Gå til innhold

Hva tenker dere egentlig om Oslo folk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken fordommer eller reelle erfaringer er det som er ute å går blant folk fra landet eller andre som ikke selv er fra oslo? Er det noe som spesielt kan sies å karakterisere oslo folk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det er jo nesten ingen i oslo som er fra oslo, så dermed er "oslofolket" egentlig en veldig liten gruppe

Skrevet
det er jo nesten ingen i oslo som er fra oslo, så dermed er "oslofolket" egentlig en veldig liten gruppe

Øh, jo. Nesten ingen er å ta i vel hardt for å kompensere.

Gjest Gjest_anonym_*
Skrevet

Jeg har inntrykk av at "oslofolk" ikke har peiling på hva som befinner seg utenfor oslo, altså forskjellen på geilo og kongsberg finnes liksm ikke, det er bare "utenfor" oslo:P

Så min fordom er at de er litt fordomsfulle, og litt egoistiske i forhold til at alt som ikke er fra/i oslo ikke er no særlig kult.

Skrevet

Du sier noe, Oslo har en skikkelig tiltrekningskraft på bønna ;)

Skrevet
Jeg har inntrykk av at "oslofolk" ikke har peiling på hva som befinner seg utenfor oslo, altså forskjellen på geilo og kongsberg finnes liksm ikke, det er bare "utenfor" oslo:P

Så min fordom er at de er litt fordomsfulle, og litt egoistiske i forhold til at alt som ikke er fra/i oslo ikke er no særlig kult.

Det urbant kule ligger nesten uten unntak i Oslo...

Skrevet (endret)

....at de bor i en stor by hvor det skal mye til for at de møter samme person to ganger med mindre det avtales. Kjipt hvis man ser en kjekk gutt og vips! så er han borte! og man ser han høyst sannsynlig aldri igjen.

Jeg liker Oslo for all del! Mindre positive sider er at alle ser ut til å ha nok med sitt. Ingen ser seg til siden men har et tomt med målbevisst blikk og skal "dit", der framme!

Ellers er vel Oslofolk hyggelige som alle andre når man møter dem i en annen setting en strenende over Karl Johan.

:)

Endret av annipanni
Skrevet

Dette lyder også litt "kjent" i mine ører, dessverre...men dette gjelder selvsagt ikke alle :lur:

Skrevet

Nå har jeg bodd flere år i Oslo, og med "Oslofolk" mener du da de som ikke er vokst opp der ?

For Oslo rommer jo folk fra alle kanter av landet, og verdenshjørner.

Oslofolk er like forskjellige som andre folk, men det er ingen fordom å si at for mange er Oslo det eneste ene, og beveger de seg utafor ring 3, har de nærmest vært på langtur.

Skrevet
Oslofolk er like forskjellige som andre folk, men det er ingen fordom å si at for mange er Oslo det eneste ene, og beveger de seg utafor ring 3, har de nærmest vært på langtur.

:fnise:

Gjest Gjest_nina_*
Skrevet
Hvilken fordommer eller reelle erfaringer er det som er ute å går blant folk fra landet eller andre som ikke selv er fra oslo? Er det noe som spesielt kan sies å karakterisere oslo folk?

Arrogant?

Gjest Gjest_vestlending_*
Skrevet

Oslofolk eier ikke humor. De er selvhøytidelige og hovne. Sleipe er de og. Liker dem ikke.

Skrevet

Jeg jobber for en nasjonal bedrift, og opplever ofte at folk fra østlandet blir direkte fornærmet fordi vi ikke har et kontor der som de kan komme innom.

Skrevet

Oslofolk er sympatiske åpne og hyggelige. det må de være fordi de ellers vil ende opp veldig ensomme i en stor by. Man stikker ikke innom naboen i Oslo, man omgås de man liker, ikke de som bor i nærheten.

Uansett hva du synes er spennende i livet kan du finne likesinnede i Oslo. Det kan du ikke si om mindre steder.

Det er svært populært å bo i Oslo. Derfor er boligprisene fryktelig høye.

Skrevet
Oslofolk eier ikke humor. De er selvhøytidelige og hovne. Sleipe er de og. Liker dem ikke.

Joda. Dere bare forstår den ikke. :)

Skrevet
Ellers er vel Oslofolk hyggelige som alle andre når man møter dem i en annen setting en strenende over Karl Johan.

:)

Oslo-folk strener sjeldent nedover Karl Johan. :)

Skrevet (endret)
Oslo-folk strener sjeldent nedover Karl Johan. :)

Nå må du tenke på at jeg står på utsiden og ser inn :lur: bare sånn at du tar med det i betraktningen? Dere har jo i denne tråden ikke "blitt enige" om hvem som regnes som Oslo-folk og ikke, så dere vet det kanskje ikke selv? Er det de som har bodd der hele livet eller de som har bodd der nesten alltid? Mer en 30 år? Mer enn 50?

Ingen Oslo-folk på Karl Johan. Nei vel.

Men de "strenende" menneskene som ferdes rundt i sentrum er nok ikke turister - hvem er de da? Studenter - ja muligens. Turister ser seg litt mer rundt - de strenende menneskene har et konkret ærend og ser seg liksom ikke til siden. Det hadde vært interessant å tatt seg en runde og forsøkt seg på et "hei" og et smil og sett hvordan folk hadde respondert. Mange hadde sikkert sett rart på deg - mange hadde muligens ikke registrert det en gang. :gjeiper: Noen som tar utfordringen? :lur:

Endret av annipanni
Skrevet (endret)

Da må du ta med i beregningen hvor mange bergensere og trondhjemmere som kan regnes som nettopp det, selektiv-bias-frøken. Sistnevnte by har ikke mye å gå på.

Endret av vimse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...