Gå til innhold

Når DU tok lappen


Megana

Anbefalte innlegg

Når du tok lappen:

- Hvor lang tid brukte du?

Brukte noen måneder.

- Hvor mye (om noe) øvelseskjørte du privat?

Øvelseskjørte lite privat, bodde ikke med foreldre.

- Hvor mange kjøretimer måtte du ha?

Aner ikke. 10-15 + obligatorisk?

-Hvilket årstall tok du lappen?

2008.

- Hvor mye betalte du totalt?

25-30 tusen. Jeg var heldig og betalte ikke selv.

- Var det noe spesielt du synes var vanskelig/brukte lang tid på?

Nei, heldigvis ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du tok lappen:

- Hvor lang tid brukte du?

Ca ett år fra første private øvelseskjøring.

- Hvor mye (om noe) øvelseskjørte du privat?

Øvelseskjørte 1 - 2 timer per uke privat.

- Hvor mange kjøretimer måtte du ha?

15 - 16 kjøretimer på kjøreskolen + det som var obligatorisk av langkjøring, mørkekjøring osv på den tiden.

-Hvilket årstall tok du lappen?

1991.

- Hvor mye betalte du totalt?

Ca 10.000, tror jeg.

- Var det noe spesielt du synes var vanskelig/brukte lang tid på?

Å få teken på fine bakkestarter og lukeparkering krevde litt + å kjøre jevnt og pent i bymiljø med høyreregel og uoversiktlige kryss samtidig som trafikken var tett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok lappen i 1986, betalte 3000 kr for hele greia :-)

Husker jeg hadde null feil på teorien, trodde først det betydde karakteren 0 (null), altså ingen riktige, hehe....

Har to tenåringer som er i ferd med å øvelseskjøre og ta lappen i dag, og det koster flesk =/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Når du tok lappen: 2001

- Hvor lang tid brukte du? 15 timer totalt

- Hvor mye (om noe) øvelseskjørte du privat? Veldig lite

- Hvor mange kjøretimer måtte du ha? 15 timer

- Hvor mye betalte du totalt? 13.000

(Når du tok lappen er greit å få med på dette spørsmålet)

- Var det noe spesielt du synes var vanskelig/brukte lang tid på?

Nei :)

PS - Elsker å kjøre bil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok lappen noen uker etter jeg fylte 18 (i 2003), begynte med kjøretimer 3-4 måneder før.

Jeg kjørte litt med faren min før det, og hadde i underkant av 20 timer med kjørelærer i tillegg til det obligatoriske.

Det meste gikk greit, men det var spesielt en rundkjøring i byen jeg rota noe veldig med :) Kjørelæreren ble litt oppgitt av meg til tider, og det hjalp ikke at jeg blander sammen høyre og venstre når jeg blir stresset heller, vi havnet jo aldri der han hadde planer om... ;)

Totalsummen ble på rundt 20 000 hvis jeg husker rett, inkludert oppkjøring ++.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du tok lappen:

- Hvor lang tid brukte du?

Tok den i -04. Husker ikke presist hvor lang tid jeg brukte, men tok den like etter jeg ble 18 og hadde tatt det obligatoriske litt her og der året jeg var 17.

- Hvor mye (om noe) øvelseskjørte du privat?

Myyyye. Var jeg i bilen, var det jeg som kjørte. Basta bom! ;D

- Hvor mange kjøretimer måtte du ha?

1 time for å bli kjent med bilen + obligatorisk.

- Hvor mye betalte du totalt?

Et sted mellom 14-16000 tror jeg..

(Når du tok lappen er greit å få med på dette spørsmålet)

- Var det noe spesielt du synes var vanskelig/brukte lang tid på?

Teori :sjenert: Den var vell egentlig ikke vansklig, men det tok meg et stryk før jeg forsto at man må åpne boken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du tok lappen:- Hvor lang tid brukte du?

Tok lappen 2 mnd etter jeg fylte 18. Hadde da vært tilknyttet en kjøreskole i 2-3 mnd.

- Hvor mye (om noe) øvelseskjørte du privat?

Jeg kjørte masse med mine foreldre fra ca et år før jeg tok lappen. Til å begynne med hadde vi noen kjøretimer, startet på parkeringsplasser og slikt man ganske raskt gikk vi over til at jeg nesten alltid kjørte når vi skulle et sted. Det var veldig greit for da fikk jeg mange timer bak rattet uten at jeg egentlig merket det.

- Hvor mange kjøretimer måtte du ha?

Husker ikke helt hvor mange det ble, men det minimumsantallet som var da jeg tok lappen. Tror det var rundt 10 timer.

- Hvor mye betalte du totalt?

(Når du tok lappen er greit å få med på dette spørsmålet)

Husker ikke, det var mine foreldre som betalte.

- Var det noe spesielt du synes var vanskelig/brukte lang tid på?

Husker at jeg slet med bakkestart og lukeparkering (særlig hvis luken var i en bakke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at prisene må variere mye rundt omkring i landet. Jeg kjørte opp i 2008, begynte i mars og ferdig i september. Bare pakka med alt obligatorisk utenom selve kjøretimene kostet rundt 20 000,- kr. Med alle kjøretimene, både obligatoriske og nødvendige, endte jeg opp med ca 50 000,- kr. Først hadde jeg endel timer pga at jeg ikke hadde nok øvelseskjøring privat. Så kjørte jeg endel privat i en periode og måtte ha ekstra timer pga at jeg hadde lært feil !! Så vær obs obs på hvem du øvelseskjører med og lær helst med lærer først.

Jeg strevde med at jeg fikk med meg alt for mye i trafikkbildet og måtte lære meg å sile ut hva som var viktig for kjøringen min ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kl. B i 2003 hadde øvelseskjør litt nå og da fra jeg var 16 likte å kjøre bil valgte den minste pakken de hadde og alt i alt kosta det meg 9500,- syntes ingen ting var spesielt vanskelig.

kl. A i 2004 Storkoste meg mens jeg kjørte og fikk kjøre som jeg ville deilig å kjøre sykkel så det ble til at jeg kjørte for fort til oppkjøringstempo så måtte ha et par ekstra timer for å venne meg til å kjøre sakte. Strøyk pga jeg bremsa med bakbrems før frambrems hadde ikke gjort dette før men var noe jeg fikk for meg ubevist under oppkjøringa for å liksom gjøre innbremsingene mer behagelige for sensor. kosta med ny oppkjøring og ekstra time totalt ca 18500

kl. C i 2005 Standard pakke betalt av forsvaret alt var egentlig ganske enkelt å greit men følte meg utrygg ved møting på smale nordnorske veier i starten. vet ikke hva det kosta men var noe snakk om ca 30000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Hvor lang tid brukte du?

Brukte ca et halvt år fra jeg begynte med kjøretimer

- Hvor mye (om noe) øvelseskjørte du privat?

Ganske lite

- Hvor mange kjøretimer måtte du ha?

Aner ikke, rett over det som var minimumet.

- Hvor mye betalte du totalt?

Rundt 24000

- Var det noe spesielt du synes var vanskelig/brukte lang tid på?

Jeg brukte lang tid på å få til å gire uten den rykkingen

Nå skal det sies at jeg hadde kommet på under 20 000 om jeg hadde stått på første oppkjøringen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest AnonymBruker

Når du tok lappen: 2008

- Hvor lang tid brukte du?

Noen mnder.

- Hvor mye (om noe) øvelseskjørte du privat?

Hadde øvelseskjørt på veien siden jeg var 16.. Kjørt sia jeg var 14 (kun på gården og i området)

- Hvor mange kjøretimer måtte du ha?

Minimum antall, husker ikke hvor mange det var..16?

- Hvor mye betalte du totalt?

16000kr + teoriprøven

(Når du tok lappen er greit å få med på dette spørsmålet)

- Var det noe spesielt du synes var vanskelig/brukte lang tid på?

Syntes rundkjøringer var vanskelig. Men plutselig forsto jeg alt, og da ordnet det seg.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Heisann

Jeg har nylig begynt med kjøretimer for endelig å ta lappen, "noen" år for sent :)

Når du tok lappen:

- Hvor lang tid brukte du?

- Hvor mye (om noe) øvelseskjørte du privat?

- Hvor mange kjøretimer måtte du ha?

- Hvor mye betalte du totalt?

(Når du tok lappen er greit å få med på dette spørsmålet)

- Var det noe spesielt du synes var vanskelig/brukte lang tid på?

Takk for svar :)

Brukte ca seks måneder. Ikke fordi jeg var spesielt "treig", men fordi det var en sommerferie ved kjøreskolen involvert, og fordi jeg tok først teori, så praksis.

Øvelseskjørte med foreldrene mine så sant jeg hadde anledning. Vi hadde et par "sperrede veger" og et par "sperreområder" mht privat øvelseskjøring i kommunen, og bodde innenfor et slikt område selv, så det ble ikke så mye privat kjøring som jeg kunne tenkt meg. Men et par skolegårder på ettermiddagstid var fint øvelsesområde sammen med en/ei som kunne drive privat opplæring.

Hadde 19 kjøretimer. Helt som normalt. Man regnet "en kjøretime pr år i alder" i mitt område om man drev litt med privat kjøreopplæring "på si". Bør legge til her at førerkortet ble tatt i 1985. Mørkekjøringskurs/glattkjøringskurs kom i tillegg - det siste tok man da ETTER at man hadde fått sitt førerkort. Ellers gikk det ut på dato etter to år.

Husker ikke nøyaktig pris, men holdt meg godt innenfor budsjettet mitt på 5 000 kr. Betalte da kr 140/kjøretime og kr 200 for leie av bil til oppkjøring. Jeg har dat tatt med glattkjørinskurset etterpå i prisen. Det var "rådyrt". Tror jeg betalte over 300 kr, og måtte, som alle, bruke egen bil på kurset. :) Og teorikurs var obligatorisk da. Møtte du uten var for det første alt annet enn feilfritt på teoriprøve stryk, for det andre ble du -om du kom deg ut til praktisk prøve etter teoriprøven - krysseksaminert av sensor i slike tilfeller. Da var ikke oppkjøringen 30 minutter, men to timer.

Kan ikke huske jeg selv syntes noe var spesielt vanskelig, men husker kjørelæreren min hadde rygging på hjernen. Aner ikke hvor mange ganger jeg rygget rundt både ett og to kvartaler... Eneste "unote" jeg husker kjørelæreren terpet på var at jeg holdt vel nær veikanten. Loven da sa at man skulle kjøre "godt til høyre" i høyre del av kjørebanen (nå står det bare "til høyre"), og jeg hadde nok en tendens til å befinne meg ca 5 cm fra hvit kantstripe. Tok siktemerke på et punkt på panseret jeg hadde notert meg og lå KLISTRET i veikanten! Ellers husker jeg at første kjøretime (privat) holdt på å ende med forferdelse. Var da i en skolegård av typen "stor grusflate". Fikk beskjed av min far om å "sette bilen i drift". Hadde absolutt 0 motorfølelse, så jeg satte bilen i drift på enkle måten: Clutch inn, 1. gear inn, gasspedal halv inntrykket (forestill deg motorlyden...) og clutch ut med en kort og kontant fotbevegelse! Gjett om det startet ei rakett i skolegården! Grusen sang, jeg tok en bråstans med håndbrekket (og fikk min først 180graderssladd....) og min far forsto han burde starte 1. kjøretime med LITT mer detaljforklaringer for meg enn for min bror. (Var vel grunn for at han brukte fem kjøretimer. Ikke fordi han hadde behov for dem, men fordi det gikk fem timer til kjørelæreren hadde kartlagt at han kunne det hele...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...