Gjest Gjest_meg_* Skrevet 27. september 2009 #1 Del Skrevet 27. september 2009 Jeg skulle fremkalle fotobildene fra ferieturen min på japan photo. Gikk i sånn kasse med skjerm og lasta ned alle bildene på cd. Også leverte jeg cden i sånn konfulutt til personalet på japan photo i drammen. Og en måned etter så skulle jeg hente bildene mine. Det var over 200 bilder. Også leverte jeg lappen med nummer på bildene mine, men personalet fant ikke bildene mine. Også lette han litt og fant cden uten bilder. Persoanlet tok opp cden og sa den var knekt. Og alle de 200 feriebildene mine var borte. Mista alt sammen og jeg hadde ikke de på fotoaparatet mitt heller fordi de hadde jeg sletta fordi jeg skulle ta nye bilder. Og hvis jeg ikke sletter alle så må jeg slette en etter en bilde og det tar så lang tid. Derfor trykker jeg på slett alle bilder. Jeg fikk ingen trøst fra de. Personalet sa bare at det var ¨sånt som hendte. Jeg synes det er dårlig gjort at jeg ikke fikk en sms melding på mobilen at bildene mine var ødelagtte pga. brukket cd som japan photo hadde brukket. Cden var helt fin da jeg leverte den, det er de som har brukket cden og ødelagt bildene mine. Men jeg fikk ingen tilgodelapp eller kupong om noe frynsegoder. Fikk bare at sånn skjedde en gang iblant. Men kan de bare si sånnt da? Det er skikkelig frekt gjort å brekke cden med alle bildene lagret på? Og alle bildene mine fra sommerferien og badebildene mine er helt borte. Har jeg noe som jeg har å si? Får jeg ikke noe forsikring? Har jeg noen rettigheter? Kan de bare knekke cden med alle bildene mine og bare unnskylde seg at sånt skjer iblandt? Jeg er sinna på de. De burde ha sendt meg en sms at cden var knekt og alle bildene mine var ødelagt også burde de ha gitt meg rabatt neste gang jeg skal fremkalle bilder fordi det er jo japan photo sin feil å knekke cden med bildene mine på. Og alle minnene er jo borte vekk jo. Også var de fotobildene så flotte og fine og noe jeg satt pris på. Og ferieminnene er borte vekk nå. Har jeg ikke noe gananti ol? Har jeg noe rettigheter? Det er dårlig gjort av japan photo i drammen og behandle kundene sine sånn. Dårlig service, fryktelig dårlig service og behandle kundene sine sånn og som en dritt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Virreliten Skrevet 27. september 2009 #2 Del Skrevet 27. september 2009 Det de derimot BURDE fortalt deg er at det er fullt mulig å redde noen, kanskje til og med alle bildene dine, litt avhengig av hvor mye du har brukt kameraet i mellomtiden. Data slettes aldri, de skrives over. Med mange minnebrikker følger det med en cd eller en nedlastningsadresse og en kode for å laste ned programvare som kan dette, feks PhotoRescue. Noen datakyndige i bekjentskapskretsen kan sikkert hjelpe deg. Og jeg ville sjekket med IBAS og Elkjøp om den ødelagte cd-en kan leses likevel. IBAS er verdensledene i dataredning, og Elkjøp har et samarbeid med dem. Og den regningen synes jeg JapanPhoto burde betale, men det synes neppe de. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sheenaca Skrevet 28. september 2009 #3 Del Skrevet 28. september 2009 Stor sannsynlighet for at du ikke har noen rettigheter, men fy f... for en elendig service! En hvilken som helst kundebehandler med litt innsikt i service burde da ha tatt kontakt med deg ganske raskt etter at cd-en var blitt ødelagt, og i det minste tilbudt rabatt på neste fremkalling. Synes du skal ta kontakt med noen litt høyere oppe i Japan Photo, kanskje bare daglig leder i butikken du var i, eventuelt noen sentralt. Send et brev og forklar nøyaktig hva som skjedde, hvilken behandling du fikk etterpå, og skriv på dato og tidspunkt, så kanskje de ansatte får seg et lite kurs i service. Tviler på at Japan Photo som ellers er en godt ansett fotobutikk vil være bekjent med slik kundebehandling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antagonist Skrevet 28. september 2009 #4 Del Skrevet 28. september 2009 Jeg synes det var dårlig service at de ikke fortalte deg med det samme det hadde skjedd at cd'en knakk, men at du selv ikke hadde tatt backup kan du ikke laste dem for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2009 #5 Del Skrevet 28. september 2009 En erfaring rikere. Neste gang saver du bildene på flere steder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2009 #6 Del Skrevet 28. september 2009 Det er DITT ansvar å sørge for at du har styr på bildene dine. At du gir fra deg den eneste kopien (CD) av bildene dine, er rett og slett uforsiktig. Ting kan skje! Det er kanskje ikke vanlig at CDen brekker, men hva om den hadde kommet bort i posten? Vanligvis går alt bra, men folk gjør tabber og maskiner gjør tabber. Det er ingen som kan gi noen garantier mot dette. Ta alltid backup av bildene dine før du leverer inn hos fotobutikken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Glør Skrevet 28. september 2009 #7 Del Skrevet 28. september 2009 Har du tatt nye bilder på den minnebrikken var på? Hvis den ikke er full kan du lett hente frem flesteparten av bildene med feks dette programmet: http://www.akam.no/artikler/redd_bildene_dine/51575/2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Grafica Skrevet 28. september 2009 #8 Del Skrevet 28. september 2009 Dette med at man alltid skal ta backup er litt tullete å formane folk om. 1. Ikke alle er så gode på data at de vet hvordan de gjør det, og 2. Hva hadde dere sagt om det var filmruller det var snakk om som var blitt ødelagt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2009 #9 Del Skrevet 28. september 2009 Noe lignende skjedde med meg en gang. Jeg leverte inn en film (altså før digital kamera var vanlig), og da jeg kom for å hente bildene fikk jeg beskjed om at de hadde klart å ødelgge filmen. Jeg ble selvsagt kjempelei meg, for alle bildene fra ferieturen vår var på den filmen. Jeg fikk en beklagelse. Jeg gjorde det klart at det ikke var godt nok, og fikk en film av dem. Jeg følte meg snytt og gikk aldri dit igjen. Men samtidig, hva skulle de gjøre? Bildene var for min del uerstattelige. Selv om de hadde gitt meg 1000,- eller 10.000,- for den saks skyld hadde det ikke ersattet bildene mine. Du burde fått en ordentlig beklagelse, og en form for kompensasjon. Gavekort på gratis fremkalling eller noe sånt. Jeg er ikke helt sikker på om jeg mener at de burde ha kontaktet deg på forhånd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 28. september 2009 #10 Del Skrevet 28. september 2009 Dette med at man alltid skal ta backup er litt tullete å formane folk om. 1. Ikke alle er så gode på data at de vet hvordan de gjør det, og 2. Hva hadde dere sagt om det var filmruller det var snakk om som var blitt ødelagt? De aller fleste klarer å kopiere noen bilder over i en ny mappe. Hvis de ikke klarer det, så kjenner de garantert noen som kan hjelpe dem med det, eller de kan spørre noen (ukjente) som kan hjelpe dem med det. Det er stor forskjell på filmruller og digitalt lagrede bilder. Digitalt lagrede bilder kan man ta sikkerhetskopi av, det kan man ikke med filmruller. Det hendte selvfølgelig at filmruller ble før også. Det var selvfølgelig leit, men man måtte jo bare leve videre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nique Skrevet 28. september 2009 #11 Del Skrevet 28. september 2009 Om Japan Photo har ødelagt CD, så må de vel ha et visst erstatningsansvar? Kunden leverte varen i hel stand til dem, og får et ødelagt produkt tilbake. :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antagonist Skrevet 28. september 2009 #12 Del Skrevet 28. september 2009 Dette med at man alltid skal ta backup er litt tullete å formane folk om. 1. Ikke alle er så gode på data at de vet hvordan de gjør det, og 2. Hva hadde dere sagt om det var filmruller det var snakk om som var blitt ødelagt? Med digital lagring, forventes det at folk tar vare på tingene sine flere steder, og at en cd bare er midlertidig lagring. Man kan ikke laste fotobutikken for at folk ikke vet dette. Derfor ville man også kunne forventet erstatning hvis butikken ødelagte filmrullene i et slikt tilfelle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest meg trådstarter Skrevet 28. september 2009 #13 Del Skrevet 28. september 2009 Jeg vet ikke hvordan jeg lagrer bildene på pcen og ingen jeg kjenner vet det heller. Fordi det har veldig veldig lite nettverk. Og hvis jeg hadde bildene på pcen hvordan får jeg framkalt bildene fra pcen min til fotobutikken da? Dårlig service av japan photo å ikke si ifra at cden var knekt og alle bildene var ødelagte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2009 #14 Del Skrevet 28. september 2009 Jo da, dårlig og ikke gi beskjed men det er du som selv må ha kopi av bildene dine. Det er ikke deres skyld at du ikke vet hvordan du tar kopi og at du ikke har nettverk som kan hjelpe deg. De kunne ha hjulpet deg i butikken med å legge over bildene til en cd der, så kunne du hatt kopien inne på kameraet fremdeles. En hver i dag skal vite at data kan forsvinne og at man alltid må ha kopi. Jeg skønner at du er sint, men det er like fullt din feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest negasjon Skrevet 28. september 2009 #15 Del Skrevet 28. september 2009 Når du har lasta ned alle bildene dine er det vel bare å laste de ned en gang til, eller klage til høyeste hold? Når de får ti prosent av finnerlønn, de av oss som vil ha finnerlønn, så bør de gi deg en erstatning, kanskje en ny ferie? Jeg leste ikke hele tråden, men du skrev så tett at teksten nesten ble borte blant ordene dine, dessverre. Bruk mellomrom neste gang. Ts. En ny ferie for deg og alle som var med og gjerne litt flere, er vel ikke for lite å forlange. Hvis jeg hadde et firma og en av de ansatte klønet og ødela en del for en av mine kunder, ville jeg gått langt, men ro deg ned og tenk hva du skal gjøre. Bildene er borte. Gi dem tid, så kanskje de kommer tilbake. Eller glem alt og gå videre. Du kan være forbannet, men hjemmet ditt er vel ikke brent ned? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest negasjon Skrevet 28. september 2009 #16 Del Skrevet 28. september 2009 Jeg vet ikke hvordan jeg lagrer bildene på pcen og ingen jeg kjenner vet det heller. Fordi det har veldig veldig lite nettverk. Og hvis jeg hadde bildene på pcen hvordan får jeg framkalt bildene fra pcen min til fotobutikken da? Dårlig service av japan photo å ikke si ifra at cden var knekt og alle bildene var ødelagte. Så det eneste du kan er å brenne bilder? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest brutal_mann Skrevet 28. september 2009 #17 Del Skrevet 28. september 2009 Du hadde ikke backup, din egen feil. Get over it. forhåpentligvis har du lært å ALLTID ha backup nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bernardette Skrevet 28. september 2009 #18 Del Skrevet 28. september 2009 Jeg vet ikke hvordan jeg lagrer bildene på pcen og ingen jeg kjenner vet det heller. Fordi det har veldig veldig lite nettverk. Og hvis jeg hadde bildene på pcen hvordan får jeg framkalt bildene fra pcen min til fotobutikken da? Dårlig service av japan photo å ikke si ifra at cden var knekt og alle bildene var ødelagte. Hva bruker du, vanlig minnekort? Da setter du minnekortet enten- -Rett inn i dataen hvis den har sånn åpning for minnekort -Du kjøper deg en USB kortleser og setter kortet inn der Med begge får du ganske kjapt opp en beskjed om hva du vil gjøre - om du vil se på bildene, kopiere dem over på dataen din osv. Du kopierer dem over. Først er det kjekt å ha laget en mappe på dataen din som du kan kopiere bildene over i. Da har du alltid en kopi på dataen, selv om det lønner seg å ha kopi på en sånn USB stick sak, eller CD også, i tilfelle hele dataen går te helv*- Når du vil printe ut bilder du har på dataen, stikker du et minnekort inn, åpner mappen med bilder (fra dataen) og sender dem over til minnekortet som du da tar med til butikken. Er det den Japanfotobutikken som er på et hjørne ved Magasinet? Jeg var der sist gang jeg var i Norge - en god stund siden, og så på speilrefleks. Apropos. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest negasjon Skrevet 28. september 2009 #19 Del Skrevet 28. september 2009 Har jeg noe som jeg har å si? Får jeg ikke noe forsikring? Har jeg noen rettigheter? Kan de bare knekke cden med alle bildene mine og bare unnskylde seg at sånt skjer iblandt? Nei. De behandlet deg dårlig. Du burde fått noe igjen. De kan ikke vite at du ikke hadde lagret bildene. Men neste gang vet du at du aldri må slette bilder. Helst bør du lagre både på mail.adressene dine og på en sånn zap-brikke som ikke koster mange kronene. Hvis det er noen trøst. Men de burde beklaget og burde gitt deg rabatt eller noe. Jeg svarte flåsete men nå svarer jeg ærlig. Vil de ikke gi deg noe, så glem dem eller klag til forbrukerrådet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skrue Skrevet 28. september 2009 #20 Del Skrevet 28. september 2009 Har jeg ikke noe gananti ol? Har jeg noe rettigheter? Penger eller noe annet kan jo ikke erstatte ødelagte bilder, men kanskje skjerpe personalet. Jeg antar at de har nedskrevet ett sted at de ikke tar ansvar for feil som måtte oppstå. Det hadde de sikkert "i gamle dager" også da man fremkalte fra filmruller. Men samtidig. Noe av poenget med bilder lagret på en disk eller minnebrikke er at det skal være lettere ha en eller flere sikkerhetskopier i bakhånd. Forøvrig er dette også noe av grunnen til at man ikke bør kjøpe for store minnebrikker til kameraer. Har man alle bildene på samme brikke går også alle tapt om brikken ryker e.l. Da er det bedre med to med halv kapasitet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå