Involvert Skrevet 30. september 2009 #1 Skrevet 30. september 2009 Vi skal få en abyssiner, og gleden er stor Dere som har rasekatter, hvordan går jeg frem for å delta i forskjellige utstillinger? Er det noen kriterier e.l?
spezitas Skrevet 30. september 2009 #2 Skrevet 30. september 2009 Vi skal få en abyssiner, og gleden er stor Dere som har rasekatter, hvordan går jeg frem for å delta i forskjellige utstillinger? Er det noen kriterier e.l? Hei! Jeg regner med at du sikkert får god hjelp av oppdretteren din om han/hun bor i nærheten Somregel så er det et pluss for oppdretteren at kattungekjøperne vil stille ut katten. Kort forklart: Det første du må gjøre, er å melde deg inn i en katteklubb. Så bør du sjekke at alle kattens papirer er i orden. -Noen ganger tar det lang tid før NRR kan utstede stamtavla, men om alle papirene er sendt inn fra oppdretter, kan klubbsekretæren i klubben din utstede midlertidig registreringsbevis til deg. -Siste vaksine på katten skal være satt minst 15 dager før utstillingen. -Katten må være over 3 måneder gammel før den stilles. -Er litt usikker på om regelen har trådt i kraft her ennå, eller om den kun gjelder i Sverige, men er katten over 10 måneder, skal den være chippet. Du melder på utstillingen ved å gå inn på arrangørklubbens hjemmeside for å finne innbydelsen. Les denne GODT. Noen klubber tar (desverre) kun imot skriftlige påmeldinger, mens de aller fleste klubber aksepterer påmelding via mail. Påmeldingsskjema finner du her: Forenklet e-postskjema: http://www.nrr.no/Form/NRRUK05.doc Skriftlig skjema: http://www.nrr.no/Form/NRRUK01.doc Lagre disse skjemaene på datamaskinen din, så har du dem til en annen gang også Det er viktig å finne ut hvilken klasse katten din stiller i, og hvilken EMS-kode (Fargekode) katten har før du sender inn skjemaet. Kattunge 3-6 mnd= klasse 12 Ungdyr 6-10 mnd= klasse 11 Åpen klasse, ukastrerte katter over 10 mnd= klasse 9 Kastratklasse, kastrerte katter over 10 mnd= klasse 10 osv. Det står i stamtavla til katten hvilken EMS-kode katten din har, men det enkleste er å spørre oppdretteren. I feløtet der du skal fylle ut kattens registreringsnr, skriver du det nummeret som står på stamtavla. Har du ikke motatt stamtavle, skriver du "under registrering" i dette feltet. Når du er ferdig med å fylle ut skjemaet, så lagrer du det, og sender det som vedlegg i mailen til mailadressen som står på arrangørklubben, og sender samtidig en kopi av mailen til utstillingssekretærene i din egen klubb. Dette er VIKTIG, da klubbsekretæren din skal bekrefte medlemskapet ditt i klubben din. Når jeg sender inn påmeldingene mine, bruker jeg å skrive dette i tekstfeltet i mailen: "Jeg melder herved på følgende katter til (f.eks) RORAKs utstilling 10 og 11 oktober-09: (N) Ragstar's Bella Donna RAG a 03 (N) Ragstar's Boom Bastic RAG n Kan dere bekrefte at dere har motatt mailen min? Med vennlig hilsen ...." I emnelinja bruker jeg å skrive: f.eks."påmelding til RORAKS utstilling 10 og 11 okt" Når det gjelder det skriftlige skjemaet, skal dette sendes pr. post til din klubbsekretær, og så vil han/hun sende det videre til arrangørklubben pr. post. Husk å signere skjemaet, ellers får du det i retur. Nå har du iallefall fått meldt på Nå er det viktig at du betaler utstilleravgiften. Kontonummeret til utstillingsarangøren, samt priser finner du på innbydelsen. Print ut en kvittering til deg selv etter at du har betalt i nettbanken. Kvittering kan være greit å ha. Så er det bare å vente til utstillingsdagen(e) nærmer seg. Skal du reise langt bort, så lønner det seg å bestille reise og evt. hotell samtidig med at du melder på eller før. Hotellrom det er lov å ha katt på, blir fort fullbooket. Du må ha burpynt, men ofte er det greit å låne en burpynt av noen første gangen, i tilfelle du ikke blir "bitt av