Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 29. september 2009 #1 Skrevet 29. september 2009 har lagt inn en del variabler med ulike svar i hver variabel (f.eks elevnummer) i forbindelse med en oppgave og skal etter sigende summere i hver elev nummer svartene i variabel 1-5 og 6-10 men jeg skjønner ikke hvor jeg gjør dette. Får bare til en statistisk diagram, men ønsker ikke det. Bare å summere dette.. men er like langt... sukk.. Noen der ute som kan dette??
yoga Skrevet 29. september 2009 #2 Skrevet 29. september 2009 Jeg må ærlig innrømme jeg ikke helt skjønner spørsmålet ditt. Du har elever som enheter, spørsmål som variabler og svaralternativer som verdier? Også skal du hva..? (sikkert andre enn meg som er mer kvalifisert til å svare, men)
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2009 #3 Skrevet 29. september 2009 hehe ikke helt sikkert jeg skjønner det helt selv. Men jeg skulle punsje inn tall, altså klarte å legge til 16 elever på venstre kolonne og elevene har svart på et spørreskjema fra 1 - 10. svarene har jeg punsjet inn på hver elev altså. Elevnummer 1: Svar 1, svar 2 etc elev 1: 3 , 2, 5,6 etc elev 2: 4, 2, 3,3 etc men så skal jeg summere svarene hos hver elev fra 1-5 og 6-10 til to ulike kolonner, lettere å gjøre det selv skriftlig men må altså gjøres på spss og det er det jeg ikke skjønner. Hvor deler jeg opp 1-5 og 6-10? for å summere. Vet ikke om det hjalp..
yoga Skrevet 29. september 2009 #4 Skrevet 29. september 2009 Ok, da tror jeg jeg skjønner litt mer. Men det er fryktelig vanskelig å forklare her. Jeg tror du må lage en helt ny, dikotom variabel. Dette gjør du på tasten Transform og deretter Change (?) into different variables. etc etc.. Men har du ingen lærebok i SPSS? Står nok ok bekrevet der..
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2009 #5 Skrevet 29. september 2009 Har fått en slags lærebok, men må ærlig si at den ikke er så vettug. Får gi meg for idag og heller spørre læreren når de har tid;) Tusen takk for hjelpen:)
Gjest Gjest_grete_* Skrevet 29. september 2009 #6 Skrevet 29. september 2009 Har fått en slags lærebok, men må ærlig si at den ikke er så vettug. Får gi meg for idag og heller spørre læreren når de har tid;) Tusen takk for hjelpen:) Lag en ny variabel og bruk 'compute' funksjonen fra transform på analyzes
Gjest Gjestus Skrevet 30. september 2009 #8 Skrevet 30. september 2009 Hvilken versjon har du ? Jeg har versjon 16 og den gir meg iallefall en utrolig kjekk TUTORIAL i HELP-menyen, til hvordan du lager nye variabler, gir navn etc, alt mulig. Jeg ville startet der
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2009 #9 Skrevet 30. september 2009 Har versjon nr 15, og irriterer meg veldig nå over å ha brukt mange timer på å gjøre feil. hehe.. men blir da kjent med spss:P
Gjest Gjest_grete_* Skrevet 30. september 2009 #10 Skrevet 30. september 2009 Har versjon nr 15, og irriterer meg veldig nå over å ha brukt mange timer på å gjøre feil. hehe.. men blir da kjent med spss:P Gå inn i variable view (nederst) og bare lag en ny variabel
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå