Lise_ Skrevet 28. september 2009 #1 Skrevet 28. september 2009 Jeg har nylig begynt å jogge, og de første gangene var det sting som var plagsomt. Da det forsvant, ble det strekk i leggene som var problemet, og nå igår da etter at jeg hadde jogget, fikk jeg voldsomt vondt i anklene.. Idag klarer jeg nesten ikke gå. Skulle løpe idag og, men det er umulig med de smertene. Er det skoene? Hva annet kan det være? Noen råd/tips, og er det greit å fortsette joggingen når det anklene kjennes bra ut igjen? Og er det meningen at det skal gjøre vondt over alt i begynnelsen? Jeg har aldri drevet med jogging før, bare styrketrening.. Håper noen kan svare meg på dette
Inx Skrevet 28. september 2009 #2 Skrevet 28. september 2009 Jeg har nylig begynt å jogge, og de første gangene var det sting som var plagsomt. Da det forsvant, ble det strekk i leggene som var problemet, og nå igår da etter at jeg hadde jogget, fikk jeg voldsomt vondt i anklene.. Idag klarer jeg nesten ikke gå. Skulle løpe idag og, men det er umulig med de smertene. Er det skoene? Hva annet kan det være? Noen råd/tips, og er det greit å fortsette joggingen når det anklene kjennes bra ut igjen? Og er det meningen at det skal gjøre vondt over alt i begynnelsen? Jeg har aldri drevet med jogging før, bare styrketrening.. Håper noen kan svare meg på dette Det skal ikke være sånn. Det kan være pga. skoene dine at du har fått en belastningsskade.. Men sannsynligvis er det fordi leggene/anklene/føttene dine ikke er vant med den harde belastningen som jogging påfører over tid. Du bør bruke god tid, la det roe seg helt ned, masser der det gjør vondt og strekk godt ut... I mellomtiden burde du trene kardiovaskulært på en måte som ikke utsetter beina dine for gjentatt støt. Sykling, svømming, div. trappemaskiner etc. Når du begynner å jogge igjen må du være varsom ovenfor "murring" altså begynnende ny betennelse.. Ta det rolig og la beina dine langsomt venne seg til belastningen ved jogging, så får du heller trene effektivt kardiovaskulært på andre måter - som nevnt.
Lise_ Skrevet 28. september 2009 Forfatter #3 Skrevet 28. september 2009 Det skal ikke være sånn. Det kan være pga. skoene dine at du har fått en belastningsskade.. Men sannsynligvis er det fordi leggene/anklene/føttene dine ikke er vant med den harde belastningen som jogging påfører over tid. Du bør bruke god tid, la det roe seg helt ned, masser der det gjør vondt og strekk godt ut... I mellomtiden burde du trene kardiovaskulært på en måte som ikke utsetter beina dine for gjentatt støt. Sykling, svømming, div. trappemaskiner etc. Når du begynner å jogge igjen må du være varsom ovenfor "murring" altså begynnende ny betennelse.. Ta det rolig og la beina dine langsomt venne seg til belastningen ved jogging, så får du heller trene effektivt kardiovaskulært på andre måter - som nevnt. Takker for svar Men la det roe seg helt ned, er det nok når jeg ikke kjenner noe mer altså? og hvordan venner jeg beina sakte til det? korte økter, langsom jogging? etc?
Inx Skrevet 28. september 2009 #4 Skrevet 28. september 2009 Takker for svar Men la det roe seg helt ned, er det nok når jeg ikke kjenner noe mer altså? og hvordan venner jeg beina sakte til det? korte økter, langsom jogging? etc? Du må jo prøve deg frem... Men det høres ut som om du har fått en betennelse og det er desverre lett å "tvinge" på seg en nærmest kronisk tilstand. Tilvenning er kortere økter og ikke på asfalt
Lise_ Skrevet 28. september 2009 Forfatter #5 Skrevet 28. september 2009 Du må jo prøve deg frem... Men det høres ut som om du har fått en betennelse og det er desverre lett å "tvinge" på seg en nærmest kronisk tilstand. Tilvenning er kortere økter og ikke på asfalt Huffda, nei jeg vil ikke ha noen kronisk tilstand. . . Takker igjen for svar, så krysser jeg fingrene for at det ordner seg :D
Gjest SmallTalk Skrevet 28. september 2009 #6 Skrevet 28. september 2009 Vondt i anklene kan også være bindevev som har begynt å stivne. Jeg klarte å pådra meg stivnet bindevev i begge hælene når jeg spilte fotball. Dette var veldig lite godt, for å si det mildt, og det kjentes ut som om smertene kom fra anklene. Jeg hadde vurdert en tur til osteopat/naprapat/fysioterapeut for å få sjekket opp dette. Det kan hende at du trenger noen behandlinger med laser og tøying for å ting tilbake til normalen. Hva slags sko bruker du? Og hva slags underlag løper du på? God demping er alfa og omega for å unngå videre problemer. Det samme er det å løpe på myke nok underlag. Løping på asfalt bør du unngå som best mulig, det er drepen på de fleste føtter, selv med god demping. Inntil videre så stemmer jeg også for trening som spinning eller svømming. God bedring!
Gjest Gjestus Skrevet 28. september 2009 #7 Skrevet 28. september 2009 Jeg fikk ofte vondt i anklene dagen etter jeg jogget ( startet i vår ) men så var det over igjen neste dag, og jeg kunne løpe uten problemer. nå etter å ha jogget regelmessig 3-4 ganger i uken i 6 mnd så kan jeg fremdeles få disse vondtene i anklene men de forsvinner utpå kvelden dagen etter. Dette skjer som oftest hvis jeg har presset meg selv til å løpe langt og er skikkelig utslitt.
Lise_ Skrevet 28. september 2009 Forfatter #8 Skrevet 28. september 2009 Vondt i anklene kan også være bindevev som har begynt å stivne. Jeg klarte å pådra meg stivnet bindevev i begge hælene når jeg spilte fotball. Dette var veldig lite godt, for å si det mildt, og det kjentes ut som om smertene kom fra anklene. Jeg hadde vurdert en tur til osteopat/naprapat/fysioterapeut for å få sjekket opp dette. Det kan hende at du trenger noen behandlinger med laser og tøying for å ting tilbake til normalen. Hva slags sko bruker du? Og hva slags underlag løper du på? God demping er alfa og omega for å unngå videre problemer. Det samme er det å løpe på myke nok underlag. Løping på asfalt bør du unngå som best mulig, det er drepen på de fleste føtter, selv med god demping. Inntil videre så stemmer jeg også for trening som spinning eller svømming. God bedring! Ja det er vel kanskje mer rett under anklene når jeg trykker og klemmer hm... Jeg har brukt dårlige sko som egentlig ikke er joggesko, så ikke særlig demping der og så har mest løt på asfalt i tillegg....... Takk får snakke med en lege/fysioterapeut visst detikke kommer seg snart. Og nye sko, og nytt underlag når jeg er i orden :)
Pusill Skrevet 29. september 2009 #9 Skrevet 29. september 2009 Det er klart du får vondt hvis du aldri har jogget før.Ting tar tid,og må bygge seg opp å bli sterkere før det blir bra.Det lønner seg å begjynne forsiktig med korte turer å heller øke på etterhvert som man blir sterkere.Tror ikke det nødvendigvis er skoene i dette tilfellet.Lykke til:-)
Gjest SmallTalk Skrevet 29. september 2009 #10 Skrevet 29. september 2009 Ja det er vel kanskje mer rett under anklene når jeg trykker og klemmer hm... Jeg har brukt dårlige sko som egentlig ikke er joggesko, så ikke særlig demping der og så har mest løt på asfalt i tillegg....... Takk får snakke med en lege/fysioterapeut visst detikke kommer seg snart. Og nye sko, og nytt underlag når jeg er i orden :) Da anbefaler jeg fysioterapeut. Har ingen tiltro til fastleger når det gjelder muskler, skjelett, sener og bindevev. Deres løsning er å skrive ut piller og vente og se, noe som veldig skjelden fungerer. Jeg anbefaler deg å kjøpe deg noen gode sko så fort som mulig. Det kan lønne seg å gå inn løpesko og venne foten til dem før du begynner å løpe igjen.
Alsana Skrevet 29. september 2009 #11 Skrevet 29. september 2009 Kjøp nye sko med ein gong om du har tenkt å halde fram med jogginga etter at beina dine har blitt betre. Hald deg mest mogleg til andre underlag enn asfalt i starten, så kan du heller auke på med asfalt etter kvart om du kjenner at det går bra. Om du bur slik til at du kan dra på Løplabbet og kjøpe joggesko der, anbefalar eg det på det sterkaste, i alle fall når du er nybyrjar og ikkje heilt veit kva for sko du treng. Mange andre sportsbutikkar har også utstyr til å kunne finne fram rette sko til deg (speilkasse og tredemølle). Når du startar å jogge er det viktig å ta det gradvis. Du vil kjenne at kondisjonen blir raskt betre, og får sikkert lyst til å køyre på. Ikkje gjer det! Beina, musklane og senene dine er nøydde til å venje seg til den nye belastninga du krever av dei, og dette må ein vere forsiktig med. Vil anbefale deg å følgje eit spesiallaga nybyrjarprogram i starten, så du ikkje berre spring på måfå. Du kan finne program på t.d. Løplabbet, I Form og Couch to 5K. Desse treningsøktene er ikkje spesielt slitsomme i starten, og du vil heilt sikkert kjenne at du har lyst til å springe meir. Då har du noko å sjå fram til i staden for å vere sliten og ikkje spesielt motivert for ei økt til. Du vil tidsnok kunne springe langt og fort, men i starten er det altså utruleg viktig å gå forsiktig fram. God betring, og god trening!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå