Gå til innhold

julegave

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå når det så smått nærmer seg juletider begynte jeg å tenke tilbake på "urettferdighetene" som fant sted forrige jul.

Jeg hadde da vært sammen med kjæresten min i litt over et år og bodd mer hjemme hos han enn i mitt eget hjem dette året, noe hele familien min var klar over. Broren min hadde hatt en kjæreste i litt over et halvt år, og hun var da gravid med hans barn. Julaften kom og både broren min og jeg feiret selve kvelden med vår familie, dvs uten våre kjærester. Må innrømme at jeg reagerte litt da det lå gaver under juletreet til kjæresten hans og ikke til min (foreldrene våre hadde riktignok gitt til begge på forhånd). Ikke at gavene i seg selv var så viktige, men litt prinsippsak. Ville ikke det normale være å gi til enten kjæresten hans og min kjæreste eller til ingen av dem i det hele tatt? Eller er det normalt å regne en som fører familien videre som mer familie enn en som "bare" er kjæreste?

Ønsker folks generelle mening i forhold til når en kjæreste bør bli tatt inn som en del av familien i slike situasjoner?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Nå når det så smått nærmer seg juletider begynte jeg å tenke tilbake på "urettferdighetene" som fant sted forrige jul.

Jeg hadde da vært sammen med kjæresten min i litt over et år og bodd mer hjemme hos han enn i mitt eget hjem dette året, noe hele familien min var klar over. Broren min hadde hatt en kjæreste i litt over et halvt år, og hun var da gravid med hans barn. Julaften kom og både broren min og jeg feiret selve kvelden med vår familie, dvs uten våre kjærester. Må innrømme at jeg reagerte litt da det lå gaver under juletreet til kjæresten hans og ikke til min (foreldrene våre hadde riktignok gitt til begge på forhånd). Ikke at gavene i seg selv var så viktige, men litt prinsippsak. Ville ikke det normale være å gi til enten kjæresten hans og min kjæreste eller til ingen av dem i det hele tatt? Eller er det normalt å regne en som fører familien videre som mer familie enn en som "bare" er kjæreste?Ønsker folks generelle mening i forhold til når en kjæreste bør bli tatt inn som en del av familien i slike situasjoner?

1. Første uthevet, forstår jeg som at din også faktisk har fått julegaver? Men at det var noe ekstra til din brors kjæreste under treet hos dere, hvor din brors kjæreste ikke var?

Da har han fått julegave.

2. Andre uthevet: Ja, selvfølgelig.

Skrevet (endret)
1. Første uthevet, forstår jeg som at din også faktisk har fått julegaver? Men at det var noe ekstra til din brors kjæreste under treet hos dere, hvor din brors kjæreste ikke var?

Da har han fått julegave.

2. Andre uthevet: Ja, selvfølgelig.

Takker for svar!

Begge fikk gave fra foreldrene mine som ser på dem begge som like viktige deler av familien. Men kjæresten til broren min fikk fra tanter, onkler og besteforeldre i tillegg. Hverken min eller min brors kjæreste var til stede på julaften.

Forstår hvordan det tenkes med at den som fører familien videre ses på som mer familie, men synes det er en litt merkelig tankegang. Hvis jeg verken gifter meg eller får barn, men er sammen med kjæresten hele livet mitt, vil han da fortsatt ikke være like mye en del av familien som kjæresten til broren min?

Endret av gninnot
Skrevet
Takker for svar!

Begge fikk gave fra foreldrene mine som ser på dem begge som like viktige deler av familien. Men kjæresten til broren min fikk fra tanter, onkler og besteforeldre i tillegg.

Forstår hvordan det tenkes med at den som fører familien videre ses på som mer familie, men synes det er en litt merkelig tankegang. Hvis jeg verken gifter meg eller får barn, men er sammen med kjæresten hele livet mitt, vil han da fortsatt ikke være like mye en del av familien som kjæresten til broren min?

Jo i min familei ville du vært velkommen men dessverre må du gå dine egne veier.

I min familie er alle velkommen, fra alle land, alle aldre, legninger, politisk syn og religion. Min familie ...der har alltid vart to familier minst, pluss mine venner og venninner og et åpent hus. Det virker som et hyggelig hjem, men nei, jeg er bostedsløs og rotløs.

Ta vare på de rundt dere mens dere har de, glem høflighet. Bare slipp galningene fri.

La dem være, og la være å bry deg, be dem alle.

Bekymringer er smittsomt, be dem, la dem ordne opp selv om det er noe, og du må late som ingenting.

Da går det bra. :)

Gjest Gjest_hogwash_*
Skrevet
Men kjæresten til broren min fikk fra tanter, onkler og besteforeldre i tillegg.

Stygg forskjellsbehandling i mine øyne. Ihvertfall når deres forhold har vart lenger.

Skrevet

Bare for å legge til noe. Grunnen til at hun var gravid og ikke jeg var rett og slett at enkelte klarer å passe bedre på prevensjon enn andre. Legger merke til at jeg er litt gretten på familien min for dette, for jeg har alltid syns de har tatt så godt imot kjærestene til alle andre. Har ikke nevnt dette for andre enn min mor da jeg ikke ønsker å blåse om noe som er en liten prinsippsak til noe stort.

Skrevet

Din brors kjæreste er en større del av familien i og med at hun skal føde ett barn inn i familien og gjennom det for alltid vil være en del av det.

Din kjæreste er, vel han er din kjæreste og det er "alt", den dagen dere blir forlovet/gift/får barn eller har vært sammen i noen år vil du se at dette forandrere seg...

Er ikke lett for utvidet fam,ilie å legge for mye inn i korte forhold, dette er sikkert ikke din første kjæreste, hvor skal da skillet gå...

Skrevet

Du har ikke fortalt hva disse ekstragavene til din brors kjæreste var for noe!

Hvis de var barneleker osv. så synes jeg det er helt normalt.

Hun har jo tross alt en liten en i magen, en tredjeperson ;)

Også kan det selvføleglig hende at familien din rett og slett liker henne bedre enn de liker din kjæreste og derfor ikke orker å tenke å å bruke penger på denne personen.

Du har eget hjem og det har din kjæreste også, mens din bror skal skaffe seg et hjem med sin dame og barnet som kommer. det er helt normalt at han får mere..

Du er en sytepave, du er vel den som kommer til å rope høyest når ting skal arves.. bryr seg mest om det materalistiske.

Skrevet

Jeg skrev faktisk at det ikke dreide seg om det materialistiske. Det var jo uansett ikke meg som ikke fikk gave fra dem så hvorfor er det da jeg som er grådig? Men takker for svar!

Er mitt første seriøse forhold. Er et forhold fortsatt ferskt når det har vart i over et år? Har aldri sett på andres forhold som ferskt da, men det er kanskje bare jeg som har et annerledes syn på det enn folk flest.

Skrevet

Jeg skjønner deg veldig godt, alle vil jo at kjæresten skal bli tatt inn i familien.

Men hva slags gaver var det? Har ganske mye å si..

Jeg tror at jeg også hadde reagert, er enig med at det ikke handler om selve gaven! De kunne ihvertfall gitt han ett kort eller noe.. Ett skrapelodd for skams skyld!

Men har familien din noen grunn til å ikke like han? Og har det skjedd mer som er likt? At han f.eks ikke har blitt invitert med i selskap o.l.?

Vanskelig å svare på uten å vite mer om familien din. Hvordan er de med andre kjærester? Hvor gammel er du, kjæresten din, broren din og kjæresten hans?

Men må si, jeg syns ikke at ett år er spesielt lenge.

Skrevet

De har ingen grunn til å ikke like han. Han er ikke den som får uvenner lett og er høflig og snill. Han har blitt bedt i alt som er av selskaper i familien, og kommet i dem alle dersom det ikke har kræsjet med andre planer. Jeg har tydelig vist familien min at jeg ønsker han skal være en del av den ved å ta ham med på alt som er av familiesammenkomster (i familien min er det åpent hus når det gjelder slikt, alle som vil kan komme).

Jeg mener å huske at dama til broren min fikk gavekort på klesbutikk til henne. Altså ingen gave med tanke på den kommende ungen, det har de fått mye av utenom (noe som jeg ser på som helt naturlig).

Jeg har alltid vært så stolt av familien min for at de har tatt imot kjærestene til alt av familiemedlemmer helt utmerket, og alltid gledet meg til at det skulle bli min tur. Andres kjærester har blitt sett på som familie fra dagen forholdet har blitt offentlig.

Jeg er 20 år, kjæresten min 21. Broren min og kjæresten hans er 22 år. Ingen av oss er dermed særlig gamle, men har fått god oppdragelse og er blitt modne for alderen i forhold til andre på vår alder.

Skrevet
Jeg er 20 år, kjæresten min 21. Broren min og kjæresten hans er 22 år. Ingen av oss er dermed særlig gamle, men har fått god oppdragelse og er blitt modne for alderen i forhold til andre på vår alder.

Jeg syns ikke du virker så moden for alderen når det gjelder akkurat dette...

Jeg tror ikke jeg hadde reagert om det hadde vært min kjæreste. Mye av julegavestyre er jo oftest en jentegreie uansett.

Hva sier kjæresten din om saken da? Reagerte han på forskjellsbehandlingen?

Skrevet

Her får selv inngifte og barneproduserende nye familiemedlemmer ikke egne gaver fra onkler, tanter og besteforeldre. De får pargaver når de er veldig etablerte, men ikke ellers. Av foreldrene våre får de gave. Vi har en avslappet gavetradisjon, får selv ikke gave fra alle tanter og onkler, men kun fra dem jeg har hatt mest med å gjøre.

I et ettårig forhold ville jeg synes det er naturlig med gave fra "svigerforeldre", og "svigersøsken" hvis vi har blitt kjent, men ikke fra øvrig familie.

Blivende foreldre til slektens barn er familie direkte.

Andre får vise at de blir værende en stund først.

Skrevet

Å få gavekort til klesbutikk var vel kanskje fordi hun kom til å forandre fasong i nærmeste fremtid?

Jeg synes ikke det er så rart at hun får gaver fra andre mens din kjære ikke får noe spesielt, de synes vel det er stort å få ny bebi i familien?

Når broren min og dama skulle få bebi så fikk de vel mer stæsj til jul enn alle andre tilsammen. Synes ikke det var noe rart at hun og de fikk mere av oss, selv om jeg og min kjære hadde vært sammen like lenge. Det er BEBI! de trenger ting! Og siden det var første (og hittil eneste) bebi i vår søskenflokk så blir hun behørig bortskjemt så godt vi klarer.

Ikke se på det så mye som 'brorens dame fikk gaver' det var nok heller bebien det sto på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...