Gjest TS Skrevet 30. september 2009 #1 Skrevet 30. september 2009 ...maler dere den f.eks. eggehvit eller andre hvitfarger med nyanse i, eller maler dere den kritthvit. Er redd det kan bli litt for hvitt og kaldt med kritthvit, men er også redd for at hvitfarger med nyanser kan virke som de er gulnet eller rosaskjær i.. Noen som har erfaringer på dette, gode eller dårlige?? Kan nevne at tak og lister her i huset er i eggehvit. Kanksje best at jeg ikke blander inn flere hvitfarger?
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 30. september 2009 #2 Skrevet 30. september 2009 ...maler dere den f.eks. eggehvit eller andre hvitfarger med nyanse i, eller maler dere den kritthvit. Er redd det kan bli litt for hvitt og kaldt med kritthvit, men er også redd for at hvitfarger med nyanser kan virke som de er gulnet eller rosaskjær i.. Noen som har erfaringer på dette, gode eller dårlige?? Kan nevne at tak og lister her i huset er i eggehvit. Kanksje best at jeg ikke blander inn flere hvitfarger? Min erfaring er at en bør holde seg til èn hvitfarge i huset, iallefall i samme rom. Jeg begynte å male tak og trehvite lister hvite for noen år siden, før jeg visste om denne nye trenden med eggehvit. Etterhvert som jeg har fortsatt å male meg rundt omkring i leiligheten, må jeg holde meg til helt hvitt, ellers så føler jeg at eggehvit vil se misfarget ut. Vår kjøkkeninnredning er helt hvit, malt med 40-glans, og jeg synes slett ikke den ser kald ut. Rommet forøvrig er i cafe latte, benkeplate i merbau-farge, lilla/plomme detaljer på gardiner osv. Synes imidlertid altså at du bør male kjøkkeninnredninga eggehvit også, ettersom at resten av det hvite i huset ditt er eggehvitt. Jeg synes eggehvitt ser helt hvitt ut hos andre, ettersom at jeg da ikke har den helt hvite å sammenligne med.
Chistine72 Skrevet 30. september 2009 #3 Skrevet 30. september 2009 Bruk ihvertfall maling som gir lett vaskbar overflate, styr unna de billigste malingstypene. Jeg malte helt kritthvitt med Lady vannbasert, og det så ikke bra ut etter litt tids bruk, det ble merker og skjolder som bare ble verre etter vasking.
kissmequick Skrevet 30. september 2009 #4 Skrevet 30. september 2009 Det finnes noen malingstyper som er lettvaskede ihvertfall, ville valgt det på ett kjøkken. I mitt gamle hus var alle vegger og tak helt hvite, bare kontraster i blankhet på karmer etc. og jeg elsket det <3 Var ikke kaldt, men siden du har eggehvitt på vegger kan det gå begge veier. Kan bli en fin kontrast, kan få veggene til å se skitnere ut etc. Kjøp noen bittesmå malingbokser og prøv ut en farge på hver stol?
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2009 #5 Skrevet 30. september 2009 Synes imidlertid altså at du bør male kjøkkeninnredninga eggehvit også, ettersom at resten av det hvite i huset ditt er eggehvitt. Jeg synes eggehvitt ser helt hvitt ut hos andre, ettersom at jeg da ikke har den helt hvite å sammenligne med. Ja, det var det jeg tenkte også. Selv om på kjøkkenet så er det bare dørlister og vinduslister som er eggehvit da.. Bruk ihvertfall maling som gir lett vaskbar overflate, styr unna de billigste malingstypene. Jeg malte helt kritthvitt med Lady vannbasert, og det så ikke bra ut etter litt tids bruk, det ble merker og skjolder som bare ble verre etter vasking. Jeg har tenkt å bruke oljemaling. Må man ikke det egentlig, for å få det glatt og fint? Føler også at vannbasert nærmest blir oppskrapt om man kommer borti med f.eks. en nagl.. Var ikke kaldt, men siden du har eggehvitt på vegger kan det gå begge veier. Kan bli en fin kontrast, kan få veggene til å se skitnere ut etc. Kjøp noen bittesmå malingbokser og prøv ut en farge på hver stol? Har ikke eggehvit på vegger, bare på lister.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå