Gå til innhold

Flytte planter nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lyst å flytte en del planter og "ominnrede" noen bed slik at de blir litt penere. Er veldig usikker på om jeg skal gjøre dette nå eller vente til våren. Har kikka på div. hagesider på nettet og der er det flere (inkl. gartnere) som mener at dette er en grei til å flytte på. Mye regn gir sikker vanning og planten får hele våren på sin nye plass. Men så er det noen som ikke vil anbefale dette, både av profesjonelle og hobbygartnere. Mannen i huset er fra gammel "bondeslekt" og mener det er helt horribelt å begynne å plante om nå - det gjør man tidlig på våren. Noen som har erfaring med å flytte på planter på høsten? Mesteparten av det jeg skal flytte er hardføre planter; hengeselje, astilbe, spirea, men også et par roser og klokkebusker.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I følge Dreyers Hagebok står det at det funker fint å flytte endel planter nå, til og med seinere i høst. Rosene er jeg usikker på.

Skrevet

Det står forresten noe om at roser kan/bør plantes i mai, men jeg er litt usikker på om det bare gjelder utplanting, ikke flytting?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...