Gå til innhold

Kan jeg spise litt kake?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg holder meg egentlig til max 1 usunndag i uka, og på fredag spiste jeg sjokolade. Men nå er jeg hos en veldig god venninne som har laget sjokoladekake, og det frister veldig!

Er det noen som kan gi meg lov? hihi

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet det er ny uke, men uansett, og i tillegg til det så er det høstferie og jeg skal på jentetur, så blir nok ikke så veldig sunn uke!

(Må bare argumentere litt for meg selv)

Men er veldig sunn ellers, alt for sunn til at det er sunt holdt jeg på å si! Jeg bekymrer meg så mye for hva jeg spiser og hele poenget med å spise sunt for helsas skyld blir borte, for jeg er jo så bekymra og stressa dagen lang at det ikke er bra..

Og ved å spise kake føler jeg meg som om anoreksien nesten har gitt slipp, eller, hvertfall at denne dagen her er bra, og da kan jeg jo utnytte det.

Håper bare ikke jeg kommer til å slite med samvittigheten etter dette!

Gjest Blondie65
Skrevet
Håper bare ikke jeg kommer til å slite med samvittigheten etter dette!

Kan du ikke prøve noe nytt? Bestemme deg for at samvittigheten IKKE SKAL FÅ LOV å plage deg for dette kakestykket. Hvis/når de tankene kommer så sprett opp og gjør noe helt sykt (hopp opp og ned mens du holder deg for ørene og sier "lalalalalalala vil ikke høre" f.eks.) for å blåse vekk tankemønsteret. :)

Ellers er det jo kjekt å se spor av fremgang her (1 usunndag i uken må jo være lov å kalle det fremgang!).

Fortsatt masse masse lykke til!

Skrevet

Høres veldig godt ut med kake! :)

Spis og kos deg, det hadde jeg gjort..

Det er bedre å angre på det du har gjort, enn å angre på det du ikke har gjort (S. Kierkegaard)

Skrevet

:D Tusen takk!

I dag går det veldig bra føler jeg at det går veldig bra, nesten som om den livsglade, kakespisende og bekymringsløse jenta er tilbake igjen, og når jeg har det så bra, så klarer jeg å heve meg over den konstante kalorikontrollen, og jeg ser at verden har så mye mer å by på og handler om så mye mer enn 1 cm fett til eller fra på magen.

Dessuten er det jo slik at for å ha mensen må man ha en viss prosentdel fett på kroppen. Denne prosentdelen, samt hvor fettet legger seg, er individuelt. Jeg kan like så godt starte I DAG med å godta kroppen min som den er (eller sånn som den burde være, etttersom kroppen min nå tydeligvis har for lite fett på seg til at jeg produserer nok østrogen og har mensen). Og selv om det ikke burde være en regel at jeg skal få dette fettet ved å spise usunt, så gjør det ingenting med litt inntak for meg nå, føler jeg! Med tanke på at jeg trener hver dag stort sett, og har en aktiv og sunn livsstil.

Å jeg er så glad og føler meg så bra nå :D

Men noen dager, slik som f. eks. i går og forgårds, da går det skikkelig dårlig. Jeg er lei meg, og klarer ikke å se forbi noe annet enn kalorier og inntak, og føler at når tilværelsen først er så mørk, er det ikke noe vits i å gjøre den lysere med mat (mat = glede for meg, og når alt føles håpløst så kjenner jeg ikke gleden maten fører med seg, og da føler jeg at det er helt meningsløst å spise), derfor spiser jeg ikke.

Nå snakker jeg med meg selv, men det føles veldig bra! Hehe, samtidig så kan andre lese og kommentere tankene mine.

Gjest Blondie65
Skrevet

Noen generelle tanker rundt mat:

Mat bør aldri være medisin. Ja jeg er helt enig i at god mat kan gi veldig mye glede. Men det finnes de som gjør det motsatte av å la være å spise - de trøstespiser.

Mat er næring. God mat gjør denne næringen til en god opplevelse. La maten ha denne rollen, ikke "straff deg selv" med mat eller ved å ikke spise mat. Du spiser ikke mat fordi du fortjener det men fordi mat er næring for kroppen. Likeledes bør ikke en dårlig dag der maten ikke gir deg glede bli en "ikke-spise-dag" fordi du ikke fortjener mat.

Skrevet (endret)
(Må bare argumentere litt for meg selv)

Det er nettopp det du ikke må. Kan du ikke heller, når du ser du skriver ting som er det motsatte av hva du bør tenke, ikke skrive det ned/la være å poste det? Det å se 'feil' tanker skriftlig kan jo ikke ha en særlig god psykologisk effekt.

Når du merker at du skriver noe à la 'jeg har allerede spist noe usunt denne uken' så ta tak i deg selv, slett det og skriv noe positivt. Vi merker jo at du er flink og bevisst på det når du gjør det, så det klarer du fint. :)

Endret av Glynis
Skrevet (endret)

Spis, nyt kaken og kos deg i godt selskap!

Det sosiale liv innebærer ofte god mat og drikke og dette skal inn i ditt liv igjen :klemmer:

Endret av Lotte27
Skrevet
I dag går det veldig bra føler jeg at det går veldig bra, nesten som om den livsglade, kakespisende og bekymringsløse jenta er tilbake igjen, og når jeg har det så bra, så klarer jeg å heve meg over den konstante kalorikontrollen, og jeg ser at verden har så mye mer å by på og handler om så mye mer enn 1 cm fett til eller fra på magen.

Å jeg er så glad og føler meg så bra nå :D

Det er slike dager du jobber for å få flere og flere av. :)

Gir du kroppen den næringen den trenger vil du erfare mange slike herlige dager. Er de ikke gode, givende og motiverende? :klemmer:

Skrevet

Joo, yoga!

Jeg vet ikke hvorfor, men akkurat nå er jeg tvers igjennom glad og kjenner en følelse av lykke som jeg ikke har kjent på maaaange måneder! Denne følelsen jeg sitter med nå skiller seg så mye fra alt jeg har følt nesten i hele år :D Nå er jeg i nuet og nyter ting i dette øyeblikk, og ved at jeg gjør det nå, kjenner jeg kontrasten, at dette er noe jeg ikke har gjort på lenge.

Tusen takk alle sammen! Jeg vet at jeg ikke kommer til å leve i lykkerus livet ut bare fordi jeg føler meg bra nå, men jeg kan hvertfall nyte øyeblikket for alt det er verdt :D

Skrevet
Jeg vet at jeg ikke kommer til å leve i lykkerus livet ut bare fordi jeg føler meg bra nå, men jeg kan hvertfall nyte øyeblikket for alt det er verdt :D

Jeg bare digger denne positiviteten din, den smitter :klemmer:

• 2 uker senere...
Skrevet
Jeg bare digger denne positiviteten din, den smitter :klemmer:

Lotte, du aner ikke hvor mye jeg hører på deg, vil bare benytte enda en anledning til å si tusen takk for at du ikke gir meg og innleggene mine opp! :klemmer:

Skrevet
Lotte, du aner ikke hvor mye jeg hører på deg, vil bare benytte enda en anledning til å si tusen takk for at du ikke gir meg og innleggene mine opp! :klemmer:

Det er så utrolig hyggelig å lese dette! Jeg har vrkelig troen på at du kommer seirende ut av dette, fortsetter du å gå til psykolog samtidig så VET jeg at du vinner kampen mot tankene og livet vil igjen blomstre med deg :klemmer:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...