Gjest Gjest Skrevet 28. september 2009 #1 Skrevet 28. september 2009 Jeg skal reimpregnere den vanntette Hagløfs-jakka mi som jeg har hatt i ca et år, da den begynner å trekke til seg vann. Jeg gikk i sportsbutikk og spurte hva jeg trengte, og de ga meg en boks/flaske med noe som heter Nikwax tx.direct wash-in. Når jeg nå skal til å bruke den, står det på baksiden: Vask alltid plagget først med Nikwax Tec Wash i en egen vaskeprosess. Dette sa de ikke noe til meg om i sportsbutikken, og jeg har jo derfor ikke kjøpt dette andre. Jeg lurer litt på hvor viktig det egentlig er at jeg gjør dette, risikerer jeg å ødelegge plagget hvis jeg for eksempel håndvasker det med et vanlig vaskemiddel først? Hva hvis jeg bare dropper å vaske det først, blir reimpregneringen virkningsløs da, fordi jeg ikke har brukt den andre greia? Noen som har prøvd?
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 4. oktober 2009 #2 Skrevet 4. oktober 2009 Jeg skal reimpregnere den vanntette Hagløfs-jakka mi som jeg har hatt i ca et år, da den begynner å trekke til seg vann. Jeg gikk i sportsbutikk og spurte hva jeg trengte, og de ga meg en boks/flaske med noe som heter Nikwax tx.direct wash-in. Når jeg nå skal til å bruke den, står det på baksiden: Vask alltid plagget først med Nikwax Tec Wash i en egen vaskeprosess. Dette sa de ikke noe til meg om i sportsbutikken, og jeg har jo derfor ikke kjøpt dette andre. Jeg lurer litt på hvor viktig det egentlig er at jeg gjør dette, risikerer jeg å ødelegge plagget hvis jeg for eksempel håndvasker det med et vanlig vaskemiddel først? Hva hvis jeg bare dropper å vaske det først, blir reimpregneringen virkningsløs da, fordi jeg ikke har brukt den andre greia? Noen som har prøvd? jeg jobber i en sportsbutikk som selger dette. du bruker dette vaskemidlet, bruk det som vanlig vaskemiddel. "Nikwax Tec Wash" er det samme som "Nikwax tx.direct wash-in". du kan også bruke milo når du vasker jakken, for det vil ikke ødelegge jakka...men bruk det sammen med nikvax. bruke du vanlig vaskemiddel vil dette bryte ned det stoffet som gjør jakka vanntett! så for all del ikke bruk det. men du har kjøpt riktig vaskemiddel, så no worries. du trenger ikke å kjøpe noe mer. lykke til!
Amanlis Skrevet 4. oktober 2009 #3 Skrevet 4. oktober 2009 Bør ikke en Hagløfsjakke være vanntett i mer enn et år hvis du har behandlet den riktig? Jeg ville henvendt meg til en forhandler evt produsenten og spurt før jeg impregnerte den.
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2009 #4 Skrevet 5. oktober 2009 Jeg har hørt at ullvask ikke skal brukes på Goretex og at vanlig vaskemiddel for farget tøy fungere, men hør med produsenten du for sikker hets skyld. Du som er ansatt i sportsbutikk kan ikke ha lest mye om produktene. Det vanlig er jo å vaske først før en vasker inn impregneringa.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå