Gjest gjest ;) Skrevet 30. september 2009 #1 Skrevet 30. september 2009 Hei, jeg er ei jente som trener styrke flere ganger i uka- både frivekter og apparater. For noen uker tilbake fikk jeg en skikkelig låsning i korsrygg og bekken, som en kiropraktor har behandlet meg for. Vi kom en dag inn på temaet trening, og da fikk jeg "streng" beskjed om verken å bruke knebøy eller markløft i min trening. Dette var visstnok det verste én kunne gjøre mot sin egen rygg. Annen begrunnelse fikk jeg ikke tid til å spørre etter. Vet noen hvorfor, og om dette er en regel jeg bør følge lenge? For meg så henger det ikke helt på greip, for dette er jo øvelser som skal være så bra?
Leifr Skrevet 30. september 2009 #2 Skrevet 30. september 2009 (endret) Vi kom en dag inn på temaet trening, og da fikk jeg "streng" beskjed om verken å bruke knebøy eller markløft i min trening. Dette var visstnok det verste én kunne gjøre mot sin egen rygg. Annen begrunnelse fikk jeg ikke tid til å spørre etter. Dette er nødvendigvis generelt feil, forutsatt at man bruker riktig teknikk under løftene og ikke har spesifikke skader som kontraindikerer slik trening. Dersom det var riktig, skulle alle verdens veteranstyrkeløftere vært krøplinger, da de har gjort disse løftene tusenvis av ganger med mye tyngre vekter enn en typisk mosjonist. Men i stedet ser vi at gamle løftere ikke er noe mer ødelagte enn andre; snarere tvert imot, mange av dem konkurrerer fremdeles når de er i 50-, 60- eller endog 70-årene. Og er fortsatt i stand til å løfte tunge vekter gang på gang. Personlig har jeg ellers hatt kroniske ryggplager siden jeg var 18; begynte med styrkeløft-aktig trening i en alder av 36, og har hatt mindre trøbbel med ryggen siden det enn på det foregående 18 årene. Endret 30. september 2009 av Leifr
Gjest ts Skrevet 30. september 2009 #3 Skrevet 30. september 2009 Dette er nødvendigvis generelt feil, forutsatt at man bruker riktig teknikk under løftene og ikke har spesifikke skader som kontraindikerer slik trening. Ja, det er dette jeg tenker òg. Spesielt knebøy er en øvelse jeg liker særs godt, men vet ikke om jeg tør begynne med den pga den bastante beskjeden. Hadde jo vært fryktelig surt å "trene på" meg skaden igjen. Men på den annen side, hvis det er vi som tenker mer riktig, så er det jo kjedelig å ikke kunne trene med øvelsen. Er nok ikke nødvendig med en telefon til kiropraktoren heller, blir nok ikke mer klok der.
Gjest farge Skrevet 2. oktober 2009 #5 Skrevet 2. oktober 2009 Hei, jeg er ei jente som trener styrke flere ganger i uka- både frivekter og apparater. For noen uker tilbake fikk jeg en skikkelig låsning i korsrygg og bekken, som en kiropraktor har behandlet meg for. Vi kom en dag inn på temaet trening, og da fikk jeg "streng" beskjed om verken å bruke knebøy eller markløft i min trening. Dette var visstnok det verste én kunne gjøre mot sin egen rygg. Annen begrunnelse fikk jeg ikke tid til å spørre etter. Vet noen hvorfor, og om dette er en regel jeg bør følge lenge? For meg så henger det ikke helt på greip, for dette er jo øvelser som skal være så bra? jeg var også av den oppfatning av dette er bra øvelser for viderekomne fordi det styrker bena og dermed ryggen. men med den skaden du har hatt høres det ikke lurt ut å gjøre disse øvelsene enda.... jeg ville tatt kontakt med ham igjen slik at han kan vise deg alternative løsninger. kan han ikke det, så ville jeg gått til en annen kiropraktor, eller rett og slett snakket med en naprapat. at knebøy er dårlig for ryggen skjønner jeg ikke helt, men ok. jeg ville tenkt at eks knebøy med ball i ryggen og lettere vekter er bra, i tillegg til lettere ryggøvelser liggende oppå på ball. utfall med vektstang er jo for viderekomne, og gir lettere skader vil jeg tro. jeg går selv til naprapat, og får alltid alternative øvelser dersom jeg spør.
Leifr Skrevet 2. oktober 2009 #6 Skrevet 2. oktober 2009 (endret) jeg var også av den oppfatning av dette er bra øvelser for viderekomne fordi det styrker bena og dermed ryggen. Trenger slett ikke å være "viderekommen" for å ha nytte av bøy med stang. jeg ville tatt kontakt med ham igjen slik at han kan vise deg alternative løsninger. kan han ikke det, så ville jeg gått til en annen kiropraktor, eller rett og slett snakket med en naprapat. Eller aller helst en lege med spesiell kompetanse på sportsmedisin. (Er dessverre mange "vanlige" leger som ikke nødvendigvis vet hva de snakker om på dette feltet). Kanskje ts faktisk har en skade som gjør bøy til en dårlig idé, og kanskje ikke; siden kiropraktoren som sa dette i utgangspunktet ikke ser ut til å ha særlig peiling (bøy og mark dårlig for ryggen sånn generelt? Neppe), er det vanskelig å vite. Endret 2. oktober 2009 av Leifr
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå