Gjest Gjest Skrevet 28. september 2009 #21 Del Skrevet 28. september 2009 Man trenger ikke "ta backup" med de fleste systemer. Det holder å koble kameraet til PCen så legges bildene inn som en fil av seg selv. CDer brekker vanligvis ikke hos fotobutikker, det skjer uhyre sjelden. Men backup av bilder bør man ha uansett. Minnebrikken i kameraet er ikke ment som et lager. Flytt bildene over i PCen med en gang du kommer hjem etter tur. det tar bare noen sekunder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Coarvi Skrevet 28. september 2009 #22 Del Skrevet 28. september 2009 Kjære, kjære TS, du MÅ da lære deg å overføre bildene til pc-en din??? Hvis ikke du klarer å lære det har du ærlig talt ingenting med et digitalt kamera å gjøre (men hallo, du kommer garantert til å lære det). Bilder på en CD varer IKKE evig! Dette med å lagre bilder på CD er såpass nytt at vi ikke helt vet hvor lenge de holder seg, men det er en grunn til at det finnes dyrere cd-plater som liksom holder noen tiår lengre. Jeg mener ikke at du skal investere i sånne, jeg mener bare at du IKKE skal oppbevare bildene dine kun på CD. Det ideelle for en som er glad i bildene sine er vel å ha de på DVD-er utenfor huset (i tilfelle brann), i tillegg til på 2 harddisker. Skal innrømme at jeg ikke er så flink med det selv da... Men har de fleste bildene både på pc-en og på ekstern harddisk, i tillegg til at en del også ligger på forskjellige disker hos kjæresten og foreldrene mine. Å ha bildene bare på CD er uaktuelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jade Skrevet 28. september 2009 #23 Del Skrevet 28. september 2009 (endret) Du må aldri gi fra deg eneste kopiene av bildene dine. ALDRI! Ja, du har hørt det nå, jeg vet. Men det kan ikke sies ofte nok. I tillegg bør du brenne ut en kopi som du oppbevarer et annet sted, i tilfelle brann eller diskkræsj. Når man kjøper et digitalt kamera, så må man sette seg inn i hvordan det fungerer, ellers er det ingen vits. Evt. få noen andre til å hjelpe seg hver gang du skal tømme kamera, hvis det er helt umulig. Hvis jeg hadde jobbet på Japan Photo (og hvis jeg hadde hatt lov), hadde jeg beklaget det veldig, og gitt deg et gavekort på fremkalling av 200 10x13/15-bilder + et album med sånne plastlommer og plass til 200 bilder, og visst inni meg at det var alt for lite, egentlig... Ellers så lurer jeg på hvordan de har klart å brekke CDen din!? Jeg prøvde å knekke en CD en gang for å makulere den. Jeg hadde store problemer med det. Men kanskje det går hvis jeg legger den oppå et ujevnt underlag og hopper opp og ned på den. Endret 28. september 2009 av Jade Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Synne-Marie Skrevet 28. september 2009 #24 Del Skrevet 28. september 2009 Å ha bildene bare på CD er uaktuelt. Og ihverfall å bare ha dem på én cd... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
freezepop Skrevet 28. september 2009 #25 Del Skrevet 28. september 2009 Okey, det er selvsagt et faktum at ts aldri får bildene sine tilbake. Det tror jeg nok hun forstår ganske bra, dog det kan være en mulighet med noen recoveryprogrammer som er linket til her. Til alle dere som kommer med flåsete kommentarer om backup, så virker det som om dere alle lever i en slags liten snever greie der de som ikke lever som dere bør gjøre det, eller helst kjenne noen som dere som skal fikse ting sånn at det blir SÅNN SOM DET SKAL. For the record, jeg er ikke en bitter gammel mann, jeg er 21 og har backuper både her og der (lokal PC, ekstern harddisk og jeg har en backup på en nettserver som det igjen blir tatt backup av hver dag). Men herregud, ikke alle har en PC med plass til alle bildene sine, ikke alle er interessert i å ha en slik PC. Jeg har foreldre som trives godt uten en nyere PC, men som alikevel bruker digitalkamera. De tar med kameraet til kamerabutikken og får dem fremkalt. Nice and easy. Man leverer dem tross alt til en fagperson. På samme måte som man kan levere en ring man vil ha strammet til en gullsmed, og stoler på at gullsmeden ikke fucker opp. Selvsagt, ting skjer, ting kommer ALLTID til å kunne skje. Man kan legge filene sine på fem eksterne harddisker, for å være HUNDREOGTI prosent sikker på at ikke alle klikker samtidig. Det er alltid sjangsen for at leiligheten din brenner ned (og at du får tyn på KG for ikke å ha puttet én av dem i en bankboks eller hos tanta di i Moss). SELVSAGT er det en god idé å ha backup, men det hadde også vært en god idé å huske på at alle er i forskjellige situasjoner, har forskjellige behov, og at det er helt sinnsykt ukonstruktivt å forsyne ts med etterpåklokskap. Faktum er at når man jobber med bilder så har du et ansvar for det som blir gitt deg. Det er helt sant at "sånn skjer", det skjer feil og glipper i alle serviceyrker, men om du ødelegger noe som tilhører kunden din så legger du deg langflat, unnskylder og tilbyr etter beste evne en erstatning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glynis Skrevet 28. september 2009 #26 Del Skrevet 28. september 2009 Det virker litt som om du er innstilt på at du ikke får til å lagre bilder på pc. Det er ti ganger lettere å lagre bilder enn å brenne cd, og det fikk du jo fint til. Uansett er det selvsagt uakseptabelt at du ikke fikk beskjed om at cd'en din ble ødelagt, men det var jo én person som gjorde det, ikke Japan Photo som bedrift. Personen burde tatt ansvar, men det kan lett ha vært en lørdagshjelp/nyansatt som ikke turte si i fra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jade Skrevet 29. september 2009 #27 Del Skrevet 29. september 2009 at det er helt sinnsykt ukonstruktivt å forsyne ts med etterpåklokskap. Nei. Dette er ikke siste gangen hun skal fremkalle bilder, så det er konstruktivt å fortelle henne hva hun skal gjøre heretter. Har hun ikke PC, så kan hun brenne 2 CDer i bildekiosken neste gang, og levere den ene inn til fremkalling og beholde den andre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2009 #28 Del Skrevet 29. september 2009 Fikk du den ødelagte cd'en tilbake? Jeg syns det høres litt suspekt ut at cd'en var knekt. Alle som har prøvd å makulere en cd vet at det skal en betydelig innsats til for å klare å brekke en cd i to. Dersom det viser seg at cd'en faktisk er brukken så kanskje noen andre kan klare å gjenfinne noen av bildene dine? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2009 #29 Del Skrevet 29. september 2009 Fikk du den ødelagte cd'en tilbake? Jeg syns det høres litt suspekt ut at cd'en var knekt. Alle som har prøvd å makulere en cd vet at det skal en betydelig innsats til for å klare å brekke en cd i to. Dersom det viser seg at cd'en faktisk er brukken så kanskje noen andre kan klare å gjenfinne noen av bildene dine? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2009 #30 Del Skrevet 29. september 2009 Jeg vet ikke hvordan jeg lagrer bildene på pcen og ingen jeg kjenner vet det heller. I alle dager, hva slags planet lever du på da? Der kan det ikke være mye intelligent liv i hvert fall.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2009 #31 Del Skrevet 29. september 2009 ...Og en måned etter så skulle jeg hente bildene mine. Venta du en hel måned på å hente bildene dine?? ...Jeg fikk ingen trøst fra de.... Hva skulle de gjort? Holdt deg i hånda og tørket tårene dine? ...Men jeg fikk ingen tilgodelapp eller kupong om noe frynsegoder. Fikk bare at sånn skjedde en gang iblant. Men kan de bare si sånnt da?... De kan tydeligvis det, for det gjorde de... Sa du at du krevde det da, eller tok du bare med deg den ødelagte cden å gikk? ...Det er skikkelig frekt gjort å brekke cden med alle bildene lagret på?... De gjorde det nok ikke med vilje. ...Og alle minnene er jo borte vekk jo... Du har jo minnene i hodet ditt da... 1. Gå tilbake til butikken og krev erstatning. 2. Ta kontakt med noen som kan se om de får gjenopprettet bildene enten på cd'en eller minnekortet. De kan forsøke dette på Japan Foto, eller krev at de betaler for det. 3. Lær deg å ta back-up. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
freezepop Skrevet 29. september 2009 #32 Del Skrevet 29. september 2009 Fikk du den ødelagte cd'en tilbake? Jeg syns det høres litt suspekt ut at cd'en var knekt. Alle som har prøvd å makulere en cd vet at det skal en betydelig innsats til for å klare å brekke en cd i to. Dersom det viser seg at cd'en faktisk er brukken så kanskje noen andre kan klare å gjenfinne noen av bildene dine? godt poeng... det er mulig hvis du faktisk tråkker på den, men det skal mye mye til! Det er egentlig ikke "sånn som skjer" i det hele tatt. Film er skjørt og kan mye fortere gå i stykker enn en CD. Lurer på hva som har skjedd? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lunis Skrevet 29. september 2009 #33 Del Skrevet 29. september 2009 Jeg har en annen skrekkhistorie fra Japan Foto. Jeg hadde nemlig klart å komme meg backstage med yndlingsbandet mitt!! Men på den tiden hadde jeg ikke noe kamera, ikke mobilkamera engang. Jeg var helt desperat så jeg kjøpte et billig engangskamera. Leste instruksjonen nøye og lærte meg åssen jeg skulle bruke det. Leverte inn bildene på Japan Foto i Kongsberg. Da jeg kom for å hente dem dagen etter hadde idioten helt uten å tenke seg om LATT DET KOMME LYS PÅ ALLE BILDENE! Alt var ødelagt - min once-in-a-lifetime happening som jeg hadde SLITT for å få til var ødelagt for alltid. Akkurat da jeg fant ut av det raste det en faen gjennom meg og jeg vurderte å plukke opp nærmeste blunte objekt og klubbe ned fyren. Seriøst. Jeg bestemte meg for å ikke bruke masse tid på å bli sur, fordi jeg hadde blitt så eitrende sinna at jeg ikke hadde klart å leve med meg selv i mange dager. Jeg lot det fare og så på det hele som en av Guds mange sorte spøker. Men ja, Japan Foto SUGER!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
freezepop Skrevet 30. september 2009 #34 Del Skrevet 30. september 2009 Jeg har en annen skrekkhistorie fra Japan Foto. Jeg hadde nemlig klart å komme meg backstage med yndlingsbandet mitt!! Men på den tiden hadde jeg ikke noe kamera, ikke mobilkamera engang. Jeg var helt desperat så jeg kjøpte et billig engangskamera. Leste instruksjonen nøye og lærte meg åssen jeg skulle bruke det. Leverte inn bildene på Japan Foto i Kongsberg. Da jeg kom for å hente dem dagen etter hadde idioten helt uten å tenke seg om LATT DET KOMME LYS PÅ ALLE BILDENE! Alt var ødelagt - min once-in-a-lifetime happening som jeg hadde SLITT for å få til var ødelagt for alltid. Akkurat da jeg fant ut av det raste det en faen gjennom meg og jeg vurderte å plukke opp nærmeste blunte objekt og klubbe ned fyren. Seriøst. Jeg bestemte meg for å ikke bruke masse tid på å bli sur, fordi jeg hadde blitt så eitrende sinna at jeg ikke hadde klart å leve med meg selv i mange dager. Jeg lot det fare og så på det hele som en av Guds mange sorte spøker. Men ja, Japan Foto SUGER!! Bare nevne at mange av de flinkeste fotografene jeg kjenner sverger til Japan Foto. Jeg veit det er fryktelig lett å skylde på kjeden når sånne ting skjer, men ville bare nevne det, da sånne tråder lett blir "anti-firma"-tråder Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jade Skrevet 30. september 2009 #35 Del Skrevet 30. september 2009 Ja, husk at det er mennesker som jobber på Japan Photo og alle de andre fotokjedene (ikke egne japan photo-roboter som er programmert til å brekke hver 100nde CD og åpne hver 100nde engangskamera uten å skru tilbake filmen først). Det er tilfeldig hvilken kjede de jobber i, de som ødela CDen og engangskameraet. Og jeg er sikker på at TS kunne ha opplevd bedre service, om hun bare hadde truffet på en annen ansatt i samme kjede. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teriyaki Skrevet 30. september 2009 #36 Del Skrevet 30. september 2009 Ja, husk at det er mennesker som jobber på Japan Photo og alle de andre fotokjedene (ikke egne japan photo-roboter som er programmert til å brekke hver 100nde CD og åpne hver 100nde engangskamera uten å skru tilbake filmen først). Det er tilfeldig hvilken kjede de jobber i, de som ødela CDen og engangskameraet. Og jeg er sikker på at TS kunne ha opplevd bedre service, om hun bare hadde truffet på en annen ansatt i samme kjede. Enig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 30. september 2009 #37 Del Skrevet 30. september 2009 Men ja, Japan Foto SUGER!! Du har hatt én uheldig opplevelse, derfor suger hele kjeden? Det er selvfølgelig DRITKJIPT at slikt skjer, men det skjer - uavhengig av kjede. Det teller mer hvordan butikken takler uhellet i etterkant, synes jeg. En proff kjede vil beklage ordentlig og tilby et skikkelig plaster på såret. Det er jo umulig å erstatte minner, men noen form for økonomisk kompensasjon synes jeg det er rimelig å forvente. Det er selvfølgelig noe helt annet når enkelte butikker og kjeder blir avslørt gjentatte ganger for slapp moral, dårlig service og kynisk utnytting av kundene. Men det er ikke det samme som et uhell. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marlo Skrevet 30. september 2009 #38 Del Skrevet 30. september 2009 Syns det blir for dumt å pröve å sverte en hel kjede bare fordi du har et par dårlige opplevelser. Eneste måten en kjede kan bli enda bedre på er om du tar opp dette på en saklig måte med avdelingsleder eller med selve ledelsen, slik at de kan ta tak i problemet. Menneskelig svikt kan skje hvor som helst, og man lärer av feil man gjör... det hjelper LITE å sitte på et forum å fortelle om hvor grusom denne kjeden er og at den SUGER som du sier. Selv driver jeg aktivt med foto og har fotoutstyr for godt over 100.oookr her, MYE av dette kjöpt hos JapanFoto. Har aldri hatt noen store problemer med denne kjeden, ei heller mange andre fotografer jeg har pratet med gjennom tidene. Ikke alt har fungert 100% selvfölgelig, men etter å ha tatt opp problemet på en SAKLIG måte, så har alltid problemet blitt fikset. Nå går det jo ikke å fikse din CD som er brukket, men for å väre ärlig så syns jeg en del av feilen er din også. Man leverer ikke fra seg sin eneste kopi til noen andre... har du ikke bildene lagret et sted da... du må jo ha lastet inn bildene et sted for å kunne få dem over på en CD (mulig du har sagt det, har ikke lest alt) Personlig stoler jeg ikke engang på å ha bare en kopi selv. Har alltid lagret bilder på maskinen, en ekstern harddisk og andre steder for å väre sikker på at om en ting forsvinner, så kan jeg hente bildene fra et annet sted. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jade Skrevet 30. september 2009 #39 Del Skrevet 30. september 2009 Man leverer ikke fra seg sin eneste kopi til noen andre... har du ikke bildene lagret et sted da... du må jo ha lastet inn bildene et sted for å kunne få dem over på en CD (mulig du har sagt det, har ikke lest alt) Gikk i sånn kasse med skjerm og lasta ned alle bildene på cd. Hun brukte en sånn fotokiosk som er i butikken. Det hun skulle gjort, var selvsagt å brenne ut to kopier siden hun skulle levere fra seg den ene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marlo Skrevet 30. september 2009 #40 Del Skrevet 30. september 2009 Hun brukte en sånn fotokiosk som er i butikken. Det hun skulle gjort, var selvsagt å brenne ut to kopier siden hun skulle levere fra seg den ene. Jaha, det fikk jeg ikke med meg. Men uansett, som du sier her også - man leverer ikke fra seg den eneste kopien, beholder alltid en kopi selv også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå