Gå til innhold

Pus tar knekken på lokal natur

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den koselige huskatten er en effektiv drapsmaskin. Så effektiv at myndighetene nå griper inn.

Innad i Norsk Zoologisk Forening er kattesaken et hett tema. Flere i foreningen har tatt til orde for å redusere antallet katter dramatisk. Andre mener katter bør holdes innendørs.

Norsk ornitologisk forening er også svært opptatt av katter og jakt.

–Et anslag er at det er over 500000 katter i Norge. Om disse dreper ti småfugl hver hvert år, så forsvinner det fem millioner fugl fra norsk natur årlig. Det er skremmende, sier organisasjonssekretær Morten Ree.

Ornitologisk forening har diskutert mange tiltak for å redusere katteskadene. Noen vil ha båndtvang, andre foreslår tvungen kastrering, i hvert fall av eierløse katter.

–I England foreslår ornitologene at alle katter skal få bjelle. Dette støtter vi fullt ut. Alle småfugler vil da vite hvor pus befinner deg, sier Morten Ree

Nå skal det vel også legges til at Australia hadde et MEGET stort porblem med for mange katter som ødela den lokale naturen. Så hadde Australia et STORT problem med rever og nå har de et STORT problem med kaniner. For MANGE dyr av en sort ødelegger.

Jeg liker katter, men jeg synes at katteeiere bør være litt mer oppmerksom på hva kattene deres gjør.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skulle akkurat til å poste den linken. Heldigvis ser det nå ut til at myndighetene tar et skritt i riktig retning mot å bli kvitt alle disse kattene.

Nå er det bare å håpe at alle uregistrerte katter blir avlivet fort som fy.

Skrevet

Synest ikke det er ett sekund for tidlig at man prøver å få litt kontroll med katter, som for eksempel hvor mange som finnes er og regler om kattehold.

Dersom merking blir påbudt blir det også enklere å få kastrert eller avlivet eierløse dyr, som nå forsvinner i mengden umerkede huskatter. Det blir også enklere å finne igjen eier dersom katten forviller seg bort eller blir skadet.

med obligatorisk merking av utekatter som blir fulgt opp vil også virke statushevende da katten ikke vil være gratis lenger.

Skrevet
[url=http://www.aftenposten.no/dyr/article3291454.ece]Jeg liker katter, men jeg synes at katteeiere bør være litt mer oppmerksom på hva kattene deres gjør.

I artikkelen står det at det store antallet husløse katter som er problemet, og at man derfor vil prøve å få gjennom obligatorisk merking av katter som har eiere. Et veldig bra tiltak!

Vi bor landlig, og her kryr det av katter som yngler fritt, vokser opp i låven og ellers der det finnes et krypinn. De utgjør et mye større problem enn de få kattene her som har et hjem, for de er faktisk veldig få. I tillegg livnærer villkattene seg på levende dyr i motsetning til huskattene som får servert 3 måltider om dagen hjemme hos eier og knerter en fugl i ny og ned for morro skyld. En mellomstor katt som lever i vill tilstand spiser 10 -20 mus om dagen, eller 10-15 småfugler har jeg lest. Det merkes jo. Samtidig hadde vi hatt et mega stort smågnagerproblem her om det ikke var for alle kattene...then again hadde det muligens vært bedre levekår for ugler og hønsehauk dersom de ikke måtte konkurrere med pus.

Skrevet

Jeg er katteeier selv og skal være den første til å støtte et forslag om tvungen merking og kastrering av katter som ikke skal brukes i avl. Vanligvis er jeg ingen tilhenger av å avlive ellers friske dyr, men i områder hvor man har et problem med forvillede katter, ser jeg også på human avliving av disse som det beste for alle parter. Forvillede katter har det ikke godt og svært mange av dem vil heller aldri kunne tilpasse seg et liv i en familie. Ønsker man å ha husdyrene sine gående fritt, så synes jeg ikke det er for mye forlangt at man merker dem og sørger for at de ikke formerer seg ukontrollert!

Ut over det stiller jeg meg en smule kritisk til en del av uttalelsene i artikkelen. Jeg ser ikke bort fra at katter lokalt kan utgjøre en trussel for enkelte arter, men at katter utgjør en generell trussel for småfuglbestanden har jeg liten tro på. 5 millioner småfugl høres mye ut, men jeg er temmelig sikker på at Morten Ree også vet at småfuglbestanden i Norge etter hekking er på flere hundre millioner og at anslagsvis 60% av småfuglene uansett dør i løpet av sitt første leveår. Kattene er således ansvarlige for en forsvinnende liten andel av de døde småfuglene og det er vel også god grunn til å anta at de først og fremst tar de svakeste individene.

Hvis det er fuglebestanden generelt man først og fremst er opptatt av, så er det i hvert fall ikke vanlige norske katter som faktisk har et hjem stedet å begynne og forslag om båndtvang, bjelle etc. blir i mine øyne ganske latterlige. Moderne jordbruk, høyspentledninger, bilveier etc. etc. utgjør en langt større trussel mot fuglelivet enn kattene.

Skrevet (endret)

Først og fremst er det viktig å få kartlagt hvor stort problemet er. Hvor mange katter er det i Norge, hvor mange fugler/insekter/gnagere tar de, og har hvilken innvirkning har dette på bestanden? Når dette er gjort, så har men et bedre overblikk over hvor stort problemet er.

De forslagene som kom frem i artikkelen med båndtvang, bjelle, innekatter og fjerning av klør (!) var dårlige alle som en. Det er ikke en bra løsning å redde en art ved å forringen levestandarden til en annen. (Og fjerning av klør er jo barbarisk). Da må man heller, etter at problemet er kartlagt, innføre tiltak for å begrense antall katter. Påbudt sterilisering/kastrering (dog hvis alle gjorde dette ville jo huskattene dø ut etter en generasjon), katteregister, begresninger på hvor mange katter man kan ha pr. husstand, spesielt i områder hvor de dyrearter som er truet av katter befinner seg samt innfanging og kastrering/avliving av løskatter er mye bedre tiltak for å begrense antall katter i Norge hvis det er nødvendig.

Endret av Tabris
Skrevet
Påbudt sterilisering/kastrering (dog hvis alle gjorde dette ville jo huskattene dø ut etter en generasjon)

Akkurat den faren tror jeg er forsvinnende liten! Akkurat som med andre påbud, så kommer det aldri til å skje at alle følger det til punkt og prikke. Dessuten er det jo ikke snakk om å forby kontrollert avl på katter.

Skrevet

Litt viktig å skille mellom hva Mattilsynet og de andre foreningene sier her. Mattilsynet vil ha obligatorisk register og merking, noe jeg er helt enig i, siden det vil være ett godt utgangspunkt for å få ned bestanden med hjemløse katter. Jeg synes også kastrering burde være obligatorisk, med mindre man er regisrert som oppdretter.

Forslagene til Zoologisk forening og ornitologisk vil derimot være dyreplageri å gjennomføre. Katten er en jeger, og den dreper hovedsaklig skadedyr. Mange som bor på bygda i Norge har katt for at den skal holde gård og hus fri for gnagere. Det er også ett mindretall av katter som greier å fange fugler, og de fleste de får tak i er uansett syke eller svake individer som godt kan lukes ut av bestanden før de evt sulter ihjel.

Skrevet (endret)

Synes verken at bjeller, båndtvang eller avliving er sunne alternativer som egentlig hjelper på problemet.

Da det er hjemløse katter som er et problem, vil ikke uansvarlige katteeiere forsvinne av at kattene avlives.

Så jeg mener at dette forslaget gir rom til flere uansvarlige katteeiere da det blir mye lettere å frasi seg ansvaret

For å løse dette synes jeg at det burde satses på seriøst og tilstrekkelig dyrevern og dyrepoliti. Mange hjemløse katter er friske nok til å få nye hjem og det er mange mennesker som er mer enn villige til å ta seg av de. Større plass slik at de ikke går løse lenge og mer seriøst rettsystem mot katteeiere som slenger fra seg kattene ute.

Det er på tide å se på dette som et samfunnsproblem som ikke bare forsvinner. Om man ikke straffer de som gjør dette, hindrer det egentlig ingen å gjøre det samme.

Men for at dette skal gå opp i opp, er det nødvendig med kastrering/sterilisering, ID-merking og registrering. Strengere tiltak som holder kattebestanden nede.

Endret av Snøspark
Skrevet
Det er på tide å se på dette som et samfunnsproblem som ikke bare forsvinner. Om man ikke straffer de som gjør dette, hindrer det egentlig ingen å gjøre det samme.Men for at dette skal gå opp i opp, er det nødvendig med kastrering/sterilisering, ID-merking og registrering. Strengere tiltak som holder kattebestanden nede.

Nettopp. Det er på tide at man skjønner at dette er et problem som ikke bare forsvinner. Det er lett å tenke at avliving på en human måte er det beste. Men jeg ser heller ikke hvorfor dette skal være en langsiktig løsning på et problem som foregår i stort sett alle land. Er jo pga uansvarlige katteeiere at problemet eksisterer, så hvorfor skulle dette hjelpe?

- Katter burde kastreres, steriliseres, registreres og ID Merkes. Slik får en tak i eier om katten skulle bli borte hjemmefra eller bli forlatt.

- Dyrepoliti kan gi nyttig info om kattehold/dyrehold og vurdere om personen er i stand til å ha katt/dyr, og vurdere om personen er ansvarsfull om det er mistanke om mishandling og div. Noen ganger er det økonomi og liten kunnskap. Andre ganger er det likegyldighet. Så kan dyrevern som er tilstrekkelig i kommunen ha ansvar for å ta seg av dyret og behandle dyret hos vetrinær, dyreleger og frivillige hjelpere som steller/tar seg av. Finne nye hjem, men ha god plass til å ha minst 30-40 katter på forskjellige brakker. Gjerne feks brakker med plass til 10-15 katter på en gang. (Brakker er ikke dyre)

- Villkatter som er født som villkatt skal bli vurdert av dyrepoliti og mulig avlivet. Eks mange villkatter, syke villkatter osv.

- Eiere som ikke følger dyrevernsloven burde straffes i retten. Bot på forskjellige nivåer, spørs på sak. Data om personen vil bli lagret slik at personen ikke får adoptere katt på nytt.

Etterhvert ville det blitt vanskelig å ha en katt som formerte rundt, mennesker som er uansvarlige og adoptere i hytt og pine. Forlater de i ferier osv.

Slik vil problemet mulig være løst!

Skrevet
- Dyrepoliti kan gi nyttig info om kattehold/dyrehold og vurdere om personen er i stand til å ha katt/dyr, og vurdere om personen er ansvarsfull om det er mistanke om mishandling og div.

Nå er jeg usikker på om dette ble skrevet litt rotete. Dyrepolitiet skal ikke vurdere deg som mulig mishandler når du skaffer deg katt. Men om en person er under mistanke eller får en klage, skal det være mulig å få flere sjanser under gode vurderinger. For det er ikke alltid likegyldighet, men økonomi og lite kunnskap. Skal være en mulighet til å forbedre seg, men dette skal være opp til de rette å vurdere.

Gjest Gjest_Aurora M._*
Skrevet

Jeg ønsker forslaget om lovpålagt kastrering, id-merking og registering av katter hjertelig velkommen!

Et dyrepoliti her i landet ala det vi ser i USA tror jeg vi bare kan drømme om. Men det er mange frivillige som jobber "døgnet rundt" med å hente inn hjemløse katter og sørge for de til de får et nytt hjem, og noen kroner i støtte fra staten hadde gjort at en kunne hjelpe mange fler.

Hva gjelder småfuglbestanden synes jeg med god grunn en kan sette det opp imot hvor nyttig katten er til å holde nede skadedyrbestanden som mus og rotte. Av lang erfaring med småjegere i hus går det med ca 1 fugl pr. 10 mus. Jeg tror ikke statistikken er stort annerledes hva gjelder villkatter. Men at det er for mange av sistnevnte og at noe må gjøres er klart.

Personlig mener jeg avliving må være siste utveg. De aller, aller fleste "villkatter" har engang hatt et hjem, og kan under de rette forutsetninger klare å omstille seg igjen.

Blir ungene som er født ute tatt tidlig nok, er det ikke noe problem. De blir huskatter så godt som noen.

Hadde ildsjelene ressurser nok til å jobbe mer effektivt med dette, samt at de får disse reguleringene på plass, så er vi et godt stykke på vei!

Aurora M.

Skrevet

Og jeg mener at avliving av eierløse dyr er helt kurrant.

Kattehuset og lignende er der, og de som ønsker omplassert katt kan finne en der. Går det en ut kommer det en inn.

Men de kattene det ikke er plass til hos frivillige og som er eierløse bør man avlive. Synest ett avlivingstilskudd fra staten etter at alle katter skal være merket er kjempebra.

Når kattehuset sliter med å fylle opp plassene sine (tviler på at det skjer) så HURRA!

(har levert hjemløse katter til kastrering og avliving selv)

Skrevet
Og jeg mener at avliving av eierløse dyr er helt kurrant.

Kattehuset og lignende er der, og de som ønsker omplassert katt kan finne en der. Går det en ut kommer det en inn.

Men de kattene det ikke er plass til hos frivillige og som er eierløse bør man avlive. Synest ett avlivingstilskudd fra staten etter at alle katter skal være merket er kjempebra.

Når kattehuset sliter med å fylle opp plassene sine (tviler på at det skjer) så HURRA!

Flere penger til frivillige kattehus/brakker slik at det blir mer plass til å ta seg av hjemløse.

Eierløse katter er et problem som alltid vil fortsette, så det er langsiktige løsninger som funker i lengden. Derfor er ikke avliving en bra nok løsning.

Skrevet
Hadde ildsjelene ressurser nok til å jobbe mer effektivt med dette, samt at de får disse reguleringene på plass, så er vi et godt stykke på vei!

Aurora M.

Signerer :)

Skrevet

Hva er egentlig problemet?

Er det noen som har påvist at det er nedgang i bestander av fugl eller andre dyr pga kattene i nyere tid?

Nå hører jo strengt tatt ikke katter til på våre breddegrader, og mange av dem lider sikkert ondt om vinteren, dersom de ikke har et hjem av noe slag. Så kanskje det vil være en god ting å begrense bestanden av hjemløse katter, for deres egen del. Selv om pus sikkert ikke vil være enig i at det er bedre å være død enn våt, kald og sulten.

Men å skulle avlive katter for å beskytte arter som ikke nødvendigvis er truet av dem, virker litt døvt for meg. Og den hypotetiske leken med tall som refereres i artikkelen (500000 katter, som tar 10 småfugler hver i løpet av et år, helt forferdelig) har jeg lite respekt for. Og hvis det skulle være slik at kattene dreper 5 millioner småfugler i året så blir det neste spørsmålet: Har det noen negativ innvirkning på bestandene? ALLE arter har mer avkom enn det som vokser opp. Dersom hver eneste spurv som blir klekket, også skulle bli reproduktiv voksen, ville vi fått et gedigent spurveproblem i løpet av et par hekkesesonger. Og da har vi ikke begynt å snakke om de jævla måltrostene, engang. Poenget er: Predasjon er nødvendig og naturlig, selv om det skjærer en fugleelsker i hjertet å se en katt med en sjakkrutet snurresprett i kjeften.

Skrevet

Det er forferdelig synd at småfuglene får lide grunnet folks uansvarlige handlinger.

Skal man gjøre noe med denne saken, bør man ikke pålegge allerede ansvarsbevisste katteeiere å sette bånd eller bjeller på kattene- men sette fokus på og øke KATTENS status i samfunnet!!

Det er løskattene som er problemet, ikke kattene til ansvarsbevisste katteeiere!

Hadde folk kastrert kattene sine, slik at uønskede kull ble unngått, eller gjort noe med "bruk og kast-mentaliteten" sin når det gjelder katter, så hadde nok problemet ikke vært så stort som det er i dag.

Sett heller fokus på kastrering og bevilge støtte "øremerket kastrering" til veterinærene slik at de kan sette ned prisen på denne tjenesten. Hadde kastrering vært billigere, tror jeg på sikt at det også ville blitt ferre løskatter, og dermed vil fuglebestanden øke.

Skrevet
Det er forferdelig synd at småfuglene får lide grunnet folks uansvarlige handlinger.

Skal man gjøre noe med denne saken, bør man ikke pålegge allerede ansvarsbevisste katteeiere å sette bånd eller bjeller på kattene- men sette fokus på og øke KATTENS status i samfunnet!!

Det er løskattene som er problemet, ikke kattene til ansvarsbevisste katteeiere!

Hadde folk kastrert kattene sine, slik at uønskede kull ble unngått, eller gjort noe med "bruk og kast-mentaliteten" sin når det gjelder katter, så hadde nok problemet ikke vært så stort som det er i dag.

Sett heller fokus på kastrering og bevilge støtte "øremerket kastrering" til veterinærene slik at de kan sette ned prisen på denne tjenesten. Hadde kastrering vært billigere, tror jeg på sikt at det også ville blitt ferre løskatter, og dermed vil fuglebestanden øke.

Skal man ha dyr så bør man ha råd til vaksineringer, merking og kastrering, hvis ikke burde man vente til man har råd.

Jeg er helt for obligatorisk merking og kastrering der katter uten merking kan avlives(med mindre det er kapasitet hos frivillige som kattehuset) Dette vil gjøre at de som er glade i katten sin vil merke katten, og katter slipper å fryse og sulte pga uansvarlige folk. Obligatorisk merking vil også automatisk føre med seg ett katteregister, der man får vite hvem som har katt og hvem som ikke kastrerer, som er positivt.

Så jeg sier ja til størtte for avliving, så får eier selv stå for merking og kastrering.

Skrevet

Skal man ha dyr så bør man ha råd til vaksineringer, merking og kastrering, hvis ikke burde man vente til man har råd.

Jeg er helt for obligatorisk merking og kastrering der katter uten merking kan avlives(med mindre det er kapasitet hos frivillige som kattehuset) Dette vil gjøre at de som er glade i katten sin vil merke katten, og katter slipper å fryse og sulte pga uansvarlige folk. Obligatorisk merking vil også automatisk føre med seg ett katteregister, der man får vite hvem som har katt og hvem som ikke kastrerer, som er positivt.

Så jeg sier ja til størtte for avliving, så får eier selv stå for merking og kastrering.

Skrevet

Endelig skal det gjøres noe med dette kattehysteriet!

På KG her er det jo blant annet folk som skriver inn at de har 4 katter som er til plage for naboen, men de skjønner jo ikke at de er til plage selv da.

Jeg kjenner noen som har 7-8 katter. De drev med avl før, men ikke nå lenger, så nå har de bare sykt mange katter i stedet.

1 katt pr. husstand er mer enn nok om en ikke driver med avl.

Katter bør registreres, og eieren bør betale en avgift på mellom 500-1000 kr pr katt for å registrere denne for å få folk til å tenke seg om to ganger før de skaffer seg en katt.

Uregistrerte katter bør fanges og avlives umiddelbart.

Katter jakter ned og spiser opp maten til mange andre dyr i faunaen, ikke bare utrydder de dyr i stor skala, men de sulter andre ville dyr igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...