Gå til innhold

Til deg som VIRKELIG er filmelsker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til deg som ikke bare "liker å se film", men som er lidenskapelig opptatt av film, og ikke hvilke som helst filmer, men som er kritisk til hva god og dårlig film er (for deg, til en viss grad objektivt):

Hvorfor? Hvorfor er du filmelsker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm, skal prøve å svare kort og litt generelt, jeg tror jeg liker film av samme grunner som jeg liker gode bøker, kunst, musikk og annen kultur. Det må være at det gir meg bevissthetsutvidende opplevelser - det setter noe ved virkeligheten i et annet perspektiv enn jeg er vant til, og på en måte som appellerer til meg selvsagt, både i form og innhold (der vil det nok alltid være noe subjektivt, for eksempel har jeg sett igjen filmer jeg likte veldig godt for 5-10 år siden som jeg synes blir for opplagte i dag).

Skrevet

Film er kunst på samme måte som annen kunst. Ikke alle bøker er kunst og på samme måte er heller ikke alle filmer kunst, men mye er det innen begge genre.

Jeg er veldig glad i både filmer, bøker, spill etc. Jeg liker det å drømme meg vekk og delta i en annen verden for en stund. Filmer forteller en veldig stor historie på kort tid og på den måten får man delta i veldig sterke inntrykk og vakker kunst uten å måtte bruke så mange timer på det i gangen. Jeg skulle nok ønske at jeg hadde like god tid til å sette meg inn i bøker på samme måte, men det krever veldig mye mer tid som jeg ikke alltid har.

Film gir så mye tilbake på kort tid. Man får følge med talentet til regissøren og skuespillerne i løpet av veldig kort tid også, annen kunst tar ofte lenger tid å få produsert og fremvist og man får dermed ikke like lett følge kunstnerens egen historie like lett.

Det at filmer tar mindre tid på å få vistfrem hele historien sin gjør at man får mulighet til å delta i et mye større spekter, man kan se mange filmer og få delta i mange karatkerer og verdener. For meg er det denne fortryllende delen som er den viktigste, det å få oppleve så mye vakkert, så mange interessante karakterer og så mange drømmeverdener. Jeg lever meg virkelig inn i både filmer og bøker, og knytter meg til karakterene på et vis. På denne måten får historiene beriket mitt liv. hei

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)

En av mine første minner var på kino med pappa!

Jeg har vokst opp med dette, fått det med morsmelken.

Noe av det 1. vi gjør på ferie i nytt land er å stikke på kino, finne enten døbba t engelsk, eller m engelsk tekst. Veldig koselig!

Kino er oftest best, pga a lyd, bilde og stemning. Jeg lar meg føres inn i en annens historie. Liker å bli fortalt historier, enten de er bra eller dårlige. Drømme meg bort noen ganger. Lar noen andre ta styring, underholde, opplyse eller sprenge grenser.

Vi diskuterer mye film hjemme.

Har Samsung flatskjerm full hd 52 tommer,

og full surrond og Subwoofere. Setter høytalerene på midnight-mode på sen-kvelden, da naboene ikke skal bli gale.

http://is.gumtree.com/ad_image/live/big/265839227.jpg

Vi ser lett 3 filmer i uka. Setter pris på alt de har laget, fra manuskript til lokasjoner og valg av skuespillere.

Mener dette er en fin måte å se verden på. Fra andres perspektiv, noe som gjør meg mer opplyst og reflektert. Film er jo bare fim, men ofte gjenspeiler det en sanhet...Hva de ønsker og oppnå med en film er kanskje ikke samme følelse som jeg sitter igjen med...Hender jeg ser de 7 og 8 ganger, om jeg liker de riktig godt...

Endret av Wonders

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...