Gå til innhold

Håret faller av kaninen

Anbefalte innlegg

Gjest tjjnsseerr
Skrevet

Kaninen min har begynt å miste pelsen mellom beina og på rumpa, bortsett fra på kjønnsorganet og tuppen av halen. Huden er silkemyk og fin, ingen sår eller flass, pelsen faller ikke av sporadisk, det er tvert imot veldig jevnt.

Kaninen har ingen tegn på pelsmidd, han bor med en annen kanin som er frisk og fin. Avføringen er som den skal være, samme med allmenntilstanden, vekten og apetitten.

Noen som vet hva dette kan være? Kaninen er 2 1/2 år og har ingen tidligere sykdomshistorie enn feilstilling på tennene.

Jeg skal til dyrlege selvfølgelig, men jeg tenkte jeg skulle spørre om råd mens jeg venter på dyrlegetimen :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han har innbilt svangerskap? :jepp::fnise:

Skrevet

Pelsmidd, eller så får han "hjelp" av den andre kaninen. Dvs at han blir plukket.

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Innbilt svangerskap, jaja, da har han virkelig misforstått :ler:

Det er så jevnt håravfall at jeg ser ikke for meg at den andre kaninen har hjulpet til, hun har dessuten ikke hatt innbilt svangerskap på flere måneder og det er da hun plukker, men da uansett mest seg selv.

Skrevet
Flere? :)

Mange kaniner begynner å bygge hi på denne årstiden. Regner med det er innebygd klokke eller noe i den duren. Vil uansett ringe veterinær og legge fram problemet, da det kan være pelsmidd. Pelsmidden er vanskelig å få øye på...

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet
Mange kaniner begynner å bygge hi på denne årstiden. Regner med det er innebygd klokke eller noe i den duren. Vil uansett ringe veterinær og legge fram problemet, da det kan være pelsmidd. Pelsmidden er vanskelig å få øye på...

Men da ville jeg sett pelsen han nappet av seg i buret siden jeg rengjør det hver dag, så noe hi tror jeg ikke han pønsker på. Han har hatt pelsmidd tidligere og da klødde han seg hele tiden, samt hadde bittelitt flass i pelsen. Nå har han ingen av delene og håravfallet er såpass strukturert at jeg kan liksom ikke forstå helt hva det er :klø: Dyrlege skal definitivt besøkes uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...