Belima Skrevet 29. september 2009 #1 Skrevet 29. september 2009 Det er noe jeg alltid lurer på. 5 om dagen må vel ha en gramangivelse? 1 eple eller annen frukt er 1 om dagen, men hvor mange gram grønnsaker er 1 om dagen? Hvem vet dette?
Gjest Frosk Skrevet 29. september 2009 #3 Skrevet 29. september 2009 750 gram.en prosjon er 150 gram Det er altså ikke nødvendigvis sånn at én frukt = én porsjon, det kommer jo an på størrelsen på frukten, også. Men et stort eple kan nok regnes som en porsjon.
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2009 #4 Skrevet 29. september 2009 Og to mellomstore gulrøtter er ca én porsjone(150 gram). Samme med én bukett broccoli. Et par skiver tomat og agruk på brødskiven teller med andre ord ikke mer enn ca en kvart om dagen. Fem om dagen er ganske mye å skulle få i seg i løpet av en dag.
Gjest Snart Oktober Skrevet 29. september 2009 #5 Skrevet 29. september 2009 Og to mellomstore gulrøtter er ca én porsjone(150 gram). Samme med én bukett broccoli. Et par skiver tomat og agruk på brødskiven teller med andre ord ikke mer enn ca en kvart om dagen. Fem om dagen er ganske mye å skulle få i seg i løpet av en dag. Helt enig, og derfor tar jeg multivitaminer. Hvis jeg skulle spist fem om dagen, så hadde jeg blitt temmelig uggen i magen. Hvem er det egentlig som spiser en hel bukett broccoli alene? Og det er altså bare en av de fem.
Gjest Frosk Skrevet 29. september 2009 #6 Skrevet 29. september 2009 Helt enig, og derfor tar jeg multivitaminer. Hvis jeg skulle spist fem om dagen, så hadde jeg blitt temmelig uggen i magen. Hvem er det egentlig som spiser en hel bukett broccoli alene? Og det er altså bare en av de fem. Det er jo ikke bare vitamininnholdet i frukt og grønt som er grunnen til at man anbefales å spise fem om dagen. Ett glass juice teller som én av de fem (men juice teller max som 1, uansett hvor mye du drikker). Lager man smoothie har man fort to porsjoner frukt og bær i den. To porsjoner grønt til middag bør vel de fleste klare ganske greit (en hel bukett brokkoli veier mer enn 150 gram, og utgjør mer enn en porsjon). Belgfrukter (bønner, erter og linser) teller også! Salat til lunsj, litt tørket frukt, en gulrot som mellommåltid, noe grønt på brødskivene...
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2009 #7 Skrevet 29. september 2009 Jeg har hørt at man skal tenke at en porsjon = ca en håndfull når det gjelder denne "5 om dagen reglen"...
Belima Skrevet 29. september 2009 Forfatter #8 Skrevet 29. september 2009 Delte meninger her ser jeg. Hvis en familie på 4 skal få dekket behovet, så blir det 3 kg hver dag. Det kan jo ikke stemme? En bukett brokkoli er 400 gr der hvor jeg handler. Tror ikke jeg har råd til å spise slike mengder hver dag. På et år på en person blir det 273,750 kg. Ta< grønnsaker til middag da. 2 gulrøtter, 150 gr brokkoli, 150 gr blomkål, det er fryktelig mye grønnsaker på tallerkenen. Resten skal jeg da klare å få i meg som frukt i en eller annen form. Ikke sier økomomien ja og heller ikke kroppen (tror jeg da) Nei, det må være mer som en annen sier en neve full. Da klarere jeg det!
Gjest Frosk Skrevet 30. september 2009 #9 Skrevet 30. september 2009 Fra helsedirektoratet sine nettsider: http://www.helsedirektoratet.no/ernaering/..._om_dagen_35403 - "Spis minst tre porsjoner grønnsaker og to porsjoner frukt daglig. Anbefalt inntak er om lag 750 gram per dag. En porsjon tilsvarer en middels stor frukt, omkring 1,5 dl frukt- eller grønnsaksjuice, omkring 150 g kokte eller rå grønnsaker, en porsjonsbolle med blandet salat eller 1-2 dl bær." Jeg tror det er en vanesak å spise såpass "mye" grønt. Det er jo egentlig ikke så voldsomt mye? To porsjoner til middag (belgfrukter teller som sagt også!), et glass juice, frukt og gulrot som mellommåltider...eller salat til lunsjen... for eksempel. Litt av poenget er vel også mer grønt - mindre kjøtt. Hvis noen som ikke spiser noe særlig grønt plutselig skulle begynne å spise 750 gram om dagen ville kroppen sikkert "protestert" litt, ja - det gjelder vel ved alle kostholdsendringer. En gradvis opptrapping er tingen, tenker jeg. (Jeg spiser nok mer enn 750 gram grønt om dagen, og kroppen min har det veldig fint )
Belima Skrevet 30. september 2009 Forfatter #10 Skrevet 30. september 2009 Takk! Jeg spiser jo poteter da og det er jo grønnsak! Bruker til at måltid med kjøtt ca 75 gr. Når jeg har fisk 200-300 gr. Så jeg spiser lite kjøtt til vanlig. Har prøvd å tenke litt mer over dette, men det blir den salatbollen på dagen jeg ikke får med meg. Klarer det om sommeren, men ikke ellers. Nei, jeg får se hva jeg klarer å få til da! Lommeboka mi gråter allerede.
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2009 #11 Skrevet 30. september 2009 Jeg er ikke vegetarianer, men jeg spiser lett en hel brokkolibukett til middag ved siden av kylling/laks og potet o.l. Det begynte med at jeg alltid spiste en halv, så etter hvert syntes jeg en halv ble for lite, og trekvart er jo bare teit å spise, så da begynte jeg å spise en hel, var litt mye i begynnelsen men nå føler jeg det er nesten litt for lite! Når jeg har aspargesbønner til middag bruker jeg hele posen, det er vel 300 gram. Når man har et glass juice + to frukter i løpet av dagen er det ikke vanskelig å få til grønnsakene også, 150 gram til middag er det en skam hvis ingen klarer, og 150 gram i en salat til lunsj + knaskegulrøtter eller noe.
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2009 #12 Skrevet 30. september 2009 Angående kostnader så er jo ikke de noe høye hvis du holder deg til billig sesongfrukt- og grønt. Poteter, epler, gulrøtter, paprika, brokkoli, blomkål, bønner og kål er kjempebillig.
Belima Skrevet 30. september 2009 Forfatter #13 Skrevet 30. september 2009 Jeg gir meg så ingen skal skamme seg over meg. Skal skjerpe meg fra og med i morgen. Da skal jeg handle inn for uka. Takk takk.
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2009 #14 Skrevet 30. september 2009 Jo mer grønnsaker, jo mindre kan man bruke av feks ris, pasta, (potet, selv om denne regnes som en grønnsak og inneholder mye bra), brød o.l, så egentlig er det ganske greit å øke innholdet av grønnsaker spesielt i middagen. Når man lager gryteretter fra bunnen er det bare å ha oppi masse grønnsaker, hermetiske tomater teller vel også som grønnsak. Jeg synes selv det er vanskelig å få i meg hele fem om dagen, men det er i hvert fall mange måter å øke andelen frukt og grønt i forhold til andre ting i kosten 3 eller 4 om dagen er jo rimelig bra det også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå