MarianneE Skrevet 30. september 2009 #1 Del Skrevet 30. september 2009 Stod i butikken idag og tittet på en pakke Quinoa. Det skal vist være veldig sunt og bra, men hva er det? Hva brukes det som i mat? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Enigma* Skrevet 30. september 2009 #2 Del Skrevet 30. september 2009 Stod i butikken idag og tittet på en pakke Quinoa. Det skal vist være veldig sunt og bra, men hva er det? Hva brukes det som i mat? Du kan bruke det i stedenfor ris, couscous eller bulgur. Kok det gjerne opp og ha i hvitløk, løk, krydder, agurk, tomat osv (som i en couscous/bulgursalat). Det kan også brukes som frokostgrøt, det kommer litt an på om du kjøper gryn eller helkorn. Jeg synes det er veldig godt, grøt av quinoa har naturlig en litt søtere smak enn f.eks havregrøt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JollyJolly Skrevet 30. september 2009 #3 Del Skrevet 30. september 2009 Jeg elsker quinoa! Bruker det istedenfor ris :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 30. september 2009 Forfatter #4 Del Skrevet 30. september 2009 Da må det prøves! Takk Enigma! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frosk Skrevet 30. september 2009 #5 Del Skrevet 30. september 2009 Quinoa er supert, jeg bruker det mye (eller... det er visst en stund siden! Må lage noe med quinoa snart!) - som Enigma sier, i stedet for ris, bulgur osv. Kjempegodt i salater! (For eksempel sånn, med ovnsbakte grønnsaker) Har ikke testet quinoagrøt, så det må jeg lage en dag Quinoa er veldig proteinrikt, spesielt i forhold til ris etc som det er naturlig å sammenligne med. Inneholder dessuten såkalt "fullverdig protein", altså alle de essensielle aminosyrene. Bra med jern også. Supersunt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SmallTalk Skrevet 30. september 2009 #6 Del Skrevet 30. september 2009 Jeg er vanligvis ikke spesielt glad i ris, pga ekkel konsistens og lite smak. Eneste som til nød går an er fullkornsris og basmatiris. Men akkurat quinoa er spiselig og smaker faktisk godt i tillegg. Så vidt jeg har skjønt så er quinoa et slags frø, og, hvis jeg ikke tar helt feil, indianernes versjon av ris. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2009 #7 Del Skrevet 30. september 2009 Quinoa er et frø ja, planten hører til meldefamilien tror jeg, altså er den ikke i slekt med våre korn, ris etc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruLuna Skrevet 30. september 2009 #8 Del Skrevet 30. september 2009 Jeg bruker også quinoa i pannekaker (med speltmel, men du kan også bruke vanlig hvetemel). Får en annen konsistens, men blir mettende og smaker godt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosenrød Skrevet 1. oktober 2009 #9 Del Skrevet 1. oktober 2009 Hvordan lager jeg grøt med dette i? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MooCow Skrevet 1. oktober 2009 #10 Del Skrevet 1. oktober 2009 Hvordan lager jeg grøt med dette i? Quinoa porridge Du finner haugevis av andre oppskrifter med quinoa der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 18. januar 2010 Forfatter #11 Del Skrevet 18. januar 2010 Drar fram igjen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest navnelapp Skrevet 18. januar 2010 #12 Del Skrevet 18. januar 2010 Med fare for å få tyn for at eg postar lenker: Her skriv eg litt om quinoa og har ei god oppskrift på quinoa som tilbehør til kylling. http://altgodt.wordpress.com/2009/03/02/gode-gryn/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tineline Skrevet 19. januar 2010 #13 Del Skrevet 19. januar 2010 Jeg lager en quinoasalat med følgende: - Kokt quinoa - Bakt søtpotet/gresskar (kan bakes i mikroen i fem min) - Gresskarkjerner etter smak - Smuldret feta - Evt litt grillet paprika Litt olivenolje som dressing. Blir veldig god lunsjmat til å ta med på jobben. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå