Gå til innhold

Trafikk iritasjon

Gjest smurfen

Anbefalte innlegg

Jammen det er ikke lov å øke hastigheten mot et kryss, og selv om der lyser ei grønn lampe kan der være andre trafikanter som kjører på "drosjegrønt", folk som tar en sjanse eller utrykningskjøretøy på vei gjennom der.

Det er ikke noe som heter drosjegrønt når du har grønt lys. Da kjører de på blodrødt (bokstavelig talt). Utrykningspersonell har heldigvis en mye mer omfattende kjøreopplæring enn den tut-og-kjør greia vi lærer når vi er 16.

Du har også lov til å holde hastigheten hvis det skifter til gult, men kun dersom det ikke er mulig å stoppe normalt før krysset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjåfører som ligger 10 under fartsgrensa, men når du skal forbi så gasser de godt på.

Nøkke kjøring, veksler mellom 70 - 80 - 90 i 80 sona, slitsomt å ligge bak.

Syklister som sykler sakte i veibana, gjerne midt i.

Rulleskiløpere i vegen, gjerne to i bredden.

Folk som ligger på hekken min, jeg vil ikke ha bilen bak plassert i bagasjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir irritert på eldre damer på vei til eller fra symøte. Ofte har de venninnen sin i passasjersetet og dermed og veeeeldig mye å prate om. Og da går det saaakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nattvette

Tja..

-Folk som stopper når de ser bilen kommer kjørende mot rundkjøringen, men som plutselig presser gassen ned og kjører ut når man er på vei inn i rundkjøringen, som resulterer i at vi må bremse selv om de har vikeplikt.

-Syklister som ikkje klarer bruke fortau eller i det minste holde sida si. På ein måte forstår eg at de ikkje vil bruke fortau, meir ujevn og ubehagelig overflate skal man leite lenge etter, så mye humper og bumper og hull som det er i fortauene her. Syklistene i veien, ser fleire som sykler omtrent midt i feltet liksom og som ikkje holder seg inntil sida istede, kjenner lysten til å ta de med døra er tilstede.

-Sneglekjørere, sånne som absolutt ikkje klarer holde fartsgrensa.

-Folk som først kjører fort, så sakte, så fort, så sakte... Er det så vanskelig å holde jevn fart eller?

-Folk som grisekjører, accident waiting to happen.

-Unggutter som skal tøffe seg med spinning og lage røyk og kjøre fort og race osv...

-Rævkjørere, seriøst... Back off, det å kjøre nesten oppi baken på bilen foran er ikkje godt for noe. Eineste som skjer er at noen blir irritert.

-Folk som ikkje tar av fjernlys kjapt, eller overhodet. De tror visst det er deilig å bli blenda eller noe.Samt de som kjører med fjernlys på dagen eller steder hvor det ikkje trengs.

-Bilister som ikkje klarer holde seg i ro i veibanen, men vingler fram og tilbake i feltet sitt, og som gjerne popper over i motsatt kjørefelt noen ganger også. Kjipt å ligge bak, farlig å kjøre forbi.

-Folk som ikkje bruker blinklys.

-Foredre som hiver barnevogn med ungen i ut i veien før de har sett seg skikkelig for. Enten tror de at folk alltid følger med på hva de gjør og at alle veit hva de kommer til å foreta seg, ellers prøver de ta livet av ungen. Har havna i fleire situasjoner hvor det plutselig stikker ei barnevogn ut i veien (og ikkje der det er forgjengerfelt), og man er nødt til å hive seg på bremsen.

-Folk som står og skravler rett ved fotovergang og plutselig finner ut at det er på tide og si hadet og komme seg videre, så de hopper ut i veien før de har sett seg for, fordi "de sto jo ved fotovergangen så bilister burde visst h*n kom til å krysse veien", liksom..

-Folk som skal over veien, men som stopper/slakker ned på farta i veien, for så å glane på bilene som står å venter eller kommer kjørende mot.

Disse var de eg kom på i farta, men det er nok masse meir egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest smurfen

der jeg bor nå, er det flust av rulleski folk, de fleste er helt ok, selv om de ruller sammen, å tar hele feltet, så før eller sener går det gærnt.. men det er en jente gjeng som driver å ruller, å de har jeg møtt på flere ganger midt i sving, å der står de på 1,5 felt å snakker..

Neste gang jeg ser de skal jeg parkere å stille meg å rope: Hvordan har dere samvittighet til å stille dere sånn?? greit at dere gjerne vil dø, eller kanskje er driter dere i at jeg tar en unnamanøver å kjører meg ihjel.. men jeg har for faen ikke lyst til å ha livet til en av dere på samvitigheten..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke helt hvem som er de største tullingene, de som kjører tett oppi bilen foran, eller de som nekter å slippe bilene forbi.

Hva med å bare ta hintet? Slakk opp, blink til sides og slipp bilen bak forbi. Problem løst. Ting trenger ikke være verre enn som så.

I stedet leker folk ordensmakt og tar saken i egne hender. Akkurat som om ting løser seg om de bevisst nekter bilen bak å kjøre forbi.

Ingenting provoserer meg mer enn folk som sier; "Fikk den idioten bak meg, lå helt i hekken på bilen min, så jeg slakka ned til 40km/t og la meg midt på veien." ... "Accident waiting to happen" var det noen over som skrev...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hvem som er de største tullingene, de som kjører tett oppi bilen foran, eller de som nekter å slippe bilene forbi.

Hva med å bare ta hintet? Slakk opp, blink til sides og slipp bilen bak forbi. Problem løst. Ting trenger ikke være verre enn som så.

I stedet leker folk ordensmakt og tar saken i egne hender. Akkurat som om ting løser seg om de bevisst nekter bilen bak å kjøre forbi.

Ingenting provoserer meg mer enn folk som sier; "Fikk den idioten bak meg, lå helt i hekken på bilen min, så jeg slakka ned til 40km/t og la meg midt på veien." ... "Accident waiting to happen" var det noen over som skrev...

Jeg slipper gjerne forbi så lenge du ikke legge5 deg rett oppi hekken på bilen min. Legger noen seg der avpasser jeg farten etter avstanden til bilen bak.

Det å plassere seg i hekken på bilen foran er ikke noe hint, det er bare irriterende og farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å plassere seg i hekken på bilen foran er ikke noe hint, det er bare irriterende og farlig.

Det er et internasjonalt hint på lik linje som det er å blinke til venstre i forbikjøringsfilen når du kjører bak sinker. Det er en grunn til å NAF og andre lignende organisasjoner ber folk ta det pent når de drar på bilferie i Europa.

Også et hint: Det er ikke fordi vi i Norge er de eneste i vest-europa som kan kjøre bil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest smurfen

skal jeg bremse ned fra 90, for å slippe noen som er helt oppi hekken mi forbi? ville ikke det være en viss risiko involvert tror du? nervene mine krøller seg av sånne uttalelser..

Endret av smurfen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal jeg bremse ned fra 90, for å slippe noen som er helt oppi hekken mi forbi? ville ikke det være en viss risiko involvert tror du? nervene mine krøller seg av sånne uttalelser..

Hvis det var ment til meg så nei. Bremsing på motorvei er en dødssynd hvis ikke du faktisk trenger det.

Det er mange som av en merkelig grunn bremser på motorveien fordi de kommer litt over fartsgrensen. Som du sier, det er en viss risiko ved å drive med bremsing på en motorvei. Dette sprer seg bakover fordi folk forbereder seg på å måtte bråbremse. Avhengig av hvor mange biler det er på veien kan dette igjen føre til en helt unødvendig kø og i verste fall kjedekollisjoner. Ihvertfall her i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest smurfen

det var ikke ment til deg Max.. det var ment til en gjest som mest sannsynlig begynner å fortelle oss om nødrett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitt at det ikke er på en motorvei og at du har en tulling i hekken. Gjør som du alltid gjør når du skal slippe noen forbi, blink til sides og la den sannsynligvis travle herremannen slippe forbi ved første og beste anledning. Kanskje skjærer det deg i hjerterota at du må knele for denne personens simple krav, men du slipper likevel at han prøver på en hasardiøs forbikjøring som setter hans eget, ditt og andres uskyldige liv i fare.

Så får det heller være opp til noen med den rette myndighet å sørge for at han får sin lekse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest smurfen

det er faktisk ikke alltid like trygt å slippe noen forbi, det må jo være en rett strekning.. å du mener vell ikke at jeg skal slippe forbi noen i en sving? eller at det er min feil hvis idioten som kjører i hekken på meg ikke greier å stoppe når jeg gjør det?

Man skal jo kunne stoppe for enhver tilregnelig hindring, så om jeg stopper for en hjort rundt neste sving, så skal jo sjåføren bak kunne forutse det..

ikke bare når det skjer, men hele tiden, man skal alltid kjøre så man kan stoppe for enhver påegnelig hindring..

Å jeg kan med hånda på hjertet si at ikke alle rasshølene som kjører opp i hekken min gjør det på rette strekninger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er faktisk ikke alltid like trygt å slippe noen forbi, det må jo være en rett strekning.. å du mener vell ikke at jeg skal slippe forbi noen i en sving? eller at det er min feil hvis idioten som kjører i hekken på meg ikke greier å stoppe når jeg gjør det?

Man skal jo kunne stoppe for enhver tilregnelig hindring, så om jeg stopper for en hjort rundt neste sving, så skal jo sjåføren bak kunne forutse det..

ikke bare når det skjer, men hele tiden, man skal alltid kjøre så man kan stoppe for enhver påegnelig hindring..

Å jeg kan med hånda på hjertet si at ikke alle rasshølene som kjører opp i hekken min gjør det på rette strekninger...

Jeg mener selvfølgelig ikke at du skal blinke han forbi på en strekning som absolutt ikke er egnet.. Hvordan du klarer å tolke det slik fatter ikke jeg.

Selvfølgelig mener jeg ikke at det er din feil når idioten kjører på deg.

Så absolutt skal man kunne stoppe for enhver hindring i veibanen. Om bilen bak deg ikke klarer å stoppe i tide, er det selvfølgelig hans feil. Ingen har da prøvd

å påstå noe annet.

MEN hadde du, eller noen andre for den saks skyld, benyttet en passende anledning til å slippe idioten forbi kunne nevnte problemer vært ungått.

Det er sikkert mange sjåfører som ligger tett oppi hekken til bilen foran av ren uvitenhet og manglende trafikkforståelse. Det jeg forsøker å få frem er alle de

tullingene som kosekvent ikke slipper biler forbi, rett og slett som en hevnaksjon på at bilen bak presser aktivt. Som Max Magnus var inne på, "Det er et hint".

For å ta meg selv som et eksempel, jeg kjører sikkert litt over gjennomsnittet aggressivt. Men forsøker likevel å kjøre både hensynsfullt og aktpågivende. Men når jeg

blir liggende bak biler som enten ligger under fartsgrensen, ikke kjører konsekvent eller at jeg rett og slett ønsker å passere fordi de ikke kjører fort nok, forventer

jeg at de skal la meg passere. Mange tar rett og slett ikke hintene når jeg legger meg midt i veien for å vise at jeg ønsker å kjøre forbi eller blinker med lysene.

Da legger jeg meg rett og slett i hekken for å poengetere at jeg vil forbi. (Og det er lov å tolke det dit at jeg ikke presser alle og enhver fordi de ikke kjører fortere enn 130km/t)

Nå skjønner jeg at du sikkert er uenig med meg, og at noen sjåfører nok er mindre hensynsfulle enn nevnt ovenfor. Men hva som er så utrolig galt i å bare slippe

bilen bak forbi, det skjønner jeg ikke. Om du senker farten tilstrekkelig er jeg sikker på at du finner en passende strekning, slik at du slipper å ha denne tullingen kjørende bak deg.

Av det du skriver så aner jeg at du kanskje heller lar idioten ligge bak deg, slik at du kan irritere vettet av han og dermed gjøre hele trafikksituasjonen verre, kun fordi

du ikke klarer å beherske deg og tenke en smule rasjonelt. Det er tross alt ikke en perfekt verden vi lever i, ei heller i trafikken. Da får man bare gjøre det beste ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest smurfen

[quote name='Gjest' date='06.10.2009 (01:59) ' post='7361462

Av det du skriver så aner jeg at du kanskje heller lar idioten ligge bak deg, slik at du kan irritere vettet av han og dermed gjøre hele trafikksituasjonen verre, kun fordi

du ikke klarer å beherske deg og tenke en smule rasjonelt. Det er tross alt ikke en perfekt verden vi lever i, ei heller i trafikken. Da får man bare gjøre det beste ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Annonse

- Folk som bremser helt ned, svinger og drar med seg blinklyset NÅR de svinger.

- Folk som ikke blender ned fjernlysene.

- Folk som ligger 2 meter bak.

- Folk som kjører ujevnt, det svinger mellom 40-80 km/t.

- Folk som ikke bruker blinklys i rundkjøringer, så jeg må stoppe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Folk som ikke greier å plassere seg riktig i rundkjøringer. Jeg bor vedsiden av en rundkjøring som bare blir halvveis utnytta fordi alle bruker venstrefeltet uansett hvor de skal hen. Kunne jo gått mye fortere om va hadde fått brukt begge feltene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest aktpågivenhet og varsomhet

3: Folk som ikke blinker ut av rundkjøringen

2: Folk som ikker skjønner at fartsgrenseskiltene er høyeste tillatte hastighet under optimale forhold. (ikke på ishinne, nysaltet løs"snø", eller i dype og ujevne spor mellom 15 cm hardpakket og ruglete snø)

1: Rævkjørere

Kjører selv en bitteliten elbil med 20 cm fra nakkestøtte til bakruten. Mitt 3 år gamle barn sitter vanligvis i passasjersetet. Skjelver iblant av dødsangst når "verdensmesterne" ikke er fornøyd med å kjøre i 45 i skarpe svinger på vinterføre (ikke spor av bar asfalt) i "60-sone" (se punkt 2 over), men på død og liv skal forsøke å presse meg til å kjøre enda fortere fordi de ikke får til å kjøre forbi. Sannsynligvis har de det veldig travelt med å komme hjem for å legge seg på sofaen og se på tv..

Om jeg er alene i bilen og det ikke kommer biler imot hender det jeg plutselig bråbremser for å si HOLD AVSTAND FOR *@#&!%!! Bakenforkjørende må da gjøre en unnamanøver (over i motgående eller ut i grøften) når de innser at de ikke har en nubbsjans til å stanse i tide.

Jada, jeg vet jeg ikke har lov til å leke trafikkpoliti, men jeg nekter å la rævkjørere ta sjanser med min velfungerende kropp og mitt levende liv, bare fordi de ikke forstår hva reaksjonstid og bremsestrekning er. Noen må lære dem. :ler:

Uansett hva som er årsaken til forankjørende bråbremser; den som kjører på bakfra har juridisk skyld i kollisjonen. Oppfordrer derfor flere til å lære rævkjørerne leksa si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- De som aldri klarer å holde avstand. Det gjør meg nervøs når de ligger tett i ræva på meg. At de virkelig tør å ligge i ræva på biler forran når det er glatte veier :(

- De som ikke bruker blinklys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...