basillen" og vil stille igjen, istedenfor å sy selv;) Endel klubber har burpynt tillåns, hør med klubben din om du kan låne. Jeg vet ikke helt hvilken pelspleie abyssinerene krever før utstillingen, men få gjerne råd og tips av oppdretteren din, eller av andre som driver med samme rase. Den katterasen jeg driver med, bader man kattene 2-3 dager før utstillingen. For oss så er dette veldig viktig for at katten skal presenteres på best mulig måte. Husk at utstilling er en skjønnhetskonkurranse Det jeg har glemt å skrive er at mange klubber har egen fadder, som tar seg av nye utstillere og som viser dem rundt og forklarer underveis i katteutstillingen. Det er utrolig mye å sette seg inn i, om man bare skal lese seg til det, og eneste måten å lære dette på, er å stille ut noen ganger og skaffe erfaringene selv. De aller fleste kattefolka er hyggelige og behjelpelige mennesker, og så sant de ikke har det veldig travelt, så er jeg helt sikker på at noen hjelper deg! Ta gjerne kontakt med noen som har samme rase som deg. Mulig du kan avtale med dem på forhånd, før utstillingen, om de kan vise deg litt? Dette var det jeg hadde tid til å skrive nå, men du finner masse informasjon om utstilling her: http://d2270861.hosted88.servetheworld.no/....php?pageid=131 http://d2270861.hosted88.servetheworld.no/....php?pageid=130 og litt her: http://home.online.no/~rsvensse/smaa-husk.html Lykke til!!
Involvert Skrevet 30. september 2009 Forfatter #3 Skrevet 30. september 2009 TUSEN TAKK!! Herlig at du tok deg tid til å svare Katten som jeg skal ha kommer med stamtavle, så det skulle være helt greit Er det smart å si ifra til oppdretteren at jeg vil bruke katten i utstillinger? Spiller det noen rolle for henne? Kan hun eventuelt nekte meg det? Katteklubber.. Er det de som er fylkevis? Feks VERAK (vestfold raskekattklubb) for meg som bor i Vestfold? Hvordan er blir jeg medlem av NRR? Eller har oppdretteren min sørget for det? (dette kan jeg også spørre henne om..) Vil rett og slette bare suge til meg all mulig informasjon
spezitas Skrevet 30. september 2009 #4 Skrevet 30. september 2009 TUSEN TAKK!! Herlig at du tok deg tid til å svare Katten som jeg skal ha kommer med stamtavle, så det skulle være helt greit Er det smart å si ifra til oppdretteren at jeg vil bruke katten i utstillinger? Spiller det noen rolle for henne? Kan hun eventuelt nekte meg det? Katteklubber.. Er det de som er fylkevis? Feks VERAK (vestfold raskekattklubb) for meg som bor i Vestfold? Hvordan er blir jeg medlem av NRR? Eller har oppdretteren min sørget for det? (dette kan jeg også spørre henne om..) Vil rett og slette bare suge til meg all mulig informasjon Jeg regner med at du på forhånd har sagt til oppdretteren at du ønsker å kjøpe en katt du kan stille ut? Om du har gjort det, så er jeg sikker på at oppdretteren har funnet en bra typemessig katt til deg, som har de kvaliteter som kreves til en utstillingskatt Nå er jo du såpass heldig at du har kjøpt en abyssiner, som ikke har noen krav til markeringer eller hvitflekksmønster, som f.eks ragdoll og birma har, men alikevel er det alltid greit å rådføre seg med oppdretteren om katten holder standarden og kan brukes til utstilling Du, som privatmedlem, kan ikke melde deg inn i NRR. Det er katteklubbene som er medlem i NRR, som er riksforbundet her i Norge. NRR (Norges Rasekattklubbers Riksforbund) er igjen tilknyttet det europeiske katteforbundet. FIFe. Det du skal gjøre, er å melde deg inn i en katteklubb, og du har helt rett når du nevner "fylkesvise" klubber som f.eks VERAK. Jeg vet ikke hvilke tilbud VERAK har som klubb, men det er veldig greit å være medlem i en klubb i nærheten, slik at man kan delta aktivt i miljøet om man vil. De fleste klubber arrangerer medlemsmøter, eller seminarer, som er veldig koselig og lærerikt å være med på.
Involvert Skrevet 30. september 2009 Forfatter #5 Skrevet 30. september 2009 Det eneste jeg har sagt til henne er at jeg gjerne vil komme for å kikke på kattungene, og at vi kunne tenkt oss Abyssiner. Har ikke pratet så mye med henne ennå, bare avtalt at jeg skal ta turen ut dit på lørdag Skal ta det opp da. Håper litt på å finne en liten hanne som har antydning til dusker på ørene, da dette skal være veldig pluss i forhold til utstillinger Da skjønner jeg! Fant ut hvordan jeg melder meg inn i VERAK så da skulle i alle fall dét være i orden! Jeg gleder meg voldsomt her jeg sitter Når jeg møter oppdretter, er det spesielle ting jeg bør spørre om, eller se etter på katten?
spezitas Skrevet 30. september 2009 #6 Skrevet 30. september 2009 Ja, en hel del, faktisk 1. Din "magefølelse" ang katten OG oppdretteren bør være bra. Hvis det er noe som skurrer, avstå fra kjøpet! Kjøp aldri en kattunge fordi du synes synd på den! 2. Katten skal se frisk ut, og den skal være tillitsfull og ikke tilbaketrukken og redd. -En selvsikker kattunge, som kommer mot deg med halen rett opp er et godt tegn 3. Spør gjerne oppdretteren om katteholdet, og sjekk om det ser rent og pent ut hos vedkommende. Jeg ville været skeptisk til oppdrettere som hadde det skittent og rotete, med skitne dokasser og urene katter. Om det ser slik ut når det kommer besøk, hvordan ser det da ut der til vanlig? 4. Spør om kattens helse, og om foreldredyrene er testet for div. sykdommer/ lidelser. (Sjekk gjerne hva som kreves innen din rase) Helsen kommer alltid som nr. 1, enten det er en kosekatt eller en utstillings/ avlskatt. Hør gjerne med oppdretteren om han vet hva som ligger lengre bak i linjene. (Allergier, øyensykdommer, dårlig gemytt, hjerte og nyrelidelser osv, og be ham fortelle om dette) 5. Spør gjerne hvor mange katter oppdretteren har hjemme totalt, hvor mange som er i avl, og hvor mange som ikke er. Jeg ville være skeptisk til å kjøpe katt av en storoppdretter som hadde veldig mange katter hjemme, og som hadde mange kull samtidig (Det er en stor jobb å sosialisere og fostre opp kull, og er de mange, så er det ikke sikker at kattungene har fått den oppmerksomheten de har hatt behov for) 6. Spør gjerne om å få se både kattemor og kattefar, om det er mulig. Da får du danne deg et lite bilde av hvordan katten kommer til å bli som voksen, både i utseende og temperament. Om oppdretteren har lånt hannkatt fra et annet sted, ville jeg ha besøkt denne katteeieren også, hvis det var mulig. Vær ærlig med oppdretteren og fortell om dine ønsker. Jeg er sikker på at oppdretteren vil finne katten som passer til dere, enten i dette kullet eller i kommende kull. Forhåpentligvis er oppdretteren ærlig tilbake igjen også Besøk gjerne flere oppdrettere om dere har mulighet til det for å erfare rasen på forhånd før dere bestemmer dere for å kjøpe. Det er også lurt å skaffe så mye info om rasen dere bare kan før dere går til anskaffelse av en rasekatt. Når jeg solgte kattungene i mitt forrige kull, var det spesielt ett par kattungeinteressenter jeg la ekstra merke til. Disse var på leting etter en kosekatt. De var her to ganger og hilste på kattene, og de spurte og de grov om alt mulig, de tittet tilogmed inn i dokassen til kattene. De hadde tydeligvis satt seg godt inn i hvordan en ragdoll skulle være, og lest masse om rasen. Jeg svarte dem så godt jeg kunne, og jeg som oppdretter kjente at kjemien stemte. De kunne tilby en av mine små hjertekatter et godt hjem. Jeg kan jo bare si med en gang at disse fikk kjøpe katt av meg med glede Slike kjøpere skulle jeg gjerne hatt flere av, ikke bare dem som sender en mail med en eneste linje "Hva koster katten" Jeg vet ikke om det finnes abyssiner og somali-ringer/ klubber her i Norge, men her er iallefall link til en svensk side som du helt sikkert finner mye nyttig stoff på : http://www.abysomali.se/
la Flaca Skrevet 1. oktober 2009 #7 Skrevet 1. oktober 2009 Det eneste jeg har sagt til henne er at jeg gjerne vil komme for å kikke på kattungene, og at vi kunne tenkt oss Abyssiner. Har ikke pratet så mye med henne ennå, bare avtalt at jeg skal ta turen ut dit på lørdag Skal ta det opp da. Håper litt på å finne en liten hanne som har antydning til dusker på ørene, da dette skal være veldig pluss i forhold til utstillinger Da skjønner jeg! Fant ut hvordan jeg melder meg inn i VERAK så da skulle i alle fall dét være i orden! Jeg gleder meg voldsomt her jeg sitter Når jeg møter oppdretter, er det spesielle ting jeg bør spørre om, eller se etter på katten?Si at du er ute etter en utstillingskatt, så velger oppdretter den mest typeriktige til deg hvis du er først i køa. Kattungene endrer personlighet veldig mye etter at de forlater redet, så det er egentlig bare å satse på den du syns er finest, for å si det sånn
Involvert Skrevet 1. oktober 2009 Forfatter #8 Skrevet 1. oktober 2009 Okay Jeg er liksom ikke helt sikkert om jeg skal bruke han i utstilling ennå, men det er noe jeg kunne tenke meg. Så kanskje jeg skal velge ut en ekstra fin en, bare i tilfellet :rødme: Er det noen mulighet for å komme å se på en katteutstilling (uten katt, bare meg) for å se hvordan det hele foregår?
spezitas Skrevet 1. oktober 2009 #9 Skrevet 1. oktober 2009 Kattungene endrer personlighet veldig mye etter at de forlater redet, så det er egentlig bare å satse på den du syns er finest, for å si det sånn Ikke helt riktig ville nå jeg si Arv og miljøet kattungen har fått i sine første leveuker har også mye å si på hvordan kattungen kommer til å bli senere i livet. Jeg ville ikke bare ha satset på den som jeg synes er finest, men også den som er tryggest og med best gemytt. Kattungen kan være så fin som bare det den, men har den dårlig gemytt allerede som liten (er redd, freser og ikke er "med" i flokken) er dette trolig noe den også vil ta med seg videre. Det har jeg sett mange ganger, både hos rasekatter og huskatter. Okay Jeg er liksom ikke helt sikkert om jeg skal bruke han i utstilling ennå, men det er noe jeg kunne tenke meg. Så kanskje jeg skal velge ut en ekstra fin en, bare i tilfellet :rødme: Er det noen mulighet for å komme å se på en katteutstilling (uten katt, bare meg) for å se hvordan det hele foregår? Selvfølgelig kan du det! Det anbefaler jeg på det sterkeste! Katteklubbene er hellt avhengige av at det kommer publikum utenfra for å se på kattene, for å få inn nok inntekter til å holde sine årlige utstillinger. Normalt sett er utstillingene åpent for publikum fra kl. 10.00-16-17.00. Så synd du ikke la ut denne tråden før, for VERAK hadde katteutstilling forrige helg! Ettersom denne klubben lå i ditt fylke, så er det vel denne som hadde vært nærmest deg? RORAK, min klubb, har utstilling neste helg, og der vet jeg at det kommer endel abyssinere, men utstillingen holdes på Kvernaland, nær Sandnes, og det er vel litt langt;) Her finner du liste over hvilke klubber som holder utstillinger når: http://d2270861.hosted88.servetheworld.no/....php?pageid=224
la Flaca Skrevet 1. oktober 2009 #10 Skrevet 1. oktober 2009 (endret) Ikke helt riktig ville nå jeg si Arv og miljøet kattungen har fått i sine første leveuker har også mye å si på hvordan kattungen kommer til å bli senere i livet. Da tenker jeg på kattunger fra samme kull selvfølgelig, men det kom kanskje ikke tydelig nok frem. Det er åpenbart drøssevis av ting man må ta hensyn til for å i det hele tatt bestemme seg for oppdretter, men jeg oppfattet det sånn at ts allerede var ferdig med den biten. Ps; kattunger som freser og er direkte stand-offish har jeg aldri opplevd hos et normalt oppegående oppdrett, og vil ikke tro det er så voldsomt utbredt?! Kattunger bør selvfølgelig være normalt kontaktsøkende og tolerere å bli håndtert. Men den katten som er gladest i å ligge i fanget og er mest kosete behøver absoluttikke være det når den vokser opp. Det var det jeg mente Endret 1. oktober 2009 av la Flaca
Involvert Skrevet 2. oktober 2009 Forfatter #11 Skrevet 2. oktober 2009 Tusen takk for svar igjen, setter utrolig pris på at dere tar tid til å svare Jeg tenkte jeg skulle sette meg på huk når jeg er hos oppdretteren, og se hvilke av nurka som er mest nyskjerrige I morgen er dagen! GLeder meg veldig. Jaa, jeg hørte rykter om at VERAK hadde hatt utstilling sist helg, bare synd jeg jobbet da SKal følge med på NRR sine sider, men det så ikke ut til at det var noe før over nyttår. La Flaca: Ja, oppdretter er funnet. Og virker som en svært seriøs og oppegående dame I morgen mellom 12 og 13 drar vi for å kikke på dem! Det er vel da jeg velger ut en også regner jeg med? I utgangspunktet så ser jeg etter en hannpus med litt dusker på ørene, som er frempå og kontaktsøkende En annen ting jeg lurer på (oi, jeg føler jeg har fryktelig mange dumme spørsmål) Er det sånn at oppdretteren velger navn til kattungene? På hjemmesiden hennes så har hun bilder av dem, med navn. Men er dette bare midlertidig? Eller for hennes del som oppdretter? Man vil jo gjerne velge navn selv....
la Flaca Skrevet 2. oktober 2009 #12 Skrevet 2. oktober 2009 Tusen takk for svar igjen, setter utrolig pris på at dere tar tid til å svare Jeg tenkte jeg skulle sette meg på huk når jeg er hos oppdretteren, og se hvilke av nurka som er mest nyskjerrige I morgen er dagen! GLeder meg veldig. Jaa, jeg hørte rykter om at VERAK hadde hatt utstilling sist helg, bare synd jeg jobbet da SKal følge med på NRR sine sider, men det så ikke ut til at det var noe før over nyttår. La Flaca: Ja, oppdretter er funnet. Og virker som en svært seriøs og oppegående dame I morgen mellom 12 og 13 drar vi for å kikke på dem! Det er vel da jeg velger ut en også regner jeg med? I utgangspunktet så ser jeg etter en hannpus med litt dusker på ørene, som er frempå og kontaktsøkende En annen ting jeg lurer på (oi, jeg føler jeg har fryktelig mange dumme spørsmål) Er det sånn at oppdretteren velger navn til kattungene? På hjemmesiden hennes så har hun bilder av dem, med navn. Men er dette bare midlertidig? Eller for hennes del som oppdretter? Man vil jo gjerne velge navn selv.... Ja, som regel er det oppdretter som velger navnet som skal stå på stamtavla. Det gjør jo ingen ting, det daglige navnet velger du selv. Hundeoppdrettere er litt flinkere der men, de ber ofte om å få et navneforslag på den bokstaven de er kommet til i alfabetet for eksempel. Lykke til da, finnes ikke noe mer spennende enn å reise og se på et nytt lite familiemedlem. :rødme:
spezitas Skrevet 2. oktober 2009 #13 Skrevet 2. oktober 2009 Jeg vil også bare ønske deg lykke til og håper at du finner drømmepusen din
Involvert Skrevet 2. oktober 2009 Forfatter #14 Skrevet 2. oktober 2009 Ja, som regel er det oppdretter som velger navnet som skal stå på stamtavla. Det gjør jo ingen ting, det daglige navnet velger du selv. Hundeoppdrettere er litt flinkere der men, de ber ofte om å få et navneforslag på den bokstaven de er kommet til i alfabetet for eksempel. Lykke til da, finnes ikke noe mer spennende enn å reise og se på et nytt lite familiemedlem. :rødme: Ja, okay Da vet jeg i alle fall at det er sånn det er Jeg vet at det er sånn med hunder, så jeg trodde det var mye det samme. Men det spiller jo ingen rolle. Katten blir jo min, så jeg står jo fritt til å kalle den hva jeg vil Jeg gleder meg noe voldsomt! Tror nesten det blir litt trist å dra hjem i morgen, etter vi har kikka på dem, og vite at det er hele toooo uker igjen til jeg kan ta med en hjem! spezitas, tusen takk for ufattelig mange gode råd Har skrevet ned en del av dem, og skal gi en oppdatering her i mrogen etter vi har kikka ferdig på nurkene
Involvert Skrevet 3. oktober 2009 Forfatter #15 Skrevet 3. oktober 2009 Da har vi vært å kikket på pusene! Hun var utrolig hyggelig, og svarte på alt vi spurte om, og viste oss rundt Kattene var utrolig tillitsfulle og snille. Sprang rundt hele tiden. Rene og fine kattedoer også Vi har valgt å holde av en gutt. Hun sa at det var han som sannsynligvis kom til å gjøre det best i eventuelle utstillinger. (hadde far som var champion) Gutten vi har valgt ut har antydninger til dusker på ørene, fint og trekantet hode, og var i det hele tatt utrolig nydelig! Hun sa at vi også kunne få telefonummer til noen andre som hadde unger fra hennes tidligere kull. Om vi var interessert å høre hvordan de hadde blitt osv. Jeg står også fritt til å bruke han i utstillinger, og i avl Så da er det bare å vente fire uker (fra i dag) :D Har utrolig god følelse angående dette
la Flaca Skrevet 3. oktober 2009 #16 Skrevet 3. oktober 2009 Da har vi vært å kikket på pusene! Hun var utrolig hyggelig, og svarte på alt vi spurte om, og viste oss rundt Kattene var utrolig tillitsfulle og snille. Sprang rundt hele tiden. Rene og fine kattedoer også Vi har valgt å holde av en gutt. Hun sa at det var han som sannsynligvis kom til å gjøre det best i eventuelle utstillinger. (hadde far som var champion) Gutten vi har valgt ut har antydninger til dusker på ørene, fint og trekantet hode, og var i det hele tatt utrolig nydelig! Hun sa at vi også kunne få telefonummer til noen andre som hadde unger fra hennes tidligere kull. Om vi var interessert å høre hvordan de hadde blitt osv. Jeg står også fritt til å bruke han i utstillinger, og i avl Så da er det bare å vente fire uker (fra i dag) :D Har utrolig god følelse angående dette Åååh, gratulerer! Så du får han på stamtavle 1? Det er jo morsomt da. Men det spørs om du finner ut at det koster litt å ha fertil hannkatt i huset. Kos deg med nurket. (og ja, to uker er en eeevighet noen ganger)
Involvert Skrevet 3. oktober 2009 Forfatter #17 Skrevet 3. oktober 2009 Ja! Stamtavle 1 het det! Jeg synes det hørtes gøy ut å ha muligheten til å låne han ut til avl! Men som du sier, det er litt slit med ukastrert hannkatt.. Jeg hadde regnet litt feil, så det er egentlig 4 uker til vi kan hente han, men så lenge jeg vet at jeg har funnet en perfekt katt, så er jeg i grunn fornøyd :D Så får jeg heller kose meg litt med å kjøpe litt utstyr ogsånt i mellomtiden! Oppdretteren sa at hun hadde fôret kattene med Royal Canin. Så da tenker jeg at jeg fortsetter med det. Jeg er så utrolig spent!
Gjest Gjest_Trine_* Skrevet 9. november 2009 #18 Skrevet 9. november 2009 Noen som har erfaring med at oppdretter krever at katten skal kastreres/steriliseres og ha dokumentasjon på dette i ettertid? Hva kommer dette av og har oppdretter lov til dette? Og hva er deres mening rundt dette?
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2009 #19 Skrevet 9. november 2009 Noen som har erfaring med at oppdretter krever at katten skal kastreres/steriliseres og ha dokumentasjon på dette i ettertid? Hva kommer dette av og har oppdretter lov til dette? Og hva er deres mening rundt dette? Ja, dette er ganske normalt. Katten er tydeligvis solgt til kos/ utstilling og står registrert i stamklasse 2, dvs. at katten ikke skal avles på. For at oppdretter skal være helt sikker på at ikke kjøper likevel avler på katten, så vil han gjerne se dokumentasjon på at katten er kastrert Endel oppdretter velger også å tidligkastrere kattungene sine før levering, slik at de er helt sikre på at kun de "rette" individene går videre i avl.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå