snipp Skrevet 30. september 2009 #1 Skrevet 30. september 2009 Jeg lurer på om noen vet hvordan man bruker eddik på salat? Som salatdressing. Hvor mye, hvilken type, og skal det blandes med noe annet?
Stillest vann Skrevet 30. september 2009 #2 Skrevet 30. september 2009 Jeg lurer på om noen vet hvordan man bruker eddik på salat? Som salatdressing. Hvor mye, hvilken type, og skal det blandes med noe annet? Jeg bruker eplesider-, hvitvins-, rødvins-, estragon- eller balsamicoeddik, blandes med olje i forholdet 1:3 (dvs mest olje). Salt og pepper. Evt. hvitløk, sennep, flytende honning, yoghurt, det varierer. Prøv deg frem Ligg unna den klare eddiken (7%) i salatdressing.
Gjest gjest -pasta Skrevet 1. oktober 2009 #3 Skrevet 1. oktober 2009 Jeg bruker eplesider-, hvitvins-, rødvins-, estragon- eller balsamicoeddik, blandes med olje i forholdet 1:3 (dvs mest olje). Salt og pepper. Evt. hvitløk, sennep, flytende honning, yoghurt, det varierer. Prøv deg frem Ligg unna den klare eddiken (7%) i salatdressing. Nå må du vel understreke overfor den nye salatkokken at sennep er Dijonsennep. Iduns pølsesennep gjør liksom ikke susen i salatdressing.
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2009 #4 Skrevet 2. oktober 2009 For de som ikke er så glad i eddik er sitron- eller limesaft ypperlig i stedet for eddiken.
snipp Skrevet 3. oktober 2009 Forfatter #5 Skrevet 3. oktober 2009 Men er det slik at eddik må blandes ut, eller kan man bare tømme på en skvett med ren eddik?
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2009 #6 Skrevet 3. oktober 2009 Men er det slik at eddik må blandes ut, eller kan man bare tømme på en skvett med ren eddik? Som alle de andre svarene her allerede har forklart: eddiken må blandes med olje. Jeg foretrekker forholdstallet 1 del eddik til 3 deler olje. Vil du ikke ha olje på salaten din, er det bare å droppe eddiken - de funker sammen i den type dressing som kalles vinaigrette.
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2009 #7 Skrevet 3. oktober 2009 Ligg unna den klare eddiken (7%) i salatdressing. Hvorfor? Jeg pleier å lage eddikdressing av 7% som blandes med sukker, salt, pepper og vann. Dette legger jeg løk i, og etter ca 15. minutter og rett før servering heller jeg det over salaten. Jeg synes det er kjempegodt.
babord Skrevet 3. oktober 2009 #8 Skrevet 3. oktober 2009 Jeg bruker balsamicoeddik rett på salat uten å blande det med olje...
pulverheksa Skrevet 5. oktober 2009 #9 Skrevet 5. oktober 2009 Jeg bruker hjemmelagde kryddereddiker rett på salaten uten olje. Har eddikene på sprayflasker sånn at ikke salaten drukner i eddik, men får et fint slør med smak.
Stillest vann Skrevet 14. oktober 2009 #10 Skrevet 14. oktober 2009 Nå må du vel understreke overfor den nye salatkokken at sennep er Dijonsennep. Iduns pølsesennep gjør liksom ikke susen i salatdressing. Hehe, det falt meg visst ikke inn at "sennep" var tvetydig Hvorfor? Jeg pleier å lage eddikdressing av 7% som blandes med sukker, salt, pepper og vann. Dette legger jeg løk i, og etter ca 15. minutter og rett før servering heller jeg det over salaten. Jeg synes det er kjempegodt. For all del. Men hvis man leser en vinaigretteoppskrift og bruker klar eddik (7%) i stedet for det som står i oppskriften, får man seg en stygg overraskelse. Den klare eddiken er kraftigere og dermed vanskeligere å dosere. I tillegg synes jeg de "aromatiske" eddikene gir bedre dressinger. Klar eddik blir for mye agurksalatlake for meg. Men det er jo min oppfatning, da.
Kamikatze Skrevet 14. oktober 2009 #11 Skrevet 14. oktober 2009 Fasiten sitter på din egen tunge. Den der dijon-fetishismen er skrekkelig. Sant og si er dijonglasset parkert lengst inn i skapet til fordel for glasset med Mills sterk. Eddik går det helt fint å sprinkle over salat med. Bland 50-50 med vann eller vin. Til kjøtt og fugl synes jeg litt olje gjør seg. Til fisk er eddik eller sitronsaft helt tilstrekkelig. Synes eddik går dårlig til fersk tomat. Vanlig "plasteddik" er kjemisk fremstilt. Til mat synes jeg gjæret eddik er best. Balsamico-, eplecider og vineddik er gode hver til sitt bruk, men savner den rene eddiksyrligheten som blankeddiken har. Er det den du søker, og hvitvinseddik blir for tam, så bruk den. Det er sluttresultatet som teller. Og dijonsennep er ikke best, den er bare karakteristisk. Leter du etter et annet preg, er den selvsagt feil. Aldri mer dijon i min majones... Selv har jeg satt en "tåtesmokktut" fra ei imsdalflaske på eddikflaska, som gir litt kontroll når jeg steiker flyndrefilét i knust kavring, som gir en ramsur snert til steikeskorpa. Men som ikke bør praktiseres ved åpen stue-/kjøkkenløsning, fordi det stinker norgesrejord i tåfis. Hvis du tar ei gammel bruskork og stikker et hull med en spiss kniv, syl, spikerstift, driller med 2-3mm hull, får du ei fin sprinkler å riste ut eddik med i kontrollerte mengder. Bare prøv! Det er bare mat. Det farligste som kan skje er at det smaker godt. I motsatt fall er det slankekost...
hercules kitchen Skrevet 16. oktober 2009 #12 Skrevet 16. oktober 2009 hvis man har lyst til å bruke bare eddikk og ikke drive å styre med å blande med andre ting så anbelfaler jeg en reduksjon av balsamico eddikk. Denne vet jeg du kan få kjøpt på de fleste matbutikker. Jeg har sett en som heter Crema de Balsamico. Noe jeg synes smaker herlig er å lune tomater i en panne, ta den av varmen og tilsette 1 ss crema de balsamico og hakket hjertesalat, rør rundt og server :D Som her: hercule's kitchen :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå