fjellryp Skrevet 30. september 2009 #1 Skrevet 30. september 2009 Når skatteoppgjøret kom i vår ble jeg skyldig ca 6000,- Ble tipset om at siden jeg ikke har tjent så godt så skulle jeg ikke betale skatt av alt, og skrev da et klagebrev-som ble godkjent. Når skatteoppgjørene kom sto det at jeg nå hadde ca 17000,- tilgode! Jeg sjekket kontoen og riktignok hadde jeg fått igjen penger istedet! Nå har jeg levd i fred og ro å kost meg med pengene i sommeren som var. Tidligere i denne måneden fikk jeg plutselig et brev der det sto at saken var behandlet og ikke innvilget. Sto ingenting om at jeg hadde fått penger og måtte betale de tilbake, så vi overså brevet. I det brevet sto det også at om det var spørsmål måtte de komme innen 14 dager. Jeg overså det selvsagt da jeg var litt nervøs over at de kanskje ikke var klar over at jeg hadde fått ført inn på konto. For et par dager siden kom et nytt brev, altså et oppgjør der regningen var på ca 23000,- som jeg må betale inn!! De har selvfølgelig gjort en feil, og jeg skjønner ingenting. Hvordan kan de gi meg penger for å så kreve de tilbake? Virker som om søknaden er blitt behandlet 2 ganger... Jeg skrev et nytt brev som jeg sendte igår og ville ha forklaring på dette. Jeg er 21 år gammel, og har bare en deltidsjobb og ingen sparepenger, så dette blir vanskelig. Hvem har "loven" på sin side, hva har blitt gjort galt og hva kan jeg gjøre? Gruer meg til svaret kommer.
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2009 #2 Skrevet 30. september 2009 Først og fremst.. Hva tenker du med? Tror du virkelig du skulle fått de 17k,- ut av hva? Først skal du betale tilbake, deretter får du 17k. Det burde ringe en bjelle hos de fleste. Er tydelig de har gjort en feil synes nå jeg, så du får bare vente på svar.
Gjest Gjest_mann_* Skrevet 30. september 2009 #3 Skrevet 30. september 2009 Det er ingen selvfølge at du velger å overse brev fra sakttetaten, det var uærlig. du tokk en sjangse og tapte. ang å ikke betale skatt fordi du tjener lite er jo skatte systemet tilpasset dette, hver enkelt som tjener lite trenger ikke søke om å betale mindre skatt. men litt rart at du fikk penger for så at de krever dem tilbake. du får uansett en nedbetalings plan så at du ikke har pengene stående er ikke noe argument for at du skal slippe å betale dem.
fjellryp Skrevet 30. september 2009 Forfatter #4 Skrevet 30. september 2009 Det var dumt, men nå har jeg kontaktet de. Om det er de som har gjort en feil så vil det jo ikke ha noe å si at jeg ikke svarte på brevet innen disse fjorten dagene. Jeg er ikke den som har mest peiling på økonomi, skatt osv, så jeg har gjort alt dette med råd og hjelp fra familien min.. Skatteetaten har jo gjort en stor feil, uansett om det kommer meg tilgode eller ikke! Man går jo ikke rundt å tror at man må betale tilbake skattepenger du får igjen.. Skulle jo ønske nå at jeg bare betalte de 6000 der og da, så hadde jeg vært ferdig med det. men hjelper ikke å tenke sånn heller!
Stillest vann Skrevet 30. september 2009 #5 Skrevet 30. september 2009 Først og fremst.. Hva tenker du med? Tror du virkelig du skulle fått de 17k,- ut av hva? Det er ingen selvfølge at du velger å overse brev fra sakttetaten, det var uærlig. Jeg skjønner ikke helt disse to kommentarene. Du fikk altså den første klagen innvilget og penger utbetalt? Hvorfor skulle det ringe en bjelle da? Hvorfor er det uærlig å overse et vedtaksbrev? Det var idiotisk ikke å svare, men uærlig er det da ikke.
Annikken Skrevet 30. september 2009 #6 Skrevet 30. september 2009 (endret) Du "fikk tilbake" 17000 kr - 17000 av hva? Når du har så liten inntekt - hvordan tror du at du kunne betalt 17000 for mye i skatt?? Nei, smekk på lanken til både deg og familien din - du har rett og slett gamblet på at dette ikke ville blitt oppdaget, har du ikke? Og nå ble du oppdaget. Jeg håper du tar lærdom. Endret: Altså, det er ikke for å være streng - men det er liksom dette med at man burde forstått at her er det noe galt. Om en kamerat legger igjen en tusenlapp på stolen din, du tar vel kontakt med han og sier fra? Du bruker den jo ikke før du er sikker på at han la den igjen med vilje (noe det er lite sannsynlighet for at han skulle gjøre). Endret 30. september 2009 av Annikken
Gjest Gjest_luzy_* Skrevet 30. september 2009 #7 Skrevet 30. september 2009 Hvor mye tjente du i fjor da, og hvor mye har du betalt i skatt?
superlady Skrevet 30. september 2009 #8 Skrevet 30. september 2009 Det er ikke så lett når man ikke er så gammel, men det er såpass stor forskjell mellom det å få 6000 kr i restskatt og 17000 kr tilgode at noen bjeller burde ringt hos noen rundt deg. Skatteetaten har gjort enkelte feil hos meg også, men det er som regel snakk om noen veldig få tusen på det aller meste. Nå mener jeg at du er i en slik situasjon at du bør ringe Skatteetaten og snakke med dem om situasjon, fremfor å la alt gå gjennom brev. Referer gjerne til brevet du sendte og forklar situasjonen. Om ikke annet bør du kunne slippe unna med å betale tilbake de 17000 kr du fikk ettersom feilen ligger hos dem og du kan forsøke å argumentere med at du er for ung til å forstå at penger som settes over til deg ikke nødvendigvis er rettmessig dine.
Gjest Cipheria Skrevet 30. september 2009 #9 Skrevet 30. september 2009 Men ein er vel pliktige til å sette seg inn i sånt, samt sjekke at all informasjon stemmer før ein levera brevet. 21 år er ikkje så ungt at det er ein unnskyldning, meina eg.
Gjest Gjest_jente21_* Skrevet 1. oktober 2009 #10 Skrevet 1. oktober 2009 Det er ikke så lett når man ikke er så gammel * du kan forsøke å argumentere med at du er for ung til å forstå at penger som settes over til deg ikke nødvendigvis er rettmessig dine. Det blir for dumt å argumentere med at man er "for ung til å forstå". Selvfølgelig er man ikke for ung til å forstå, vi skal kunne straffes fra fylte 15, men er for unge til å forstå skatt når man er 21? Den kjøper jeg bare ikke. Jeg er 21 og har ikke brukt mer tid enn nødvendig på å sette meg inn i lov, banksystemer og skatt, men mine varsellamper hadde blinket noe fryktelig ganske så tidlig.
Gjest svanungen Skrevet 1. oktober 2009 #11 Skrevet 1. oktober 2009 Men hvordan så selvangivelsen ut da du mottok den på vårparten da? Man er jo pliktig til å gå gjennom denne og sjekke at alle tall stemmer. Dersom man oppdager feil her, gjør man endringer og sender inn dette for godkjenning. Har aldri vært noe problem hos meg de gangene jeg har måttet gjøre endringer.... Lykke til!
Gjest Gjest_undrende_* Skrevet 1. oktober 2009 #12 Skrevet 1. oktober 2009 Når skatteoppgjøret kom i vår ble jeg skyldig ca 6000,- Ble tipset om at siden jeg ikke har tjent så godt så skulle jeg ikke betale skatt av alt, og skrev da et klagebrev-som ble godkjent. --- Du har ikke tjent lite. Inntekt som skriver seg fra eksempelvis arbeid er skattepliktig, jf. skatteloven § 5-1. Dersom inntekten ligger under grensen for frikort (som strengt tatt ikke er et skattefritak direkte, men en konsekvens av minstefradrag, klassefradrag og til slutt innfordringsregler)får man ikke utlignet skatt. Utfra hva du skriver om skyldig skatt på kr 6 000 er det svært lite trolig at inntekten din har vært i nærheten av grenser for frikort. Hvis skattetrekket ditt per lønn feks var halvparten av hva det burde vært kan man regne med at inntekten din var minimum kr 72 000. Du skriver at etter ditt brev / klage fikk du tilbake kr 17 000. Dette betyr at du minst har betalt inn 17 000 kr i skatt (man får ikke tilbake skatt man aldri har betalt inn. Feks vil et skattebeløp på 17 000 i 2008 bety at inntekten minimum var 110 000 kr. Dette med forutsetning om at du ikke har hatt renteutgifter, særlig store sykdomsutgifter, fradragsberttigede reiseutgifter etc. Hvis du har hatt noe av dette er inntektsbeløpet større. Det er grunn til å tro at inntekten din har vært langt større enn 110 000 kr også. Dette fordi du kun får tilbake skatt du har betalt inn som overstiger den skatten som du uansett må betale. Beløpet på kr 17 000 tilsvarer som sagt en inntekt i 2008 på kr 110 000 (uten noen fradrag utover minstefradrag og klassefradrag). En skatt på kr 34 000 tilsvarer feks en inntekt på kr 180 000. Fremdeles forutsatt at du ikke har fradrag (renter etc.). Så når du starter med en skyldig skatt på kr 6 000 og ender med å få tilbake kr 17 000 er det god grunn til å lure på hva du har fortalt skatteetaten i brevet ditt. Sa du feks at du ikke hadde hatt noen inntekt? iogmed du synes at den burde vært skattefri?? Mitt poeng med disse beregningene (som kan sjekkes på skatteetaten.no ved skatteberegningsprogrammet) er at siden du skriver at inntekten er så lav er det få andre forklaringer enn at du har påstått at inntekten din har vært lavere enn hva den har vært. Jeg kan forstå slike differanser på veldig høye inntekter, men ved lave inntekter er det få mulighter for slike differanser. Når du da skriver dette etter å fått skatteetatens foreløpige beregning på våren er det rimelig at de oppfatter dette som at de har feil opplysninger om lønna di. Det oppfattes som du retter på utkastet til selvangivelse. Siden lønna er innberettet fra de du har jobbet som dukker det da opp en forskjell mellom hva du har skrevet til de om lav inntekt og det som er registrert i systemet. Det er naturlig at det blir kontrollert ekstra og da oppdages det at du har gitt feil informasjon. Det er du som er ansvarlig for å ha gitt feil informasjon og de skriver derfor tilbake til deg og skriver at det kan man ikke godta. Naturligvis. Det står veldig klart i brosjyren du mottar fra skatteetaten at lønn er skattepliktig. Dette du har gjort her er så klart feil at du er heldig om du slipper tilleggsskatt. hilsen en undrende skattebetaler
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2009 #13 Skrevet 1. oktober 2009 Jeg antar at trådstarter her har søkt om skattebegrensning på grunn av lav inntekt. Dersom det innvilges, vil man få tilbake alt man har betalt i skatt. Grensa her er en helt annen enn frikortgrensa. Min søster fikk tilbake over 30 000 pga en søknad om skattebegrensning i år, så 17 000 er ikke nødvendigvis noen usannsynlig sum. Hva som har skjedd etterpå, når pengene plutselig trekkes tilbake, er en annen sak, og det kan ingen andre gi noe svar på enn skatteetaten, som neppe kan tilbakekreve penger de allerede har utbetalt uten å oppgi en grunn. Hva skriver de er grunnen?
