Gå til innhold

Utroskap

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_mann38_*
Skrevet

Stadig vekk leser man om både menn og kvinner som er utro. Og det gies råd her og råd der og det dømmes nord og ned og litt av hvert basert på noen få linjer i et innlegg. Jeg synes det er underlig at man kan svare så bastant alltid.

Fordi:

I nær sagt alle undersøkelser gjort blandt unge mennesker så svarer bortimot 100% av begge kjønn at utroskap er noe dritt, at de aldri skal være utro og at utro mennesker er lavmåls. Men hvordan stemmer så dette med all utroskapen vi så leser om i aviser/ukeblader/på nett/hører om osv..?

Vel:

Det er et faktum at vi som unge har en forventing om et fantastisk samliv med en partner vi finner. Vi skal lære de gamle om hvordan et liv skal leves. Vi skal jammen vise de at "vår" tids mennesker klarer å holde kjønnsorganene i riktig bukse. Vi skal vise at sex er mellom bare oss i forholdet. Vi skal vise at vi har rett og at alle de "gamle" utro folka ikke vet noe som helst. Men hva skjer?

Jo:

Vi lærer livets harde skole på veien. Man får en partner som forandrer seg på veien. Vi får barn. Vi får slitsomme dager. Vi får ikke et følelsesmessig påfyll i hverdagen. Vi rett og slett sliter oss ut med hverdagslige ting. Og alt dette oppå hverandre bryter faktisk ned den barriæren man hadde som ung og setter mange i en sinnstemning som gjør de mottakelige for det ene og det andre.

Hvis alt var sort/hvitt her i verden så ville jo ikke utroskap forekomme fordi alle de unge sier jo at de aldri kommer til å være utro.

Jeg har hvertfall lært meg til å ikke dømme andre mennesker. Man kan si hva man vil om utroskap, det er noe dritt uansett, men jeg synes det i altfor stor grad er for mange som dømmer folk på galt grunnlag. Hva vet vi om livssituasjonen, de foregående ?? års håpløse sexliv, osv osv...

Nåvel, lev livet, shit happens on the way... live and learn !!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En spesiell historie. Vakker gift bestemor i 40 års-alderen var aktiv med flere kjekke menn. Hun var lykkelig, og hennes familie var lykkelig. Etter noen år sluttet hun med sine utenforhusetaktiviteter, og ble feit og sur. Hun overbeviste sønnen om å være tøffere mot kona, og fikk tid til å blande seg i deres opplegg. Sønnen ble aggressiv. Senere ble det skilsmisse hos sønnen. Hvis bestemor hadde fortsatt og kose litt her og der, ville det kunne reddet slekta?

Skrevet
En spesiell historie. Vakker gift bestemor i 40 års-alderen var aktiv med flere kjekke menn. Hun var lykkelig, og hennes familie var lykkelig. Etter noen år sluttet hun med sine utenforhusetaktiviteter, og ble feit og sur. Hun overbeviste sønnen om å være tøffere mot kona, og fikk tid til å blande seg i deres opplegg. Sønnen ble aggressiv. Senere ble det skilsmisse hos sønnen. Hvis bestemor hadde fortsatt og kose litt her og der, ville det kunne reddet slekta?

Historie nummer to:

Et ungt par bor trangt og har trang økonomi fordi begge studerer og bare har dårlig betalte bijobber. Der han jobber har han mulighet til å forsyne seg av varer som han kan selge svart og spe på inntekten. Dette gir dem god nok økomomi til å bo litt romsligere og de slipper å gå helt oppi hverandre. Dermed redder de forholdet, får barn sammen og lever lykkelig alle sine dager. Greit å stjele for å spe på inntekten?

Skrevet

Historie nr. 3

Hun gifter seg med den kjekkeste gutten på universitetet. Han er en absolutt skjønnhet. Etter 17 år kommer det for en dag at han har en familie til et annet sted i byen. Alt går i stykker for henne. Hun mister all tillitt til mannfolk og tror at alle er drittsekker.

Skrevet
Historie nummer to:

Greit å stjele for å spe på inntekten?

En velstående Norsk mann var på ferie i Tyrkia. Ei fattig dame med 7 sultne barn stjal lommeboka hans, og resten av pengene gikk til å redde bestemor.

Eller var historien slik. Den Norske mannen reiste på en ferie han ikke hadde råd til, og ei dame stjal pengene for å finansiere en ny Volvo. Denne bestillingen reddet to arbeidsplasser i Sverige, og den ene arbeideren slapp å miste kone, hus og hjem.

Flere tyverier:

En mann stjal den mishandlede kona til naboen, og de levde lykkelig i alle sine dager.

Flere tyverier: Boris Jeltsin rundstjal hele Sovjet, og delte det ut til sine venner. Russland ble så fattig at de ikke klarte å betale ut levelig pensjon. Gamle damer ga bort leiligheten sin mot å bli tatt vare på ut livet. De som gjorde slike kontrakter drepte gjerne disse damene for å redusere sine kostnader.

Det finnes onde og gode tyverier, og tyverier som er en god blanding. Mye av det som finnes av eiendommer i dag har på ett eller annet tidspunkt blitt stjålet. Og mange større firmaer har aksjonærer som har jobbet seg opp med to tomme hender og en pistol.

Selv stjeler jeg ikke, og jeg fraråder tyveri og utroskap.

Skrevet
En velstående Norsk mann var på ferie i Tyrkia. Ei fattig dame med 7 sultne barn stjal lommeboka hans, og resten av pengene gikk til å redde bestemor.

Om man må stjele for å redde livet er det force majeure. Det er kanskje ikke helt klart om det står om livet her, men om så var er det vel ikke mange som ville ment at det var galt.

Eller var historien slik. Den Norske mannen reiste på en ferie han ikke hadde råd til, og ei dame stjal pengene for å finansiere en ny Volvo. Denne bestillingen reddet to arbeidsplasser i Sverige, og den ene arbeideren slapp å miste kone, hus og hjem.

Det var vel et litt urealistisk eksempel.

Flere tyverier:

En mann stjal den mishandlede kona til naboen, og de levde lykkelig i alle sine dager.

Flere tyverier: Boris Jeltsin rundstjal hele Sovjet, og delte det ut til sine venner. Russland ble så fattig at de ikke klarte å betale ut levelig pensjon. Gamle damer ga bort leiligheten sin mot å bli tatt vare på ut livet. De som gjorde slike kontrakter drepte gjerne disse damene for å redusere sine kostnader.

Det finnes onde og gode tyverier, og tyverier som er en god blanding. Mye av det som finnes av eiendommer i dag har på ett eller annet tidspunkt blitt stjålet. Og mange større firmaer har aksjonærer som har jobbet seg opp med to tomme hender og en pistol.

Selv stjeler jeg ikke, og jeg fraråder tyveri og utroskap.

Ingen tvil om at mange av formuene i verden er ervervet på etisk høyst tvilsomt vis. Men det betyr ikke at det er ok for oss andre å stjele. Det betyr heller ikke at det er mange gråsoner og at man i hvert enkelt tilfelle der man har sjansen til å stjele bør spørre seg om det kan medføre så mye godt for deg og andre at det er greit.

Skrevet

Mange rare historier det ble i denne tråden, men signerer ihvertfall TS innlegg!

Jeg var en av de som dømte andre, og trodde det ikke kunne skje meg. Men det gjorde det! En venninne dømte meg, og var sikker på at det ALDRI kunne skje henne, men det gjorde det!

Og flere jeg vet om, som blir sett på som de mest prektige, ordentlige og lykkelige parene her jeg bor, har jammen forhold på si' de også. Noen er blitt oppdaget, andre driver på i skjul fortsatt. Dette er også folk som har vært de første til å dømme og rakke ned på andre i denne situasjonen.

Så det skjer - enten vi liker det eller ikke. Det kan skje hvem som helst, og ingen kan vite sikkert at de ikke kommer til å skje dem.

Men etter min mening finnes det ulike typer og grader av utroskap, og i noen tilfeller dømmer jeg, helt klart.

Skrevet
Mange rare historier det ble i denne tråden, men signerer ihvertfall TS innlegg!

Jeg var en av de som dømte andre, og trodde det ikke kunne skje meg. Men det gjorde det! En venninne dømte meg, og var sikker på at det ALDRI kunne skje henne, men det gjorde det!

Og flere jeg vet om, som blir sett på som de mest prektige, ordentlige og lykkelige parene her jeg bor, har jammen forhold på si' de også. Noen er blitt oppdaget, andre driver på i skjul fortsatt. Dette er også folk som har vært de første til å dømme og rakke ned på andre i denne situasjonen.

Så det skjer - enten vi liker det eller ikke. Det kan skje hvem som helst, og ingen kan vite sikkert at de ikke kommer til å skje dem.

Men etter min mening finnes det ulike typer og grader av utroskap, og i noen tilfeller dømmer jeg, helt klart.

Hvis man lover og krever troskap får man holde seg tro. Sliter man i forholdet får man jobbe med forholdet, og er forholdet dødt får man enten gå fra hverandre eller være åpne om at det er et fornuftspartnerskap og at man ikke lenger ønsker å beholde det strikte troskapsregimet. For min del vet jeg at jeg kan holde meg på matten selv om jeg har mange muligheter, det er nettopp derfor det ville vært så bittert å bli bedratt.

Hvorfor kan ikke flere bare ta konsekvensen av at menneskets natur ikke ligger i å være tro og lempe litt på kravene til troskap? Hvis en stor andel av oss ikke greier å være tro er det vel bedre at vi tilpasser oss, gir opp kravet om troskap? Så slipper vi et system som straffer de beste blant oss, de som faktisk greier å holde seg på matten. For det er faktisk ikke slik at absolutt alle vil være utro bare fristelsen er stor nok. Ikke hvis man elsker den man er sammen med.

Skrevet
For det er faktisk ikke slik at absolutt alle vil være utro bare fristelsen er stor nok. Ikke hvis man elsker den man er sammen med.

Utrolig naivt.

Gjest Langt mot Nord
Skrevet

Å bedømme seg ut ifra andre (normen) hjelper sikkert sett rent mentalt, men hva sier ens samvittighet og hvorfor må en trøkke den ned med en norm. Alt kan gå seg til ja.. men du verden dette handler om å være voksen og kunne se ann ting litt.

Hva sier ens drømmer om dette, tja.. hvem tar no slikt seriøst *host* hvorfor får så mange voksne plutselig et behov for å renske stemmebåndet (daath)?

Ja, hvordan slipper man i hele tatt fra denne kroppen som irriterer -> sier i fra gjennom div. ulyder, it's a long way to the top if you wanna rock n' roll.

Da er det jammen bedre å spille luftgitar, Magnum Opus er og blir for drøyt slik dagens samfunn er, skjønner det godt egentlig, men når man føler seg trengt opp i et hjørne når noen påpeker en ubehagelighet og egentlig ikke er kongruent med situasjonen som visse sier så kan en spørre seg om løgnen er bevisstheten eller følelsene,

Hva kom først, høna eller egget? Kakling vs. knakking, sannheten er ofte vondt å høre, men det er noe i mellom sort og hvitt -> link (finner linken moro, men meg om det).

Skrevet
Utrolig naivt.

Det er ikke naivt, det er harde fakta. Det finnes mange som har ære. Det finnes mange som er religiøse. Det finnes mange som ikke begjærer andre enn sin partner. Det finnes mange som ikke orker å ta den nervøse skyldfølelsen som det vil gi dem hvis de er utro. Og det finnes mange som har mistet lysten. Og mange impotente. Og sjenerte.

Skrevet (endret)
For det er faktisk ikke slik at absolutt alle vil være utro bare fristelsen er stor nok. Ikke hvis man elsker den man er sammen med.

Utrolig naivt.

På seg selv kjenner man andre heter det. Men det er nok ikke slik at alle er like. Tyven tror at alle stjeler. Men det er faktisk ikke slik at alle stjeler, selv om tyven tror det.

Når kravet om troskap skaper et så stort dilemma er det fordi det hverken er slik at alle gir etter bare fristelsen er stor nok eller at alle som er i gode forhold holder seg på matten. Det er for mange som ofrer partneren når fristelsen blir stor til at vi kan avskrive det som enkelttilfeller

(ifølge kanadisk forskning er sannsynligheten for at du skal bli bedratt et sted mellom 40 og 76%:

http://www.nrk.no/programmer/tv/schrodingers_katt/1.6214916 )

samtidig er det faktisk en betydelig andel som ikke er utro. Jeg tilhører selv gruppen som evner å være tro, som kan la den ene flotte dama gå fra meg etter den andre hvis jeg er i et godt forhold. Selv om det koster.

Hadde alle vært utro når sjansen bød seg, ville man som utro kunnet slå seg til ro med at den andre også ville gjort dette om han/hun bare var attraktiv nok til å tiltrekke seg tilsvarende fristelser. Men slik er det altså ikke. Noen av oss kan si nei selv til de flotteste damer, og da er det selvsagt enda mye bitrere om man samtidig skulle bli bedratt.

Derfor synes jeg det er bedre å være åpne om at utroskap er utbredt og være litt mer forsiktige med å kreve troskap så fort man finner sammen. For hvis det er slik at troskapsløftet bare holdes av en snau eller drøy halvpart av befolkningen, går kravet om seksuell troskap i praksis ut på at den troløse halvparten holder den trofaste halvparten for narr, vi er med å oppretteholde et system som går ut over de beste blant oss, de som er til å stole på. Det synes jeg er skammelig.

Endret av Cuckold
Skrevet
Det er ikke naivt, det er harde fakta. Det finnes mange som har ære. Det finnes mange som er religiøse. Det finnes mange som ikke begjærer andre enn sin partner. Det finnes mange som ikke orker å ta den nervøse skyldfølelsen som det vil gi dem hvis de er utro. Og det finnes mange som har mistet lysten. Og mange impotente. Og sjenerte.

Og livet er ikke alltid svart/hvitt eller med helt klare svar....

Skrevet

Ja visst finnes de, men det er ikke alltid de som ender opp med å ikke være utro likevel.

Tipper at en stor del av de som har vært utro er de som trodde (de visste) at de ALDRI kom til å være det.

Jeg er en av dem, helt seriøst. Kan forøvrig ikke forklares på andre måter enn rett og slett en kortslutning i hjernen.

Skrevet
......

samtidig er det faktisk en betydelig andel som ikke er utro. Jeg tilhører selv gruppen som evner å være tro, som kan la den ene flotte dama gå fra meg etter den andre hvis jeg er i et godt forhold. Selv om det koster.

Hadde alle vært utro når sjansen bød seg, ville man som utro kunnet slå seg til ro med at den andre også ville gjort dette om han/hun bare var attraktiv nok til å tiltrekke seg tilsvarende fristelser. Men slik er det altså ikke. Noen av oss kan si nei selv til de flotteste damer, og da er det selvsagt enda mye bitrere om man samtidig skulle bli bedratt.

Du høres ut som en som virkelig kunne hatt lyst å være utro, og som sliter med å holde deg i skinnet. Og at hvis du hadde blitt bedratt så ville det mest bitreste for deg vært det at du ikke benyttet mulighetene til å være utro selv.

Det tror jeg (som din dame) hadde såret meg enda mer enn at du faktisk var utro!

Gjest Gjest_Lis_*
Skrevet
Hvorfor kan ikke flere bare ta konsekvensen av at menneskets natur ikke ligger i å være tro og lempe litt på kravene til troskap? Hvis en stor andel av oss ikke greier å være tro er det vel bedre at vi tilpasser oss, gir opp kravet om troskap? Så slipper vi et system som straffer de beste blant oss, de som faktisk greier å holde seg på matten. For det er faktisk ikke slik at absolutt alle vil være utro bare fristelsen er stor nok. Ikke hvis man elsker den man er sammen med.

Jeg elsker min samboer og han meg. Vi har et åpent forhold hvor troskap = ærlighet, ikke nødvendigvis det å utelukke fysisk samvær med andre. Jeg elsker ham så høyt at jeg aldri ville tvunget ham til løgn. Det at vi alltid forteller hverandre og blir kjent med eventuelle andre sider ved hverandre fører oss nærmere og gjør oss tryggere.

:)

Skrevet

Enig. Men er dessverre ikke enig at det er mange.

Skrevet

Det har ingeneting med å ung å gjøre at mange av oss dømmer på å være utro. Selv om "barrieren" blir nedslitt forandrer ikkje det faktumet, som er at å være utro er en gal handling. Bare fordi man opplever ditt og datt rettferdigjør ikkje det, å være utro.

Skrevet

Du høres ut som en som virkelig kunne hatt lyst å være utro, og som sliter med å holde deg i skinnet. Og at hvis du hadde blitt bedratt så ville det mest bitreste for deg vært det at du ikke benyttet mulighetene til å være utro selv.

Det tror jeg (som din dame) hadde såret meg enda mer enn at du faktisk var utro!

Selvsagt har jeg evnen til å fristes av andre damer. Vis meg en mann som ikke har det. Hvis dette er sårende i seg selv, selv om jeg holder meg på matten, stiller du krav om at mannen skal være en slags helgen uten naturlige drifter.

Jeg vet riktignok at en del kvinner har en slags seksuell parallell til forelskelsen, en evne til å tenne mer på den man elsker, men jeg vet ikke hvor utbredt det er at en kvinne aldri kan la seg friste av en annen mann.

For meg som mann finner jeg de aller fleste attraktive kvinner seksuelt tiltrekkende. Når jeg holder meg på matten er det for ikke å svike kvinnen jeg elsker. Det synes jeg burde være mer enn godt nok.

Gjest Gjest_Carleigh-Ann_*
Skrevet
Hvis man lover og krever troskap får man holde seg tro. Sliter man i forholdet får man jobbe med forholdet, og er forholdet dødt får man enten gå fra hverandre eller være åpne om at det er et fornuftspartnerskap og at man ikke lenger ønsker å beholde det strikte troskapsregimet. For min del vet jeg at jeg kan holde meg på matten selv om jeg har mange muligheter, det er nettopp derfor det ville vært så bittert å bli bedratt.

Dette var et fint svar, som jeg er helt enig i. Er forholdet dårlig og man heller vil pøke rundt, så gjør det slutt da vel. Glad jeg er singel så slipper jeg alle utro dritt-menn!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...