Gjest Gjest Skrevet 29. september 2009 #1 Skrevet 29. september 2009 Er det ikke sånn at man må legge sammen boligprisen og fellesgjeld for å se om man får lån til boligen? Jeg har en egenkapital på 300.000 og en brutto årsinntekt på 260.000. Så på en leilighet til 200.000, men med en fellesgjeld på over 1 mill... Husleien er på 6.000 i måneden.
Alison Skrevet 29. september 2009 #2 Skrevet 29. september 2009 Er det ikke sånn at man må legge sammen boligprisen og fellesgjeld for å se om man får lån til boligen? Jeg har en egenkapital på 300.000 og en brutto årsinntekt på 260.000. Så på en leilighet til 200.000, men med en fellesgjeld på over 1 mill... Husleien er på 6.000 i måneden. Ja, du må ta med fellesgjelden når du ser på hva boligen faktisk koster. Den leiligheten du har sett på koster i realiteten 1,2 millioner, noe som blir for høyt for din inntekt. Selv om husleien virker overkommelig nå, må du være oppmerksom på at renten kommer til å gå opp. Da vil også husleien gå opp. Les gjerne litt i denne tråden som tar opp nettopp det med kjøp av bolig med høy fellesgjeld.
Gjest kj Skrevet 29. september 2009 #3 Skrevet 29. september 2009 Er det ikke sånn at man må legge sammen boligprisen og fellesgjeld for å se om man får lån til boligen? Jeg har en egenkapital på 300.000 og en brutto årsinntekt på 260.000. Så på en leilighet til 200.000, men med en fellesgjeld på over 1 mill... Husleien er på 6.000 i måneden. Men med 200 000 i innskudd og 300 000 i egenkapital så trenger du jo ikke lån da, så ser ikke helt problemet...
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2009 #4 Skrevet 30. september 2009 Men med 200 000 i innskudd og 300 000 i egenkapital så trenger du jo ikke lån da, så ser ikke helt problemet... Jeg må vel stille garanti for min del av fellesgjelden? Og om husleia går opp så vil jeg kunne slite. Nå er den 6.000, men hva om renta stiger og husleia blir det dobbelte... Hjelper lite å ikke ha lån når inntekta uansett ikke strekker til. Jeg tok feil mtp. egenkapitalen, jeg har 400 000 og ikke 300 000, men det er uansett lite i forhold til 1,2 mill
Gjest Elfrida Skrevet 30. september 2009 #5 Skrevet 30. september 2009 Fellesgjelden har nok pant i leiligheten, du trenger ikke stille ytterligere sikkerhet for den.
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2009 #6 Skrevet 30. september 2009 Fellesgjelden har nok pant i leiligheten, du trenger ikke stille ytterligere sikkerhet for den. Så da må jeg bare selv ta høyde for økt husleie da? Men siden jeg har mer i egenkapital enn kjøpssummen så kan jeg jo ta det overskytende og betale ned fellesgjelden med - og få litt mindre husleie?
*Numi* Skrevet 30. september 2009 #7 Skrevet 30. september 2009 Selv om du kan kjøpe leiligheten uten å ta opp lån, så vær obs på at mange som har gjort det samme har sliti utrolig med den høye fellesgjelda, og sitti med skjegget i postkasta når leiligheten ikke er så lett å få solgt igjen. Det jeg prøver å si er at det er dumt å kjøpe innskuddsleilighet med lavt innskudd og høy fellesgjeld, for hvis du ikke kalkulerer riktig, kan du få et stort betalingsproblem, og særlig om renta går opp.
Gjest Elfrida Skrevet 30. september 2009 #8 Skrevet 30. september 2009 Lurt å sjekke nedbetalingsplanen for fellesgjelden - endel har avdragsfritt lån i noen år for at fellesutgiftene skal se lave ut, og så øker den tildels svært mye når avbetalingene starter. Sjekk også at de har sånn husleiegarantigreier, så du ikke risikerer å bli ansvarlig for andres fellesgjeld. Hvis det er åpnet for individuelle nedbetaling av fellesgjeld kan du bruke egenkapitalen din til å betale ned på den ja. Hvis du har tenkt til å bli boende der forholdsvis lenge kan det være et helt ok alternativ til å kjøpe en leilighet med lav fellesgjeld, da fellesgjeld gjerne kan ha bedre vilkår enn du selv klarer å få i banken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå