Gjest Gjest Skrevet 30. september 2009 #21 Skrevet 30. september 2009 Nei, det er mer som en latterpause. Forventer du deg på ramme alvoret at jeg skal skrive et foredrag om elektrisitet for å underbygge påstanden om at de ti bud er overflødige? Så du vet altså ikke hva strøm er. Som du bruker akkurat nå. Men du tror på den! Ellers hadde du ikke trodd det hjalp å taste på bokstavene. Hva er galere med å tro på Gud, selv om vi ikke kan skjønne hans "fysikk". Vi ser jo resultatene av Ham...Akkurat som du som får åndelig skambank av meg...
Gjest Gjest_Anne_* Skrevet 30. september 2009 #22 Skrevet 30. september 2009 Så du vet altså ikke hva strøm er. Som du bruker akkurat nå. Men du tror på den! Ellers hadde du ikke trodd det hjalp å taste på bokstavene. Hva er galere med å tro på Gud, selv om vi ikke kan skjønne hans "fysikk". Vi ser jo resultatene av Ham...Akkurat som du som får åndelig skambank av meg... Nå har han nettopp nevnt at han vet hva strøm er, men at han ikke ser nytten av å skrive om det i en tråd som omhandler de ti bud. Argumentasjonen din faller dermed på sin egen urimelighet.
Gjest Mann42 Skrevet 30. september 2009 #23 Skrevet 30. september 2009 Så du vet altså ikke hva strøm er. Som du bruker akkurat nå. Men du tror på den! Ellers hadde du ikke trodd det hjalp å taste på bokstavene. Hva er galere med å tro på Gud, selv om vi ikke kan skjønne hans "fysikk". Vi ser jo resultatene av Ham...Akkurat som du som får åndelig skambank av meg... Jeg skjønner utmerket godt hva strøm er og hvordan det fungerer. Men det er ikke noe argument i denne diskusjonen, og dertil er det en ganske kompleks materie som ville krevd at jeg brukte mye tid på å skrive om det. Gud eksisterer ikke, det er aldri noen gang ført bevis for hans eksistens, og alle indikasjoner som dere religiøse prøver å føre i marken som bevis, ender bare opp med å bli plukket fra hverandre når det aktuelle fenomen eller påstand undersøkes av rasjonelle mennesker. Og de ti bud er fortsatt overflødige, irrelevante og til dels ganske tåpelige. Særlig de tre-fire første, som så vidt jeg skjønner, bare handler om å frykte Gud. Som ikke eksisterer, så hva er vitsen?
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2009 #24 Skrevet 1. oktober 2009 9. Du skal ikke vitne falsk mot din neste og 10. Du skal ikke begjære din nestes hus, hustru, tjener, tjenestekvinne, okse eller esel eller noe som hører din neste til. Det å begjære noe, å ønske noe sterkt, er ikke noe man vanligvis kan velge eller ikke. Man kan velge om man vil gjøre tiltak for å oppnå det man ønsker/begjærer, men selve begjæret i seg selv er en følelse som oppstår uavhengig av ens vilje. Slikt er naturligvis meningsløst å "lovregulere". sikker på at din definisjon av begjær er den samme som Bibelens definisjon da? synes det er interessant at "begjære" her står som et verb, nesten som om det er noe aktivt, uten at jeg har stor bibelkunnskap... Personlig tror jeg at man har et valg, f.eks. hvis du gift og drar sammen på reunion og du møter igjen den kjekke mannen/dama/flørten fra ungdomstida, og du begynner å sammenligne ekteskapet ditt med hva ekteskapet kunne ha vært..begynner å tenke "hva hvis..". Kanskje tiltrekningen ikke er viljestyrt, men det er du som velger om du vil dvele ved tanken "hva hvis", og da kan det kanskje etter tid bli til begjær..eller hvis du hele tida ser på modeller på tv-en og så kommer mannen/kona di sliten og våt hjem fra regnværet, kanskje sammenligner du da ubevisst mannen/kona di med toppmodellene på skjermen, noe som kanskje kan føre til at du begynner å begjære noe "bedre". selv om begjæret kan føles som spontant og fra intet, har du kanskje selv lagt forholdene til rette for det, du velger i stor grad selv hva du fyller deg med? noen spekulasjoner. interessant tema iallfall.
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2009 #25 Skrevet 1. oktober 2009 Begjær og stå i. Stjel,lyv,drep,voldta... Straffen blir den samme om du ikke aktivt tjener gud. "Den som vil holde ett av budene MÅ holde dem ALLE". (Jesus Kristus) Og straffen..? Jo det er det svarte hullet i bakken der begravelsesbiller spiser deg langsomt opp. Og den eneste oppstandelsen du får er som blåveis og blåklokker. Sov godt!
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2009 #26 Skrevet 1. oktober 2009 selve begjæret i seg selv er en følelse som oppstår uavhengig av ens vilje. Slikt er naturligvis meningsløst å "lovregulere". A) Bibelen er skrevet til jøder først og så kristne. Ikke til dere hedninger. Dere kan gjøre hva dere vil. Dere kan jo ikke dø for evig to ganger heller. B) For oss kristne er begjæret noe vi kan kontrollere ved hjelp av selvkontroll. Selvkontroll er en av Guds ånds frukter. Gud gir kun sin ånd til sine tjenere. Ikke til "filistrene" - hedningene. C) Derfor høres en slik lovregulering meningsløs ut for de vantro. Her er det bare tut pg kjør likevel. Bare for oss gir det mening. Og Jehova Gud er ikke langt borte fra en eneste en av oss. Hold ut. Om meget "kort tid er hedningene borte" og "minnene om dem vil være glemt". Yippiii!
Gjest kristen Skrevet 2. oktober 2009 #27 Skrevet 2. oktober 2009 C) Derfor høres en slik lovregulering meningsløs ut for de vantro. Her er det bare tut pg kjør likevel. Bare for oss gir det mening. Og Jehova Gud er ikke langt borte fra en eneste en av oss. Hold ut. Om meget "kort tid er hedningene borte" og "minnene om dem vil være glemt". Yippiii! ikke for å være frekk eller noe, men fra innlegget ditt høres det nesten ut som om du er glad for at noen går fortapt?? kanskje ikke det du mente, men en påminnelse til alle kristne her inne: husk å tale sannheten i kjærlighet til hedningene. Det er iallfall noe jeg selv trenger å bli bedre på og påmint på hver eneste dag! Jeg tror ikke Gud har noe behag i at noen går fortapt. Jeg er overbevist om at Gud ønsker et personlig forhold til hver enkelt, men Han respekterer enkeltes valg. Ingen når opp til Guds standard med egne gjerninger, men vi kan få ta imot Jesus sin rettferdighet og Jesu forsoning på korset, ved å vende om til Gud og tro på evangeliet. Mens vi ennå var svake, døde Kristus for ugudelige da tiden var inne. Selv for et rettskaffent menneske vil vel neppe noen gå i døden. Eller kanskje ville noen gjøre det for en som er god. Men Gud viser sin kjærlighet til oss ved at Kristus døde for oss mens vi ennå var syndere. (fra Romerne kap 5) ” For så høyt har Gud elsket verden, at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv. (Joh 3,16) vennlig hilsen kristen
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2009 #28 Skrevet 2. oktober 2009 ikke for å være frekk eller noe, men fra innlegget ditt høres det nesten ut som om du er glad for at noen går fortapt?? kanskje ikke det du mente, men en påminnelse til alle kristne her inne: husk å tale sannheten i kjærlighet til hedningene. Det er iallfall noe jeg selv trenger å bli bedre på og påmint på hver eneste dag! Jeg tror ikke Gud har noe behag i at noen går fortapt. Jeg er overbevist om at Gud ønsker et personlig forhold til hver enkelt, men Han respekterer enkeltes valg. vennlig hilsen kristen Tror nok ikke du skjønner det hele. Det er ikke "behagelig" at noen går fortapt. Som for eksempel deg. Men, når dere først ikke tar i mot Jehova Gud ville det jo vært svært urettferdig for de som Gud regner for rettsskafne om dere skulle få leve videre og plage de som Gud lar leve. Bibelen sier at de aller fleste vil måtte bøte med livet om kort tid. "Det blir bare få mennesker tilbake",står det, og "smal er den vei som fører til livet og FÅ er de som går på den". Og Gud er ingen løgner. "Hans Ord vender ikke tomhendt tilbake til Ham."
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2009 #29 Skrevet 2. oktober 2009 Tror nok ikke du skjønner det hele. Det er ikke "behagelig" at noen går fortapt. Som for eksempel deg. Men, når dere først ikke tar i mot Jehova Gud ville det jo vært svært urettferdig for de som Gud regner for rettsskafne om dere skulle få leve videre og plage de som Gud lar leve. Bibelen sier at de aller fleste vil måtte bøte med livet om kort tid. "Det blir bare få mennesker tilbake",står det, og "smal er den vei som fører til livet og FÅ er de som går på den". Og Gud er ingen løgner. "Hans Ord vender ikke tomhendt tilbake til Ham." ja, Gud er en rettferdig dommer. Jeg har da ikke sagt noe annet, men det er ingen motsetning til min overbevisning om at Gud IKKE har glede i at mennesker går fortapt. mvh. kristen
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2009 #30 Skrevet 2. oktober 2009 ja, Gud er en rettferdig dommer. Jeg har da ikke sagt noe annet, men det er ingen motsetning til min overbevisning om at Gud IKKE har glede i at mennesker går fortapt. mvh. kristen Har aldri sagt det. Men når alle muligheter for menneskene er strandet og de har vist at de IKKE vil det gode så kommer Harmageddon.Og da blir jeg glad for at dette marerittet endelig er slutt. Det blir Jehova også.
Gjest Mann42 Skrevet 5. oktober 2009 #31 Skrevet 5. oktober 2009 Tror nok ikke du skjønner det hele. Det er ikke "behagelig" at noen går fortapt. Som for eksempel deg. Men, når dere først ikke tar i mot Jehova Gud ville det jo vært svært urettferdig for de som Gud regner for rettsskafne om dere skulle få leve videre og plage de som Gud lar leve. Bibelen sier at de aller fleste vil måtte bøte med livet om kort tid. "Det blir bare få mennesker tilbake",står det, og "smal er den vei som fører til livet og FÅ er de som går på den". Og Gud er ingen løgner. "Hans Ord vender ikke tomhendt tilbake til Ham." "Gud er ingen løgner. Det har han selv sagt i denne boken som jeg tror intenst på." Jadda.
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2009 #32 Skrevet 5. oktober 2009 "Gud er ingen løgner. Det har han selv sagt i denne boken som jeg tror intenst på." Jadda. Enig med deg der. Du derimot...
Gjest Mann42 Skrevet 5. oktober 2009 #33 Skrevet 5. oktober 2009 Enig med deg der. Du derimot... Ironi er et mye brukt språklig virkemiddel. Jeg ville bare påpeke det latterlige ved et utsagn som "Gud er ingen løgner" all den tid alt dere religiøse typer "vet" om Gud, er basert på en samling antikverte historier fra en bok som er smekkfull av selvmotsigelser, både store og små, og en del historier som ikke kan være noe annet enn blank løgn og fri diktning.
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2009 #34 Skrevet 5. oktober 2009 Ironi er et mye brukt språklig virkemiddel. Jeg ville bare påpeke det latterlige ved et utsagn som "Gud er ingen løgner" all den tid alt dere religiøse typer "vet" om Gud, er basert på en samling antikverte historier fra en bok som er smekkfull av selvmotsigelser, både store og små, og en del historier som ikke kan være noe annet enn blank løgn og fri diktning. Gud fins ikke! Gud fins ikke! Gud fins ikke! Gud fins ikke! Gud fins ikke! Sånn - nå fins han ikke!
Gjest Mann42 Skrevet 5. oktober 2009 #35 Skrevet 5. oktober 2009 Gud fins ikke! Gud fins ikke! Gud fins ikke! Gud fins ikke! Gud fins ikke! Sånn - nå fins han ikke! Har ikke sett noen gud, har ikke hørt noen gud, alle som tror på en gud henviser til en bok som i beste fall er uetterettelig, og alle guds påståtte gjerninger, har en naturlig forklaring som ikke krever noen gud, eller begrunner påstanden om en gud. Ergo fins han sannsynligvis ikke.
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2009 #36 Skrevet 5. oktober 2009 Har ikke sett noen gud, har ikke hørt noen gud, alle som tror på en gud henviser til en bok som i beste fall er uetterettelig, og alle guds påståtte gjerninger, har en naturlig forklaring som ikke krever noen gud, eller begrunner påstanden om en gud. Ergo fins han sannsynligvis ikke. Skrivefeil?
Gjest Mann42 Skrevet 5. oktober 2009 #37 Skrevet 5. oktober 2009 Skrivefeil? Nei, korrekt språkbruk i tråd med logisk resonnement og den prinispielle umuligheten ved å bevise ikke-eksistens. Rent logisk sett må man nøye seg med en større eller mindre grad av sannsynlighet.
sofiemyr Skrevet 5. oktober 2009 #38 Skrevet 5. oktober 2009 Har ikke sett noen gud, har ikke hørt noen gud, alle som tror på en gud henviser til en bok som i beste fall er uetterettelig, og alle guds påståtte gjerninger, har en naturlig forklaring som ikke krever noen gud, eller begrunner påstanden om en gud. Ergo fins han sannsynligvis ikke. Kan du bevise at følelser finnes? Med fysiske bevis? Kjærlighet er en voldsom kraft vi alle disponerer men den kan ikke sees, kan ikke høres og alle som tror på den er i beste fall irrasjonelle på alle mulige vis. Vi VET at den eksisterer men hvordan skal du kunne dokumentere den? Som Jehova og Bibelen sier - Gud ER kjærlighet
Gjest Mann42 Skrevet 5. oktober 2009 #39 Skrevet 5. oktober 2009 Kan du bevise at følelser finnes? Med fysiske bevis? Kjærlighet er en voldsom kraft vi alle disponerer men den kan ikke sees, kan ikke høres og alle som tror på den er i beste fall irrasjonelle på alle mulige vis. Vi VET at den eksisterer men hvordan skal du kunne dokumentere den? Som Jehova og Bibelen sier - Gud ER kjærlighet Så Gud er en emosjon? Da er han i aller høyeste grad konstruert av mennesket, ikke omvendt.
Gjest rattet Skrevet 5. oktober 2009 #40 Skrevet 5. oktober 2009 Så Gud er en emosjon? Da er han i aller høyeste grad konstruert av mennesket, ikke omvendt. når ble kjærligheten snevret inn til å være en emosjon?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå