Gå til innhold

Kløe på legger (og delvis lår)

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri vært plaget av det før, men iløpet av sensommeren/høsten har jeg fått noe alldeles forferdelig kløe spesielt på leggene. Det er periodevis, noen ganger kjenner jeg ikke så mye til det - men når et setter igang å klø, klør det sånn at jeg kunne klødd meg til blods om jeg ikke hadde tatt meg sammen..!

Det er spesielt rundt/nedenfor knehasene og rundt/oppenfor anklene. Men kan ofte klø på hele leggen. Bak på lårene også til tider.

Ser ikke noe utslett, så vet ikke om det kan være eksem? Kan man se det? Har aldri hatt det før... Og jeg synes det er rart at det skal ha noe med barbering å gjøre, siden jeg har gjort dette i årsvis uten problemer... Det er heller ikke forskjell på nybarberte legger og ubarberte legger, for det har jeg prøvd. Noen som har noen formening eller råd og komme med? Blir jo som spedalsk til tider :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opplever det samme, så skal følge med på denne tråden. For meg skjer det i all hovedsak etter at jeg lagt meg for natta.

Her også! Kan klø ellers også, men etter jeg har lagt meg kan jeg være sikker på at det kommer kløanfall. har begynt å gå over til å klø med sånn rugglete dusj-peeling-hanske istedetfor neglene, for å unngå å klø meg sund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være eksem av noe slag? Høres litt ut som noe jeg sliter med, og jeg fikk en krem av legen som hjalp veldig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være eksem av noe slag? Høres litt ut som noe jeg sliter med, og jeg fikk en krem av legen som hjalp veldig...

Jeg har tenkt tanken...men.. skal jeg ikke kunne sett eksemen da? Med det blotte øyet? Ser jo ingen verdens ting uvanlig på legger og lår.... Skjønner ingenting jeg altså..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er også en "til blods -kløer" og har samme problemet. Smør dere inn med bodylotion, morgen og kveld. Det hjelper for meg :)

Kløen er jo et resultat av at huden er "irritert" og for min del er kulde/endring i temperatur årsaken :) Jeg klør også ofte når jeg er trøtt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest emigranten (ikke logget)

Jeg var mye plaget med kløe på leggene og hoftene (!) tidligere.

Så skiftet jeg ut vaskepulveret jeg tidligere brukte til Neutral vaskepulver (finnes i de fleste supermarkeder). Og vips! ikke noe mer kløe. Er ikke sikkert at det hjelper deg, men det koster ikke mange tiere å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Jeg har også det samme problemet, det klør noe vanvittig etter at jeg har lagt meg i perioder. Det hjelper ganske mye at jeg prøver å smøre meg med hver gang jeg har dusja. Bruker spenol (råd fra bestemor) og det funker faktisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også det samme problemet, det klør noe vanvittig etter at jeg har lagt meg i perioder. Det hjelper ganske mye at jeg prøver å smøre meg med hver gang jeg har dusja. Bruker spenol (råd fra bestemor) og det funker faktisk :)

enig! spenol er super-effektiv, og billig!!! :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet med det samme på akkurat denne tida i fjor. Prøvde flere kremer, men etter å ha søkt litt her inne på KG ble jeg anbefalt Clarins sin bodylotion (Moisture-rich bodylotion with shea butter). Kan ha vært veldig tilfeldig, men kløen ga seg altså på dagen! Ble helt imponert. Den lukter kjempegodt også.

Men som sagt, det kan ha vært en tilfeldighet. Prøv gjerne noe annet også. Ser at noen anbefaler Spenol, og du kan jo for all del prøve det, men spenol består kun av dritt som for mange av oss bare tørker huden mer ut (mineralolje i stooore mengder), så jeg hadde nektet å bruke det.

Det kan jo også være noe du reagerer på. Jeg kan f.eks klø noe veldig på hendene hvis jeg bruker en håndkrem som inneholder noe sære plantegreier. Det kan være vaskemiddelet som noen foreslår, eller skyllemiddelet. Selv klør jeg også spesielt når jeg har lagt meg, men tror det er fordi man da har "tid" til å legge merke til det, hvertfall for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden, jeg som trodde jeg var nesten alene om dette problemet og at det var meg det bare var et eller annet rart med :ler:

Jeg har prøvd krem. Søkte rundt på internett og fant en krem som skulle hjelpe mot både ekstremt tørr og kløende hud. Den..ja..krem hjelper til en viss grad, det gjør det jo. Men blir likevel ikke kvitt problemet..

Har ikke tenkt over vaskemidlet. Men skulle jeg ikke klødd like mye på f.eks ryggen hvis jeg reagerte på det?? Er jo kun legger og litt lårene. Og da som sagt spesielt mye rundt knehasene og anklene. Desuten har jeg brukt samme i åååårevis. Men det skader ikke å prøve å bytte! :) Kan jo hende det oppstår allergi etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes faktisk forresten kanskje at jeg klør litt mindre med nybarberte legger - om jeg legger godviljen til. Rart....

Lucky you, jeg klør en helt uke etter barbering. Det resulterer i ganske så hårete legger.

Hvis du f.eks reagerer på vaskemiddel er det vel ikke så rart om det bare er på leggene, det trenger ikke være allergi, bare det at du er sensitiv. Noen steder på kroppen kan huden være mer sensitiv og tørr (og tørr hud liker å klø) enn andre steder. Jeg plages mest av kløe i vinterhalvåret, spesielt hvis jeg befinner meg hjemme (innlandet nordpå, lufta er knusktørr) fordi huden blir veldig tørr.

Tror ikke du skal gi opp det å finne en krem heller, problemet er vel å finne en krem som faktisk hjelper, er jo utrolig mye å velge i.

Uansett, det jeg ville si var at du bare må komme deg til legen hvis det ikke gir seg snart, like greit å få undersøkt det først som sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Prøv å kutte ut skyllemiddel først. Du har ikke bruk for skyllemiddel dersom du bruker tørketrommel. Må du bruke skyllemiddel så bruk Neutral sitt.

Bruker du OMO Color eller et annet "som bevarer fargene" så bytt til noe annet.

Ja det kan godt være du har brukt det i de siste X årene uten kløe - men nå kan det godt være du plutselig er blitt allergisk. Spør meg ikke hvordan, jeg vet bare at kroppen dessverre helt plutselig kan reagere på ting den ikke reagerte på før.

Jeg har vasket i Neutral i en årrekke - jeg tåler ingen OMO produkter overhodet. Det er beina det går verst utover - klør noe innfernalsk på nettopp leggene. I tillegg gir OMO Color meg elveblest.

En annen ting som kan forårsake kløe er jernmangel. Få det også sjekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Blubberella

Jeg er også en notorisk kløer, og leggene mine har mang en gang blitt klødd til blods. Dette forverrer seg hvis jeg barberer leggene uten å bruke barberskum ("tørr-raking" m.a.o.) eller hvis jeg går med strømpebukse eller tights om vinteren (kombo av kulde og gnissing mot huden, tror jeg). Det forverret seg også når jeg jobbet på klesbutikk med tørr luft.

Jeg har alltid hatt ømfintlig hud, så jeg er vant til å klø meg halvt ihjel. Kjæresten kjefter alltid på meg når jeg begynner å klø. Jeg klarer jo ikke stoppe før jeg har leggene full av stygge kloremerker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Jeg er også en notorisk kløer, og leggene mine har mang en gang blitt klødd til blods. Dette forverrer seg hvis jeg barberer leggene uten å bruke barberskum ("tørr-raking" m.a.o.) eller hvis jeg går med strømpebukse eller tights om vinteren (kombo av kulde og gnissing mot huden, tror jeg). Det forverret seg også når jeg jobbet på klesbutikk med tørr luft.

Eller du er - som meg - allergisk mot nylonstrømper. Det kan jeg ikke gå med uten at det blir eksem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klør også på leggene, som en gal! Jeg klør særlig hvis jeg er kald og deretter tar en varm dusj.

Jeg syns Dexem-skum funker bra, alt annet av kremer svir. Jeg har prøvd mange forskjellige body lotions, dyre merker, billige merker og merker fra apotek. Men dexem-skum funker på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Merciless

Jeg har akkurat samme problemet TS!! Trodde jeg var den eneste og at det var noe rart med meg!

Fikk noen gode tips her :) Har slitt de siste mnd.. Omtrent akkurat på samme tid som jeg flyttet hjemmefra :) Har ikke vaskemaskin så må til familien til typen for å vaske klær! Husker ikke hvilket vaskemiddel de har, men tror nok det er svaret!! I tillegg til at jeg er noe tørr på leggene.. Men merket de siste dagene at jeg har klødd på armer og rygg og alt mulig annet! Har også vært litt sløv med lotion, så får skjerpe meg..

Håper noe av dette hjelper deg og ts :) du er ikke alene iallefall :klemmer:

Jeg har alltid hatt ømfintlig hud, så jeg er vant til å klø meg halvt ihjel. Kjæresten kjefter alltid på meg når jeg begynner å klø. Jeg klarer jo ikke stoppe før jeg har leggene full av stygge kloremerker...

WORD!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...