Gjest Gjest_bolla_* Skrevet 28. september 2009 #1 Skrevet 28. september 2009 Lurer på om noen her har vært hos en klarsynt..og om ting har stemt/ikke stemt? Ønsker bare å høre fra dere som HAR vært/kjenner noen som har vært...ikke de som skal prøve å fortelle meg om kvakksalvere og bruker all sin energi på å overbevise om at det ikke går an å være klarsynt... takker:)
Gjest Lillemor meg ikke innlogget Skrevet 28. september 2009 #2 Skrevet 28. september 2009 Jeg kan jo sitere et innlegg jeg skrev i går om mitt møte med en "spåmann"... Dette var noe av det han sa. Han: Jeg ser et jobbskifte... Jeg: Det tror jeg ikke... Han: jo, jeg ser helt klart et jobbskifte i nær fremtid... Jeg: Det stemmer ikke, i alle fall ikke i nær fremtid... Han. Det ligger her i kortene, nye studier eller karriere... Jeg: Jeg er ufør, så det blir ingen jobbskifter for meg i nær fremtid... Han: da blir det omskolering Jeg: Nei, det er ikke planlagt omskolering i nær fremtid heller... Han: Da er det mannen din som skal skifte jobb... jobber han mye? Jeg: Ja, det gjør han Han: Er han mye borte? Jeg: Ja, det er han Han: Jeg ser at du er lei av at han er så mye borte Jeg: Ja, det kan nok stemme Han: Jeg ser at du er mye ensom, og når han kommer hjem fra jobb vil han ha fred og ro, og du vil snakke. Du må la ham få ro når han kommer fra jobb... snakke kan du gjøre når han har fått "jordet" seg. Jeg: Når han er ferdig på jobb for dagen, går det minst tre timer før jeg snakker med ham Han: Så lang tid trenger han ikke. Men en middag og en middagslur, så er han klar til å lytte på deg Jeg: Han jobber off-shore, så han ringer meg når han har tid og lyst til å snakke, skal jeg da la være å snakke med ham når han ringer meg? Han: *stillhet* Du er mye ensom. Jeg: Nei, jeg er ikke ensom Han: Du er mye alene Jeg: Ja, men jeg er ikke ensom Han: *stillhet* Jeg ser at du mangler selvdisiplin til å ta vare på deg selv... Jeg: Først støtt, så hoderystende oppgitt, det ble så tydelig for meg at denne mannen ikke ante hva han snakket om i forhold til meg... Han sa en del ting etter dette også, og ingenting av det stemte heller. For eksempel: Han: Du har barn? Jeg: Ja Han: To jenter? Jeg: Nei Han: Ok, en av hver, men jenta er eldst! Jeg: Nei Han: Men hun er eldst i væremåte Jeg: Nei... egentlig ikke Han: ok, men jenta di er veldig fornuftig Jeg: Ja, det stemmer Alt var så feil som det overhodet kunne bli for min del... han leste ikke meg i det hele tatt. Jeg var nysgjerrig og åpen da jeg gikk inn, men etter dette fant jeg ut at dette ikke var noe for meg.
Gjest Marlo Skrevet 28. september 2009 #3 Skrevet 28. september 2009 JEg er åpen for det alternative, samtidig som jeg er utrolig skeptisk. Har ikke mött mange mennesker som jeg mener er klarsynte eller har evner på en eller annen måte. Er selv klarsynt, så jeg vet at det finnes, at det er mennesker som er det, men det er forferdelig mange som bare er ute etter å håve inn penger og i tillegg ikke er flinke til å svindle engang. Men möter man på en av de som virkelig er klarsynt, ja da har man en opplevelse i vente, og jeg tror man kan få svar på mye
Gjest Lillemor meg ikke innlogget Skrevet 28. september 2009 #4 Skrevet 28. september 2009 Er selv klarsynt, så jeg vet at det finnes, at det er mennesker som er det, men det er forferdelig mange som bare er ute etter å håve inn penger og i tillegg ikke er flinke til å svindle engang. Men möter man på en av de som virkelig er klarsynt, ja da har man en opplevelse i vente, og jeg tror man kan få svar på mye Jeg er selvsagt enig i dette! Jeg er også åpen for at det finnes mennesker som ha slike evner, selv om denne mannen mislyktes med å lese meg.... Det som er litt skremmende, er at denne mannen visstnok går for å være anerkjent innen miljøet... Jeg mistenker at de som ikke har økonomiske motiver for å hjelpe andre (Snåsamannen), er de som har de sterkeste/beste resultatene... de blir drevet av sitt ønske om å hjelpe andre, og det tror jeg er viktig i en slik sammenheng.
Gjest Gjest_Kim_* Skrevet 28. september 2009 #5 Skrevet 28. september 2009 Lillemors innlegg beskriver veldig godt hvordan "cold reading" foregår. Det baser seg på å kaste ut generell informasjon og å klienten selv til å koble ting til en sammenheng som betyr noe for dem. Hvis man ser på forskning på dette området så er den entydig, det finnes ingen bevis på klarsynthet. Det finnes en masse organisasjoner som på en seriøs måte tester slik paranormale påstander. James Randi er vel kanskje den mest kjente og profilerte av disse. Han har som kjent lovt ut en million dollar til den som under vitenskapelige testmetoder kan bevise noen form for supernaturlige evner. Randi har vel drevet med dette i drøyt 30 år nå og hittil så har ingen kommet lengre enn til de foreløpige testene. Det sier vel kanske litt om sansynligheten for at klarsynthet er et faktisk fenomen. Darren Brown har gjort karriere på kunsten om cold reading, han er dog åpen på at det han driver med er noe man kan lære seg og det har ingen ting med telepati, aura eller andre paranormale evner å gjøre. Gå på youtube og søk på Derren Brown + messiah. Richard Dawkins har også noen interesante observasjoner om tro, overtro og new age.
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2009 #6 Skrevet 28. september 2009 Er selv klarsynt Da er du vel også villig til å la deg teste?
Gjest Gjest_bolla_* Skrevet 28. september 2009 #7 Skrevet 28. september 2009 synes jeg sa at jeg ikke ønsket å bli "overbevist" om at klarsynthet ikke går an...nok av diskusjonstråder som går på det her...! Vil bare høre erfaringer jeg:) Så takk til deg som delte det!
Gjest Marlo Skrevet 28. september 2009 #8 Skrevet 28. september 2009 Nei jeg vil verken la meg testes eller gi noen lotto tall. Er nok ikke slik det fungerer i mitt tilfelle. Ting kommer til meg uten at jeg ber om det, og jeg er ikke engang sikker på om jeg vil ha den informasjonen jeg får, selvom det noen ganger kan väre greit. Bruker ikke mine såkalte "krefter" i forhold til andre mennesker. Eneste er jo at jeg sier til sambo at han må väre forsiktig med pengebruken fordi kjöleskapet er i ferd med å ryke (ja det rök, selvom det var ingen ulyder eller tegn på at det skulle ryke)
Gjest Gjest_Kim_* Skrevet 28. september 2009 #9 Skrevet 28. september 2009 Nei jeg vil verken la meg testes eller gi noen lotto tall. Er nok ikke slik det fungerer i mitt tilfelle. Ting kommer til meg uten at jeg ber om det, og jeg er ikke engang sikker på om jeg vil ha den informasjonen jeg får, selvom det noen ganger kan väre greit. Bruker ikke mine såkalte "krefter" i forhold til andre mennesker. Eneste er jo at jeg sier til sambo at han må väre forsiktig med pengebruken fordi kjöleskapet er i ferd med å ryke (ja det rök, selvom det var ingen ulyder eller tegn på at det skulle ryke) Nei da her du ingen krefter, så enkelt er det. Hadde jeg kunnet snakke med døde, fly, lese andres tanker, helbrede ved håndspåleggelse etc. så hadde jeg ikke nølt ETT sekund på å stille opp for å bevise mine evner og bruke de til noe godt. Eksemplene du nevner er typiske tanker ALLE har og må sees i sammenheng med at vi mennesker lagrer en uhorvelig mengde informasjon som vi tror vi ikke husker, som f.eks du visste sånn ca. hvor lenge siden du kjøpte kjøleskapet og man vet sånn ca. hvor lang tid slike apparater pleier å vare eller du har hørt rare lyder fra det uten egentlig nevisst å reflektere over det. Slike eksempler kalles IKKE bevis. det er en PÅSTAND. Hvis du er klarsynt så betyr det pr. definisjon at du skal kunne se inn i fremtiden. For å teste dette må man kunne måle resultatet på en måte som lar seg etterprøve. Å si f.eks at "å du brygger på en sykdom" har ingen ting med klarsynthet å gjøre, men det faktum at det er en meget god tjangs for at spådommen din skal slå til statistisk sett.
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2009 #10 Skrevet 28. september 2009 Nei jeg vil verken la meg testes eller gi noen lotto tall. Er nok ikke slik det fungerer i mitt tilfelle. Ting kommer til meg uten at jeg ber om det, og jeg er ikke engang sikker på om jeg vil ha den informasjonen jeg får, selvom det noen ganger kan väre greit. Bruker ikke mine såkalte "krefter" i forhold til andre mennesker. Eneste er jo at jeg sier til sambo at han må väre forsiktig med pengebruken fordi kjöleskapet er i ferd med å ryke (ja det rök, se
Gjest Gjest_Kim_* Skrevet 28. september 2009 #11 Skrevet 28. september 2009 Virker bare som man ikke kan poste tråd uten at folk må diskutere for og imot..er klar over at det er et diskusjonsforum..men nå spurte jeg bare om folk hadde erfaringer.. enkelt og greit:) Folks erfaringer er basert på humbug og selvbedrag - derfor får du slike svar som jeg har gitt deg. Hør på hva du sier allerede, du legger tilside relevant informasjon fordi du søker alternativ informasjon som ikke kan skaffes på noen vitenskapelig kjent måte. Du er villig til å akseptere vage insinuasjoner som er det noen som begynner på M i din familie o.l Hadde du godtatt at all informasjon ble gitt på en slik måte? " Hei du når du går ned på butikken, husk å kjøpe med noe som starter på K...) Nei selvfølgelig hadde du ikke det. Folks personlige tro er nettopp det - personlig, men når man baserer livet sitt på slike tvilsomme informasjonskilder så får det ikke bare konsekvenser for deg, men også de som lever med deg eller er nært knyttet til deg. Å forkaste rasjonalitet fordi det ikke gir de svarene du håper på sier mere om dine håp og ønsker. Jeg kan til en viss grad skjønne at folk som har fått alvorlige sykdommer kan bli desperate og i sin desperasjon miste hodet og falle for alternativbehandling uten noen som helst form for empirisk vitenskap i bånn - det er desperate mennesker, men at oppegående menn og kvinner, dog i hovedsak kvinner har en dragning mot alternativ beahandling til tross for at det er faggruppen som er overrepresentert innen helsevesenet er et paradoks. Når folk fortsetter å basere livet sitt på Astrologi og Tarot tiltross for at disse praksisene er tilbakevist for århundrer siden og informasjon om opprinnelsen, historien og fakta er lett tilgjengelig på nettet så er det mentale skylapper.
Gjest Lillemor meg ikke innlogget Skrevet 28. september 2009 #12 Skrevet 28. september 2009 Folks erfaringer er basert på humbug og selvbedrag - derfor får du slike svar som jeg har gitt deg. For å være ærlig, tror jeg trådstarter har større utbytte av å høre på andres erfaringer (på godt og vondt), for så å selv gjøre seg opp sin egen mening, framfor å bli fortalt hva hun etter rett burde mene....
Cata Skrevet 28. september 2009 #13 Skrevet 28. september 2009 (endret) Til trådstarter: Jeg har ved forskjellige anledninger prøvd (såkalt) klarsynte og min erfaring er at det er minimalt som stemmer av det jeg er blitt fortalt. (Det er flere år siden jeg prøvde så jeg regner med at hvis noe stemte så burde det ha slått til nå. ) Faktisk synes jeg at de uttalelsene jeg har fått, har enda lavere treffprosent enn det ganske alminnelig kvalifisert gjetning burde gitt. Men det var moro å prøve, selv om det var bortkastede penger . Endret 5. november 2009 av Mrs Shorty
Gjest Blondie65 Skrevet 28. september 2009 #14 Skrevet 28. september 2009 Men du trådstarter? Er du interessert i de som har negative opplevelser med det da? Av de jeg kjenner som har prøvd dette kan jeg lett se at de er blitt lurt så pengene har fløyet ut gjennom vinduet, uten at de har fått noe i nærheten av svar på det de spurte om. Veldig godt beskrevet av den første som svarte i denne tråden - man "føler seg frem" til "rett svar" ved å komme med så mange muligheter at det blir "umulig" å bomme. En av dem hadde mistet kjæledyret sitt og tapte ukesvis med lønn fordi han trasket opp og ned ved sjøen på landstedet fordi den klarsynte ikke kunne se at kjæledyret var dødt, men at kjæledyret var redd og hadde gjemt seg under noe på et mørkt sted og var skadet (derfor det ikke kunne komme når det ble ropt på). Etter mange måneder ble kadaveret etter kjæledyret funnet - i grøftekanten ved hovedveien et godt stykke unna landsstedet - dvs. kjørt ihjel og mest sannsynlig dødt på stedet. En annen ble fortalt at vedkommende hadde funnet "den rette" og levde i et helvete av et forhold pga at den klarsynte jo ikke kunne ta feil. Jeg har enda til gode å høre en klarsynt gi konkrete og nyttige råd (altså ikke råd som kan tolkes opp og ned for å skvise ut noe som kanskje kan ligne svakt på virkeligheten) til konkrete saker. Jeg kan dessverre ikke gi deg noe konkret av selvopplevd erfaring da jeg ikke sløser pengene mine bort på noe som verken kan bevises eller for den slags skyld motbevises.
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2009 #15 Skrevet 28. september 2009 Nei jeg vil verken la meg testes eller gi noen lotto tall. Er nok ikke slik det fungerer i mitt tilfelle. Ting kommer til meg uten at jeg ber om det, og jeg er ikke engang sikker på om jeg vil ha den informasjonen jeg får, selvom det noen ganger kan väre greit. Bruker ikke mine såkalte "krefter" i forhold til andre mennesker. Eneste er jo at jeg sier til sambo at han må väre forsiktig med pengebruken fordi kjöleskapet er i ferd med å ryke (ja det rök, selvom det var ingen ulyder eller tegn på at det skulle ryke) Dette kan du få f.eks. sambo til å teste. Det er veldig enkelt. Det handler om dokumentere/notere de gangene du treffer og de gangene du bommer. Har du betydelig flere treff enn bommerter har det kanskje noe for seg, men du må passe på å være 100% ærlig og rapportere alt som "kommer til deg", ikke bare det som treffer. Det er selvsagt ikke godt nok til å kalles vitenskap, men det er klart bedre enn å slenge løse påstander ut i luften. Også er det jo morsomt å finne ut av.
superlady Skrevet 29. september 2009 #16 Skrevet 29. september 2009 Jeg tror på klarsynte og har vært hos noen opp gjennom. Noen treff og noen bom. En dame fortalte meg at jeg ventet på et brev som aldri kom (noe jeg gjorde) og sa at det var på vei, så jeg trengte ikke bekymre meg (det kom i posten fra utlandet få dager etter). Hvordan hun kunne gjette at det var akkurat det jeg var ute etter kan jeg ikke klare å forstå, selv ikke når jeg strekker cold reading-begrepet langt. En annen fortalte meg at en venninne kom til å be meg med på en lang reise om ca et halvt år, men at hun ikke trodde jeg kom til å føle at jeg var klar til å ta den reisen da. Jeg ble ganske riktig bedt med på en tur som ville vare rundt ett år og etter å ha tenkt over det valgte jeg å bli hjemme (noe jeg til dags dato mener var et uavhengig valg, da det eneste hun sa var at om jeg kom til å dra ville jeg få det fint, men ingen kjærlighet i vente verken i utlandet eller i Norge på den tiden, noe som også viste seg å stemme). Senere mente en tredje at kjærligheten lå hos en annen enn ham jeg ville ha. Det rådet valgte jeg å ikke følge og mange år senere er jeg glad for det. Det virker som om du ønsker å prøve ut en klarsynt og jeg ser ingenting i veien med å gjøre det. Det er sikkert kjekt å ta den informasjonen du får med en klype salt, men at noen har evner til å se informasjon om fremtiden er jeg helt overbevist om! 1
Gjest VinglePetter Skrevet 29. september 2009 #17 Skrevet 29. september 2009 @superlady: Historiene er mange og opplevelsene er ofte kraftige når noen utenfra forteller slikt. Det er gjerne ett mysterium hvordan de greier det. De fleste benytter seg kanskje av cold reading uten at de selv egentlig vet hvordan. De tror kanskje full og helt på at det er en overnaturlig kraft som guider dem. Jeg er enig i at noen av historiene vi hører om vanskelig kan forklares med logikk og psykologi. Men tenk på dette: Hvorfor er det sånn at vitenskapen ALDRI noen gang - EVER - har fått observere og undersøkt dette på nært hold? Hver eneste bidige gang dette har blitt undersøkt, har man kommet frem til at ren "gjetting" og resonering gir nøyaktig samme treffprosent som disse "klarsynte" greier. Dette går ikke på tro alene. Dette går på påstander om fantastiske evner som overgår naturens lover og regler. Påstander som ofte LETT kan la seg overprøve. Så hvorfor er det ingen som har greid å vise disse egenskapene under kontrollerte former? Det finnes nok av folk som mener de har disse evnene, også på dette forumet. Så hvorfor vil ikke disse folka vise oss en gang for alle at det er mer enn gode historier i disse påstandene? Er det slik at magien forsvinner når man retter skeptiske øyne mot dette? Isåfall, hvorfor?
sofiemyr Skrevet 29. september 2009 #18 Skrevet 29. september 2009 @superlady: Historiene er mange og opplevelsene er ofte kraftige når noen utenfra forteller slikt. Det er gjerne ett mysterium hvordan de greier det. De fleste benytter seg kanskje av cold reading uten at de selv egentlig vet hvordan. De tror kanskje full og helt på at det er en overnaturlig kraft som guider dem. Jeg er enig i at noen av historiene vi hører om vanskelig kan forklares med logikk og psykologi. Men tenk på dette: Hvorfor er det sånn at vitenskapen ALDRI noen gang - EVER - har fått observere og undersøkt dette på nært hold? Hver eneste bidige gang dette har blitt undersøkt, har man kommet frem til at ren "gjetting" og resonering gir nøyaktig samme treffprosent som disse "klarsynte" greier. Dette går ikke på tro alene. Dette går på påstander om fantastiske evner som overgår naturens lover og regler. Påstander som ofte LETT kan la seg overprøve. Så hvorfor er det ingen som har greid å vise disse egenskapene under kontrollerte former? Det finnes nok av folk som mener de har disse evnene, også på dette forumet. Så hvorfor vil ikke disse folka vise oss en gang for alle at det er mer enn gode historier i disse påstandene? Er det slik at magien forsvinner når man retter skeptiske øyne mot dette? Isåfall, hvorfor? Den forsvinner neppe men den kan bli begrenset av miljøet og evt press man blir utsatt for. Sammenlign gjerne med kreativitet - en egenskap som noen mennesker har i fullt monn men som blir betraktelig forringet under press eller forventning av resultat. Ellers... http://www.forskning.no/artikler/2008/november/201175 1
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2009 #19 Skrevet 29. september 2009 Den forsvinner neppe men den kan bli begrenset av miljøet og evt press man blir utsatt for. Sammenlign gjerne med kreativitet - en egenskap som noen mennesker har i fullt monn men som blir betraktelig forringet under press eller forventning av resultat. Ellers... http://www.forskning.no/artikler/2008/november/201175 Det er ulike erfaringer med alt. Jeg ringer spådamer når jeg trenger hjelp, og finner man ei som er god, så er det en fantastisk opplevelse. Veldig mye 95% stemmer hvis jeg ser to år tilbake, på hva de sa. Hvis du prøver enten; Helle, Eth, Yazi, Eona, Arnhild på www.eksperthjelp.no tror jeg du slutter å være skeptisk. Jeg bruker en av disse når jeg er rådvill. Andre vet jeg ikke noe særlig om, og kan ikke uttale meg om.
sofiemyr Skrevet 29. september 2009 #20 Skrevet 29. september 2009 Det er ulike erfaringer med alt. Jeg ringer spådamer når jeg trenger hjelp, og finner man ei som er god, så er det en fantastisk opplevelse. Veldig mye 95% stemmer hvis jeg ser to år tilbake, på hva de sa. Hvis du prøver enten; Helle, Eth, Yazi, Eona, Arnhild på www.eksperthjelp.no tror jeg du slutter å være skeptisk. Jeg bruker en av disse når jeg er rådvill. Andre vet jeg ikke noe særlig om, og kan ikke uttale meg om. Jeg er ikke skeptisk til om hvorvidt det eksisterer eller ikke Jeg er skeptisk fordi Bibelen klart og tydelig fordømmer både bruk av klarsynte og de klarsynte selv og setter all spådomskunnskap som ikke kommer fra Gud selv i direkte tilknytning til demoner og Satan.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå