Gjest Gjest_Ellen_* Skrevet 27. september 2009 #1 Skrevet 27. september 2009 Dere kloke hoder her inne, dette ble litt langt men blir veldig takknemlig for svar! Vi var tidligere i uka vært å titta på drømmehuset, men vi er litt usikre på om vi skal hoppe i det og kjøpe det. Det har kommet inn bud på 1550 000 kr som har blitt godtatt av selger, prisantydning var 1500 000kr. Vi har forkjøpsrett så kommer til å bruke denne hvis vi bestemmer oss for at dette er huset vi vil ha. Kan selvfølgelig dukke opp noen med lengre ansinitet enn oss, men det er jo en fair sak.. Det vi er mest bekymra over er om vi har råd nå siden jeg er fortsatt student. Banken sier det skal gå greit, men har regnet litt på det selv og dette er det jeg kommer fram til. Sånn ser budskjettet mitt ut: Inntekter: Han: 20 000 kr ( ofte mer med overtid og lignende, med dette er grunnlønna) Meg: Jobb: 7000 kr Fra lånekassa: ca 6000 kr (er ferdig med en bachelor til sommern så håper jo på at inntekten vil øke da) Totalt:33000 kr Utgifter Lån: ca 6000 kr ( vi har 200 000 i egenkapital så vil trenge ca 1350 000 kr i lån) husleie: 3500 kr ( denne dekker kabel tv, kommunale avgifter++, nedbetaling av fellesgjel på 37 000 kr) Mat: ca 4000 kr (fra sifo) Bil: 6000 Kr Strøm: ca 1000 ( denne er jeg usikker på hvor stor jeg skal sette) Div forsikringer: 1000 kr Tlf og div: 800 kr Hund: 800 kr Div medlemskap: 200 kr Sparing: Så mye som mulig Sum: 23 300 kr Jeg har sikkert glemt noe, så takker for forslag. Kan også nevne at vi har ca 100 000 kr på BSU som vi velger å ikke bruke nå, en spare til den er full. Har også tatt opp fullt studielån fram til nå ca (180 000kr) som fåreløpig står på sparekonto. Så spørsmålet mitt er, hvordan syns dere dette ser ut, har vi faktisk råd til å ta dette skrittet nå mens jeg fortsatt er student?
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2009 #2 Skrevet 28. september 2009 Dere kloke hoder her inne, dette ble litt langt men blir veldig takknemlig for svar! Vi var tidligere i uka vært å titta på drømmehuset, men vi er litt usikre på om vi skal hoppe i det og kjøpe det. Det har kommet inn bud på 1550 000 kr som har blitt godtatt av selger, prisantydning var 1500 000kr. Vi har forkjøpsrett så kommer til å bruke denne hvis vi bestemmer oss for at dette er huset vi vil ha. Kan selvfølgelig dukke opp noen med lengre ansinitet enn oss, men det er jo en fair sak.. Det vi er mest bekymra over er om vi har råd nå siden jeg er fortsatt student. Banken sier det skal gå greit, men har regnet litt på det selv og dette er det jeg kommer fram til. Sånn ser budskjettet mitt ut: Inntekter: Han: 20 000 kr ( ofte mer med overtid og lignende, med dette er grunnlønna) Meg: Jobb: 7000 kr Fra lånekassa: ca 6000 kr (er ferdig med en bachelor til sommern så håper jo på at inntekten vil øke da) Totalt:33000 kr Utgifter Lån: ca 6000 kr ( vi har 200 000 i egenkapital så vil trenge ca 1350 000 kr i lån) husleie: 3500 kr ( denne dekker kabel tv, kommunale avgifter++, nedbetaling av fellesgjel på 37 000 kr) Mat: ca 4000 kr (fra sifo) Bil: 6000 Kr Strøm: ca 1000 ( denne er jeg usikker på hvor stor jeg skal sette) Div forsikringer: 1000 kr Tlf og div: 800 kr Hund: 800 kr Div medlemskap: 200 kr Sparing: Så mye som mulig Sum: 23 300 kr Jeg har sikkert glemt noe, så takker for forslag. Kan også nevne at vi har ca 100 000 kr på BSU som vi velger å ikke bruke nå, en spare til den er full. Har også tatt opp fullt studielån fram til nå ca (180 000kr) som fåreløpig står på sparekonto. Så spørsmålet mitt er, hvordan syns dere dette ser ut, har vi faktisk råd til å ta dette skrittet nå mens jeg fortsatt er student? Det ekle spørsmålet i disse tider er: Hva om du ikke får jobb ? For meg som ikke er økonom så ser dette litt skummelt ut. Marginene er små. Det kan være lurt at dere venter til du har fått jobb og deretter finner noe som passer til økonomien. Å sette pengene du får fra lånekassen som "inntekt" i regnestykket ditt synes jeg virker suspekt. Det er jo penger du strengt tatt låner.
Miss moneypenny Skrevet 28. september 2009 #3 Skrevet 28. september 2009 Dette høres akkurat ut som meg og samboeren. Vi har bygget drømmehuset, til 2,3 millioner. Han har fast jobb, ca 25 000 kr i mnd. Jeg jobber, tjener 6-7000 i mnd, pluss pengene fra lånekassa. Nå er jeg gravid i tillegg. Men det går! Men det er trangt. Og det må du være forberedt på. Alle de andre i klassa går i fancy nye klær, har de nyeste tingene. Jeg går i gamle filler... men jeg har drømmehuset Så jeg sier bare, hvis du er klar for å ikke kunne kjøpe så mye, men velge huset, (det samme gjelder samboeren din...) så kan dere klare det!
Gjest Gjest_Ellen_* Skrevet 29. september 2009 #4 Skrevet 29. september 2009 Dette høres akkurat ut som meg og samboeren. Vi har bygget drømmehuset, til 2,3 millioner. Han har fast jobb, ca 25 000 kr i mnd. Jeg jobber, tjener 6-7000 i mnd, pluss pengene fra lånekassa. Nå er jeg gravid i tillegg. Men det går! Men det er trangt. Og det må du være forberedt på. Alle de andre i klassa går i fancy nye klær, har de nyeste tingene. Jeg går i gamle filler... men jeg har drømmehuset Så jeg sier bare, hvis du er klar for å ikke kunne kjøpe så mye, men velge huset, (det samme gjelder samboeren din...) så kan dere klare det! Takk for svar! Ser at deres hus koster endel mer en det vi ser på. Kan jeg spørre om hvor mye dere har i lån? Nei det er jo en stor avgjørelse så klart det må tenkes nøye igjennom. Det en over her nevner om at det kan være vanskelig å få jobb etter endt utdannelse, er jo noe jeg tenker endel på, men den utdannelsen jeg har valgt kan brukes til ganske mye og jeg ser at det finnes mange ledige jobber, så sånn sett tror jeg ikke det skal bli så veldig vanskelig å finne jobb.
Noli Skrevet 29. september 2009 #5 Skrevet 29. september 2009 Du må huske at SIFO-tallene er ekstremt nøkterne da. Det er ikke rom for noe som helst av "gøy" som dere maks har 4000,- i mnd. til mat. Jeg ville i hvert fall ha doblet beløpet i budsjettet.
Gjest Gjest_Ellen_* Skrevet 29. september 2009 #6 Skrevet 29. september 2009 Du må huske at SIFO-tallene er ekstremt nøkterne da. Det er ikke rom for noe som helst av "gøy" som dere maks har 4000,- i mnd. til mat. Jeg ville i hvert fall ha doblet beløpet i budsjettet. Mener du det altså at jeg må sette opp 8000 kr til mat i måneden Noli? Jeg syns det høres veldig mye ut, selvfølgelig spiser man mye ute og sånn kan man kanskje komme opp i den summen, men jeg har titta endel rundt på de andre trådene her, og ser at de fleste som bare er to bruker langt mindre en 8000 kr på mat i måneden.. Men kanskje eing i at den bør økes litt ja!
Noli Skrevet 29. september 2009 #7 Skrevet 29. september 2009 Det kommer jo helt anpå dere da. 8000,- var kanskje litt overkill, ja.. Vi er to og bruker i overkant av 1000,- kr uka, da kommer mat ute utenom, og vi spiser sunt; mye grønnsaker og frukt, knekkebrød og lager det meste fra bunnen av. Om du spiser mindre sunt er det kanskje mulig å klare seg på 4000,- i mnd? Men SIFO-tallene er veldig nøkterne da, det står vel på siden deres.
Gjest emmeline Skrevet 29. september 2009 #8 Skrevet 29. september 2009 Vi (to) bruker mellom 3000 og 4000 i måneden på mat, og da tenker vi lite på prislappen for å si det sånn, og vi spiser vel akkurat passe sunt/usunt. Dere har råd til dette kjøpet, men det er klart at dere ikke er rike mens du går på skolen. Det er snakk om prioriteringer.
Miss moneypenny Skrevet 1. oktober 2009 #9 Skrevet 1. oktober 2009 Takk for svar! Ser at deres hus koster endel mer en det vi ser på. Kan jeg spørre om hvor mye dere har i lån? Nei det er jo en stor avgjørelse så klart det må tenkes nøye igjennom. Det en over her nevner om at det kan være vanskelig å få jobb etter endt utdannelse, er jo noe jeg tenker endel på, men den utdannelsen jeg har valgt kan brukes til ganske mye og jeg ser at det finnes mange ledige jobber, så sånn sett tror jeg ikke det skal bli så veldig vanskelig å finne jobb. Vi har lån på 2,3 millioner. Betaler ca 13000 i mnd i avdrag (med renter), bruker 3-4000 på mat, 1000 på bensin, 1000 på tlf, 2000 strøm og kommunale avgifter, + et lite lån som jeg betaler 2000 i mnd på, og div småutgifter. Også holder vi jo på å bygge enda, mye som ikke er ferdig, og penger til det må gå av det som evt er til overs. Så det er trangt. Men som sagt, det går Det er bare å være bevisst på hva man kan og ikke kan kjøpe! Når det gjelder bekymringer om jobb etter endt studie så deler jeg forsåvidt den, men man kan alltids få noe! Kanskje ikke innenfor det man har utdannet seg til, men man kan ta noe annet så lenge.. pluss at hvis man ikke får jobb de første tre mndene etter endt studie sletter lånekassen rentene på lånet mener jeg å ha hørt! (Correct me if I'm wrong;))
Glynis Skrevet 1. oktober 2009 #10 Skrevet 1. oktober 2009 pluss at hvis man ikke får jobb de første tre mndene etter endt studie sletter lånekassen rentene på lånet mener jeg å ha hørt! (Correct me if I'm wrong;)) Det du sier må i hvert fall modifiseres litt og er slettes ikke en gylden regel, så du burde ikke gå rundt og si det til folk sånn helt uten videre.
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2009 #11 Skrevet 4. oktober 2009 6000 kr til bil i mnd????? også spør du om du har råd til bolig nå?? her har du nesten et bolig lån som du kunne betjent. denne posten hadde jeg mer enn villig kuttet ut om ikke betydelig redusert den for å få råd til bolig. dessuten til en som sier at man man får slettet rentene på lånet hvis man ikke får jobb etter 3 mnd, er fullstendig galt. man kan søke om betalingsutsettelse (uten at det spøres om noe grunn, men rentene løper som normalt. lånekassen leker ikke butikk heller.
Noli Skrevet 4. oktober 2009 #12 Skrevet 4. oktober 2009 6000 kr til bil i mnd????? Er det så ille da? 3000,- i lån, 1000,- i forsikring, 1000,- til bensin og 1000,- på konto til reperasjoner som garantert kommer.
Gjest Gjest_Ellen_* Skrevet 4. oktober 2009 #13 Skrevet 4. oktober 2009 6000 kr til bil i mnd????? også spør du om du har råd til bolig nå?? her har du nesten et bolig lån som du kunne betjent. denne posten hadde jeg mer enn villig kuttet ut om ikke betydelig redusert den for å få råd til bolig. dessuten til en som sier at man man får slettet rentene på lånet hvis man ikke får jobb etter 3 mnd, er fullstendig galt. man kan søke om betalingsutsettelse (uten at det spøres om noe grunn, men rentene løper som normalt. lånekassen leker ikke butikk heller. Hehe tenkte det kom til å komme noen kommentarer på den, er enig i at det kanskje er mye å bruke på bil, men det er omtrent som Noli sier. Vi har to bilen ( begge to er avhengig av bil, vi har billån på bare den ene som er ca 3500 kr i måneden. Så er det satt av 1500 til bensin og 1000 kr til div som årsavgift, forsikringer osv. Har forresten et spørsmål til. Jeg har som nevnt tidligere studielån på ca 160 000 kr, som står på en høyrentekonto. Lurer på om det ville være lurt på oss å lagt disse inn i huslånet og dermed fått tilsvarende mindre i huslån. Ble jo uansett like mye lån, men studielånet skal vel være gunstigere? Mens det på en annen side er litt fristende å bare betale det tilbake med en gang, slik at jeg ikke har noen studielån i det hele tatt..
Alison Skrevet 4. oktober 2009 #14 Skrevet 4. oktober 2009 Har forresten et spørsmål til. Jeg har som nevnt tidligere studielån på ca 160 000 kr, som står på en høyrentekonto. Lurer på om det ville være lurt på oss å lagt disse inn i huslånet og dermed fått tilsvarende mindre i huslån. Ble jo uansett like mye lån, men studielånet skal vel være gunstigere? Mens det på en annen side er litt fristende å bare betale det tilbake med en gang, slik at jeg ikke har noen studielån i det hele tatt.. Her hadde jeg ikke vært i tvil i det hele tatt. Behold studielånet. Dette er det gunstigste lånet du kan ha. Pass på at dere beholder en buffer til uforutsette regninger mm.
Sola^ Skrevet 4. oktober 2009 #15 Skrevet 4. oktober 2009 Og studielånet arves ikkje...gjeldsforsikring i det.
Gjest Gjest_Ellen_* Skrevet 4. oktober 2009 #16 Skrevet 4. oktober 2009 Og studielånet arves ikkje...gjeldsforsikring i det. Takk for svar! Da blir det nok til å bruke studielånet også. Alison: Ser du har gitt mange kloke og fine svar tidlige og jobber i bank? Hva tror du om situasjonen vår?
Alison Skrevet 4. oktober 2009 #17 Skrevet 4. oktober 2009 Alison: Ser du har gitt mange kloke og fine svar tidlige og jobber i bank? Hva tror du om situasjonen vår? Ja, jeg jobber i bank. Ut fra opplysningene i denne tråden hadde jeg nok vært litt skeptisk til boligkjøpet, men det er bare en del av helhetsbildet som kommer frem her og det blir derfor ikke lett å gi et helt riktig svar. Grunnen til at jeg er litt skeptisk er at du er student nå, og du kan ikke være sikker på at du får jobb med en gang du er ferdig med utdannelsen din. Hva da? Dere har tatt med studielånet som inntekt, noe som faller bort når du er ferdig med utdannelsen din. Hva gjør dere om du ikke får jobb der dere har kjøpt bolig? Kanskje må dere flytte. Det er en del usikkerhet om boligmarkedet for tiden. Dere kan da risikere å ikke ha nok egenkapital til å kjøpe ny bolig (må ha minst 20 % EK ved neste boligkjøp), eller i verste fall gå med et tap. Får du jobb når du er ferdig med utdannelsen, anser jeg at størrelsen på lånet vil være helt greit. Det at en av dere har fast jobb er positivt. Dere virker fornuftige i forhold til økonomien, noe som også er et godt utgangspunkt. Pass på at dere får spart dere opp en god buffer som dere kan tære på i dårlige tider eller når det dukker opp noe uforutsett.
Tante Skrevet 4. oktober 2009 #18 Skrevet 4. oktober 2009 Vil gjerne følge med her. Jeg er student og han jobber fast. Vi skal på visning på søndag, og skal uansett begynne å leite etter bosted over jul. Jeg vet jeg får arbeid, om ikke fast jobb. Men jeg er helt blank når det gjelder økonomi og lån og slikt.
Alison Skrevet 4. oktober 2009 #19 Skrevet 4. oktober 2009 Jeg vet jeg får arbeid, om ikke fast jobb. Men jeg er helt blank når det gjelder økonomi og lån og slikt. Jeg vil i utgangspunktet anbefale dere å vente med å kjøpe bolig til du også har fått jobb. Siden du selv sier at du er blank på økonomi, bør du sette deg godt inn i din egen økonomiske situasjon. Sett opp et budsjett. Bruk gjerne tall fra SIFO-budsjettet. Du skriver ikke noe om dere har egenkapital. I disse tider må de aller fleste stille med minst 10 % egenkapital. Har dere ikke nok egenkapital vil jeg anbefale dere å starte med sparing så fort som mulig. Viser dere god spareevne- og vilje er det også lettere å få lånt mer enn 90 %. Et godt kundeforhold har faktisk en god del å si i disse dager.
Glynis Skrevet 4. oktober 2009 #20 Skrevet 4. oktober 2009 Og studielånet arves ikkje...gjeldsforsikring i det. Forhåpentligvis har hun ikke tenkt til å dø med det første.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå