Gjest Gjest_solstråle_* Skrevet 28. september 2009 #1 Skrevet 28. september 2009 Hei jenter og evt gutter! mannen min og meg er prøvere (som flesteparten på dette forum er) Vi (jeg) regner ut eggløsning og hopper til køys i dagene rundt. Vi koser oss med det! ikke begynt å stresse enda. jeg sluttet med p-ring i desember, men det er kun de to siste EL vi har regnet ut og kjørt full pakke. (vi har hatt sex altså, men ikke vært beviste rundt tidspunktet, bare fulgt følelsene) I forrige uke hadde jeg EL igjen. vi gjør som alltid- full pakke. I helga hadde vi venner på besøk og det ble endel vin. Lever dere og drikker dere som vanlig selvom dere prøver? (jeg drikker sjeldent, 1-2 ganger i mnd- 1 flaske rødvin maks)
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2009 #2 Skrevet 28. september 2009 Jeg er avholds mellom eggløsning og menstruasjon, for å være på den sikre siden. Dette etter ønske fra min mann som er gynekolog. Risikoen er riktignok liten, men alt man spiser og drikker påvirker barnet/"celleklumpen". Sannsynligvis skjer det ingenting dersom du drikker litt moderate mengder frem til du har positiv test. Dersom man er prøver over måneder og år trur jeg man blir sinnsyk om man skal late som om man er gravid hele tiden. Men må si min mann ler godt hver gang jeg forteller han om alle mytene om at barnet som lever på plommesekken de første ukene gjør at alkohol de første ukene ikke spiller noen rolle....
Bestee Skrevet 28. september 2009 #3 Skrevet 28. september 2009 Jeg er avholds mellom eggløsning og menstruasjon, for å være på den sikre siden. Dette etter ønske fra min mann som er gynekolog. Risikoen er riktignok liten, men alt man spiser og drikker påvirker barnet/"celleklumpen". Sannsynligvis skjer det ingenting dersom du drikker litt moderate mengder frem til du har positiv test. Dersom man er prøver over måneder og år trur jeg man blir sinnsyk om man skal late som om man er gravid hele tiden. Men må si min mann ler godt hver gang jeg forteller han om alle mytene om at barnet som lever på plommesekken de første ukene gjør at alkohol de første ukene ikke spiller noen rolle.... Jeg er også totalt avholds mellom EL og mens. Jeg synes det er unødvendig å drikke når jeg vet at det er en sjanse for at jeg kan være gravid. Blir så oppgitt over alle som tror at det er helt greit pga dette med plommesekken som du nevner. Har en følelse av at mange har bestemt seg for å tro på den teorien fordi de trenger en unnskyldning for å drikke. En annen ting er jo om prøvingen drøyer veldig lenge. Da skjønner jeg at man kanskje fortsetter å leve som vanlig igjen.
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2009 #4 Skrevet 29. september 2009 den første tiden passet jeg litt på, men nå har vi snart prøvd et år og jeg bryr meg ikke lenger om det. har lest en lignende tråd her inne før der de fleste sier at de drikker (men med måte da..) mellom ol og mens. forsteret er ikke festet før i uke 5 og tar uansett ikke skade av et glass vin eller to
^^Belle^^ Skrevet 29. september 2009 #5 Skrevet 29. september 2009 Jeg er avholds mellom eggløsning og menstruasjon, for å være på den sikre siden. Dette etter ønske fra min mann som er gynekolog. Risikoen er riktignok liten, men alt man spiser og drikker påvirker barnet/"celleklumpen". Sannsynligvis skjer det ingenting dersom du drikker litt moderate mengder frem til du har positiv test. Dersom man er prøver over måneder og år trur jeg man blir sinnsyk om man skal late som om man er gravid hele tiden. Men må si min mann ler godt hver gang jeg forteller han om alle mytene om at barnet som lever på plommesekken de første ukene gjør at alkohol de første ukene ikke spiller noen rolle.... Jeg er så utrolig enig i det du skriver her. Vi har prøvd i to år nå, og jeg hadde blitt gal dersom jeg skulle ''innbilt'' med selv gravid hver eneste måned. For å svare på spørsmålet: jeg lever som normalt og tenker ikke lenger over hva jeg spiser og drikker. Jeg drikker uansett ikke så ofte, ca en gang i måneden kanskje, men skulle en fest falle mellom EL og mensen tenker jeg ikke så veldig over det. Er det rett før mensen kan jeg kanskje ta en graviditetstest bare for å være på den sikre siden - spesielt dersom det er store mengder alkohol involvert. Som for eksempel utdrikningslaget mitt...
Batteri Skrevet 6. oktober 2009 #6 Skrevet 6. oktober 2009 (jeg drikker sjeldent, 1-2 ganger i mnd- 1 flaske rødvin maks) 1 FLASKE rødvin? Seriøst? Om det er så viktig for deg å drikke, synes jeg du skulle latt være å få barn. Eller, du kan jo prøve å helle en flaske rødvin i en nyfødt unge, og se hvordan det går. Makan. Det er snakk om kanskje 14 dager maks i løpet av en prøveperiode som du ikke vet hvorvidt du er gravid eller ikke. I den perioden burde man holde seg for god til å være så egoistisk.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 6. oktober 2009 #7 Skrevet 6. oktober 2009 1 FLASKE rødvin? Seriøst? Om det er så viktig for deg å drikke, synes jeg du skulle latt være å få barn. Eller, du kan jo prøve å helle en flaske rødvin i en nyfødt unge, og se hvordan det går. Makan. Det er snakk om kanskje 14 dager maks i løpet av en prøveperiode som du ikke vet hvorvidt du er gravid eller ikke. I den perioden burde man holde seg for god til å være så egoistisk.
Gjest ikke innlogget wings Skrevet 6. oktober 2009 #9 Skrevet 6. oktober 2009 Jeg røykte og drakk som vanlig.. gravid på første forsøk!
Gjest Gjest_mimi_* Skrevet 6. oktober 2009 #10 Skrevet 6. oktober 2009 1 FLASKE rødvin? Seriøst? Om det er så viktig for deg å drikke, synes jeg du skulle latt være å få barn. Eller, du kan jo prøve å helle en flaske rødvin i en nyfødt unge, og se hvordan det går. Makan. Det er snakk om kanskje 14 dager maks i løpet av en prøveperiode som du ikke vet hvorvidt du er gravid eller ikke. I den perioden burde man holde seg for god til å være så egoistisk.Kødder du? en flaske vin i løpet av en kveld er da ikke sjokkerende mye. Et par glass til middagen og et par-tre glass utover kvelden/natten. Nå prøver jeg selv, og holder meg stort sett unna alkohol mellom EL og mens, men om jeg for eks. var i et selskap hadde jeg heller drukket et eller to glass enn å fortelle hvorfor jeg ikke drakk (nei det er ikke noen noe har med, men jeg drikker vin til vanlig, så hadde garantert blitt spurt). Det har ikke noe med at det er viktig å drikke, men som sagt: for noen drøyer det lenge og da må man kunne leve som normalt og for det andre har man gjerne ikke lyst å dele med allverden at man prøver. Vis meg gjerne forskning som fastslår at moderat alkoholinntak før IKM beviselig fører til skader. Og som sagt, synes du en flaske vin 1-2 ganger i måneden er sjokkerende har nok du større problemer enn ts.
Bestee Skrevet 6. oktober 2009 #11 Skrevet 6. oktober 2009 En flaske vin i løpet av en dag er temmelig mye vil jeg si, dersom man mistenker graviditet. Jeg skjønner ærlig talt ikke at det er noe stort offer å holde seg unna alkohol i to uker, spesielt med tanke på hvorfor. Nå fester ikke jeg så ofte, men de gangene det har vært nødvendig å holde seg uten alkohol har det ikke akkurat vært noe tredjegrads forhør av den grunn. Dum unnskyldning, det kan jo være mange grunner til å ikke drikke. Det er jo ikke akkurat noen grunn til å få dårlig samvittighet for å dra en liten løgn i dette tilfellet. Det er mange som tror det er helt ufarlig siden egget ligger i en plommesekk de første ukene. Men det er vel en del av kroppen din uansett eller? Selvfølgelig påvirkes det på en eller annen måte. Leger og eksperter anbefaler å holde seg unna alkohol så lenge man mistenker graviditet nettopp fordi man ikke vet noe om hvor tidlig det kan føre til skade. Og hvorfor er det greit med en vinflaske dagen før positiv test, men ikke dagen etterpå? Tror ikke naturen tar hensyn til g-tester.. I boka "På vei" av Gro Nylander skriver hun følgende: "Før regnet man med at det ikke var så farlig de første par ukene, før det befruktede egget hadde gravd seg ned i livmoren. Skjedde det noe da, ville det enten gå til grunne eller klare seg uskadd. På grunn av ny forskning er man ikke sikker på det lenger." Hva man velger å gjøre er opp til hver enkelt, men å kalle det hysterisk å holde seg unna alkohol blir for dumt. Spesielt med tanke alt det man vet i dag.
Bestee Skrevet 6. oktober 2009 #12 Skrevet 6. oktober 2009 Kødder du? en flaske vin i løpet av en kveld er da ikke sjokkerende mye. Et par glass til middagen og et par-tre glass utover kvelden/natten. Nå prøver jeg selv, og holder meg stort sett unna alkohol mellom EL og mens, men om jeg for eks. var i et selskap hadde jeg heller drukket et eller to glass enn å fortelle hvorfor jeg ikke drakk (nei det er ikke noen noe har med, men jeg drikker vin til vanlig, så hadde garantert blitt spurt). Det har ikke noe med at det er viktig å drikke, men som sagt: for noen drøyer det lenge og da må man kunne leve som normalt og for det andre har man gjerne ikke lyst å dele med allverden at man prøver. Vis meg gjerne forskning som fastslår at moderat alkoholinntak før IKM beviselig fører til skader. Og som sagt, synes du en flaske vin 1-2 ganger i måneden er sjokkerende har nok du større problemer enn ts. Vis meg heller forskning som fastslår at moderat alkoholinntak før IKM IKKE fører til skade. Det er jo det som er problemet! Man vet ikke hvor mye alkohol som skal til og heller ikke hvor tidlig det kan skade. Da er det vel bedre å helgardere seg?
Gjest just visiting Skrevet 6. oktober 2009 #13 Skrevet 6. oktober 2009 jeg fikk ikke lov å drikke av homeopaten min under prøveperioden. Hun mente egget fester seg lettere når man ikke drikker da. Ble gravid, har ikke drukket siden januar, gjør meg ikke en drit...verre med røyk, men jeg sluttet å røyke med en gang jeg fikk mistanke at jeg er gravid.
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2009 #14 Skrevet 6. oktober 2009 Til meg tok det tre år å bli gravid... I begynnelsen rørte jeg ikke alkohol mellom El og IKM, men etter et år gadd jeg rett og slett ikke å leve som om jeg skulle ha vært gravid! Så jeg har tatt noen glass i ny og ne ja. Men jeg har aldri vært tilhenger av flatfyll, så det har aldri forekommet. For de som blir gravid i en fei så ser de vel ikke problemet med å være totalavholds, men for de som tar lang tid er det drygt å ikke unne seg et glass hvitvin til grillmaten, et glass rødvin sammens med venniner eller et glass vin til julematen.. Lett å være dømmende til alkohol og prøving når en blir relativt kjapt gravid...
Bestee Skrevet 6. oktober 2009 #15 Skrevet 6. oktober 2009 Vi er inne i vår 5. prøvemåned nå, så har ikke prøvd lenge i det hele tatt, og kan ikke snakke for de som sliter. Men som jeg har nevnt ovenfor skjønner jeg at det kan bli en annen problemstilling om man er langtidsprøver. Det er mulig at det blir annerledes dersom dette drøyer over flere år, men akkurat nå savner jeg ikke alkohol i det hele tatt. Jeg kan jo drikke mellom TR og EL dersom jeg ønsker det! Så herlig at det endelig klaffet for dere til slutt! Det må ha vært en fantastisk følelse! :)
Epica Skrevet 7. oktober 2009 #16 Skrevet 7. oktober 2009 1 FLASKE rødvin? Seriøst? Om det er så viktig for deg å drikke, synes jeg du skulle latt være å få barn. Eller, du kan jo prøve å helle en flaske rødvin i en nyfødt unge, og se hvordan det går. Makan. Det er snakk om kanskje 14 dager maks i løpet av en prøveperiode som du ikke vet hvorvidt du er gravid eller ikke. I den perioden burde man holde seg for god til å være så egoistisk. seriøst.........??? selv om du har et kjipt liv trenger du ikke la det gå utover andre... :murvegg:
Batteri Skrevet 7. oktober 2009 #17 Skrevet 7. oktober 2009 seriøst.........??? selv om du har et kjipt liv trenger du ikke la det gå utover andre... :murvegg: Hvorfor i all verden tror du jeg har et kjipt liv? Er det ikke lov å komme med sine meninger her? Jeg har et godt liv og er veldig fornøyd, stort sett. Jeg bare synes det er helt på trynet å helle i seg en hel flaske vin når man vet det er en sjanse for at man kan være gravid.
Batteri Skrevet 7. oktober 2009 #18 Skrevet 7. oktober 2009 Man vet ikke hvor mye alkohol som skal til og heller ikke hvor tidlig det kan skade. Da er det vel bedre å helgardere seg? Veldig godt poeng. Kan ikke skjønne at noen tør ta sjanse på å skade sitt eget barn.
cypress Skrevet 10. oktober 2009 #19 Skrevet 10. oktober 2009 Problemet er vel ikke at det er så utrolig vanskelig å la være å drikke, men mer at man får så mye spørsmål som man ikke ønsker å svare på enda. Men en liten hvit løgn her og der syns jeg må være helt greit. Selv hadde jeg EL i går (tror jeg) og skal på helgetur med venninner neste helg. Det kommer til å bli felles middager der det vil bli veldig tydelig hvis jeg bestiller cola.. Jeg tenkte da å ta det gamle penicillin-trikset. For sikkerhets skyld bare.
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 10. oktober 2009 #20 Skrevet 10. oktober 2009 Jeg tenkte da å ta det gamle penicillin-trikset. For sikkerhets skyld bare. Det er faktisk ikke noe problem å drikke alkohol når man tar akkurat penicillin (har dette fra en lege, hvis noen lurer), men det er mange andre medikamenter man ikke skal kombinere med alkohol. Hehe, kanskje vi burde lage en liste over medisiner mot "ufarlige" og generelle lidelser som man ikke kan kombinere med alkohol. Greit å vite i tilfelle noen skulle argumentere for at du da kan drikke likevel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå