Gå til innhold

Flyskrekk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en jente på 30 år som skal på storbyferie i Europa i høst.

Jeg gruer meg så sinnsykt til flyturen. Har flydd jevnlig i alle år og

det blir bare verre og verre. Merker det frister å avlyse hele ferien,

men venninnen jeg drar med kommer til å bli så skuffet ...

Legen har skrevet ut Sobril som jeg kan ta 1 time før flyreise.

Jeg har aldri prøvd Sobril før og er redd for effekten.

Noen som kan trøste meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fly er jo noe av det sikkreste framkomst middelet vi har :) Ellers kan du google på flyskrekk+tips :) Har flyskrekk selv, men har enda ikke "brukt" noe når jeg skal ut å fly, utenom et par glass med vin rett før hehe... Men en ting som hjelper når det blir turbulens, er at du løfter begge bena litt over gulvet og bøyer deg frem. Da sitter du bare å "balanserer" på stumpen, og kjenner ikke hvor mye det egentligt humper :)

God tur, bare tenk på hvor kjekt dere kommer til å få det når dere først kommer frem!:)

:klemmer:

Skrevet

Jeg har hatt det akkurat som deg. Jeg har aldri tatt noe piller eller noe før en flytur, men jeg har funnet ut hva som hjelper meg.

1. Jeg fokuserer på reisen og det jeg skal oppleve.

2. Jeg tenker på statistikk og sikkerhetsrutiner

3. Jeg foretrekker å sitte ved vinduet - da føler jeg meg ikke så innesperret

4. I turbulens har jeg ofte en flaske vann ol foran meg. Når jeg ser på den, ser jeg hvor lite flyet faktisk beveger seg i turbulens.

Dette hjelper meg hvertfall. Tror fokus er viktig hvertfall.

Skrevet

Sammenlign turbulensen i flyet med det du opplever på en helt vanlig busstur :P På bussen må man klamre seg fast om man står i midtgangen, og om man sitter ytterst må man gjerne holde seg fast i de skarpeste svingene. Å drikke av kopp uten lokk går ikke på bussen. På flyet er det derimot svært sjelden det skvulper over selv når du får beskjed om å bli sittende i setet. Selv "kraftig" turbulens på flyet er blåbær i forhold til å kjøre over en helt vanlig fartshump. Flyet slingrer bare med noen veldig få cm.

Gjest Kvinnelig pilot
Skrevet

Det er mange som mer eller mindre har flyskrekk og det hjelper ikke med alle de programmene de kjører på discovery heller...

Jeg har vært pilot i 14 år nå og kan forsikre deg om at dette kommer til å gå bra!

Du kan jo si fra til flyvertinnene at du er nervøs, så tar de ekstra vare på deg. ;)

Kanskje det hjelper å tenke på at hvis du føler at flyet gjør noe "unaturlig" enten i forhold til lyder eller bevegelser så er det bare pilotene som faktisk gjør jobben sin; de flyr flyet! :) Og alle piloter er meget godt trent i alle situasjoner som måtte oppstå.

Turbulens over europa er normalt veldig liten og flyene tåler mye mye mer enn du tror!

Flyene er også konstruert slik at de kan fly med kun èn motor i gang.

Bare spør hvis det er noe konkret du synes er ekkelt så kanskje jeg klarer å normalisere det for deg!

Skrevet

Hei igjen!

Det er faktisk ikke redselen for at det skal skje noe som er verst,

det er følelsen av å være innesperret! Jeg kommer meg ikke ut hvis jeg har behov for det! Og på fly sitter man så tett at man kan kjenne ånden på sidemannen.

Tenk, for bare noen år siden elsket jeg å fly, kjente gledesfull forventning når jeg gikk ombord i flyet.

Skrevet
Jeg har hatt det akkurat som deg. Jeg har aldri tatt noe piller eller noe før en flytur, men jeg har funnet ut hva som hjelper meg.

1. Jeg fokuserer på reisen og det jeg skal oppleve.

2. Jeg tenker på statistikk og sikkerhetsrutiner

3. Jeg foretrekker å sitte ved vinduet - da føler jeg meg ikke så innesperret

4. I turbulens har jeg ofte en flaske vann ol foran meg. Når jeg ser på den, ser jeg hvor lite flyet faktisk beveger seg i turbulens.

Dette hjelper meg hvertfall. Tror fokus er viktig hvertfall.

Hvor nervøs blir du? Er det slik at du føler deg uvel? Er du redd for å hyperventilere?

Skrevet

Jeg endte plutselig opp med flyskrekk for et par år siden (selv om høydeskrekk aldri har gjort det spesielt gøy å fly), og selv om den har minsket litt så er den der fremdeles.

Det jeg passer på å gjøre er:

1) Ha med iPod/mp3 spiller med musikk

2) Ha litt lettere lesestoff

Dette for å komme inn i en egen liten sfære hvor jeg ikke så mye legger merke til lydene på flyet, eller hvor jeg er.

Hvis det er klaustrofobi, ville jeg nok passet på å få sete ut mot gangen, så er man ikke så "innestengt" på alle kanter som ved vinduet.

Jeg passer også på å ha spist litt på flyplassen, og å ha med en liten pose med nøtter, tørkede aprikoser eller noe annet som kan holde blodsukkeret oppe. Jeg har lagt merke til at hvis jeg ikke har spist nok, så blodsukkeret faller, kommer panikken også raskere for de minste ting.

Skrevet

Hei!

Jeg skjønner hvordan du har det, jeg har også problem med å ta fly. Tidligere likte jeg å fly, nå kvir jeg meg..

Jeg er bekymrer meg ikke for at det skal skje noe med flyet eller slikt, men det er følelsen av å vere innestengt som er vanskelig.

Om jeg MÅ ut, så kan jeg ikke det..

I et tilfelle ble flyet stående en stund å vente på et annet fly før det fikk ta av, utrolig ubehagelig det å ikke kunne se hva som skjer foran flyet, kun ut til sidene. Hadde vert så utrolig mye bedre om det gikk an å se fremover også, og at sidevinduene hadde vert litt større!

Meeen, mens vi venter på at teknologien tar et steg forover...

Jeg har funnet ut at det beste for meg er å sitte langt fremme i flyet, da ser jeg ikke alle som er stuet sammen bak meg, og det følest ikke så trangt. Jeg liker best vindusplass, for da kan jeg titte ut og drømme meg vekk. Musikk på øret, lese noe lett eller sove er bra.

Lykke til med turen! Dumt å gå glipp av alt det flotte ute i verden!

Skrevet
Hvor nervøs blir du? Er det slik at du føler deg uvel? Er du redd for å hyperventilere?

Ikke redd for å hyperventilere,men er så pass nervøs at jeg kaldsvetter, pulsen øker og jeg blir veldig klønete.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...