Gjest vil-i-from Skrevet 29. september 2009 #1 Skrevet 29. september 2009 Jeg er litt nybegynner i trening. Er i elendig form, kondisen er på bånn. Nå skal det gå riktig for seg. Jeg skal sette opp en plan, og følge den! Foreløbig plan: i 8 uker framover.. *tar en runde i variert trerreng (flatt, oppover og nedoverbakker og litt skog) på 2-3 km hver dag. Nå går jeg, målet er å få til å jogge hele veien. Er hver dag for mye? Urealistisk kanskje? *lett aerobic hjemme i stua, ca 5 min nå (øker vel intensitet og/eller lengde etterhvert.) 2 dager i uka. *annet, mageøvelser og manualer 1 dag i uka. Er dette mye, lite, feil mengde? Kombinerer også med et sunnere kosthold, uten å gå på slankekur. Målet mitt er: * å stramme opp kroppen. Få bort litt sideflesk, stramme opp mage, lår, rumpe armer. *komme i bedre form, bedre kondis *litt muskler, istedenfor fiskeboller, normalt sterk og sunn Hvilken vekt som står på vekta har ikke så mye å si, selvom jeg er noen kg over trivsel, så er målet mitt å få en fastere kropp. Er kroppen fast, sterk og sunn har det ikke så mye å si om vekta viser 55 eller 60.. Vil stå på for å nå det foreløpige målet mitt til jul. Men dette er ikke en slankekur, heller en lisstil endring. Kommer ikke til å trene så mye, eller så hardt senere, men vil absolutt holde vedlike og kanskje sette meg nye mål som kun går på formen, ikke 50/50 form og utseende som nå. Tusen takk for konstuktiv hjelp og tilbakemeldinger.
PMJ Skrevet 29. september 2009 #2 Skrevet 29. september 2009 (endret) Jeg er litt nybegynner i trening. Er i elendig form, kondisen er på bånn. Nå skal det gå riktig for seg. Jeg skal sette opp en plan, og følge den! Foreløbig plan: i 8 uker framover.. *tar en runde i variert trerreng (flatt, oppover og nedoverbakker og litt skog) på 2-3 km hver dag. Nå går jeg, målet er å få til å jogge hele veien. Er hver dag for mye? Urealistisk kanskje? *lett aerobic hjemme i stua, ca 5 min nå (øker vel intensitet og/eller lengde etterhvert.) 2 dager i uka. *annet, mageøvelser og manualer 1 dag i uka. Er dette mye, lite, feil mengde? Kombinerer også med et sunnere kosthold, uten å gå på slankekur. Målet mitt er: * å stramme opp kroppen. Få bort litt sideflesk, stramme opp mage, lår, rumpe armer. *komme i bedre form, bedre kondis *litt muskler, istedenfor fiskeboller, normalt sterk og sunn Hvilken vekt som står på vekta har ikke så mye å si, selvom jeg er noen kg over trivsel, så er målet mitt å få en fastere kropp. Er kroppen fast, sterk og sunn har det ikke så mye å si om vekta viser 55 eller 60.. Vil stå på for å nå det foreløpige målet mitt til jul. Men dette er ikke en slankekur, heller en lisstil endring. Kommer ikke til å trene så mye, eller så hardt senere, men vil absolutt holde vedlike og kanskje sette meg nye mål som kun går på formen, ikke 50/50 form og utseende som nå. Tusen takk for konstuktiv hjelp og tilbakemeldinger. Hei ! Kjempebra at du har begynt å gå! Det er en veldig fin form for trening, hvis man klarer å holde intensiteten oppe. Et tips er å kjøpe en pulsklokke. Da klarer du lettere å kontrollere at du hele tiden holder riktig tempo og intensitet, samt at det gjør treningen morsommere. Hvis du ikke er så godt trent, vil du nok komme opp i 135-145 bpm når du holder bra intensitet. Intervall trening er også veldig bra. F.eks: jogg 100 meter, g 50 meter, jogg 100 meter, gå 50 meter osv Etterhvert kan du kjøpe ankelvekter eller vekt-vest også. Om du har mulighet til det, så gå gjerne ut med en gang du våkner, før frokost. Og spis med en gang du kommer inn. Jeg vil anbefale å begynne med styrke trening ved siden av også om du har muligheten til det. Om du trener mave hjemme, kan du kjøpe deg en gym-ball å gjøre situps og core-trening på. Man finner mange øvelser om man søker på core trening på youtube. At du skjerper kostholdet er ALFA OMEGA. Og det er med kosten de fleste slurver mest. Sørg for å få i deg minst 5 måltider pr dag. Øk kraftig på protein inntaket, og kutt kraftig ned på karbohydratene. Endret 29. september 2009 av PMJ
Chanel.No5 Skrevet 29. september 2009 #3 Skrevet 29. september 2009 Kjempebra at du har plan om trening, men jeg vil anbefale deg å ikke gå for hardt ut som du har tenkt. Det er typisk at "nybegynnere" går fra 0 til 100 i løpet av natten, blir fort lei og slutter(sier ikke at dette må gjelde deg også, men det er meget vanlig desverre). Sett deg heller litt mer realistiske mål i starten, ville startet med trening annenhver dag evt. de første ukene, trives du med trenigen og ønsker øke antall dager i uken så gjør selvfølgelig det, men ikke gå for hardt ut fra første dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå