Gjest lurern Skrevet 28. september 2009 #1 Skrevet 28. september 2009 Ja, hva jeg lurer på står jo i emnet. Har ikke hatt dobber så lenge, så lurer på hvordan dere renser dobben. noen tips? takk på forhånd
Gjest SmallTalk Skrevet 28. september 2009 #2 Skrevet 28. september 2009 Legger dem noen minutter i sterilt saltvann, og børster dem etter det med en myk tannbørste. Skyller i saltvann.
Virvel Skrevet 29. september 2009 #3 Skrevet 29. september 2009 (endret) Sterilt saltvann i seg selv er ikke rensende på noen måte, sånn utover at det er... vått. Det er verken desinfiserende eller fettløsende eller noe. Bruk klorhexidin eller smykkerens først (man får kjøpt små bokser med dette hos gullsmed, det er bare å slenge smykkene oppi, og de kan brukes flere ganger). Endret 29. september 2009 av Virvel
Gjest SmallTalk Skrevet 30. september 2009 #4 Skrevet 30. september 2009 Sterilt saltvann i seg selv er ikke rensende på noen måte, sånn utover at det er... vått. Det er verken desinfiserende eller fettløsende eller noe. Bruk klorhexidin eller smykkerens først (man får kjøpt små bokser med dette hos gullsmed, det er bare å slenge smykkene oppi, og de kan brukes flere ganger). Klorhexidin er hudirriterende, og bør heller ikke brukes. Da er faktisk sprit bedre.
Virvel Skrevet 30. september 2009 #5 Skrevet 30. september 2009 Det har aldri vært irriterende for min hud. Om det er det merker man det jo fort... Men sprit er selvsagt helt fint, jeg har som regel alltid en liten flaske hjemme, så jeg bruker det både til å rense øredobber, epilatoren etc.
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2009 #6 Skrevet 30. september 2009 Klorhexidin uten sprit - samme som man kjøper for bruk på husdyr som slikker i seg deg du smører dem inn med =) Dersom det er fine øredobber anbefaler jeg også smykkerens, det gjør virkelig en forskjell. For desinfisering anbefaler jeg klorhexidin eller pyrisept i det du ikke har brukt øredobber på en stund, da det gjerne vesker en del i begynnelsen. Veske kommer det til å gjøre uansett, så er greit å holde det renest mulig. Og unngå å ta deg på øret med hendene til dette har roet seg.
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2009 #7 Skrevet 30. september 2009 De fleste reagerer ikke på klorhexidin når det er snakk om å rense øredobber/øreflipper. Det er antibakterielt og funker fint for de fleste. Sprit er selvsagt også ok.
Anaconda Skrevet 30. september 2009 #8 Skrevet 30. september 2009 Klorhexidin er hudirriterende, og bør heller ikke brukes. Da er faktisk sprit bedre. Jeg ble anbefalt å rense med Klorhexidin både da jeg tok hull i ørene og da jeg tok piercing mens Pyricept derimot burde unngås. Ellers renser jeg aldri nå som jeg har hatt hullene lenge. Trenger/bør man der dersom man ikke har infeksjon? Jeg har vel og merke "bare" hull i ørene nå.
Gjest faerytale Skrevet 30. september 2009 #9 Skrevet 30. september 2009 Koker dem jeg! Ellers så renser jeg med Klorhexidin
FantasDick Skrevet 1. oktober 2009 #11 Skrevet 1. oktober 2009 Kommer an på om de er "skitne" eller om det bare er rutinevask, men jeg varierer mellom pyrisept, klorhexidin eller bare saltvann.
Serina Skrevet 1. oktober 2009 #12 Skrevet 1. oktober 2009 Salo og bittelitt salmiakk. Skyll med vann. Funker som bare det (gullsmed-tips). Men garanterer ingenting for dere som er allergiske for alt mulig.
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2009 #13 Skrevet 1. oktober 2009 De færreste er vel så allergiske og ømfintlige at dersom man først renser med klorhexidin, for så å tørke over med sterilt saltvann, reagerer man.
Virvel Skrevet 1. oktober 2009 #14 Skrevet 1. oktober 2009 Ellers renser jeg aldri nå som jeg har hatt hullene lenge. Trenger/bør man der dersom man ikke har infeksjon? Jeg har vel og merke "bare" hull i ørene nå. Trenger og trenger... Det er sikkert ikke farlig å la være så lenge huden er hel, men øredobber som blir mye brukt blir jo ganske guggete og ekle etter en stund, så jeg vasker dem med jevne mellomrom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå