Gå til innhold

Quinoa

MarianneE

Anbefalte innlegg

Stod i butikken idag og tittet på en pakke Quinoa.

Det skal vist være veldig sunt og bra, men hva er det?

Hva brukes det som i mat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stod i butikken idag og tittet på en pakke Quinoa.

Det skal vist være veldig sunt og bra, men hva er det?

Hva brukes det som i mat?

Du kan bruke det i stedenfor ris, couscous eller bulgur. Kok det gjerne opp og ha i hvitløk, løk, krydder, agurk, tomat osv (som i en couscous/bulgursalat). Det kan også brukes som frokostgrøt, det kommer litt an på om du kjøper gryn eller helkorn. Jeg synes det er veldig godt, grøt av quinoa har naturlig en litt søtere smak enn f.eks havregrøt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quinoa er supert, jeg bruker det mye (eller... det er visst en stund siden! Må lage noe med quinoa snart!) - som Enigma sier, i stedet for ris, bulgur osv. Kjempegodt i salater! (For eksempel sånn, med ovnsbakte grønnsaker) Har ikke testet quinoagrøt, så det må jeg lage en dag :)

Quinoa er veldig proteinrikt, spesielt i forhold til ris etc som det er naturlig å sammenligne med. Inneholder dessuten såkalt "fullverdig protein", altså alle de essensielle aminosyrene. Bra med jern også. Supersunt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Jeg er vanligvis ikke spesielt glad i ris, pga ekkel konsistens og lite smak. Eneste som til nød går an er fullkornsris og basmatiris. Men akkurat quinoa er spiselig og smaker faktisk godt i tillegg.

Så vidt jeg har skjønt så er quinoa et slags frø, og, hvis jeg ikke tar helt feil, indianernes versjon av ris. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker også quinoa i pannekaker (med speltmel, men du kan også bruke vanlig hvetemel). Får en annen konsistens, men blir mettende og smaker godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Jeg lager en quinoasalat med følgende:

- Kokt quinoa

- Bakt søtpotet/gresskar (kan bakes i mikroen i fem min)

- Gresskarkjerner etter smak

- Smuldret feta

- Evt litt grillet paprika

Litt olivenolje som dressing. Blir veldig god lunsjmat til å ta med på jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...