Gå til innhold

Fliser til badet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Er i full gang med planlegging av det nye badet. Har funnet en flis med en farge jeg liker godt, lys beige. Men er redd den blir for blank (er av den blankeste sorten). Den er ikke bølgete, men ørlite "bulkete" oppå.

Badet er middels stort, og det er ikke dagslys der. Er redd det vil skinne for mye/reflektere lyset for mye. Men jeg kan jo regulere lyssettingen noe da. Har tenkt å ha matte gulvfliser. Innredningen er spesiallaget, så jeg bestemmer farge og glansgrad selv. Noen som har erfaringer med matte kontra blanke fliser på baderomsveggene? Hva har dere? Føl dere fri til å uttrykke deres mening om hva som er penest! :)

Skrevet

Hvor ellers er bruksområdet for de blankeste flisene, om ikke på badet? :)

Jeg har selv et baderom med ganske blanke veggfliser og matte gulvfliser, og synes det er vellykket. Når jeg tenker etter, er det faktisk veldig mange jeg kjenner som har en slik kombinasjon.

Skrevet

Jeg foretrekker matte fliser. Og flater generelt.

Skrevet

Takk for svar. De er jo veldig fine. Men vanskelig å se for seg hvordan det blir på alle veggene. Er bare redd det skal bli for "masete", for jeg ønsker et varmt og koselig bad.

Skrevet (endret)

På veggene synes jeg blanke fliser er penest stort sett, og det er definitivt også lettest å vaske. Nå vasker man ikke badeveggene støtt og stadig, men det er slitsomt å vaske vegger, og da er det greit at overflaten er glattest mulig.

Og siden du ber om ærlige meninger:

Jeg synes ikke fargen beige gjør seg så godt i blankt. Derimot er matte sandfargede fliser kjempefint, særlig dersom man har tilnærmet samme flis på gulv og vegg og forholdsvis store fliser. Dette er unntaket mitt til det jeg sa over, at jeg vanligvis liker blanke veggfliser best. Beige er omtrent den eneste fargen som ikke passer med høy glans, men det er jo selvsagt en helt subjektiv mening.

Bulkete fliser synes jeg er stygt uansett hvordan flisen er ellers. Det ser fort så forferdelig rotete ut med gjenskinnet.

Endret av Ciara
Skrevet

Jeg er enig med Ciara - blanke veggfliser er veldig flott. Imidlertid foretrekker jeg at de ikke er bulkete, snarere at de er helt glatte.

Og kombinasjon blanke veggfliser og matte gulv er både fint og ganske vanlig, tror jeg.

Jeg er av den oppfatning at veldig store fliser, som for eksempel 60 x 60 er veldig hot akkurat nå, og muligens veldig 2008 om noen år. Men det er meg, da. Jeg er nok ganske kjedelig og velger ekstremt tidløse løsninger dersom jeg kan.

Gjest Gjest_Merete_*
Skrevet

Vi har en miks av forskjellige fliser. Gulv er matte, vegger er matte, mens deler av veggene er blanke. Samme veggfliser, men forskjellig glansgrad.

Eks:

Dusjvegg blank, vegg bak speil blank. Resten av rommet matt.

Det lille badet har også en blanding, og her er også flisene lagt forskjellig på veggene. Bak speilet på langs og blanke fliser, andre vegger blanke og med fliser lagt "riktig vei".

Veldig fornøyd!

Skrevet

Jeg planlegger også bad! (er veldig i startfasen!!)

Jeg er litt over gjennomsnittet pirkete i forhold til vasking, og har gått så langt at jeg NESTEN velger baderomsplater i stedet, delvis grunnet nettopp dette! Er så lei av å gnikke og gnure..men det var min kjepphest!

Når det er sagt er nok blanke fliser mest lettvint sånn sett, så jeg kommer trolig til å velge dette. Jeg har inntrykk av at støv ikke fester seg så lett også :gjeiper: Velger du en annen farge en hvitt (o.l) vil det jo ikke vise så godt heller!

I forhold til lysforhold etc så kan du jo ha dimmere på evt spotlights slik dette kan reguleres :)

Det blir spennende å høre hva du kommer fram til :)

Skrevet

Hei igjen!

Kjempefint med sånne innspill. :)

Flisene jeg har sett meg ut, er ikke direkte bulkete, men det er litt struktur i de, og så er de litt ujevne i kantene om dere skjønner. Så når (hvis) de kommer opp, så blir de ikke helt glatte nei.

Jeg har et ganske stort bad, og toalett vegg i vegg, med skyvedør mellom.

Jeg har tegnet innredningen selv. Ikke bare hvor langt/bredt, men også utformingen på dørene. Jeg går for det enkle og tidløse, men ønsker samtidig ikke et bad som "alle" har.

Siden jeg er alene kvinne her, så slår jeg til og lager det romantisk og varmt (en fordel med å være singel er det og :jepp: ).

Jeg er også av den praktiske typen, og jeg prøver å tenke framover. I første omgang skal jeg ha badekar, men jeg lager det sånn til at det enkelt kan skiftes ut med dusjkabinett. Langs den ene veggen skal jeg ha hel benkeplate, med skap og skittentøysdunk som er i innredningen men som kan tas ut. Gulvflisene tenker jeg meg gråbrune, men jeg tar det etter det vanskelige valget om veggflisene er tatt.

Tar gjerne flere råd om fliser! :)

Skrevet (endret)
Tar gjerne flere råd om fliser! :)

Jeg også! :gjeiper:

Er ikke så lett å respons på "Hus og hage" på KG!

Ellers synes jeg prosjektet ditt høres bra ut! :) Det er smart å tenke litt fremover, for det får man igjen for senere!

Endret av annipanni
Gjest Gjest_Kaja_*
Skrevet

Jeg har nettopp bygd nytt hus og valgte store beige matte fliser, like på gulv og vegger og mosaikkfliser i samme farge på gulvet i dusjen.

Det ble veldig lekkert, har hvit høyglans innredning og detaljer i krom.

I taket har jeg fått satt opp 3 spotlights på rekke og rad og over speilet har jeg en litt spesiell designlampe kjøpt gjennom HTH. Resultater er utrolig lekkert og behagelig .. badet er blitt som en deilig oase i forhold til mitt tidligere bad med blanke hvite fliser på veggene og mørke gulvfliser.

Så min anbefaling er store matte beige fliser både på gulv og vegger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...