Gjest nobilian Skrevet 28. september 2009 #1 Skrevet 28. september 2009 Bare lurer, jeg. Hvor mange av dere velger å ha barn i barnehage uten at dere har jobb/studier el. lignende?
Gjest Gjest_Hildegunn_* Skrevet 28. september 2009 #2 Skrevet 28. september 2009 Bare lurer, jeg. Hvor mange av dere velger å ha barn i barnehage uten at dere har jobb/studier el. lignende? Tviler på at du får mange svar. Jeg selv har aldri gjort det, men jeg kjenner mange som har gjort det. Ofte tjener en i forholdet så bra at en er hjemme. Gata er som oftest tømt for andre barn, så barnehage er eneste alternativ om barnet skal møte andre. Men tror de fleste som er hjemme og har barn i barnehage velger å sette dem i barnehage senere enn andre.
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2009 #3 Skrevet 28. september 2009 Jeg har! To stykk. Det er ikke nok for dem å gå sammen med meg hele dagen, de trenger andre voksne. Dessuten har jeg andre gjøremål ifm. familie og store barn som er greit å kunne få unna uten små armer og bein i veien. De er svært krevende på voksenkontakt og kontakt med andre barn. Vi har ikke familie så barnehagen har den rollen for oss.
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2009 #4 Skrevet 28. september 2009 Jeg har ikke barn ennå, men regner med at dersom jeg skulle vært hjemmeværende så ville jeg likevel hatt barnehageplass til barna. Jeg ser for meg at dersom jeg blir hjemmeværende så er det enten fordi a) jeg har blitt ufør og ikke kan jobbe eller b) jeg har vunnet i Lotto sånn at jeg kan "leve av" hobbyen min istedet for å jobbe. I tilfelle a) ville jeg antakelig hatt godt av å hvile på dagtid sånn at jeg kunne hatt mer overskudd til barn og mann ellers i døgnet. I tilfelle b) ville jeg vært travel med å produsere kunstverk. Og uansett så tenker jeg at de fleste barn har godt av å gå i barnehage i dag. Ting var annerledes før da de fleste mødre var hjemmeværende sånn at barna alltid hadde noen nabobarn å leke med. I dag er det svært få hjemmeværende foreldre, så de få barna som ikke går i barnehage må ta til takke med bare voksenkontakt hele dagen. Men jeg ville nok helst valgt å la barna ha en kortere dag enn det som er vanlig dersom jeg var hjemme. Avhengig av barnehagens rutine ser jeg for meg at det kan være fint for barnet å være der ca. mellom kl. 10 og 14.
Gjest Gjest_dragoline_* Skrevet 28. september 2009 #5 Skrevet 28. september 2009 Jeg er " hjemmeværende". Var lenger hjemme med barna en det som normalt er før de begynte i barnehage. Grunnnen til dette er at vi har en del dyr hjemme som trenger stell. Og fordi jeg har en mann som ikke kunne tilpasse seg etter min jobbing. Det gikk utover min jobb, for han måtte "plutselig" på lengre reiser osv. Vi tok da det valget at jeg sluttet i min jobb og han fikk den "friheten" til å jobbe det ekstra. Jeg har da alt husarbeidet og steller med dyrene på dagtid. Får minsten i barnehagen på en avslappet måte, ingen stress om morningen. Og henter aldri i siste liten:-)
lulle Skrevet 28. september 2009 #6 Skrevet 28. september 2009 Jeg hadde min eldste i barnehage, da jeg var hjemme i permisjon med minstemann:-)
Gjest Purple Haze Skrevet 28. september 2009 #7 Skrevet 28. september 2009 Jeg har ikke hatt barn i barnehage og vært hjemmeværende. Men som førskolelærer, tenker jeg at barnehagen primært er til for barna, og ser ikke noe galt i at hjemmeværende har barna sine i barnehage. Tvert i mot. Spesielt siden nesten ingen er hjemmeværende lenger, og det blir få barn å sosialisere seg med i hverdagen.
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2009 #8 Skrevet 28. september 2009 Jeg har mitt barn i barnehagen 3 dager i uken fordi på dette årskullet finst det kun 4 barn fra flere bygder som hører til same krinsskule. Dei eldre søskenene går alle på skule, så da har barnet ingen å leke med. Når barnet har pasere 1,5 år blir det kjedelg å gå rundt mamma hver dag. Barnet elsker å være i barnehagen, men er også glad når det blir hentet.
Kattugla Skrevet 28. september 2009 #9 Skrevet 28. september 2009 Jeg har ikke barn ennå, men regner med at dersom jeg skulle vært hjemmeværende så ville jeg likevel hatt barnehageplass til barna. Jeg ser for meg at dersom jeg blir hjemmeværende så er det enten fordi a) jeg har blitt ufør og ikke kan jobbe eller b) jeg har vunnet i Lotto sånn at jeg kan "leve av" hobbyen min istedet for å jobbe. I tilfelle a) ville jeg antakelig hatt godt av å hvile på dagtid sånn at jeg kunne hatt mer overskudd til barn og mann ellers i døgnet. I tilfelle b) ville jeg vært travel med å produsere kunstverk. Og uansett så tenker jeg at de fleste barn har godt av å gå i barnehage i dag. Ting var annerledes før da de fleste mødre var hjemmeværende sånn at barna alltid hadde noen nabobarn å leke med. I dag er det svært få hjemmeværende foreldre, så de få barna som ikke går i barnehage må ta til takke med bare voksenkontakt hele dagen. Men jeg ville nok helst valgt å la barna ha en kortere dag enn det som er vanlig dersom jeg var hjemme. Avhengig av barnehagens rutine ser jeg for meg at det kan være fint for barnet å være der ca. mellom kl. 10 og 14. Samme her!
Gjest Gjest_Tilla_* Skrevet 28. september 2009 #10 Skrevet 28. september 2009 Som barnehageansatt ser jeg det positive at barn får gå i barnehage selv om mor er hjemmeværende. De har godt av å bli sosialisert med andre barn og andre voksne. De fleste barn går jo i barnehage i dag, så det er der de treffer hverandre=) MEN, jeg har opplevd og opplever fortsatt at enkelte barn som har hjemmeværende mødre har unødvendig lange dager. De kommer ofte med far på morgenen og blir ikke hentet før halv fem, fem på ettermiddagen. Og dette skjer hver dag. Jeg synes ikke at barn har godt av å være så lenge i barnehagen hvis det ikke er absolutt nødvendig pga resievei til og fra jobb og div familiesituasjoner som tilsier at barnet har det bedre i barnehagen. Men det er min mening da!
MarianneE Skrevet 29. september 2009 #11 Skrevet 29. september 2009 Jeg er hjemme (jobbsøker!) og jenta vår begynte i bhg i august. Hun trenger det sosiale med andre barn, skulle hun vært bare hjemme med meg lengere enn det hun har vært, nei da tror jeg vi hadde blitt sprø begge to ganske kjapt. Vi trives igrunn alle tre med ordningen.
Gjest veldig enig førskolelærer her Skrevet 5. oktober 2009 #12 Skrevet 5. oktober 2009 Som barnehageansatt ser jeg det positive at barn får gå i barnehage selv om mor er hjemmeværende. De har godt av å bli sosialisert med andre barn og andre voksne. De fleste barn går jo i barnehage i dag, så det er der de treffer hverandre=) MEN, jeg har opplevd og opplever fortsatt at enkelte barn som har hjemmeværende mødre har unødvendig lange dager. De kommer ofte med far på morgenen og blir ikke hentet før halv fem, fem på ettermiddagen. Og dette skjer hver dag. Jeg synes ikke at barn har godt av å være så lenge i barnehagen hvis det ikke er absolutt nødvendig pga resievei til og fra jobb og div familiesituasjoner som tilsier at barnet har det bedre i barnehagen. Men det er min mening da!
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2009 #13 Skrevet 5. oktober 2009 Mine var deltid i barnehage da jeg hadde permisjon med minsten. Både for at de skulle få være sammen med andre og for at de skulle få være med på aktiviteter. I tillegg hadde jeg dem der for at jeg skulle ha mer overskudd og glede å gi dem når vi var sammen.
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2009 #14 Skrevet 5. oktober 2009 Jeg er hjemme med en baby på 4 mnd, og har datteren min på 2 år i barnehage. Tror det er godt for henne å ha andre barn å leke med. Det er også godt for meg å få tid til å få unna husarbeid, og å ha en del uforstyrret tid med babyen.
karisjima Skrevet 5. oktober 2009 #15 Skrevet 5. oktober 2009 Jeg jobber deltid og har dattra i bhg på full tid. Så klassifiserer meg som dels hjemmeværende. Jeg jobber bare netter, så når jeg ikke jobber, så benytter jeg tiden hu er i bhg til å hente meg inn litt og få gjort unna noe husarbeid. Jeg vet om flere hjemmeværende alenemødre som har barna i bhg på fulltid. Flesteparten er ikke aktive arbeidssøkende. Men de har det som en typ avlastning, mange av dem som ikke har barnefedre som ikke har samvær o.s.v.
la Flaca Skrevet 5. oktober 2009 #16 Skrevet 5. oktober 2009 Som barnehageansatt ser jeg det positive at barn får gå i barnehage selv om mor er hjemmeværende. De har godt av å bli sosialisert med andre barn og andre voksne. De fleste barn går jo i barnehage i dag, så det er der de treffer hverandre=) MEN, jeg har opplevd og opplever fortsatt at enkelte barn som har hjemmeværende mødre har unødvendig lange dager. De kommer ofte med far på morgenen og blir ikke hentet før halv fem, fem på ettermiddagen. Og dette skjer hver dag. Jeg synes ikke at barn har godt av å være så lenge i barnehagen hvis det ikke er absolutt nødvendig pga resievei til og fra jobb og div familiesituasjoner som tilsier at barnet har det bedre i barnehagen. Men det er min mening da! Glad for at du sier det. Jeg får nærmest påpakning fordi ungene sjelden spiser frokost i barnehagen (den er ferdig 8.30) og fordi jeg henter dem tidligere. Fikk faktisk beskjed i barnehagen om at jeg ikke burde hente før 15.00 pga. at de burde få med seg måltidet kl.15. Folk er forskjellige... Jeg syns det er helt ypperlig å kunne ha råd til barnehageplass til barna og samtidig ha dem hjemme/ ha kort dag når det passer. Når de er småforkjøla, trøtte om morgenen, når det er dårlig vær ute og barnehagen har "utedag" hele dagen. De får det beste av to verdener på en måte, helt ypperlig! Å gå hjemme hver dag uten lekekamerater er langt fra tilstrekkelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå