Gå til innhold

Down syndrom = mye klemming og "ta på"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ei som er innom jobben iblant, som har downs. Desverre er det veldig mye klemming fra hennes side, og hun vil ta på deg så mye som mulig. Jeg liker ikke det, og syntes ikke noe om det. Men siden hun har downs, er jeg usikker på hvordan hun tar det dersom jeg sier klart ifra. Hvis de er som barn mentalt, så bør de tåle å høre det? :klø:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har lov til å sette dine egne grenser selv om det er snakk om en psykisk utviklingshemmet. Men du må selvsagt gjøre det på en grei og klar måte, og kanskje regne med å måtte gjenta beskjeden av og til (kommer an på personen). Min samboer jobber med psykisk utviklingshemmede, og de er konsekvente på at f eks brukere som har lett for å gå bort til andre og ta på/forstyrre på ulike måter ikke skal gjøre det. Det er ikke alltid det går inn, men de trenger jo at det blir gjort forsøk på grensesetting de også. Eksempelvis blir de gjerne mer urolige og utagerende dersom man IKKE prøver å sette/gjenta grensene. Så si fra med god samvittighet.

Skrevet
Du har lov til å sette dine egne grenser selv om det er snakk om en psykisk utviklingshemmet. Men du må selvsagt gjøre det på en grei og klar måte, og kanskje regne med å måtte gjenta beskjeden av og til (kommer an på personen). Min samboer jobber med psykisk utviklingshemmede, og de er konsekvente på at f eks brukere som har lett for å gå bort til andre og ta på/forstyrre på ulike måter ikke skal gjøre det. Det er ikke alltid det går inn, men de trenger jo at det blir gjort forsøk på grensesetting de også. Eksempelvis blir de gjerne mer urolige og utagerende dersom man IKKE prøver å sette/gjenta grensene. Så si fra med god samvittighet.

Det var godt å høre.

Takk for svar :goodbye:

Gjest Gjest_lolita_*
Skrevet

Enig med gjest over. Det er veldig viktig at du sier i fra, på en hyggelig måte. De med downs trenger veiledning og mange repetisjoner på hvordan man skal oppføre seg blant andre. Hvis du sier det på en ok måte, vil vedkommende takle det helt fint, og hun har også helt sikkert hørt det mange ganger før fra sine omsorgspersoner.

Skrevet
Enig med gjest over. Det er veldig viktig at du sier i fra, på en hyggelig måte. De med downs trenger veiledning og mange repetisjoner på hvordan man skal oppføre seg blant andre. Hvis du sier det på en ok måte, vil vedkommende takle det helt fint, og hun har også helt sikkert hørt det mange ganger før fra sine omsorgspersoner.

Har dere noen tips til hvordan jeg skal si det? Jeg har ingen erfaring med verken barn eller psykisk utviklingshemmede. Usikker på hvordan jeg skal si det.

Skrevet
Har dere noen tips til hvordan jeg skal si det? Jeg har ingen erfaring med verken barn eller psykisk utviklingshemmede. Usikker på hvordan jeg skal si det.

"Hei! Vet du? Jeg synes det er hyggelig at du kommer innom, og vi kan godt hilse når du er på besøk. Men vi trenger ikke å gi klem hver gang for det pleier ikke jeg å gjøre med alle som er på besøk e.l" :) ?

Skrevet (endret)

Kom på litt mer jeg vil tilføye: Det er viktig å være klar. Dere kan jo inngå en avtale om at dere i stedet kan ta hverandre i hånden f.eks, dersom du synes dette er ok. Da har dere liksom gjort en konkret avtale om "noe annet", slik at hun ikke kommer i en situasjon der hun ikke vet hvor hun skal gjøre av seg!

Jeg har god erfaring med PU, men selvfølgelig; de er forskjellige som alle andre :)

Endret av annipanni
Skrevet

Jeg syntes det er koselig at du vil ta på meg, men jeg tenker det holder med en klem til dagen? (om du mener det).

Jeg syntes det er koslieg å snakke med deg, men jeg er ikke så glad i å klemme. Er det greit at vi ikke klemmer? Kan vi gi hverandre et klapp på skulderen i stedet?

Jeg liker å ha litt rom rundt meg, er det greit at jeg går et steg bakover og får litt luft heller?

Skrevet

Det var et godt forslag! Da fikk jeg en ide til hva jeg skal si.

Tusen takk! :skravle:

Gjest tyttebær
Skrevet

Jobber med PU selv, og vi er veldig opptatt av å ikke klemme brukerene våre når vi kommer på jobb! De skal lære at man ikke klemmer folk man hilser på, men tar dem i handa! :)

Vi kan sitte inntil de og ha nærkontakt om vi f.eks. sitter i sofaen sammen under vakten, men skal aldri klemme når vi kommer! :)

Dette praktiseres nok ulikt, men hadde det vært mine brukere, hadde jeg vært veldig glad om du sa noe som at "vi trenger ikke å klemme, vi kan håndhilse i stedet"!

Gjest Gjest_jomfrua_*
Skrevet
"Hei! Vet du? Jeg synes det er hyggelig at du kommer innom, og vi kan godt hilse når du er på besøk. Men vi trenger ikke å gi klem hver gang for det pleier ikke jeg å gjøre med alle som er på besøk e.l" :) ?

Ikke kritikk, men har bare lyst til å si at dette var en veldig innviklet måte å korrigere på.

Bruk en enkel og klar setning.

Som f.eks. en skriver her: "vi trenger ikke å klemme, vi kan håndhilse i stedet"!

Sjansen for å få aksept er større da det er enklere å forstå og ikke mye "krusifiks"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...