Gå til innhold

Mitt første møte med NAV

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Mina_*
Skrevet

Jeg er nylig sykmeldt over lengre tid og tenkte å ta meg en tur til NAV kontoret lokalt imorra og få ordna sykepenger osv..

Det jeg lurer på er enkelt..

Er det bare å møte opp og levere sykemeldingen osv.? Eller må jeg ringe først å bestille time hos en saksbehandler..

har aldri vært hos nav før så dette er nytt for meg og er veldig redd for å "drite" meg ut..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke vær redd for å drite deg ut. Hvorfor leverer du sykemelding selv? Har du gjort det før? Eller er det startet nå? Uansett, dra dit og fortell hva du vil. Kan tenke meg at du blir satt opp på time med en saksbehandler og må komme igjen. Men da vet du hvor\hvordan ting er og det er vel også greit. .... Lykke til ....

Gjest Gjest_søs_*
Skrevet

Er du sikker på at du skal levere en del av sykmeldingen selv? På legekontoret der jeg jobber sender vi en del av sykmeldingen til nav, og pas får med seg papirer som skal leveres arbeidsgiver og kopi til seg selv. Har du pleid å lever inn sykmelding tidligere?

Gjest Lamia Lenis
Skrevet (endret)

...

Endret av Lamia Lenis
Skrevet

ehh kanskje jeg ikke har fått nok info fra fastlegen min..:S

har fått ett sånt ark med tre blader i forskjellige farger og på den ene står det at jeg skal beholde, og en til arbeidsgiver og en skal til den som betaler penger og det er vel den jeg tenkte jeg måtte levere til NAV.. hmm.. herregud så innvikla dette skulle være da..

trodde det var sånn jeg..

Skrevet

Det er bare å møte opp, så får du som regel noen å snakke med med en gang. Anbefaler at du går om morgenen, med en gang de åpner, siden det ofte er kø mange steder.

Gjest Lamia Lenis
Skrevet (endret)

...

Endret av Lamia Lenis
Gjest Gjest_søs_*
Skrevet
Er man sykemeldt over lengre tid, er det NAV som skal betale ut sykepengene etterhvert (når arbeidsgiverperioden går ut etter to uker). Og da må man levere sykemelding hos NAV selv (i tillegg til at legen sender). Det er bare å gå dit og gi dem den. Trenger ikke timeavtale.

Jeg vet godt at nav betaler sykepenger etter to uker, men i mange bedrifter og en del offentlige instanser, betaler arbeidsgiver sykepenger og får igjen av nav. Sykmeldingen består av fire ark, så dersom du har fått tre er det godt mulig at nav allerede har fått en kopi. Du bør ringe arbeidsgiveren din og spørre hva praksis er på din arbeidsplass, det kan spare deg for mange og lange timer hos nav.

Skrevet

Du skal ikke levere sykemeldingen din hos NAV. Alle bedrifter forskutterer lønn, og få refusjon fra NAV. Side 1 på sykemeldingen sender legen til NAV, side 2 og 3 leverer du arbeidsgiver, og side 4 beholder du selv. Dette gjelder uansett om du er sykemeldt 1 dag eller 1 år.

Skrevet

Da min mann troppet opp hos Nav for å levere sykemelding i sommer fikk han beskjed om å sende den. Han fikk ikke lov til å levere direkte hos dem.

Skrevet
Da min mann troppet opp hos Nav for å levere sykemelding i sommer fikk han beskjed om å sende den. Han fikk ikke lov til å levere direkte hos dem.

Dette siste var rart gitt.. Men uansett; det er ikke alle bedrifter som forskutterer lønn. Trådstarter må ringe til arbeidsgiver og snakke med dem, så får hun nok svar på de fleste av sine spørsmål

Skrevet
Stemmer. Om det er NAV som skal betale sykepengene dine, skal du fylle ut skjemaet og levere det der.

Jeg har alttid levert hele greia (bortsett fra delen jeg skal ha selv) til arbeidsgiver. Er vel noe de skal fylle ut også før det sendes til nav om jeg husker rett.

Skrevet
Du skal ikke levere sykemeldingen din hos NAV. Alle bedrifter forskutterer lønn, og få refusjon fra NAV. Side 1 på sykemeldingen sender legen til NAV, side 2 og 3 leverer du arbeidsgiver, og side 4 beholder du selv. Dette gjelder uansett om du er sykemeldt 1 dag eller 1 år.

Nei, nei, nei..... langt fra alle bedrifter forskutterer sykepenger utover arbeidsgiverperioden.

Hvis arbeidsgiver ikke forskutterer, skal man levere en del til NAV. NAV utbetlaer ingenting på grunnlag av den gjenparten de får automatisk fra legen. Man må levere et underskrevet eksemplar også...

Jeg har aldri hatt problemer med å levere direkte hos NAV, jeg har bare fyllt ut og lagt i den postkassen de har stående ved skranken, og pengene kom i 1 år.... Utenom arbeidstid, har jeg levert i konvolutt til kommunens postkasse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...