Gjest ts Skrevet 1. oktober 2009 #14 Skrevet 1. oktober 2009 Det sistemann skriver her: Ja, det er akkurat dette jeg søkte om. Brevet jeg sendte da inneholdt ikke mer enn 2 setninger, der jeg spurte om skattebgrensning pga lav innntekt. Ikke har jeg løyet om noe som helst, skrevet noe ifnformasjon om meg, lønn eller bosituasjon o.l. Har stolt på det familien min har fortalt og rådet meg til. Jeg har heller ikke unnskyldt meg med at jeg er 21 år. Sa heller ikke at jeg er for ung til å forstå, har bare ikke satt meg inn i det da jeg har fått hjelp de 3 gangene den har kommet. Har ikke hatt en fulltidsjobb, så selvangivelsen har ikke inneholdt stort. Ville få frem at jeg har ikke rukket å sette meg inn i det ennå, og hører på det de rundt meg sier, som har hatt erfaringer med sånt fra før. Selvføgelig går jeg til de.. Selvfølgelig var det rart at det ble en sånn stor forskjell, men det ble ikke unaturlig for meg når jeg får vite at det går an å gjøre det sånn. Nå har jeg ikke brevet foran meg så jeg får ikke helt til å gjengi det de skrev. Men det brevet som kom sist, så sto det bare egentlig at søknaden ikke var innvilget, og noen grunner til hvorfor og hvem som kan få det innvilget. Blant annet sto det at de faktisk ANTOK at siden jeg har adresse hjemme hos en av foreldrene mine så hadde jeg ikke så store bolig, strøm og matutgifter osv. Halve første året hadde jeg adresse i en annen kommune med samboer, etter det flyttet jeg hjem, men det vil ikke si at jeg fikk bo gratis for det. Jeg er enig i at jeg har gjort et par tabber, skulle undersøkt osv, men nå har dette skjed og alt jeg kan gjøre er å vente på svar. Jeg er ikke akkurat positivt innstilt og er forberedt på å må betale. Til svanungen: Selvangivelsen var det ikke noe i veien med, så helt normal ut og inneholdt ikke noe ekstra. Har ingen fratrekk o.l. Min inntekt var på ca 130 000,- skatteprosenten ahr vært litt forskjellig, da jobbingen har variert stort.. Annikken: Jeg tar til meg det du sier, framover vil jeg selvsagt sette meg mer inn i det og forhøre meg til rette personer. Se over og være overbevist om ting jeg mener er feil og riktig. Men hvordan kan du si at jeg har gamblet på at det ikke skulle bli oppdaget? Fra begynnelsen av, eller mener du fra jeg fikk brevet der det sto at jeg ikke fikk igjen? Og synes også det eksemplet du kom med var langt unna denne situasjonen. Synes ikke det kan sammenlignes. Men som sagt, jeg har visst gjort en tabbe, men det har også skatteetaten gjort. Hadde de gjort det ordentlig første gangen, hvis det er det rette, så hadde jeg selvfølgelig ikke gjort noe mer med det... Men takk til alle for ris og ros. =) Setter pris på mer flere innspill. Vil også legge til at det finnes andre som har det verre enn meg og dette er ikke undergang akkurat, men ville gjerne vite og forstå bedre. Det som skjer til slutt vil ikke ha noe med hva noen her sier! lærer jo av sine feil.
karisjima Skrevet 1. oktober 2009 #15 Skrevet 1. oktober 2009 Man lærer av sine "feil" TS, og hev deg over de som indirekte og direkte påstår at du forsøkte å snylte staten. Med tanke på startinnlegget ditt, så betyr det ingenting om staten tar feil/gjør noe galt. Staten kan rote og tulle frem og tilbake, selv om det går på din bekostning så har du ikke andre valg enn å følge de vedtak som blir gitt. Du kan påklage (det er alltid frister), men endelige vedtak må følges. Så selv om staten har gjort feil ang skatten, så må du betale. Her står hvordan en beregner skattebegrensningen, og hva som legges til grunn: skatteetaten-skattebegrensning
Tink Skrevet 1. oktober 2009 #16 Skrevet 1. oktober 2009 Det samme har skjedd meg. Gjorde som deg, søkte om skattelette pga veldig liten inntekt. Jeg fikk da 15000 igjen på skatten som ble brukt på regninger og sommerkos. Et par mnd etter sommerferien var over så fikk jeg krav om å tilbakebetale alt. Det var ikke jeg som hadde gjort en feil, det var skatteetaten. Bryr de seg om det? Nei. Der stod jeg, med begge bena i dritten og uten mulighet til å betale tilbake. Dette forårsaket mye problemer og stress for meg i en allerede vanskelig livssituasjon
karisjima Skrevet 1. oktober 2009 #17 Skrevet 1. oktober 2009 Det samme har skjedd meg. Gjorde som deg, søkte om skattelette pga veldig liten inntekt. Jeg fikk da 15000 igjen på skatten som ble brukt på regninger og sommerkos. Et par mnd etter sommerferien var over så fikk jeg krav om å tilbakebetale alt. Det var ikke jeg som hadde gjort en feil, det var skatteetaten. Bryr de seg om det? Nei. Der stod jeg, med begge bena i dritten og uten mulighet til å betale tilbake. Dette forårsaket mye problemer og stress for meg i en allerede vanskelig livssituasjon Uansett om skatteetaten gjør feil, så betyr det ikke at man kan slippe unna skatten. Hva var poenget med å søke hvis du viste at du ikke hadde krav på skattelette? For du hadde vel satt deg inn i reglene for skttebegrensning? Hvis man skal påklage eller søke om noe, så har man tross alt et valg (bør være et krav) til å sette seg inn i de regler man benytter i klagen/søknaden. Og iallefall når det gjelder staten, for vi vet vel alle at de er kjent for sine mange feil.
Gjest ts Skrevet 1. oktober 2009 #18 Skrevet 1. oktober 2009 Uansett om skatteetaten gjør feil, så betyr det ikke at man kan slippe unna skatten. Hva var poenget med å søke hvis du viste at du ikke hadde krav på skattelette? For du hadde vel satt deg inn i reglene for skttebegrensning? Hvis man skal påklage eller søke om noe, så har man tross alt et valg (bør være et krav) til å sette seg inn i de regler man benytter i klagen/søknaden. Og iallefall når det gjelder staten, for vi vet vel alle at de er kjent for sine mange feil. Jeg har aldri trodd at jeg skulle slippe unna, men syntes det var fint at det fantes en ordning som jeg trodde da! Og jeg visste ikke at jeg ikke hadde krav på skattelette. Har jeg skrevet det noen plass? Isåfall har jeg feilformulert eller så har du misforstått.. Ja, jeg skulle ha satt meg inn i regler. MEN, enten så fikk jeg et ja eller et nei, jeg hadde uansett ingenting å tape på det!! Til tink: Godt å vite at det ikke bare jeg som er "dum" da Hehe, nei men jeg er heldivis så heldig og har en far som kan hjelpe meg, hvis det må betales ned i 2 omganger. Alene har jeg ikke hatt sjangs. Og når man ikke har stort til økonomi så gjør man jo det man kan for å lette på utgiftene hvis det er mulig! Derfor er det så rart at det finnes flere eksempel på å få igjen penger for å så må betale tilbake.
karisjima Skrevet 1. oktober 2009 #19 Skrevet 1. oktober 2009 Jeg har aldri trodd at jeg skulle slippe unna, men syntes det var fint at det fantes en ordning som jeg trodde da! Og jeg visste ikke at jeg ikke hadde krav på skattelette. Har jeg skrevet det noen plass? Isåfall har jeg feilformulert eller så har du misforstått.. Ja, jeg skulle ha satt meg inn i regler. MEN, enten så fikk jeg et ja eller et nei, jeg hadde uansett ingenting å tape på det!! Til tink: Godt å vite at det ikke bare jeg som er "dum" da Hehe, nei men jeg er heldivis så heldig og har en far som kan hjelpe meg, hvis det må betales ned i 2 omganger. Alene har jeg ikke hatt sjangs. Og når man ikke har stort til økonomi så gjør man jo det man kan for å lette på utgiftene hvis det er mulig! Derfor er det så rart at det finnes flere eksempel på å få igjen penger for å så må betale tilbake. Som du så i det innlegget du siterte, så var det rettet til Tink. Skrev til deg litt lenger oppe i tråden.
Annikken Skrevet 1. oktober 2009 #20 Skrevet 1. oktober 2009 Jeg må si litt unnskyld - jeg fikk ikke med meg at du faktisk hadde søkt om å få lavere skatt pga lav inntekt. Hadde jeg fått med meg det hadde jeg nok svart litt annerledes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå