Gå til innhold

Mobil på flyet

Anbefalte innlegg

Gjest biblioteksdama
Skrevet

Tok flyet i dag, og da tastet jeg heftig på mobilen fordi jeg spilte Tetris. :gjeiper: Hva gjør man ikke for å slippe å kjede seg. Men flyvertinnen sa at jeg måtte ta den heelt av, men jeg trodde flyprofil på mobilen gjorde samme nytten? Jeg tok så klart mobilen av etter den beskjeden. :) Tetris er overraskende gøy spill btw. :fnise:

Videoannonse
Annonse
Gjest Pannekaker
Skrevet
Tok flyet i dag, og da tastet jeg heftig på mobilen fordi jeg spilte Tetris. :gjeiper: Hva gjør man ikke for å slippe å kjede seg. Men flyvertinnen sa at jeg måtte ta den heelt av, men jeg trodde flyprofil på mobilen gjorde samme nytten? Jeg tok så klart mobilen av etter den beskjeden. :) Tetris er overraskende gøy spill btw. :fnise:

Du kan ha på mobilen mens du flyr, men skal slå den av når de flyr opp og lander :)

Skrevet

Du kan mobilen på i flymodus, unntatt ved takeoff/landing, da skal den være helt av.

Skrevet

Dette varierer fra flyselskap til flyselskap, tror jeg.

Har en gang opplevd å få beskjed om å slå av telefonen helt selv om vi var i marsjhøyde OG jeg hadde på flymodus.

Men normalt sett så har ingen sagt noe som helst så lenge det er flymodus.

Skrevet

I teorien kan du ha på flymodus under hele turen - inkludert takeoff og landing. At du blir tvunget til å skru av mobilen kommer vel av en blanding av at flyvertinnene ikke vet bedre til at de er redde for at folk kommer borti knapper slik at mobilen aktiviseres igjen.

Når det er sagt - det er ikke mulig å styrte et fly ved hjelp av en mobiltelefon. Disse signalene er i luften uansett om du som sitter i flyet bruker mobilen eller ikke. :fnise:

Skrevet
I teorien kan du ha på flymodus under hele turen - inkludert takeoff og landing. At du blir tvunget til å skru av mobilen kommer vel av en blanding av at flyvertinnene ikke vet bedre til at de er redde for at folk kommer borti knapper slik at mobilen aktiviseres igjen.

Når det er sagt - det er ikke mulig å styrte et fly ved hjelp av en mobiltelefon. Disse signalene er i luften uansett om du som sitter i flyet bruker mobilen eller ikke. :fnise:

Sannsynligvis kan en det uten at det går galt.

Men en blir ikke bedt om det fordi flyvertinnene ikke vet bedre, men for at dette er regler som flyselskapene har, og som flyvertinnene er satt til å sørge for at blir overholdt.

Innen flyvning sikrer seg de seg heller litt ekstra, enn å ta sjanser, og bra er det.

(Dessuten kan en vel klare seg uten elektronisk utstyr de minuttene takeoff og landing tar.)

Skrevet
Sannsynligvis kan en det uten at det går galt.

Men en blir ikke bedt om det fordi flyvertinnene ikke vet bedre, men for at dette er regler som flyselskapene har, og som flyvertinnene er satt til å sørge for at blir overholdt.

Innen flyvning sikrer seg de seg heller litt ekstra, enn å ta sjanser, og bra er det.

(Dessuten kan en vel klare seg uten elektronisk utstyr de minuttene takeoff og landing tar.)

Formulerte meg litt dårlig i forrige innlegg. Mente ikke at flyvertinnene var dumme, men at flyselskapet ikke kan kreve at alle ansatte kan hver eneste telefon utenatt. Derfor kan de ikke ta sjansen og stole på at folk setter på flymodus.

Er forøvrig enig i at folk bør klare seg uten mobil på flyet.

Skrevet
Formulerte meg litt dårlig i forrige innlegg. Mente ikke at flyvertinnene var dumme, men at flyselskapet ikke kan kreve at alle ansatte kan hver eneste telefon utenatt. Derfor kan de ikke ta sjansen og stole på at folk setter på flymodus.

Er forøvrig enig i at folk bør klare seg uten mobil på flyet.

Jepp, da er vi enige.

Skrevet

Hvis det virkelig er farlig å ha på mobilen på flyet, hvorfor blir det ikke forbudt å ha dem med ombord? Stoler personalet blindt på at alle skrur den av? Jeg tror ikke det er så farlig, da ville alle telefoner blitt samlet inn før man gå inn i flyet. Rart om man skulle stole på at alle følger instruksene og risikere at flyet styrter.

Skrevet

Det hadde jo aldri å verden gått, at flyvertinnene/vertene skulle SAMLET inn mobiltelefoner før take off... Alternativet til ikke å ha mobil i cabinen ville da vært å sendt den sammen med innsjekket bagasje.

Skrevet
Det hadde jo aldri å verden gått, at flyvertinnene/vertene skulle SAMLET inn mobiltelefoner før take off... Alternativet til ikke å ha mobil i cabinen ville da vært å sendt den sammen med innsjekket bagasje.

Hvis det virkelig hadde vært farlig å ha på mobilen på flyet, hadde det ikke vært lov å ha den med inn i det hele tatt! Man har jo f eks ikke lov til å ha med mer enn et visst antall ml væske, så hvorfor er mobiltelefon lov?

Skrevet

Ja, det er derfor jeg sier at mobilen alternativt må sendes i innsjekket bagasje. Tviler på du villig hadde gitt fra deg mobilen din til noen av de cabinansatte, sånn fungerer ikke folk i dag. Og hvor i allverden skulle de gjort av opp til 130 mobiler forresten? :)

Skrevet

Hmm , dette virker veldig individuelt på meg.

Jeg flyr mest SAS og KLM, ( brukte også konkurs Sterling flere ganger ) og der får man opplyst at man ikke engang kan ha på flight-mode under flighten, så jeg har vel egentlig bare akseptert at mobilen slås av da jeg setter på sikkerhetsselen :P

Hvilke flyselskaper flyr dere med der det er lov å ha på flight-mode under turen ?

Gjest padawan
Skrevet

Brüssel airways krever at du har mobilen helt av under hele flyturen og der hjelper det ikke at du har på flymodus. da jeg fløy med de i april hadde jeg mobilen i lommen og hørte på musikk. jeg hadde selvfølgelig mobilen på flymodus da jeg regnet med det gikk greit men da jeg leste i sikkerhetsbrosjyren på slutten av flyturen stod det at telefonen skal være helt av. det hjalp meg kanskje at de som jobbet på flyet trodde jeg hørte på mp3-spilleren min.

hos Norwegian og SAS kan du ha på mobilen på flymodus så det er tydeligvis forskjellig fra selskap til selskap hva slags regler de har.

Skrevet

Jeg flyr som regel Norwegian og EasyJet, og da skal man skru av alt elektronisk utstyr under avgang og landing, men kan ha de på ellers. Har ikke hatt noe problemer med flight mode på mobilen, de aksepterer at den sannsynligvis er på.

Men de er like strenge på PC-er og elektroniske spill som med mobiler under landing og letting. Alt skal skrus av.

Skrevet

De fleste ruteflyselskaper jeg har flydd med har krevd at telefonen slås over i flymodus før avgang, er helt avslått under avgang og landing (eller som regel så lenge setebeltelysene er på), men kan være påslått i flight mode så lenge flyet er i marsjhøyde og det ikke skjer noe spesielt.

En del chartere krever imidlertid at mobiler skal være avslått under hele turen.

Det er ikke farlig om en mobiltelefon er på, nei...selv om man ikke har husket flight mode. Men om 220 passasjerer sitter med mobilene på, så vil det gjøre utslag på instrumentene i flyet. Ikke så mye at flyet krasjer, men nok til at jobben blir vanskeligere for pilotene, og innen luftfart tar man heller 20 unødvendige forholdsregler enn å risikere at noe skal gå galt. Det skal vi være glade for!

Alt elektronisk utstyr skal være avslått under avgang og landing. Dette dels fordi elektronisk utstyr sender ut svake impulser når det er påslått, og med mange nok apparater kan det ha en effekt på instrumentene - tvilsomt, men det kan skje. Og avgang og landing er de mest risikable delene av flyturen, det er som regel da noe går galt, så da tar man ekstra forholdsregler. I tillegg er det en fordel om passasjerene ikke sitter med hver sin iPod på fullt volum hvis det skjer noe og crewet trenger å gi viktige beskjeder over callinganlegget. Og beskjeder gis som regel under avgang, og skjer det noe er det også som regel under avgang eller landing.

Du kan oppleve å bli bedt om å slå av elektronisk utstyr mens flyet er i marsjfart hvis det er voldsom turbulens eller det oppstår småfeil ved flyet - da vil man helst at alle skal være oppmerksomme og få med seg hva som skjer.

Skrevet
De fleste ruteflyselskaper jeg har flydd med har krevd at telefonen slås over i flymodus før avgang, er helt avslått under avgang og landing (eller som regel så lenge setebeltelysene er på), men kan være påslått i flight mode så lenge flyet er i marsjhøyde og det ikke skjer noe spesielt.

En del chartere krever imidlertid at mobiler skal være avslått under hele turen.

Det er ikke farlig om en mobiltelefon er på, nei...selv om man ikke har husket flight mode. Men om 220 passasjerer sitter med mobilene på, så vil det gjøre utslag på instrumentene i flyet. Ikke så mye at flyet krasjer, men nok til at jobben blir vanskeligere for pilotene, og innen luftfart tar man heller 20 unødvendige forholdsregler enn å risikere at noe skal gå galt. Det skal vi være glade for!

Alt elektronisk utstyr skal være avslått under avgang og landing. Dette dels fordi elektronisk utstyr sender ut svake impulser når det er påslått, og med mange nok apparater kan det ha en effekt på instrumentene - tvilsomt, men det kan skje. Og avgang og landing er de mest risikable delene av flyturen, det er som regel da noe går galt, så da tar man ekstra forholdsregler. I tillegg er det en fordel om passasjerene ikke sitter med hver sin iPod på fullt volum hvis det skjer noe og crewet trenger å gi viktige beskjeder over callinganlegget. Og beskjeder gis som regel under avgang, og skjer det noe er det også som regel under avgang eller landing.

Du kan oppleve å bli bedt om å slå av elektronisk utstyr mens flyet er i marsjfart hvis det er voldsom turbulens eller det oppstår småfeil ved flyet - da vil man helst at alle skal være oppmerksomme og få med seg hva som skjer.

Som nevnt før i tråden, så er det noen flyselskaper som krever at telefonen er helt av under hele flygningen.

Opplevde det selv for ikke så lenge siden.

Spilte spill på mobilen fra Oslo til København, og det var ok. Men da jeg skulle videre med nytt flyselskap lenger sør i europa, så fikk jeg streng beskjed fra flyvertinnen at det var livsfarlig, og jeg måtte slå den av med en gang, da jeg forsøkte å skru den på i flymodus da vi var kommet i marsjhøyde.

Prøvde å forklare at det var flymodus, men hun mente det var like farlig uansett.

Gjest Gjest_Pasta_*
Skrevet

Dette er korrekt. Det er ikke farlig om tlf er på, men det KAN gi utslag på alarmen i lasterommet. I alle fall i følge en flyger i Norwegian.

Gjest Gjest_Lilla_*
Skrevet

Jeg tror det har noe med andres trygghetsfølelse å gjøre også. En kan ikke umiddelbart se om telefonen er på fly-modus eller ei, og enkelte kan bli utrygge dersom de ser noen fikle med mobiltelefonen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...