Gå til innhold

Brøt alle løfter

Anbefalte innlegg

Gjest Fortvilet og skamfull samboer
Skrevet

Sitter på jobb nå og har mer enn nok å gjøre men er så sint så sint og skamfull og mer eller mindre på gråten. Saken er den at i går skulle vi ha overnattingsbesøk av min kommende svigermor. Må bare understreke med en gang at hun er superhyggelig og skulle bare overnatte en natt pga. sykebesøk i dag. Men som svigermødre fleste legger hun merke til saker og ting i hjemmet.

Jeg trode jeg hadde planlagt godt, jeg hadde gjort klart gjesterommet, redd opp og vasket gjestebadet og handlet inn til en god middag. Samboeren min sluttet på jobb tidlig og vi hadde blitt enige om på forhånd hva han skulle gjøre før jeg kom hjem kl 16:30. Svigermor skulle hentes på stasjonen like over fem.

Dette er listen vi satte opp i fellesskap:

1. støvsuge gjesterommet, stuen, gangen og badet

2. skjære opp grønnsaker og skrelle poteter og legge i en bolle med vann til jeg kom hjem

3. ta ut kjøttet fra kjøleskapet så det skulle få romtemp.

4. legge på plass alle hans rene klær i skapet (de lå over en stol i stuen)

5. Rydde vekk spillkonsoller, ledninger dvdomslag og tomflasker fra stua

Jeg kom hjem like over halv fem og fant han snorkende på sofaen med tven på full guffe og selv lå han med ipodpropper i ørene. Han lå forsatt i svett arbeidstøy. Ingenting av det vi avtalte hadde blitt gjort og jeg måtte vekke han og hive meg i bilen for å hente svigermor. Kjente tårene renne mens jeg kjørte men fikk samlet meg, da vi kom hjem var han i dusjen, ingenting var ryddet, han hadde ikke engang tatt det værste i full fart da jeg vekker han og kjøkkenet var et eneste griseri etter at han hadde stekt egg & bacon til lunsj. Smuler og fett overalt.

Jeg fikk igang maten og fikk ryddet det verste mens svigermor pakket ut men jeg kjente at jeg freste. Sambo lot som ingenting og kom ut nydusjet og forsvant inn på soverommet for å finne klær og ble borte leeeeeenge. Ikke før det var middag viste han seg og småpratet med sin mor, ingen forklaring, ingen unnskyldning.

I dag ved frokosten ignorere han meg totalt, jeg var så lei meg at jeg klemte svigermor adjø og dro rett på jobb. Orket ikke sitte ned ved frokostbordet. Han sendte meg en mail nå med beskjed om at han ikke kom hjem før sent i kveld, han skulle ut med noen venner etter jobb. Det var det liksom.

Hva skal jeg gjøre nå? Er helt sjokkert over oppførselen hans i går og i dag tidlig??!!

Kjersti

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja. Svigermor har jo oppdratt fyren, så hun burde jo være vant til at han er et svin.

Og du har nå fått første leksjon i hvordan det vil bli å jobbe 100% og ha tre barn med denne mannen.

*glad jeg slipper*

Skrevet
Sitter på jobb nå og har mer enn nok å gjøre men er så sint så sint og skamfull og mer eller mindre på gråten. Saken er den at i går skulle vi ha overnattingsbesøk av min kommende svigermor. Må bare understreke med en gang at hun er superhyggelig og skulle bare overnatte en natt pga. sykebesøk i dag. Men som svigermødre fleste legger hun merke til saker og ting i hjemmet.

Jeg trode jeg hadde planlagt godt, jeg hadde gjort klart gjesterommet, redd opp og vasket gjestebadet og handlet inn til en god middag. Samboeren min sluttet på jobb tidlig og vi hadde blitt enige om på forhånd hva han skulle gjøre før jeg kom hjem kl 16:30. Svigermor skulle hentes på stasjonen like over fem.

2. skjære opp grønnsaker og skrelle poteter og legge i en bolle med vann til jeg kom hjem

Jeg kom hjem like over halv fem og fant han snorkende på sofaen med tven på full guffe og selv lå han med ipodpropper i ørene. Han lå forsatt i svett arbeidstøy. Ingenting av det vi avtalte hadde blitt gjort og jeg måtte vekke han og hive meg i bilen for å hente svigermor. Kjente tårene renne mens jeg kjørte men fikk samlet meg, da vi kom hjem var han i dusjen, ingenting var ryddet, han hadde ikke engang tatt det værste i full fart da jeg vekker han og kjøkkenet var et eneste griseri etter at han hadde stekt egg & bacon til lunsj. Smuler og fett overalt.

Jeg fikk igang maten og fikk ryddet det verste mens svigermor pakket ut men jeg kjente at jeg freste. Sambo lot som ingenting og kom ut nydusjet og forsvant inn på soverommet for å finne klær og ble borte leeeeeenge. Ikke før det var middag viste han seg og småpratet med sin mor, ingen forklaring, ingen unnskyldning.

I dag ved frokosten ignorere han meg totalt, jeg var så lei meg at jeg klemte svigermor adjø og dro rett på jobb. Orket ikke sitte ned ved frokostbordet. Han sendte meg en mail nå med beskjed om at han ikke kom hjem før sent i kveld, han skulle ut med noen venner etter jobb. Det var det liksom.

Hva skal jeg gjøre nå? Er helt sjokkert over oppførselen hans i går og i dag tidlig??!!

Kjersti

Si til gubben din at du var sjokkert over det som skjedde nå, og rediger dette innlegget ditt slik at det blir stilet til han, send det til han på epost, og kommander han til å lese det. Etterpå kan han få forklare seg.

Du kan neppe forvente at han gjør husarbeid når det trengs, men husk at han elsker deg og stiller opp på alle andre måter. Blir det for ille , så får dere leie inn hushjelp. At mor stjeler hans fokus når hun er på besøk er bare naturlig. At han glemmer deg og din stressede situasjon, er dessverre også naturlig. Hvis han er en normal mann , så utsetter han husarbeid til helt siste liten, han utsatte det enda litt lenger, og det er litt over streken, så han trenger denne mailen fra deg.

Skrevet

Jeg synes ikke du hadde så fryktelig lang liste (altså, et voksent menneske kunne faktisk gjøre alt det der uten å trenge en liste som man må lage i fellesskap). Jeg kan helt ærlig si at jeg hadde vært ganske så sur i lignende situasjon.

Men om han ikke forstår det selv, er det jo bare å ta det opp og gjøre det klart at du er kjempeskuffet?

Lar du det ligge, bygger det bare opp til noe ennå verre neste gang han gjør noe lignende (eller ikke gjør ting, for å være mer presis).

Så jeg tenker at dere burde få dette avklart. Lykke til!

Skrevet
Si til gubben din at du var sjokkert over det som skjedde nå, og rediger dette innlegget ditt slik at det blir stilet til han, send det til han på epost, og kommander han til å lese det. Etterpå kan han få forklare seg.

Du kan neppe forvente at han gjør husarbeid når det trengs, men husk at han elsker deg og stiller opp på alle andre måter. Blir det for ille , så får dere leie inn hushjelp. At mor stjeler hans fokus når hun er på besøk er bare naturlig. At han glemmer deg og din stressede situasjon, er dessverre også naturlig. Hvis han er en normal mann , så utsetter han husarbeid til helt siste liten, han utsatte det enda litt lenger, og det er litt over streken, så han trenger denne mailen fra deg.

For meg ser det ikke ut som om moren tar fokuset hans i det hele tatt, i og med at han ikke bryr seg om huset ser noenlunde ok når hun kommer, og han dumper henne til fordel for pils med kompisene.

Enig i at du bør ta dette opp med ham med det samme.

Skrevet

Kjersti

Hei!

Jeg føler med deg! Noen over her nevnte at "svigermor sikkert er vant med at sønnen er et svin/rotete, da det er hun som har oppdratt ham".

Det er godt mulig, men alle jenter i forhold kjenner seg sikkert igjen i at det er ekstra viktig å ha et presentabelt hjem når svigermor kommer på besøk, og andre også selvfølgelig, men med svigers blir presset enda større, ihvertfall for meg.

Og selv om dere er 2 som bor der, og han også har ansvar, pleier det vel være sånn at det er den kvinnelige parten det blir henvist til/snakket om, om hjemmet er i uorden ++ Ikke at det er slik det skal være, men dessverre blir det ofte sånn. Og vi jenter som oftest får dårlig samvittighet, og tar slikt personlig, i tillegg til at mange av os sliter med "snill-pike-syndromet", blir dette sårt!

Jeg er i 100 når vi skal ha overnattingsgjester, og sambo vet om det, og rister nok på hodet i det stille, men hjelper meg med det jeg ber om, fordi han vet at det er viktig for meg. Nå pleier vi ha det rimlig rent og ryddig, men overnattingsgjester skal jo benytte både bad og gjesterom i tillegg til kjøkken og stue, så det finpusses litt ekstra da, må jeg innrømme.

Synes du skal ta deg en laaang prat med sambo og forklare hvorfor det er viktig for deg, uten å anklage for mye kanskje? Synes han taklet situasjonen dårlig, særlig i etterkant da hn skulle kom¨met med en uforbeholden unnskyldning og gjort sitt beste for å hjelpe til. Det går an å sovne av, men det går også an å prøve å rette opp de feil man har begått. Lykke til!! :)

Skrevet

I all verden.. Jeg hadde klikka! Er du sjokkert fordi han IKKE pleier å oppføre seg slik? Hvis dere har vært sammen en stund burde du jo visst fra før av at han var en egoistisk drittsekk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...