dette høres jo nesten ut som ren skremselspropaganda i oppgradert versjon av det som tidligere er skrevet her .

Forhåpentligv er man jo ikke totalt rettsløs i Norge og det kreves bevis , dersom man skal bli dømt strafferettslig .

Skrevet
Dette høres jo nesten ut som ren skremselspropaganda i oppgradert versjon av det som tidligere er skrevet her .

Forhåpentligv er man jo ikke totalt rettsløs i Norge og det kreves bevis , dersom man skal bli dømt strafferettslig .

Dette er MIN erfaring, og ikke noe skremselspropaganda.

Jeg har fortalt hele historien i en annen tråd her inne.

Jeg sier ikke at det skjer deg, jeg sier bare at dette skjedde meg, og at jeg var veldig glad at jeg gjorde som jeg gjorde fra starten av.

Jeg ønsker ikke at andre skal oppleve det å bli kalt inn til avhør uten å ha bevis på at de har gjort alt de kunne for å rette opp feilen, og anbefaler derfor andre å opptre korrekt når det kommer til slike saker.

Men for all del, gjør som du vil... jeg tenkte bare at det er ikke alle erfaringer man trenger å gjøre selv. Av og til kan det være greit å lytte til andre som har vært i samme situasjon selv.

Skrevet

Snakker om å overdramatisere. Er det virkelig så vanskelig å ta en telefon til banken for å sjekke hva som har skjedd? Før dette blir gjort blir det for dumt å syte og klage og dra frem skrekksenarioer. Det kan være en naturlig forklaring på de doble innbetalingene, og feilen kan ligge hos andre enn banken også.

Skrevet

Betalingene var der fremdels og har vært der i en uke nå :ler: . Ganske skummelt å tenkte på at banken kan gjøre slike feil uten at de oppdager det selv ..

Til alle dere som tror at tid er noe alle har uendelige mengder av ,så er det faktisk feil hehe ...

Jeg har svært mye å gjøre for den arbeidsgiveren som faktisk betaler lønna mi og vil ikke bruke tid på å gjøre gratisarbeid for banken :) .

Dette kommer aldri til å få noen konsekvenser for meg , siden dette gjelder bankkontoen til jobben min .

Det er om ganske mange innbetalinger , så jeg er ikke i tvil om at dette er en real blundert hos banken ..

Skrevet

Når dette en dag blir oppdaget, og om det skjer på et tidspunkt hvor kontoen ender opp med å gå i minus, hadde jeg vært lite fornøyd med å være din arbeidsgiver hvis du ikke har gjort jobben din og rapporter om feil som oppstår. Om det så er feil du selv gjør, eller feil andre gjør som kan få negative konsekvenser for arbeidsplassen din.

Det er da ingen som antyder at du har uendelige mengder av tid, men dette er noe som tar deg to minutter å formidle til banken. Dette er noe alle har. Inkl. deg selv, noe du har bevist all den tid du har brukt tid til å skrive om det her.

Gjest Blondie65
Skrevet

Tenkt scenario: Kunden din som har betalt inn dette beløpet sliter økonomisk. De har akkurat nok til å få det til å gå rundt fra dag til dag. Så gjør banken en feil ved betaling eller kunden gjør en feil og alt blir betalt x ganger med feil beløp. Kunden blir trukket fra konto og du sitter på pengene. Ikke fordi du ikke vet at her er ting gått dobbelt men fordi du rir prinsipper. Neste som skjer er at din kunde går konkurs/må legge ned fordi du red på dine prinsipper når banken ikke oppdaget feilen som din kunde ikke fikk ryddet opp i i tide.

Det er fint med prinsipper, men det er meningsløst å ri på dem når man ikke en gang har giddet å gjøre det minste for å rette oppi dette. Jeg går ut fra at du i det minste vet hvem som har betalt disse pengene og kunne nøstet opp ved å kontakte de som betalte inn?

Skrevet
Når dette en dag blir oppdaget, og om det skjer på et tidspunkt hvor kontoen ender opp med å gå i minus, hadde jeg vært lite fornøyd med å være din arbeidsgiver hvis du ikke har gjort jobben din og rapporter om feil som oppstår. Om det så er feil du selv gjør, eller feil andre gjør som kan få negative konsekvenser for arbeidsplassen din.

Det er da ingen som antyder at du har uendelige mengder av tid, men dette er noe som tar deg to minutter å formidle til banken. Dette er noe alle har. Inkl. deg selv, noe du har bevist all den tid du har brukt tid til å skrive om det her.

Jo , men det er jo morsomt å skrive om her og dette kommer til å ta mye mer tid enn 2 minutter og det er heller ikke sånn at bare fordi du feks har fri etter jobb , så kan jeg bestemme for deg hva du skal bruke tiden til ;) .

Skrevet
Betalingene var der fremdels og har vært der i en uke nå :ler: . Ganske skummelt å tenkte på at banken kan gjøre slike feil uten at de oppdager det selv ..

Til alle dere som tror at tid er noe alle har uendelige mengder av ,så er det faktisk feil hehe ...

Jeg har svært mye å gjøre for den arbeidsgiveren som faktisk betaler lønna mi og vil ikke bruke tid på å gjøre gratisarbeid for banken :) .

Dette kommer aldri til å få noen konsekvenser for meg , siden dette gjelder bankkontoen til jobben min .

Det er om ganske mange innbetalinger , så jeg er ikke i tvil om at dette er en real blundert hos banken ..

Siden dette ikke er rettet opp i enda virker det lite sannsynlig at banken har hatt dobbeltkjøringer. Da ville det ha berørt veldig mange, og dette er feil som bankene oppdager raskt. Å klage på at du ikke har tid til å ta en telefon for å sjekke med banken er bare tull. Det tar ikke mange minuttene å ta en slik telefon. I tillegg tar du det som en selvfølge at det er banken som har gjort en feil, noe du faktisk ikke vet om stemmer før du har sjekket.

I steden for å klage og spekulere er det faktisk så enkelt som å ta opp telefonen og ringe banken. Hvis du mener at du ikke har noe ansvar for den kontoen, får du gi beskjed til den på jobben din som faktisk kan klare å ta den telefonen.

Skrevet

Som sagt , vi kommer ikke til å bruke tid på å hjelpe banken til å gjøre jobben dens .

Jeg mener at dette er noe banken må ha kontrollrutiner for å greie å oppdage selv , ellers må den samme banken ta konsekvensene av at de har rot i rutinene sine , selv .

For å si det sånn , hvis vi hadde hatt rot i våre rutiner , som gjorde at vi ikke greide å registrere betalinger fra våre kunder riktig slik at vi feks ikke greide å kontrollere om kundene betalte for seg , og vi hadde prøvd å legge ansvaret for at kundene ikke hadde rapportert inn dette på dem , så hadde de ledd seg skakke :ler: .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...