Gå til innhold

Skal få hund!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Lurer på om noen har tips til rase til et samboerpar i stor leilighet i byen. Og evt. oppdrettere, helst i bergensområde.

Endret av Tanzania
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Marianne_*
Skrevet

Si litt mer om hva slags str du vil ha, pelstype, hva du vil bruke den til, hva slags liv dere har osv, så er det litt lettere å gi tips blant de mange hunder rasene som finnes;)

Skrevet
Si litt mer om hva slags str du vil ha, pelstype, hva du vil bruke den til, hva slags liv dere har osv, så er det litt lettere å gi tips blant de mange hunder rasene som finnes;)

Vil ha en liten til middels hund som krever minst mulig pelsstell. Skal ha den til kos og lek, og turgåing i skog og mark. Den må nok være alene hjemme ca 8 timer fem dager i uken.. Tenkte egentlig på dverg scnauzer men leste at den kan bjeffe en del? Så har også tenkt på shiba, cocker spaniel.. ja, er ikke lett å finne "den rette"!

Skrevet

Golden er en nydelig rase, men den passer vel ikke til liten / middelsstor eller lite pelsstell. Eller, pelsen er vel grei, men røytingen...

Jeg skal kjøpe en schapendoe neste sommer, den er middelsstor, rolig inne, lett å trene og med på alt. De har endel pels, men røyter ikke og lite pelsstell når den er voksen. 8 timer alene hver dag er nok litt mye for denne rasen da, siden det er en gjeterhundtype og de trives best i flokk.

Jack russel er tøffe hunder, men kan bråke litt.

Canis.no har en rasevelger, du kan jo skrive inn kriteriene der og sjekke litt?

Ellers så ville jeg valgt gruppe før jeg valgte rase, gjeterhunder, arbeidende hunder, jakthunder etc, alle rasene har sine for og ulemper. Vil du for eksempel ha en hund som jager? Dachs er jo en jakthund. De kan være sta, men ofte selvstendige, så de vil ikke ha så store problemer med alenetid som fx en gjeterhund, samtidig så kan du aldri stole 100% på inkallingen dens, og vil måtte være streng på båndtvangstider. Se under gruppen selskapshunder kanskje?

Når du finner ett utvalg raser du kunne tenkt deg så ville jeg anbefale å dra på en utstilling i området og snakke med eiere av disse rasene, og møte hundene. Da får du ett litt bedre inntrykk av rasen enn gjennom forum / rasesider. Og jeg ville anbefalt å få hunden før en lang ferie, så du kunne gradvis venne den til å måtte være alene.

Finner du en god oppdretter av rasen du vil ha så ville jeg ikke brydd meg så mye om hvor langt borte vedkommende bodde. Jeg henter min i nederland ^-^

Gjest Gjest_Marianne_*
Skrevet

cocker spaniel kan nok passe ganske godt til dere, men den krever litt pelsstell. Det går også an å se litt på de andre spanielene, og se hvem som passer dere best, men alle har vel litt over middels med peslstell.

Ville også nevnt Golden retriever i denne sammenhengen, den blir nok litt stor, men har ofte et lynne som er mindre plasskrevende enn en del små hunder, kanskje særlig hvis du velger deg en tispe.

Som nevnt over her finnes det diverse rasevelgere som kan være greit å ta, for å få litt veiledning, men for eksempel canis sin syns jeg er litt for dårlig...

Skrevet
Dvergschnauzer krever mye pelsstell.

Kommer helt an på om du napper den eller ikke. Er mye pelsstell/-styr hvis man napper, men kjenner flere som klipper/barberer og da er det lite pelsstell etter som dvergschnauzere ikke røyter. Selv ville jeg nappet, etter som man etter min mening ødelegger pelskvaliteten med klipping/barbering. Mht bjeffing er min erfaring at dvergschnauzere ikke er gneldrebikkjer, men de kan vokte som de flest andre bikkjer.

Selv har jeg en Border terrier, som må nappes 2-3 ganger i året (er mange som setter bort nappingen til en 500-750 kr/gang). Fordelen er at de røyter lite, han er strihåret og tørker fort etter turer i all slags vær. Han er liten, men ganske "langbent" for å være en liten rase. De er kjent for å kunne stikke av hvis de får fjerten av dyrespor og kan da være borte i 15-60 minutter før de kommer tilbake, men har til gode å høre om noen som ikke har kommet tilbake.

En rasevelger jeg syntes var bra var fra Iams, du finner den sikkert hvis du googler. Lykke til med rasevalget!

Skrevet

Har du tenkt på dvergpinscher?

Den krever ingen pelsstell. Jeg har to, og de røyter ikke. Mine to veier 3,5 kg og 5 kg. De er alene hjemme i 7,5 timer dagen, i leiligheten vi bor i midt i byen.

De bjeffer når vi får besøk - dersom besøket gir de oppmerksomhet. Jeg prøver å oppdra besøkende til å overse de, og når det blir gjort bjeffer ikke hundene.

Uansett hvilken rase dere velger vil jeg anbefale å lese mye om rasen før dere skaffer den, ikke bare det som blir skrevet på forum. Alle vil anbefale sin egen rase. Les også mye om hundehold generelt , og spesiellt anskaffelse av valp dersom dette blir deres første hund.

Med god research er dere garantert å bli lykkelige og langvarige hundeeiere:) Lykke til i jakten på en hund!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...