Gå til innhold

Hvordan rense teppe?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du kan få kjøpt slik renseskum hos møbelforetninger. Bare å støvsuge vekk etterpå. (blir lite miljøvennlig om du bruker det på et digert teppe)

Jeg selv legger meg på alle fire og skrubber med nylonvask vann, og spyler etterpå. På et gammelt durabelt teppe riktignok.

Så må det sies at jeg har firbente i hus, så pelsen de ryter setter seg godt nedi fibrene, så jeg bruker en skurebørste.

Er endel arbeid om det er 3x3 stort, så det blir en god treningsøkt ;)

Om det er et stort og dyrt teppe derimot, bør du nesten leie en rensemaskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan spyler du det etterpå? Og hvor lang tid tar det å tørke det?

Går noen over med ett håndkle etterpå for å få det tørt? Noen som har prøvd salmiakkvann? Og har noen prøvd å vaske litt stykkevis og delt? Har liksom ikke tid eller ork til å ta alt med en gang.

Ble mange spørsmål her! Setter utrolig pris på svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bruk salmiakk hvis du har katt, for rester av salmiakk lukter amoniakk, akkurat som katteurin.

Dermed kan det skje at katten tisser der etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Pittie_*
Men hvordan spyler du det etterpå? Og hvor lang tid tar det å tørke det?

Går noen over med ett håndkle etterpå for å få det tørt? Noen som har prøvd salmiakkvann? Og har noen prøvd å vaske litt stykkevis og delt? Har liksom ikke tid eller ork til å ta alt med en gang.

Ble mange spørsmål her! Setter utrolig pris på svar:)

Jeg bruker ikke så sabla mye vann når jeg vasker det, så jeg tørker over med en fuktig klut. Og gjør fullvask kun på sommeren så da henger det ute til tørk hele dagen.

Om man gjør det inne er det bare å bruke lite mengder vann, og tørke med noe som er veldig fuktabsorberende, som et håndkle som du nevner. Går vannet gjennom teppet, så får man legge et håndkle under også. Bytt håndkle så fort de blir våt/ganske fuktig.

Å vaske ett stykke om gangen går helt fint.

Salmiakk er noe jeg holder meg unna til teppevask. Føler det må mye mer vann til for å få vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...