Gjest nitsirk Skrevet 29. september 2009 #1 Skrevet 29. september 2009 Min sønn begynte på videregående nå i høst. Han har fått minstestipend , kr 800 overført til sin konto. Nå mener han at disse pengene tilkommer ham, og nå går diskusjonen heftig her. Skolen skaffer laptop, og den koster kr 850 , høst 2009, 2010 og 2011. Denne innbetalingen kommer snart, og vår sønn mener vi skal betale denne. Han har gratis skolebuss, jeg kjøper kladdebøkene, fagbøkene er jo gratis, niste tar han med hjemmefra + at han får penger til drikke i kantina. Det er da jeg spør ham hvilke utgifter han har iforhold til skolegangen? Han vil beholde stipend som lommepenger, det får "alle den andre" gjøre, men vi som foreldre mener dette blir feil. Hva er riktig her, noen råd?
Gjest fd Skrevet 29. september 2009 #2 Skrevet 29. september 2009 Kan han ikke få de 800 i måneden istedenfor andre lommepenger da?
juliane Skrevet 29. september 2009 #3 Skrevet 29. september 2009 Jeg ville latt han få de 800 kronene og heller kuttet ut å gi han penger til å drikke i kantina. Jeg har stor tro på å lære å disponere penger selv. (Og det fra lenge før han begynner på videregående.)
Antoinette Skrevet 29. september 2009 #4 Skrevet 29. september 2009 Enig med Juliane over her. La han disp. pengene selv men forklar at nå må han selv kontrollere sitt eget forbruk. Forøvrig mistenker jeg at dere har rimelig trang økonomi når dere krangler over 800 kr.
Gjest Alabama Skrevet 29. september 2009 #5 Skrevet 29. september 2009 Det er sønnen din sine penger.
Zealuu Skrevet 29. september 2009 #6 Skrevet 29. september 2009 Jeg ville latt ham beholde stipendet, men også informere om at han fra da av betaler drikke (er det så ille å ta med seg en flaske vann hjemmefra?), klær, snop, spill, kinobesøk osv. selv. Jo tidligere han lærer seg å styre en egen økonomi, jo bedre. Vil han spe på inntekten, får han ta seg en ettermiddags/helgejobb. Laptopdepositum kommer i form av en litt større engangsutgift, så den ville jeg heller betalt for ham hvis jeg begynte med en slik ordning. Ellers, hvis fylket ditt opererer med ungdomskort eller tilsvarende, kommer han nok snart på at han vil ha det i stedet for skolebusskort. Det koster gjerne 200-300 kroner i måneden.
Gjest nitsirk Skrevet 29. september 2009 #7 Skrevet 29. september 2009 Enig med Juliane over her. La han disp. pengene selv men forklar at nå må han selv kontrollere sitt eget forbruk. Forøvrig mistenker jeg at dere har rimelig trang økonomi når dere krangler over 800 kr. Ja men vi har ikke trang økonomi, det er jo derfor han har fått minstestipend i motsetning til medelever med skilte foreldre som får flere tusen i stipend. Det å lære å administrere egen økonomi før videregående, ja det har han vært flink til. Han har jobbet med dørsalg for Dagbladet siden har var 13, og han får lommepenger så det holder.
juliane Skrevet 29. september 2009 #8 Skrevet 29. september 2009 Altså, jeg glemte å si i mitt forrige innlegg at stipendet selvfølgelig er hans penger, gitt fra Lånekassen til han personlig. Du har ingen rett på disse pengene, men kan selvfølgelig velge gi han tilsvarende mindre hver måned.
Gjest SmallTalk Skrevet 29. september 2009 #9 Skrevet 29. september 2009 Utstyrstipendet er jo beregnet å dekke ting som kladdebøker og skrivesaker, slik at det ikke blir så mange utgifter på foreldrene, og slik at alle har råd til å gå på vgs. Så pengene er jo i og for seg hans, men han får dem jo for å ha råd til å kjøpe det han trenger for å kunne gå på skolen. Jeg tror nok ikke jeg hadde hatt de ville protestene på at han fikk beholde dem, men jeg hadde gjort det klart at han fikk kjøpe kladdebøker og skrivesaker selv. Forøvrig så har det blitt vanvittig billig å gå på vgs! Det er ikke mer enn 3 år siden jeg gikk ut fra vgs, og når jeg begynte på vgs så hadde vel mamma og pappa ca 6000 i utgifter det første året til bøker, kalkulator, diverse andre ting. PC hadde vi ikke, ettersom vi hadde fri tilgang på egen pc lab på skolen. Totalsum gjennom 3 år var nok 10.000 for å gå på skole, og da ble alle bøker kjøpt brukt. Og jeg var heller ikke blant de som fikk stipend pga at pappa hadde for høy inntekt.
Gjest Gjest_zellica_* Skrevet 29. september 2009 #10 Skrevet 29. september 2009 Hvis det er utstyrstipendet som han har fått, er det ment å dekke opp utgifter til klær, pc ol. på skolen, og da hadde jeg glatt krevd inn de pengene. Er det derimot en månedlig utbetaling på 800 han får, hadde jeg gitt ham disse pengene, men trukket fra på lommepenger, bruspenger og klær. Det er en grei måte å lære seg økonomi på.
Gjest Gjest_zellica_* Skrevet 29. september 2009 #11 Skrevet 29. september 2009 Utstyrstipendet er jo beregnet å dekke ting som kladdebøker og skrivesaker, slik at det ikke blir så mange utgifter på foreldrene, og slik at alle har råd til å gå på vgs. Så pengene er jo i og for seg hans, men han får dem jo for å ha råd til å kjøpe det han trenger for å kunne gå på skolen. Jeg tror nok ikke jeg hadde hatt de ville protestene på at han fikk beholde dem, men jeg hadde gjort det klart at han fikk kjøpe kladdebøker og skrivesaker selv. Forøvrig så har det blitt vanvittig billig å gå på vgs! Det er ikke mer enn 3 år siden jeg gikk ut fra vgs, og når jeg begynte på vgs så hadde vel mamma og pappa ca 6000 i utgifter det første året til bøker, kalkulator, diverse andre ting. PC hadde vi ikke, ettersom vi hadde fri tilgang på egen pc lab på skolen. Totalsum gjennom 3 år var nok 10.000 for å gå på skole, og da ble alle bøker kjøpt brukt. Og jeg var heller ikke blant de som fikk stipend pga at pappa hadde for høy inntekt. Ja det har blitt billig. Mine to eldste kom ikke under den nye ordningen, slik at vi måtte kjøpe bøker for mange tusen, men fikk ikke solgt dem igjen, da skolen innførte gratis lærebøker året etter. Da var jeg rimelig grinete. Men siden vi har to barn som fremdeles går i grunnskolen, håper jeg at vi får dra nytte av denne ordningen når de skal på vdg.
Murder Skrevet 30. september 2009 #12 Skrevet 30. september 2009 De 800 kronene er jo i tgangspunktet utstyrstipend som skal gå til ting som skole pc. dersom han ikke vil bruke av stipendet på pc for han heller la være og få pc. Det er hans penger ja, og da er det hans ansvar og bruke dem på det han trenger. Dere bør ikke gi etter og kjøpe pc en til ham, det er hans ansvar. Jeg har alltid brukt mine egne penger på skole pc på skolen.
Rosalie Skrevet 1. oktober 2009 #13 Skrevet 1. oktober 2009 De 800 kr i måneden er IKKE menst som utstyrsstipend. Utstyrsstipendet er en egen pott de kan søke en engangssum fra. TS: Det er hans penger, som han disponerer som han selv vil. Men det er ingenting i veien for at dere kutter tilsvarende i lommepengene hans. Da jeg gikk på videregående, ble det for min del, kuttet kraftig i lommepengene hjemmefra. I fra da av fikk jeg kun penger til nødvendigheter. Og trengte jeg ny jeans, fikk jeg penger til den billige varianten og måtte legge i mellomlegget selv dersom jeg skulle ha merkejeans. Stipendet jeg fikk, la mine foreldre seg ikke borti i det hele tatt. Jeg måtte uansett ha jobb ved siden av skolen for å dekke opp forbruket mitt. Der var foreldrene mine behjelpelige, for de trakk i de trådene de hadde for å få meg inn på intervjuer på butikk- og hotelljobber.
Rosalie Skrevet 1. oktober 2009 #14 Skrevet 1. oktober 2009 PS: Hva med å betale PC-en for han, men at han må betale kladdebøker, penner og slikt selv? For da man ikke hadde gratis skolebøker, var det forholdsvis vanlig at foreldrene, dersom de hadde råd til det, betalte skolebøkene og kalkulator, men alt utenom det måtte man dekke av lommepengene sine.
Kittykat Skrevet 1. oktober 2009 #15 Skrevet 1. oktober 2009 Jeg mener det er hans penger. Jeg fikk også stipend hver mnd på omtrent samme sum og jeg fikk beholde pengene. Jeg fikk ikke noe lommepenger av mine foreldre, så jeg måtte betale for det jeg ville ha. Jeg kjøpte kladdebøker, permer, skrivesaker o.l. med stipendet. Jeg synes det er en god ide` at dere f eks betaler PC-en for han, mens han må betale for kladdebøker, skrivesaker o.l. selv.
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2009 #16 Skrevet 1. oktober 2009 De 800 kr i måneden er IKKE menst som utstyrsstipend. Utstyrsstipendet er en egen pott de kan søke en engangssum fra. Ts skriver at de ikke har trang økonomi,så da er dette antageligvis utstyrsstipendet. For å få utbetalt 800 i mnd i stipend, må husstanden ha en samlet inntekt som ikke overstiger 330000, og det er vel forholdsvis trangt i dagens samfunn. Men det hadde jo vært kjekt om TS fortalte hva slags type stipend dette er.
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2009 #17 Skrevet 1. oktober 2009 Det første dere bør gjøre er å vise han hvilke utgifter dere selv har. Hvor kan dere selv spare inn??? Å lære en ungdom økonomi mens man selv sløser kroner på tant og fjas, er ganske umulig. Og det sier jeg som var aleneforsørger. Når jeg hadde penger fikk ungdommen litt ekstra, men når jeg måtte spare, sa jeg det. 800 kroner i mnd. er ikke mye for en ungdom. Prøv å sette opp et regnestykke så ser dere selv.
Brunhilde Skrevet 2. oktober 2009 #18 Skrevet 2. oktober 2009 Det er sønnen din sine penger. Jeg er enig med Alabama. Det er hans penger. Det første dere bør gjøre er å vise han hvilke utgifter dere selv har. Hvor kan dere selv spare inn??? Å lære en ungdom økonomi mens man selv sløser kroner på tant og fjas, er ganske umulig. Og det sier jeg som var aleneforsørger. Når jeg hadde penger fikk ungdommen litt ekstra, men når jeg måtte spare, sa jeg det. 800 kroner i mnd. er ikke mye for en ungdom. Prøv å sette opp et regnestykke så ser dere selv. 800 kroner bør være nok for en ungdomsskoleelev å bruke på tant og fjas!
Gjest megvel Skrevet 2. oktober 2009 #19 Skrevet 2. oktober 2009 Hvis det er utstyrsstipendet han har fått, så synes jeg du skal fortelle han at han fra nå må ordne alt han trenger til skolen av de 800. Hvis han trenger mer får han heller vise kvitteringene på at han har brukt med enn 800 på skolesaker...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå