Gå til innhold

fastlege / GU

Fremhevede innlegg

Skrevet

har tidligere hatt fastlege langt unna, pga var student med folkeregisteradr hjemme. gikk da til en privat lege i oslo som også kunne skrive ut p-pilleresept og gjøre GU. denne legen er sånn at han alltid finner en grunn til at jeg må komme tilbake 2-3 mnd senere selv om jeg er frisk. altså, jeg sier at jeg ikke trenger ny time men han sier, vi må sjekke blodtrykket også, eller ta noen flere blodprøver. jeg syns det blir litt mye, og veldig dyrt.

nå har jeg fått tilbud om fastlege her jeg bor. hvordan er det med fastleger og GU? kan alle gjøre det?

tenkte uansett at jeg kan jo ha den fastlegen og så heller gå til en gynekolog for undersøkelse en gang i året eller noe. kan de skrive ut p-piller?

... og har noen tips til gynekolog i oslo? evt send meg en pm med navn og tlf!??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har alltid brukt fastlegen til vanlig rutine-GU og utskriving av p-piller, så har han henvist meg videre til gynekolog om det har vært noe spesielt. Har følt meg trygg og godt ivaretatt på denne måten. En ikke til gynekolog for dette.

Skrevet

ok, høres jo greit ut å slippe å ha flere steder å forholde seg til

Skrevet

Fastlegen skal kunne gjøre GU-undersøkelser også. Jeg har blitt henvist til gynekolog en gang pga spesielle ting som gjorde at hun ville at jeg skulle undersøkes med ultralyd også.

Du skal ikke behøve å gå til en gynekolog for den årlige undersøkelsen. Min fastlege kan i hvert fall finne ut av det meste...

Skrevet

Du burde skifte fastlege til å ha en der du bor. De gjør alt av p-pilleting og GU. Og hvis du trenger videre sjekk, så henviser de deg. Det ligger jo i navnet, det er primærlegen din.

Selvfølgelig vil den private legen at du kommer tilbake ofte. Det er slik han tjener pengene sine. Han er avhengig av å fylle opp dagene sine med pasienter. En fastlege vil ikke være så pågående, for de har vanligvis ikke noe problem med å fylle dagene sine, litt vel lange ventelister er vel heller problemet der. De synes det er bra med folk som ikke trenger lege særlig, for da tjener de penger for å gjøre ingenting.

Skrevet

Du trenger jo ikke GU mer enn hvert 3. år heller.

Skrevet

nei. skjønner ikke hvorfor den forrige legen begynte å snakke om GU allerede etter noen mnd. og når jeg kom tilbake sa han: vi tar den om 2 mnd, så tar vi noen blodprøver i dag.

følte meg lurt, men gadd ikke gjøre noe med det da. bortsett fra å si at det ikke var nødvendig med så mange undersøkelser....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...