Gjest Tristessa Skrevet 13. august 2003 #1 Skrevet 13. august 2003 Jeg vurderer å få kontaktlinser hvis jeg begynner å se dårligere enn det jeg gjør nå. Er ganske ung, og går på skole, derfor merker jeg ser dårligere nå enn da jeg begynte. I den forbindelse har jeg et par spørsmål. - Jeg fikk høre av optiker da jeg fikk briller at grunnen til at det virker som om jeg ser dårligere enn det egentlig er, er skjev hornhinne. Kan jeg ha linser da? - Hvilke linser er greie å bruke for en som ikke er vant med å ha noe på øyet i det hele tatt? Merke, pris osv? På forhånd takk for svar!
Kaktus Skrevet 13. august 2003 #2 Skrevet 13. august 2003 Jeg har hatt linser i 13 år, og kunne ikke klart meg uten. Nå tenker jeg ikke over det lenger i det hele tatt, men det er klart at det krever en liten tilvenningsperiode. Så sant jeg vet, er det ingen problemer å ha linser selv om du har skjeve hornhinner, det tilpasses av optikeren. Selv har jeg faktisk fått litt mindre skjeve hornhinner etter mange års linsebruk, men nå har jeg ikke VELDIG skjeve hornhinner heller da. Før var det vanlig med helårslinser, men det tror jeg nesten ikke brukes mer. Nå er det månedslinser og dagslinser som er mest brukt. Har prøvd begge deler og synes egentlig det var hipp som happ - bruker dagslinser nå. Dagslinser er litt dyrere, men da slipper du også å legge linsene i rensevæske om kvelden. Og hvis du skulle miste en, er det jo bare å ta en ny. Jeg har linseavtale hos optikeren, så jeg får en ny gratis hvis det er noen problemer med en eller to linser. Pris? Jeg betaler ca. 2000 for et halvt års forbruk av dagslinser. Da trenger jeg ikke noe annet enn saltvann i tillegg. Merket på linsene varierer litt ettersom hvilken optiker du bruker, men jeg tror ikke at det er de store forskjellene. Det er heller ikke noe problem å bytte merke hvis du ikke synes at det fungerer.
ringblomst Skrevet 13. august 2003 #3 Skrevet 13. august 2003 De fleste dagslinser korrigerer ikke for skjeve hornhinner, men hvis du ikke har stor skjevhet, kan du bruke feks de jeg bruker som heter Dailies. Jeg betaler 1940,- for seks måneders bruk, det inkluderer en kontroll etter seks måneder. Hvis man aldri har brukt linser før, tror jeg man må betale litt i tillegg for blant annet opplæring i renhold, hvordan sette de inn og ta dem ut. Månedslinser er nok mest vanlig for de som har skjevhet på hornhinnene og vil ha det korrigert, hva prisen er på dem, vet jeg ikke. Lykke til; jeg er kjempefornøyd med linsene mine .
Gjest Virvel Skrevet 13. august 2003 #4 Skrevet 13. august 2003 Jeg har skjeve hornhinner, og bruker månedslinser. I begynnelsen fikk jeg beskjed om at det ikke var noe annet alternativ, men nå finnes det (som andre har nevnt her) også dagslinser som korrigerer skjeve hornhinner. Månedslinser fungerer helt greit for meg (selv om jeg sikler litt på sånne døgnlinser som man kan ha på i en måned om gangen - tenk så deilig å se klart med en gang man våkner!), og jeg betaler vel rundt 1500 for en halvårspakke.
Gjest Tristessa Skrevet 14. august 2003 #5 Skrevet 14. august 2003 Takk for svar! Nå ser jeg foreløpig ikke veldig dårlig, men merker at jeg trenger briller når jeg skal se på tv, sitte foran PC'en over lengre tid eller er på skolen. Skal ta en ny synstest hvis jeg synes det blir enda verre, og får vurdere linsebruk når den tid kommer.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå