Gå til innhold

Kattunge

Gjest Gjest_Lilletrille_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Lilletrille_*
Skrevet

Har en nydelig kattunge på ca 7 uker. Vi tok imot henne etter hun ble funnet i skogen av en dame. Har hatt hun i 2 uker nå. Hun er egentlig flink til å bruke kattedoen sin, men hun elsker å tisse i senga. Har hun på soverommet når vi er borte, det er det eneste stedet jeg ikke er redd for å ha henne alene når jeg er på jobb.

Men hun tisser i senga hele tiden, først tenkte jeg at hun ikke visste hvor kattedoen stod. Hun har to doer, en i stua og en på soverommet.

Men igår så jeg hun måtte på do, klatrert oppi senga, jeg løftet henne ned oppi kattedoen, men hun gikk ut, oppi senga igjen og tissa. Hmmmm....

Det er jo mykt og godt der .

Men hva kan jeg gjøre for å forhindre dette?

Har byttet sengetøy 6 ganger på 2 uker.Slitsomt og veldig unødvendig.

Idag bestemte jeg meg for å ha hun i stua, da den er litt stor og hun så liten så ville jeg ikke dette i starten. Men hun begynner å bli ganske spenstig nå, så har fjernet ting og dekket til det hun har tidligere vært borti som jeg ikke vil hun skal komme nær.

Men hva gjør jeg med den tissingen hennes?

Hun er jo så nydelig, så hadde jeg hatt ork kunne jeg byttet sengetøy dagen lang jeg :-) neida, det går jo ikke det.

Kan noen hjelpe meg??

Vil ha hun på soverommet om natta ihvertfall, for hun er så liten og virker som det r en trygghet for henne.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Har en nydelig kattunge på ca 7 uker. Vi tok imot henne etter hun ble funnet i skogen av en dame. Har hatt hun i 2 uker nå. Hun er egentlig flink til å bruke kattedoen sin, men hun elsker å tisse i senga. Har hun på soverommet når vi er borte, det er det eneste stedet jeg ikke er redd for å ha henne alene når jeg er på jobb.

Men hun tisser i senga hele tiden, først tenkte jeg at hun ikke visste hvor kattedoen stod. Hun har to doer, en i stua og en på soverommet.

Men igår så jeg hun måtte på do, klatrert oppi senga, jeg løftet henne ned oppi kattedoen, men hun gikk ut, oppi senga igjen og tissa. Hmmmm....

Det er jo mykt og godt der .

Men hva kan jeg gjøre for å forhindre dette?

Har byttet sengetøy 6 ganger på 2 uker.Slitsomt og veldig unødvendig.

Idag bestemte jeg meg for å ha hun i stua, da den er litt stor og hun så liten så ville jeg ikke dette i starten. Men hun begynner å bli ganske spenstig nå, så har fjernet ting og dekket til det hun har tidligere vært borti som jeg ikke vil hun skal komme nær.

Men hva gjør jeg med den tissingen hennes?

Hun er jo så nydelig, så hadde jeg hatt ork kunne jeg byttet sengetøy dagen lang jeg :-) neida, det går jo ikke det.

Kan noen hjelpe meg??

Vil ha hun på soverommet om natta ihvertfall, for hun er så liten og virker som det r en trygghet for henne.

All ære til deg som har reddet en så liten kattunge!

Først må jeg spørre deg: Har du flere katter hjemme?

Det er ikke enkelt å oppfostre en så liten kattunge alene, og det anbefales på det sterkeste at du har andre katter som kan bidra med oppdragelsen.

Kattungen din var 5 uker da du fikk den, og trolig har den ikke vært pottetrent tidligere. (Kattunger som blir fostret opp inne er ca 4-6 uker gamle når de begynner å gå på do i kassen)

Jeg er enig med deg at den sikkert føler seg tryggere om den får være på soverommet, nær deg om nettene, for det er DU som er kattungens trygghet og støtte nå, og trolig ser den på deg som sin "mor".

Men alikevel er dette vanskelig når den tisser i senga, for kattetiss forsvinner ikke, selv om man kokvasker laken og dynetrekk.

Skal man bli kvitt dette, må man bruke spesielle produkter, som fjerner tisselukt, og det beste er nok å kjøpe nye dyner når katten er blitt helt husren.

Steng gjerne døren og ikke la henne få tilgang til soverommet, siden hun mest sannsynlig vil tisse der.

Selv om du synes det er best for katten at den er på soverommet ditt, er det likevel et problem at den tisser i senga di.

Jeg regner med at du er konsekvent og setter kattungen i kassen etter at den har sovet og når du ser den begynner å bli rastløs?

Ta labben hennes og grav gjerne litt i sanden. De fleste katter går på do da.

Om den ikke gjør det, så kan du ta en fuktig bommullspad og stryke den over rumpa, så vil dette trigge tisserefleksen (Det er denne metoden kattemor bruker når hun vil at kattungene sine skal gå på do, og hun gjør dette innstinktivt etter hvert måltid)

Jeg ville ha latt kattungen få et mindre rom å være på når du ikke er hjemme, f.eks badet, som er lett å vaske.

Små kattunger bør ikke ha så veldig stort område å bevege seg på, da det er vanskelig for dem å holde seg når de må på do.

Jeg ser at du forøvrig har nok doer tilgjengelig for henne rundt i leiligheten ellers, så problemet ligger nok i at hun ikke helt forstår hva hun skal gjøre.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...